3D HTPC / Download PC

Pagina: 1
Acties:

• bartvk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-12-2025
Hallo,

ik wil graag een HTPC gaan gebruiken om films op binnen te halen en uit te pakken, en af te spelen. Kwaliteit zal hierbij 1080p moeten zijn, 3D zal ik ook gaan gebruiken. Omdat de HTPC veel aan zal staan en in de woonkamer staat wil ik graag een zo stil mogelijk systeem.

Software die er op komt te draaien zal naast Windows 7, SABnzb, VLC en Daemon Tools niet veel zijn. Ik kom hierbij tot de voglende samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 105,30€ 105,30
1Western Digital Scorpio Blue WD10JPVT, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 81,19€ 81,19
1Lian Li PC-Q05€ 57,50€ 57,50
1Corsair CMX16GX3M2A1600C11€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 307,99

Moederbord en processorkoeler kreeg ik helaas niet via de Pricewatch in mijn wensenlijst. Als moederbord ga ik uit van:
http://www.alternate.nl/h...E33/1024997/?event=search

Processorkoeler:
http://www.alternate.nl/h...55LP/972924/?event=search

Het idee achter de 16GB is dat er wellicht veel geheugen nodig is om 3D af te spelen en tegelijkertijd bestanden te parren/repareren/uitpakken. Ik weet dat een SSD uiteraard stiller zal zijn, maar aangezien ik niet het budget heb om een grote SSD of een kleinere SSD en een NAS aan te schaffen ga ik van 1TB 2.5" uit.

Zou dit systeem aan mijn eisen voldoen? En niet onbelangrijk, is de 150W voeding van de behuizing voldoende voor dit systeem?

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:39

player-x

Disruptive by design

bartvk schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 12:24:
ik wil graag een HTPC gaan gebruiken om films op binnen te halen en uit te pakken, en af te spelen. Kwaliteit zal hierbij 1080p moeten zijn, 3D zal ik ook gaan gebruiken. Omdat de HTPC veel aan zal staan en in de woonkamer staat wil ik graag een zo stil mogelijk systeem.
Zou zelf deze CPU nemen pricewatch: Intel Pentium G2120 Boxed
Is goedkoper maar boven alles ook nog eens zuiniger met 24W vs 34W, 10W x +/-1W/€ 2/jaar = € 20/jaar aan stroomrekening bezuiniging.

Maar voor wat jij wild is misschien een AMD A6 of bij voorkeur als het in het budget zit een A8 FM2 CPU een betere keuze, daar de A6 en A8 beter in het afspelen zijn van video.
Alleen heb je dan een andere kast nodig.
Het idee achter de 16GB is dat er wellicht veel geheugen nodig is om 3D af te spelen en tegelijkertijd bestanden te parren/repareren/uitpakken.
2GB is eigenlijk al voldoende, voor video gebruik je misschien 100MB van het geheugen, en als je games wild spelen gebruik je misschien 6~700MB.

Zou dus 4GB nemen, DL je veel torrents dan is 8GB misschien interessant, en kan je deel van je geheugen gebruiken als torrent cache, en zo je HDD ontlasten.

Maar absoluut noodzakelijk is het niet.
Zou dit systeem aan mijn eisen voldoen? En niet onbelangrijk, is de 150W voeding van de behuizing voldoende voor dit systeem?
Ja hoor appeltje eitje voor de voeding. ;)

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• bartvk
AMD had inderdaad mijn voorkeur, maar helaas is er geen mini ITX in AMD te krijgen. Deze behuizing is ideaal, dus als het verschil AMD vs Intel minimaal qua HTPC prestaties is ga ik voor Intel.

De reden dat ik dacht dat 16GB nodig zou zijn is dat ik op op mijn game pc een X6 i.c.m. 8GB heb, en daar stottert een afgespeelde video wel eens bij het uitpakken/rarren.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Er zijn wel degelijk Mini-ITX borden voor FM2, probleem is alleen dar die niet in deze kast passen en dat je een andere kast moet zoeken.

Vier vragen:
Is deze kast een must?
Kan je geen andere kastjes gebruiken.
EN moet het sowieso Mini-ITX zijn mag het geen Micro-ATX worden, want met een ietsgrotere kast krijg je opeens een wereld van andere mogelijkheden.
Wat is je budget?

Verschillende iets grotere ITX behuizingen:
pricewatch: In Win BP655
pricewatch: Chieftec FI-01B
pricewatch: In Win BM639

Als je budget groter is zijn deze behuizingen ook een optie:
pricewatch: Streacom FC5 OD
pricewatch: Silverstone Petit PT06S
pricewatch: Lian Li PC-Q12
daar stottert een afgespeelde video wel eens bij het uitpakken/rarren.
Heeft niks te maken met geheugen maar dat un-rarren 100% van je CPU gebruikt, en niet genoeg tijd overlaat voor je Video Decoding.

Wat soms helpt is de hoogste prioritijd (realtime), in de taskmanager aan het afspelen, dan zou het unrarren eigenlijk altijd moeten wachten op video decoding.

[ Voor 12% gewijzigd door player-x op 19-11-2012 11:25 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
16GB is inderdaad een overkill. 8GB zou moeten volstaan.
Naast CPU kan een andere bottleneck je disk zijn tijdens parren/unrarren. Daarom zou ik je OS en je storage gaan scheiden naar 2 aparte devices. De HDD kan dan dedicated zijn voor je storage, terwijl de SD je OS en de tijdelijke data bevat. Zodoende zou de playback vanaf de storage niet verstoord moeten worden doordat de storage ook een andere taak als unrarren te verwerken heeft. Op een gepast moment, bijvoorbeeld 's nachts, kun je dan de data van de SSD naar de HDD laten verplaatsen via een scheduled job.

iRacing Profiel

• bartvk
player-x schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:17:
Er zijn wel degelijk Mini-ITX borden voor FM2, probleem is alleen dar die niet in deze kast passen en dat je een andere kast moet zoeken.

Vier vragen:
Is deze kast een must?
Kan je geen andere kastjes gebruiken.
EN moet het sowieso Mini-ITX zijn mag het geen Micro-ATX worden, want met een ietsgrotere kast krijg je opeens een wereld van andere mogelijkheden.
Wat is je budget?
Deze moederborden kende ik nog niet. Zijn deze te hoog voor deze kast? Het door mij geselecteerde moederbord is namelijk even groot/hoog.

Deze kast is geen must maar brengt wel voor mij een groot aantal voordelen bij elkaar: compact, enigszins stijvol, betaalbaar, en stil door de externe voeding. Andere kasten zijn dus mogelijk maar liever niet. Ik lever dan altijd één van de andere voordelen in, meestal het voordeel "stil". Om die reden dus ook liever geen Micro-ATX. Budget voor totaal is ongeveer € 300,00 - € 400,00

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Juist door een maatje groter te gaan is stilte makkelijker te bereiken. Geluidsproductie komt namelijk meestal voort uit koeling. De enige andere geluidsproducent is (normaal gesproken dan) de HDD en die kan je elimineren door SSD te gebruiken en centrale storage toe te passen.
Koeling heeft baat bij ruimte (lees: oppervlakte). Het design van een koeler bestaat niet voor niets uit koelribben om het contact-oppervlakte tussen metaal en lucht zo groot mogelijk te maken. Daardoor kan je met minder luchtverplaatsing hetzelfde resultaat bereiken.
Ik ben met je eens dat de kast wel erg stijlvol is, maar er zijn ook verglijkbare modellen die toch minstens net zo netjes ogen, die wat "makkelijker" in gebruik zijn. Als je bijvoorbeeld naar een SilverStone LC19B-R (of LC19S-R voor de zilverkleurige uitvoering) kijkt, dan is die iets hoger (68mm tegen 49mm) maar daardoor krijg je wat meer mogelijkheden.
Een goede airflow is in dit soort kasten altijd een groot probleem; je gaat al snel naar 50 of 60mm fans toe, en die maken behoorlijk wat geluid. Grotere fans zijn stiller (kunnen ook op een lager toerental om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen) dus die pas je liever toe. Andere opties zijn naar fullsize kasten te kijken zodat je ook grote fans kan gebruiken om stilte te creeeren. Wil je echt stil, dan kan je naar een streacom-behuizing kijken, maar ook daar zijn de nodige issues met temperaturen.
Helaas dat dit soort fraaie oplossingen nooit echt goedkoop komen; je zit al gauw op een euro of 200 voor knappe behuizingen die met een goed design komen.
Wil je wat goedkopers, dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een SilverStone SUGO SG02W-F. Ziet er ook nog knap uit, en kan je voorzienv an grotere fans, waardoor het dus weer stiller wordt.
Tot slot heeft je voeding nog een fan erop zitten. Deze kan bij de wat minder goede voedingen nog wel eens voor lawaai zorgen. Je kunt dan kijken of je eventueel de fan kan vervangen voor een betere, of dat je een andere voeding kiest. In het geval van een andere voeding is er naast de stillere modellen ook de optie tot volledig passief gekoelde voedingen (maar ook die zijn weer niet goedkoop).

iRacing Profiel

• player-x

player-x

Disruptive by design

bartvk schreef op maandag 19 november 2012 @ 13:26:
Deze kast is geen must maar brengt wel voor mij een groot aantal voordelen bij elkaar
Zou zeggen of ga voor je huidige configuratie.

Of kies eerst een andere kast uit waar mee je kunt leven, en we kunnen daar na veder zien wat we moeten doen.

Denk dat de 6 voorbeelden je beste keuzes zijn, maar er is een hele lijst aan keuzes in de Pricewatch, en gebruik de filters om je keuze op de juiste kast in te zoemen, vooral het filter voor de buiten maten van de kast zijn zeer handig.

Verwijderd

Als je echt goed 3D wilt kijken neem dan de AMD A8-5600k. Veel betere balans tussen cpu en gpu en krachtiger dan de i3.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 22:43

DarkSide

theres no place like ::1

Zoveel kracht heb je niet nodig voor films te kijken. Ik kijk zelf op een oude AMD 7750 BE.
Met 2gig aan Ram. En tijdens het kijken wordt er regelmatig gedownload. Geparred uitgepakt en verplaatst. Dat allemaal zonder dat de film daar last van heeft.
Ik heb wel 1TB 7200 tpm schijfjes met 32MB aan cache.

Ikzelf heb geen 3d TV en kijk dan ook geen 3d content. Maar aangezien je het over een HTPC hebt neem ik aan dat je voornamelijke SBS mkv's zult bekijken.
Deze vergen met de DXVA2 niet veel meer dan een standaard 1080p film.

Jouw setup is dus meer dan voldoende

[ Voor 5% gewijzigd door DarkSide op 19-11-2012 15:53 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1