Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Waarom een usb poort?
Waarom gigabit poorten? (hoewel ik me die nog enigzins kan voorstellen)
Zoek je een modem of een router?
Veel connecties/sessies, zoals bij p2p, is de bron van je probleem.
Een beetje knijpen op het aantal sessies kan veel schelen aan stabiliteit.
Verder zou ik juist een losse switch nemen, dan heb je dat een volgende keer al geregeld.
TP Link heeft ook een betaalbaar en leuk model. Weet typenummer zo ff niet uit mijn hoofd.
[ Voor 10% gewijzigd door aZuL2001 op 20-11-2012 18:32 . Reden: aanvulling ]
Abort, Retry, Quake ???
De ISP wil alleen een (gratis) nieuwe modem leveren als we VOIP gaan afnemen. Dit zijn we echter niet van plan (de carrier die we gebruiken om te bellen is vele malen goedkoper)
@Azul
Excuses: 802.11n of course;) Usb om een usb (laser) printer aan te kunnen sluiten, gigabit: we hebben nog 1 vaste computer met bedraad internet + mogelijkheid om in de toekomst eventueel een NAS aan te kunnen sluiten. Ik zoek een modem (met ingebouwde router functionaliteit, zoals de modellen die ik aangaf te overwegen). P2P geeft de meeste problemen, maar zelfs met 4 laptops tegelijk surfen geeft al regelmatig problemen. De stabiliteit is niet heel slecht (alhoewel deze wel afneemt, de laatste tijd valt de wifi af en toe weg), maar vooral de snelheid is zo nu en dan beroert. Je bedoeld een losse router schakelen achter de modem / router? Dat is weer nodeloos een extra kastje + qua leeftijd is de modem toch wel zijn eindje genaderd ben ik bang.
@thinkpad
TP Link heeft weinig (higher midrange) modems, linksys slechts 1 (maar deze lijkt minder functionaliteit en snelheid te bieden dan de asus en de netgear
pricewatch: Linksys WAG320N Annex A
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Kijk desnoods met InSSIDer hoeveel draadloze netwerken er bij jou aktief zijn.
Voordeel van losse functionaliteiten ipv alles in één is dat je zelf kunt kiezen.
Een modem is specifiek voor ADSL. Voor kabel krijg je er van je provider één als je je daar zou aanmelden.
Daar zijn wel wat vooruitgangen in geboekt de afgelopen jaren, maar volgens mij (kan het mis hebben) staat die ontwikkeling nu een beetje stil.
Netwerkrouters zijn er veel meer van dan units die ook ADSL modem zijn.
Als je router dan ook nog een usbpoort moet hebben waarover je kunt printen, dan gaat de spoeling dun worden ben ik bang (De TPLink suggestie noemt geen printer).
Ook de plaatsing van een router (meterkast?) is meestal niet ideaal voor wifi dekking.
Met een nieuwe router (bijv die TPLink) ben je waarschijnlijk al een stuk stabieler.
Tegen een fractie van de kosten.
[ Voor 15% gewijzigd door aZuL2001 op 21-11-2012 14:48 . Reden: aanvulling ]
Abort, Retry, Quake ???
Bijzonder, zeker omdat inmiddels ADSL2 en VDSL de standaard is. Hoe zou je provider reageren als dat voor jou een reden is om over te stappen? Heb je wel een beetje keuze/alternatieven of woon je in een enorm buitengebied...?onlinaius schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:31:
@lier & weebl
De ISP wil alleen een (gratis) nieuwe modem leveren als we VOIP gaan afnemen. Dit zijn we echter niet van plan (de carrier die we gebruiken om te bellen is vele malen goedkoper)
Anders voorstellen dat je opnieuw voor een jaar een contract afsluit.
Lijkt mij bijzonder zonde om nu te investeren in een modem (waar je bij kabel en FTTH geen drol aan hebt).
Eerst het probleem, dan de oplossing
Vandalistisch, maar het werkte voor hem.
Abort, Retry, Quake ???
Ik heb niet het idee dat het aan interferentie van andere netwerken ligt. Ik heb wel eens kanaal proberen te wisselen, maar dit levert geen duidelijke verbetering op. Het signaal is meestal niet slecht, maar bij gebruik van een boel devices tegelijk krijgt de modem het er toch wel moeilijk mee. Ik ga liever voor een modem omdat (behalve een lager stroomverbruik omdat je niet met 2 kastjes zit) ik liever de 'zwakke schakel' uit het netwerk haal.
@lier De provider levert maximaal 8000/1000 internet. Overstappen is helaas geen optie, omdat de door de provider geleverde internetfilter niet gemist kan worden.
Het lijkt overigens nog wel even te duren voor er glasvezel komt, dus dat is voorlopig nog niet in de picture.
Ik heb net even gekeken maar de prijs van de DGND3800 is ondertussen lager dan die van de DGND3700.
Is het naief om te zeggen dat een opvolger waarschijnlijk ook 'beter' is?
pricewatch: Netgear DGND3800B
Het "idee hebben" is wat anders dan het vaststellen met InSSIDer.
Met zo'n verbinding is torrents killing, zeker als er meerdere users tegelijk willen internetten.
En nu blijkt er ook nog een filter tussen te zitten... Goh, zou dat ook van impact kunnen zijn?
Abort, Retry, Quake ???
Oslik blyat! Oslik!
Als de torrents beperkt worden zodat ze niet de hele verbindingssnelheid opsouperen zou het toch geen probleem moeten zijn (mits je modem / router dit aankan?). Een bekende had hetzelfde probleem (ongeveer even oude modem) en na vervanging werkte alles een stuk sneller. (ook overigens gefilterd, zelfde internetverbinding, met als enige verschil dat bij hen wel VOIP word gebruikt). edit: de filter lijkt overigens weinig negatieve effecten op de verbinding te hebben. 880 kb/s download en prima latencies, wat dat betreft hebben ze het bij solcon goed voor elkaar.
@dion_b
Het gaat om een solcon internetfilter. Ik ben er zelf ook niet weg van, maar mijn ouders willen niet zonder (en het gaat om hun verbinding)
[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 22-11-2012 02:07 ]
De 10 jaar oude router is waarschijnlijk de beperkende factor wat je sessies betreft en met het beperken van de bandbreedte zouden de anderen ook nog moeten kunnen internetten. Hou ook je upload in de gaten, want als die volloopt dan kom je ook nergens meer.
Is 's nachts die torrents doen geen optie? Desnoods via een Nasje?
Abort, Retry, Quake ???
Ik heb het idee dat het aantal sessies vooral van invloed is. Mijn internet verbinding word geknepen op 1 MB/s (up en download over glasvezel). Zelfs als ik deze volle snelheid haal met een behoorlijk aantal verbindingen is er weinig te merken van een snelheidsverschil bij het internetten (netgear wnr3500). 's nachts is ook wel een optie, maar als het overdag ook een keer kan zonder dat het internet bijna onbruikbaar word is dat wel praktisch. Dat dit kan heb ik een half jaar geleden bij mijn kennis gezien toen ze van solcon een nieuwe modem / router kregen.
Waarna ik weer bij mijn originele vraag terug kwam: welke van de 3 in de eerste post aangehaalde modems is het best of is er een goed alternatief. Verder wil ik voor de zekerheid ook nog wel even weten of de DGND3800B wel normale adsl ondersteund. Is er (behalve qua snelheid) nog een verschil in de techniek met adsl2 ?
Ben je in de gelegenheid om de verbinding met zelfde modem te testen met de filter tijdelijk uit?onlinaius schreef op donderdag 22 november 2012 @ 02:04:
@azul
Als de torrents beperkt worden zodat ze niet de hele verbindingssnelheid opsouperen zou het toch geen probleem moeten zijn (mits je modem / router dit aankan?). Een bekende had hetzelfde probleem (ongeveer even oude modem) en na vervanging werkte alles een stuk sneller. (ook overigens gefilterd, zelfde internetverbinding, met als enige verschil dat bij hen wel VOIP word gebruikt). edit: de filter lijkt overigens weinig negatieve effecten op de verbinding te hebben. 880 kb/s download en prima latencies, wat dat betreft hebben ze het bij solcon goed voor elkaar.
De problemen die je beschrijft klinken als issues met (te)veel gelijktijdige connecties en dat kan zeer goed alsnog bij de filter liggen. Als dat zo is, is het kopen van een nieuwe modem weggegooid geld.
Zucht.@dion_b
Het gaat om een solcon internetfilter. Ik ben er zelf ook niet weg van, maar mijn ouders willen niet zonder (en het gaat om hun verbinding)
Jij weet hoogstwaarschijnlijk hoe dat ding links en rechts te omzeilen als je bij ranzige shit wilt komen (of zou het zo kunnen opzoeken als je die neiging nooit gehad hebt), zij zijn er heilig van overtuigd dat dit de zonde buiten de deur zal houden. Een generatie terug hadden ze zelfde illusie mbt alleen publieke TV-zenders...
* dion_b neigt ernaar z'n schoonvader (=gereformeerde predikant) dit eens een keer in z'n preek te laten benoemen, als weer zo'n typisch voorbeeld van de boodschap niet bepaald begrepen te hebben
Oslik blyat! Oslik!
Bijvoorbeeld:
pricewatch: AVM Fritz!box 7390 (Int'l Edition)
pricewatch: AVM Fritz!box 7360 Edition International
pricewatch: AVM Fritz!box 3370
Luctor et Emergo || specs
Heeft gigabit poorten en een wifi-n.
Hij heeft USB.
Hij is te flashen met DD-WRT. Via DD-WRT is de USB in te zetten als printerpoort, maar daar heb ik geen ervaring mee.
De TP link performt goed onder DD-WRT. Bijkomend voordeel is dat je de CPU- en geheugenbelasting kunt bekijken terwijl hij bezig is. Je krijgt dan een goed idee of je doorvoersnelheid wel door de router beperkt wordt (in mijn geval doet hij alles met groot gemak).
Vanuit de TP firmware zelf is de USB ook te gebruiken als printerpoort maar dan moet je een extra stukje software op je PC installeren. Bij DD-WRT weet ik niet of dat nodig is.
Nieuwprijs van die router is 40 euro.
Ik heb hem aangesloten door hem als DMZ van mijn provider-modem in te stellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Tarquin op 22-11-2012 15:37 ]
Het lijkt me vrij sterk dat het aan de filter ligt. Zoals al eerder aangegeven had het bij de genoemde kennis (met exact dezelfde verbinding maar dan ook met voip) wel een duidelijk positief effect toen de modem werd vervangen. Voorheen hadden ze dezelfde problemen als wij.
@DutchNutcase
Fritzbox gaat helaas het budget weer wat te boven. Ik weet wel dat het goed bekend staat, maar bij een euro of 130 ligt toch echt de grens.
@Tarquin
Helaas gaat het hier om een router, terwijl wij voor de modem router combinatie willen gaan. Overigens kan ik me moeilijk voorstellen dat een TP-link van 4 tientjes modems als de netgear of de asus bijhoud