CPU koeler voor ultra quiet homeserver.

Pagina: 1
Acties:

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:49
Goede avond/nacht mensen,

Ik ben bezig met het maken van de laatste keuzes voor mijn homeserver. Korte introductie, het wordt een pc met als doeleinden:
- NAS/storage systeem
- Download server
- Development server voor o.a. Windows 8 apps en SQL Server
- Opzetten VM's met verschillende besturingssystemen
- FTP/Portal/Home cinema omgeving, deels aan de hand van eigen software

Voor de TL:DR mensen: ik zoek een zo stil mogelijk CPU koeler, die alles netjes koel kan houden.

Kortom, een hele lijst met dingen waar ik het ding met meer of mindere mate voor wil gebruiken. Het voornaamste onderdeel zal download en storage zijn, plus een soort van NAS vanaf waar ik mijn films/series/muziek kan afspelen.
De belangrijkste eis aan het geheel is dat het ding stil moet zijn, liefst geheel onhoorbaar. Daarnaast moet het geheel op zijn tijd wel power genoeg hebben wanneer er flink wat gerotzooid wordt met development zaken en/of VM's. Nu heb ik de meeste zaken al op een rijtje en dit ziet er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 121,95€ 121,95
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 76,30€ 76,30
5Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 145,80€ 729,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,80€ 88,80
2Digitus Cat 6 SSTP/PiMF 15m€ 13,50€ 27,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 24,54€ 24,54
3Sharkoon Silent Eagle 800, 140mm€ 11,68€ 35,04
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 138,-€ 138,-
1Seasonic X-400 Fanless€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.349,63

Ik heb nog zitten twijfelen tussen een Core i3 en een FM2 setup met een A10-5800k, maar de keuze is tot dusverre gevallen op de Core i3 aangezien de extra grafische performance van de A10 mijn minste zorgen is. Verder wordt het hoofd onderdeel van het systeem een RAID5 omgeving met 5x WD Red drives, bijgestaan door een 256GB Samsung 830 die ik hier nog heb liggen. De SSD zal gebruikt worden voor de operating systems. Daarbij 32GB geheugen, het kan misschien wat minder, maar liever te veel als te weinig. Qua voeding een 80+ Gold fanless Seasonic, topmerk, efficiënt en stil. Dit alles wordt in een Fractal Design R4 gepropt, waarbij de casefans worden verwisseld voor nog wat stillere 140mm fans.

Nu is het enige wat ontbreekt de CPU koeler. Mijn eerste gedachte was het hergebruiken van mijn Corsair H100, in combinatie met een paar stille fans. Echter blijkt deze koeler niet te passen in deze case. Ik heb gedacht aan een Corsair H80i, maar dat is niet het goedkoopste ding en ik zal alsnog de fan moeten vervangen.
Welke opties heb ik op dit moment?

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Dark Rock Pro 2€ 67,80€ 67,80
1be quiet! Shadow Rock PRO SR1€ 42,48€ 42,48
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,99€ 30,99
1Cooler Master Hyper 612S€ 34,57€ 34,57
1Gelid Solutions GX-7€ 37,-€ 37,-
1Noctua NH-D14€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,84

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een koeler van be quiet!, aangezien deze volgens de specs en de zaken die ik op internet/Youtube heb gevonden zeer stil zijn. Een passieve koeler zou eventueel ook kunnen, maar dat doe ik toch liever niet.

De vraag is, zijn er nog andere goed CPU koeler opties die ik over het hoofd heb gezien. Het mag best iets zijn van "pak koeler X en vervang de fan met een stillere", alleen lijkt me een kant en klare optie beter/makkelijker. Kortom, mocht iemand suggesties hebben dan verneem ik deze graag :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Ik neem aan dat het voornamelijk om stilte tijdens ´idle´ gaat?
De scythe big shuriken lijkt me dan ook een goede (goedkope) kandidaat.

Edit: http://www.silentpcreview.com/article1270-page8.html
(Noctua L12 schijnt dus ook een hele goede te zijn)

[ Voor 28% gewijzigd door mitsumark op 17-11-2012 02:28 ]

• Moi_in_actie
Met name at idle of lage cpu usage ja, hoewel ik niet wil dat het ding gefrituurd wordt op het moment dat ik het ding wel push (vandaar geen volledig passieve koeler).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-03 13:49
ik heb deze er nu op zitten, je hoort echt niets!!
pricewatch: Arctic Cooling Alpine 11 GT Rev. 2

• Moi_in_actie
Die past helaas niet op een socket 1155 :)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:34
Lees ik de Corsair H100 en stil in 1 zin? Nah, niet echt. De pomp is behoorlijk hoorbaar.

Grote koeler a la Scythe Mugen 3 of Noctua NH-D14 met de juiste fans zijn praktisch onhoorbaar. Ik denk dat je eerder je harde schijven de luidste componenten gaat zijn dan de fans.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-03 13:49
Moi_in_actie schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 02:39:
Die past helaas niet op een socket 1155 :)
Een van ze wel, de 7 volgens mij, ik heb een G840 CPU

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Mijn eerste ingevingen waren de pricewatch: Zalman CNPS 14X en de pricewatch: Cooler Master V8 maar ik weet niet of dat wel in de case gaat passen. Om de boel zo stil mogelijk te krijgen heb je eigenlijk een zo groot mogelijke oppervlakte nodig. Hoe groter, hoe makkelijker de warmte aan de lucht kan worden afgegeven, en hoe minder je actief hoeft te koelen. Een A10 zou ik daarom ook zeker niet aanraden, omdat je dan al gauw aan 100Watt TDP zit die je kwijt moet zien te raken. Ik zou dan eerder naar een 65Watt-processor kijken, of als het kan nog lager. De balans tussen performance en warmte is altijd al het grote struikelblok geweest, en is in deze dan ook zeker niet anders.

iRacing Profiel

• mitsumark
Een 100W TDP processor kan (zeker tijdens idle of lage load) minder verbruiken dan een 65W processor, het TDP zou ik niet vanuit gaan als het aankomt op real life gebruik.

Maar inderdaad, in het algemeen geldt hoe groter het koeloppervlak, hoe langzamer de fan hoeft te draaien, hoe stiller hij is.

• Moi_in_actie
GioStyle schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 02:53:
Lees ik de Corsair H100 en stil in 1 zin? Nah, niet echt. De pomp is behoorlijk hoorbaar.
Dat verschilt per exemplaar. De H100 staat erom bekend dat ie last kan hebben van een luidruchtige pomp, diegene die ik heb heeft dat absoluut niet. Dus ja, deze kan zeker erg stil zijn in combinatie met de juiste fans.
Grote koeler a la Scythe Mugen 3 of Noctua NH-D14 met de juiste fans zijn praktisch onhoorbaar. Ik denk dat je eerder je harde schijven de luidste componenten gaat zijn dan de fans.
Mijn idee is ook eerder om een wat grotere koeler te nemen met één of meerdere fans die op zeer lage speeds draaien en die ook overkill is voor de CPU. Zodoende kan ik de fan altijd op de laagste snelheid laten draaien.

Wat betreft de andere zaken omtrent TDP: ik heb genoeg research gedaan naar de verschillen en overeenkomsten tussen de Core i3 en A10. At idle verbruikt de A10 iets minder dan een Core i3 (scheelt een paar Watt), onder load echter veel meer. Daarbij scheelt het qua performance niet veel, de meer grafische tests wint de A10, de rekenkundige CPU georiënteerde tests wint de i3. Aangezien ik eerder iets meer CPU kracht wil, de keuze voor de i3.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:44
Mag ik je een tip geven? Neem een actief gekoelde voeding!
Een passieve wordt warmer dan een actieve, waardoor je binnenwerk ook mee opwarmt.

• Moi_in_actie
Ik betwijfel ten zeerste dat dit veel zal schelen. Onder load zal het systeem misschien 100-120W verbruiken, gedurende het overgrote deel van de tijd een stuk minder. Gezien de efficiëntie van de voeding (80+ gold) gaat hier hooguit een paar Watt aan warmte verloren. Daarbij wordt het ding volgens deze review slechts een paar graden warmer dan de omgevingstemperatuur. In de case komen nog 3 140mm fans, plus de case is bovenin grotendeels open (plaats voor 2 fans), dus die warmte kom je makkelijk kwijt.

Daarbij is deze voeding de enigste 80+ gold rated PSU rond dit wattage die ook nog eens volledig modulair is, want zeker mijn voorkeur heeft. Het ding kost dan wel wat meer, maar vanwege de efficiëntie en het compleet ontbreken van geluid is dat het (naar mijn inziens) zeker waard.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:34
Moi_in_actie schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 13:24:
[...]

Dat verschilt per exemplaar. De H100 staat erom bekend dat ie last kan hebben van een luidruchtige pomp, diegene die ik heb heeft dat absoluut niet. Dus ja, deze kan zeker erg stil zijn in combinatie met de juiste fans.

[...]

Mijn idee is ook eerder om een wat grotere koeler te nemen met één of meerdere fans die op zeer lage speeds draaien en die ook overkill is voor de CPU. Zodoende kan ik de fan altijd op de laagste snelheid laten draaien.

Wat betreft de andere zaken omtrent TDP: ik heb genoeg research gedaan naar de verschillen en overeenkomsten tussen de Core i3 en A10. At idle verbruikt de A10 iets minder dan een Core i3 (scheelt een paar Watt), onder load echter veel meer. Daarbij scheelt het qua performance niet veel, de meer grafische tests wint de A10, de rekenkundige CPU georiënteerde tests wint de i3. Aangezien ik eerder iets meer CPU kracht wil, de keuze voor de i3.
Ik heb geen last van een luidruchtige pomp gehad, maar toch was de pomp hoorbaar. Elk apparaat dat beweegt, dat maakt geluid, daar ontkom je niet aan. Daarom vind ik de H100 absoluut ongeschikt voor een pc die absoluut zo stil mogelijk moet zijn.

Een fanless voeding betekent automatisch dat je een airflow moet gaan creëren door middel van casefans. Een goede voeding heeft op lage load een praktisch onhoorbare ventilator, ik zou in het Voedingentopic vragen om een goede, stille voeding.

• Moi_in_actie
Die airflow zal er toch al zijn door een 3 tal 140mm casefans welke zeer stil zijn. Deze wil ik er sowieso in de case hebben om boven alles wat airflow te genereren. Daarnaast zijn er, kijkend naar de Pricewatch, niet echte alternatieven; of het vermogen wordt nog veel hoger, of ze zijn niet (volledig) modulair, of niet met een 80+ gold certificering of anderzijds slecht leverbaar.

De H100 is en was ook niet mijn voorkeur, echter heb ik die hier al liggen dus was het wel zo makkelijk. Mijn oog is inmiddels gevallen op de be quiet! Dark Rock 2. Met een langzaam draaiende 135mm Silent Wing fan is ie lekker stil, het ding is daarbij behoorlijke overkill waardoor hij moeiteloos altijd op de laagste fanspeed moet kunnen draaien. Het is misschien niet de goedkoopste oplossing, maar wanneer je al bijna 800 euro spendeert aan harddisks en koeling/stilte je prioriteiten zijn zit ik hiermee wel goed.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik denk dat je je wat teveel zorgen maakt over het geluid van de CPU koeler. Met 5 HDD's in dat systeem zal de meeste herrie waarschijnlijk niet van de CPU koeler komen.

• Moi_in_actie
Klopt, maar het is helaas niet zo dat je alleen het luidruchtigste deel hoort. Wellicht maak ik me iets teveel zorgen, maar ik doe het liever in 1 keer goed :P En de hdd's zijn gelukkig erg stil en zuinig, een dergelijk systeem met alleen SSD's is tegenwoordig qua prijs nog niet echt te doen.... 30x512GB (ook 15TB) aan SSD a 300++ euro, ja dat wordt hem niet 8)7

• mitsumark
Je kunt natuurlijk je herrie onderdelen (hdd's) in een 'goedkoop' systeempje op een plek zetten waar je er geen last van hebt, waarschijnlijk dan ook gelijk als downloadcenter.
Op het systeem waar stilte belangrijk is alleen een ssd installeren.

• Moi_in_actie
Daar is dit systeem ook voor bedoeld, maar zoals gezegd kan ik niet bepaald 15TB aan SSD's installeren. Om van dit geheel 2 systemen te maken dat wordt me te duur en te omslachtig.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-03 21:10
Heb mijn G530 koeler (stock) gewoon van de stroom gehaald, draait nu al 5 maanden passief komt idd wel eens op de 102graden maar werkt gewoon. ik zeg doen!

diskeltische lurker

Pagina: 1