Beste tweakers,
anderhalf week geleden heb ik een nieuwe pc samengesteld op basis van de best-buy budget en wat onderdelen die ik nog had.
cpu: AMD Phenom II X4 965
voeding: Antec HCG-620M
behuizing: Antec 302
videokaart: GIGABYTE GV-R785OC-1GD
cpu-koeler: Scythe mine 2
Ram-geheugen: G.Skill 8GB PC3-12800 RipjawsX DDR3 SDRAM (2x 4GB, 1600MHz, CL9)
harddrive: Seagate 2TB Barracuda ST2000DM001 (SATA-600, 7200RPM, 3.5")
moederbord: ASRock 970 Extreme4 (Socket AM3)
Wireless Lan adapter: TP-Link 300Mbps Wireless N Adapter (PCI-e)
optische drive: Sony AD-5280 SATA DVD-RW Brander Zwart
Het probleem is dat de pc een hoge toon piept. Wanneer ik mijn pc open maak en de bron van het geluid zoek, kom ik uit in het gebied rond de cpu. Er zijn korte en lange pulsen te horen.
Ik heb de volgende dingen geprobeerd, maar het gepiep blijft:
CPU-koeler uitgeschakeld, door het stekkertje uit de mobo te halen.
Casefans uitgeschakeld, door het stekkertje uit de mobo te halen.
WLan eruit gehaald.
Videokaart eruit gehaald.
Voeding door een vriend in zijn systeem gedaan, hij hoorde geen gepiep.
Het vreemde vind ik dat wanneer ik furmark draai, er weinig tot geen gepiep te horen is.
Wanneer ik prime 95 draai, begint de pc constant te piepen. Wanneer ik prime 95 uitzet, houdt het gepiep ook op.
Ook wanneer ik internet opstart, en scroll met de muis, hoor ik snelle korte piepen. Wanneer ik stop met scrollen, wordt het gepiep een constante toon.
Bij het opstarten van de pc is er geen gepiep te horen, pas wanneer ik een programma start.
Hoe kan ik dit gepiep stoppen. Is er sprake van een fout in de processor of moederbord? Moet ik iets in de bios veranderen?
anderhalf week geleden heb ik een nieuwe pc samengesteld op basis van de best-buy budget en wat onderdelen die ik nog had.
cpu: AMD Phenom II X4 965
voeding: Antec HCG-620M
behuizing: Antec 302
videokaart: GIGABYTE GV-R785OC-1GD
cpu-koeler: Scythe mine 2
Ram-geheugen: G.Skill 8GB PC3-12800 RipjawsX DDR3 SDRAM (2x 4GB, 1600MHz, CL9)
harddrive: Seagate 2TB Barracuda ST2000DM001 (SATA-600, 7200RPM, 3.5")
moederbord: ASRock 970 Extreme4 (Socket AM3)
Wireless Lan adapter: TP-Link 300Mbps Wireless N Adapter (PCI-e)
optische drive: Sony AD-5280 SATA DVD-RW Brander Zwart
Het probleem is dat de pc een hoge toon piept. Wanneer ik mijn pc open maak en de bron van het geluid zoek, kom ik uit in het gebied rond de cpu. Er zijn korte en lange pulsen te horen.
Ik heb de volgende dingen geprobeerd, maar het gepiep blijft:
CPU-koeler uitgeschakeld, door het stekkertje uit de mobo te halen.
Casefans uitgeschakeld, door het stekkertje uit de mobo te halen.
WLan eruit gehaald.
Videokaart eruit gehaald.
Voeding door een vriend in zijn systeem gedaan, hij hoorde geen gepiep.
Het vreemde vind ik dat wanneer ik furmark draai, er weinig tot geen gepiep te horen is.
Wanneer ik prime 95 draai, begint de pc constant te piepen. Wanneer ik prime 95 uitzet, houdt het gepiep ook op.
Ook wanneer ik internet opstart, en scroll met de muis, hoor ik snelle korte piepen. Wanneer ik stop met scrollen, wordt het gepiep een constante toon.
Bij het opstarten van de pc is er geen gepiep te horen, pas wanneer ik een programma start.
Hoe kan ik dit gepiep stoppen. Is er sprake van een fout in de processor of moederbord? Moet ik iets in de bios veranderen?