Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Er is natuurlijk lang en breed over dromen gediscussieerd. Maar ik vroeg me zojuist iets af. Je hebt weleens een droom waarin je op een bepaalde locatie bent, of je ontmoet een bepaald persoon, of wat dan ook. Het punt is, er zijn geen aanwijzingen voor iets waarvan je toch weet dat het zo is.

Voorbeeldje.
Ik droomde laatst dat ik in Japan was. In een taxi. Ik was al wel eerder in Japan geweest (maar nog nooit in een taxi) en toch achteraf gezien kon ik niets ontdekken waarvan ik had kunnen zeggen "ey, is dat niet in Japan?". Ik kon geen gezichten zien en geen details aan de omgeving herkennen. Toch wist ik dat het in Japan was. Waarom? Gut feeling? Of weet je zoiets omdat je brein die omgeving zelf heeft gemaakt? Of ga je dan zelf aanvullen en dan onderbewust bedenken wat het beste past?

Ander voorbeeldje.
Je ontmoet je opa in een droom. Of hij nog leeft maakt niet uit. De enige reden dat je zegt over opa gedroomd te hebben, is omdat je het weet. Je hebt geen duidelijk gezicht gezien dat je kon herkennen, je was niet duidelijk bij hem thuis. Misschien is het de stem die alles helder maakt, of het is weer dat je de droom zelf maakt en dáárdoor weet hoe de vork in de steel zit.

Het is zoiets als dat je weet wat je "zelf" hebt gemaakt, of je brein verzint gewoon iets dat in het patroon zou kunnen passen. Of is het iets anders?

Meningen? Inzichten?

Op een zijnootje ben ik eigenlijk ook heel benieuwd wat het type droom is dat je kan hebben vlak voordat je in de diepe (droomloze) slaap valt. Bij mij is dat soms een beetje lucide, maar komt in de regel alleen voor als ik extreem moe ben, en daarbij in een houding ga liggen waarin ik normaliter niet in slaap kom. Best geinig om mee te maken :) maar wat is het?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik moet eerlijk zeggen dat dit allemaal erg vaag overkomt, en ik me sterk afvraag of het op zo'n maner in W&L past. Ik ga het nog even aankijken, maar het zal toch wat concreter moeten worden :)
_Thanatos_ schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 01:26:
Het is zoiets als dat je weet wat je "zelf" hebt gemaakt, of je brein verzint gewoon iets dat in het patroon zou kunnen passen. Of is het iets anders?
Over dromen is natuurlijk al heel veel geschreven, heb je jezelf daar in verdiept?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Natuurlijk zijn dromen vaag, dat lijkt me helder :)

Misschien zijn er mensen die dit herkennen en er beter op gelet hebben, wat zeg nou zelf, het komt niet vaak voor. Ik heb natuurlijk Wikipedia doorgestruind maar W is juist weer objectief, niet wat ik zoek.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-05 11:19
_Thanatos_ schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 01:26:

Het lijkt me een beetje op tegen jezelf schaken. Je droom is een product van je brein, dus de sensaties en de "kennis" die je over die droom denkt te hebben ontspruit ook aan je brein.

Het probleem is echter dat je veel zaken misschien wel onbewust "post-hoc" over je droom beredeneert. Dat je "weet" dat iets in Japan is, is misschien een gok van je onderbewuste, maar omdat er geen tegengestelde informatie bekend is wordt die gok een feit.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

_Thanatos_ schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 16:24:
Natuurlijk zijn dromen vaag, dat lijkt me helder :)
Dat dromen vaag zijn is niet waar ik op doel, het gaat erom dat het doel van het topic vaag is, en dat is niet de bedoeling.
maar W is juist weer objectief, niet wat ik zoek.
Que? Je wilt subjectiviteit?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Dromen zijn niet (altijd) vaag :N.

Een maand geleden ofzo ben ik ermee begonnen, geprobeerd alleszins. Had er niet echt tijd en zin voor dus heb het maar gelaten voor wat het is. Maar de eerste dagen dat ik het geprobeerd hadden m'n dromen echt véél meer detail. Het was niet zo dat ik pas in de loop van de ochtend besefte dat en wat ik had gedroomd, maar dat ik live toeschouwer was, sort of. Maar dan moet ik natuurlijk nog de droom zelf kunnen overnemen :(

Nu hou ik me er nauwelijks nog mee bezig en zijn de dromen terug vaag geworden :p. Maar ik onthoud ze wel nog, itt ervoor toen ik bijna nooit dromen wist.

Het was ook grappig dat, omdat ik bijna elke dag m'n droomen wist, ik zag dat dromen eigenlijk niet random maar wat is.

Dat je weet waar je bent of je geen gezicht ziet maar toch weet waar je bent of wie het is vind ik vreemd. Misschien omdat die droom toen gewoon vaag was? Of dat aan het begin van droom, die je natuurlijk niet hebt meegemaakt, er al iets is geweest dat de droom in een context plaatste. Of is het gewoon je onderbewustzijn, zoals in de film Inception :p.

@Gambieter: In de eerste alinea zegt hij wat het "probleem" is. Dan geeft hij 2 voorbeelden en vraagt hij om inzichten. In de laatste alinea vraagt hij wat een lucide droom is maar zegt hij het zelf. Tenzij hij met "droom voor je in slaap valt" een dagdroom of WILD of OBE bedoelt.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
de feiten in een droom worden ter plekke bedacht, en beoordeeld, en daar handel je weer naar in je droom. dat is het idee van dromen. what if.... alle situaties waar je asociaties mee kunt hebben passeren de revue.
vandaar ook dat je ergste dromen waarheid worden..

opeens denk je na een half uur dromen en een hele wereldreis te hebben gemaakt dat je naakt in de rij staat bij de macdonalds. en schaam je je de pleuris, en snap je niet dat het nog niemand was opgevallen dat je daar naakt stond.
opeens schaam je je de pleuris. of vraag je je af waarom iedereen dat normaal vindt, of je ontdekt dat iedereen naakt is...

al je indrukken van een bepaalde tijd worden nog eens doorgenomen in je slaap. je denkt aan een taxi, er was iets met japen. hop. je zit in japan in de taxu en het is een feit geworden in je droom. maar als in je droom 5 seconden later de taxi een olifant wordt is dat ook normaal, al vind je het wel wat opmerkelijk.

bovenstaande om een idee te geven.

zo werkt het bij mij althans. meestal kan ik later nog bedenken waar de "ffeiten"in mijn droom vandaan kwamen. dat is op zich best wel grappig. opeens merk je welke kleine dinen dus toch een soort van indruk hebben achter gelaten.
ik heb dan geen nachtmerries oid, maar je hebt wel eens van die dromen waarin echt alles verkeerd gaat, tot in het bizarre. en dan gaat het altijd nog weer meer mis.. shit.. er ligt een bananeschil op de weg, en ja hoor daar ga je. en dan precies .. nou ja vul maar iets anders in waar je echt niet aan moet denken wat er dan gebeurt.

het is een beetje als murphys law.. maar dan heb je de controle, en heb ej uiteindelijk zelf bepaald wat er allemaal mis ging...

[ Voor 28% gewijzigd door engelbertus op 18-11-2012 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:22
"Een gevoel van zekerheid", of "concluderen dat het x is" is volgens mij gewoon een soort status van je brein. Onder normale, wakkere omstandigheden is die status het gevolg van een logisch denkproces en input van je zintuigen. Je ziet bijv. iemand lopen en herkend die persoon als je zus. Je hebt dan een soort "zekerheidsgevoel" dat dat zo is. Ben je aan het dromen, dan is dat zekerheidsgevoel gewoon permanent aan, wat voor onzinassociaties je ook hebt. Dan kun je je overleden opa tegen komen, of een pratende komkommer, het is allemaal volkomen logisch omdat je dat zo voelt.

Het wordt trouwens pas onaangenaam als je half wakker bent en je om je heen aan het slaan bent omdat je zeker bent dat iets je aanvalt, terwijl je tegelijkertijd ziet dat er niets is. Geeft een onaangenaam gevoel van frustratie en verwarring. :P

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:07

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Atomsk schreef op zondag 18 november 2012 @ 02:33:
Het wordt trouwens pas onaangenaam als je half wakker bent en je om je heen aan het slaan bent omdat je zeker bent dat iets je aanvalt, terwijl je tegelijkertijd ziet dat er niets is. Geeft een onaangenaam gevoel van frustratie en verwarring. :P
Dat ken ik :D
Vergeet nooit meer dat ik ooit eens vrij abrupt wakker schrok (was <10) in mijn bed. Ik lag zo even te soezen met mijn favoriete speelgoed aap in mijn ha... wacht even, die aap had ik al jaren geleden weggedaan! *BAM* volgende moment knallen er 2 monsters van onder mijn bed en springen bovenop me. Ik schrok me echt helemaal het leplazarus en in een reflex hoekte ik voluit. En toen werd ik pas echt wakker van de pijn door de stomp tegen de muur :D

Soort inception droom 8)7
Sowieso weet ik vaak mijn dromen erg goed te herinneren al is het in de loop der jaren minder geworden. Vroeger wist ik ook heel vaak dat ik aan het dromen was, al was het vrij frusterend dat ik mijn droom niet goed kon sturen vanaf dat moment. Onkwetsbaar worden of een beetje half vliegen worden lukte nog wel, maar dingen laten verschijnen of de gebeurtenissen naar mijn hand zetten niet :(

Heb me er eens verdiept en er zijn zoveel leuke feitjes over dromen op te lepelen :Y
- Je droomt in realtime (itt wat veel mensen denken, dat ze een uur dromen in een minuut ofzo.)
- Je hersengedeelte die je gevoel voor logica regelt staat uit. Vandaar dat alles in je droom volstrekt normaal lijkt. Vliegen, zwevende bussen, veranderende locaties etc.
- Lucide dromen is te trainen.
- Dromen verwerken je gebeurtenissen van de dag. Je kunt dus soms een beetje sturen over wat je gaat dromen. Als je een uurtje voor je gaat slapen eens even heel geconcentreerd alle coole kungfu filmpjes op youtube checkt, dan is de kans best aanwezig dat je een Bruce Lee momentje krijgt in je droom...

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb me een maand geleden eens wat meer verdiept in dromen, omdat ik toen op vakantie was en me afvroeg waarom ik dromen op vakantie meestal wel herinner en thuis zeer zelden. Of ik herinner ze me wel, maar hoe hard ik het ook probeer vast te houden, de herinnering glipt als los zand door m'n vingers. Dat is _zo'n_ frustrerend gevoel :( Dromen zijn erg interessant, omdat ze uit het creatieve deel van je brein komen. Als je lucide kunt dromen, kun je dus het creatieve deel van je brein aan het werk zetten om een creatief probleem op te lossen :D

Maar goed, alles wat je droomt bedenkt je brein zelf. Uit een combinatie van levenservaring en creativiteit. En je zult verbaasd staan van hoe weinig detail er in dromen zit. In je voorbeeld van je droom over je opa geef je dat ook al aan: de enige reden dat je weet dat je over je opa hebt gedroomd, is omdat je eigen brein dat bedacht heeft.

Ik heb een paar keer een lucide droom gehad: een droom waarin ik wist dat ik droomde, omdat er "iets" niet kon in realiteit. Dat is voor mij heel bijzonder, want ik droom eigenlijk altijd realistisch (in tegenstelling tot mijn vriendin die de meest bizarre dromen beleeft en waarschijnlijk qua persoonlijkheid minder nuchter is dan ik :P). Zodra er dingen gebeuren die niet kunnen, kan ik in een lucide droom komen, maar het is me helaas nog nooit gelukt om echt een droom te sturen en echt te doen wat ik wilde. Het besef dat ik droom is er wel, maar echt controle krijgen over het scenario wil nog niet lukken. Het lijkt me echt geweldig om dat nog eens te kunnen.

In mijn zoektocht naar het onthouden van dromen kwam ik deze tip tegen: als je wakker wordt (NIET door de wekker!) moet je even blijven liggen met je ogen gesloten. De droom komt dan mogelijk met een seconde of 30 terug in je gedachten. Vervolgens schrijf je de droom op in steekwoorden en verdomd, dat werkte echt goed bij mij! De tussen de steekwoorden liggende details zitten nog goed in mijn geheugen :)

Toch vergeet ik de meeste dromen omdat ik bruut uit mijn slaap word ontwaakt en geen tijd heb om nog even te blijven liggen met de ogen gesloten (veel te bang om in slaap te vallen :o). Sowieso droom je geloof ik 5 dromen in een nacht, waarvan ik er hooguit één onthoud :X

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 20-11-2012 11:45 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Grrrrrene schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 11:44:
hoe hard ik het ook probeer vast te houden, de herinnering glipt als los zand door m'n vingers.
Dat klinkt bekend. De herinnering is er (ten minste dat denk ik) en als ik probeer een en ander helder te krijgen blijft er op het laatst niets over.
Iets dergelijks heb ik wel eens in een kroeg. Iemand zegt iets tegen me dat ik maar half versta. Ik zeg "watte?" en de persoon herhaalt het maar omdat ik me bewust ben van mijn slechthoren versta ik de tweede keer nog minder en de derde keer helemaal niets meer (hoe meer ik me concentreer hoe minder ik versta). Ook best frustrerend.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 20-11-2012 13:15 ]

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Anoniem: 318843 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 13:12:
[...]
Dat klinkt bekend. De herinnering is er (ten minste dat denk ik) en als ik probeer een en ander helder te krijgen blijft er op het laatst niets over.
Tijdens je slaap is de overgang van je korte termijngeheugen naar je langetermijngeheugen verstoord. Je dromen worden dus niet of slecht opgeslagen. Daarom weten mensen hun dromen vaak niet meer te herinneren of zijn deze al kwijt als ze wakker worden. Het kortetermijngeheugen wordt geflushed voor de droom naar je langetermijngeheugen is weggeschreven.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Ik ben bezig hier een onderzoekje naar aan het doen en dan vooral naar wat de beelden in dromen zijn en wat ze betekenen. Hiervoor vond ik de stijl die Heidegger gebruikt in zijn essay On Origin of Work of Art heel interessant. Dat stuk gebruik ik nu dus ook als basis om te bepalen wat voor ding een droom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Mensen die heel sterk met iemand zijn verbonden kunnen wel degelijk elkaar tegenkomen in een droom.

Ik had laatst zo'n bizarre droom, ik liep op een heuvel en daarboven stond een afgezonderd huisje in the middle of nowhere. Toen ik naar binnen ging trof ik iemand uit een ver verleden. Het ging niet goed. Ik vertelde 'm de moed te houden in het leven en door te gaan. Vervolgens voelde ik dat alles goed was, en stond ik een moment later in een ijssalon als een soort traktatie over op wat er gebeurd was.

Toen ik wakker werd moest ik 2x nadenken over wat ik nou gedroomd had. En het was een beste ervaring kan ik je vertellen. Ik denk wel degelijk dat er meer is dan een brein dat allerlei verzinsels voor je bedenkt. De vraag is of je er open voor staat of niet. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 30-11-2012 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:22:
Mensen die heel sterk met iemand zijn verbonden kunnen wel degelijk elkaar tegenkomen in een droom.

Ik had laatst zo'n bizarre droom, ik liep op een heuvel en daarboven stond een afgezonderd huisje in the middle of nowhere. Toen ik naar binnen ging trof ik iemand uit een ver verleden. Het ging niet goed. Ik vertelde 'm de moed te houden in het leven en door te gaan. Vervolgens voelde ik dat alles goed was, en stond ik een moment later in een ijssalon als een soort traktatie over op wat er gebeurd was.

Toen ik wakker werd moest ik 2x nadenken over wat ik nou gedroomd had. En het was een beste ervaring kan ik je vertellen. Ik denk wel degelijk dat er meer is dan een brein dat allerlei verzinsels voor je bedenkt. De vraag is of je er open voor staat of niet. :)
Nofi, maar wat je schetst lijkt mij nu exact een illustratie van een scenario dat door je brein opgeworpen is, waarbij het put uit zaken die je bezig houden (iemand waarmee je je sterk verbonden voelt en waar het slecht mee gaat). Het einde is imo zelfs een goede illustratie van het evolutionaire nut van dit soort dingen: je trakteert jezelf; je hebt voelt je beter omdat je brein je voorspiegelt dat je met een issue afgerekend hebt, waardoor je weer vol geconcentreerd door kunt met je eigen leven.

Kun je uitleggen welk element van je ervaring er op wijst dat het meer was dan een door je hersenen opgeworpen scenario?

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk de emotie die in de droom erbij kijken kwam, en dat je het niet alledaags mee maakt.

Het is iets wat in de familie zit hoor, het heel sterk kunnen denken aan iemand. Ik zeg niet dat het zo is wat plaatsgevonden heeft ook daadwerkelijk waar is, maar ik heb er wel vertrouwen in in dat er meer is dan slapen en kleurtjes kijken alleen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ilantir schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:19:
Ik ben bezig hier een onderzoekje naar aan het doen en dan vooral naar wat de beelden in dromen zijn en wat ze betekenen. Hiervoor vond ik de stijl die Heidegger gebruikt in zijn essay On Origin of Work of Art heel interessant. Dat stuk gebruik ik nu dus ook als basis om te bepalen wat voor ding een droom is.
Bepalen wat een droom is etc is heel makkelijk: Volgens mijn ervaringen droom je gewoon over dingen die je in het dagelijkse leven bezighouden, gebeurtenissen die je meemaakt, enzovoort. Ik heb ook eens gehoord dat er in dromen wordt geoefend om efficiënt te reageren bij gevaren enzo.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

Hoe bedoel je dit precies? Zoals ik het opvat (en weleens gehoord heb dat dit voorkomt bij mensen met een sterke onderlinge band) zou het betekenen dat die ander dus dezelfde situatie heeft gedroomd en jouw "boodschap" daarin ook echt is aangekomen bij hem. Is dat bij jouw droom ook zo geweest (heb je die ander erover gesproken nadien en werd het verhaal door hem/haar herkend)?

Anders snap ik de jouw eerste opmerking niet helemaal met betrekking tot de rest van jouw post. Over een vriend/familielid/collega dromen is heel anders dan 'elkaar tegenkomen' in een droom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik denk het niet. Jij hebt het nog nooit meegemaakt, het is niet te controleren en er is nergens op internet bewijs te vinden. Best wel sterk gesteld dus.

Dromen kunnen ontzettend intens zijn en hersens staan er om bekend dat ze je goed voor de gek kunnen houden, zeker als het logische redeneringsvermogen niet werkt door het slapen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
FunkyTrip schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 23:07:
[...]

Dromen kunnen ontzettend intens zijn en hersens staan er om bekend dat ze je goed voor de gek kunnen houden, zeker als het logische redeneringsvermogen niet werkt door het slapen.
Het idee dat de hersenen geëvolueerd zijn juist om je voor de gek te houden, ook als het redenatievermogen "aan" is, is iets wat mensen intuïtief denk ik maar moeilijk accepteren. Dat juist dat voor de gek houden een bron is van veel aantoonbaar niet-kloppende ideeën, zoals het bestaan van telepathie, de effectiviteit van homeopathie, enzovoorts.

Opmerkingen als deze:

De vraag is of je er open voor staat of niet. :)
klinken redelijk, maar zijn vaak een aanmoediging om niet te kritisch over dit soort claims te denken (ik weet niet of dat ik dit specifieke geval ook zo is).

Imo, als mensen open moeten staan voor dit soort claims, moeten claimanten (vooral die met een groot mediaprofiel à la Jomanda, Homeopathen, etc). open staan voor de wetenschappelijke methode om hun claims te bewijzen.

Als aanmoediging is er ook nog de mogelijkheid om heel rijk te worden als je dit soort claims kunt bewijzen, bijv. via de One million dollar paranormal challenge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De vraag is of je er open voor staat of niet. :)
Dat is een drogreden die ook in religie wordt gebruikt: het afdoen van het gebrek aan argumenten voor de eigen visie met de claim dat de ander er niet voor open staat. Of de ander er voor open staat doet er niet toe als je goede onderbouwing hebt. Het is ook eerder hier gebruikt voor het bestaan van geesten.

Dit soort droomargumentaties lijken meer op het rationaliseren van wat men al denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Mensen die veel dromen, of beter gezegd, de mensen die het zo bewust meemaken dat ze deelnemen en onthouden....worden jullie niet minder uitgerust wakker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ja. Ik wil mezelf niet tegenspreken en beweren dat ik een paragnost ben ofzo, maar ik ben vrij nuchter als het met dromen aankomt. Wat ik ervaar en wat ik als noodkreet hoor in mijn slaap zou ik niet indirect als een spinsel van mijn brein willen bestempelen. Mijn moeder verklaarde dat ze ooit een hele sterke gedachtengang aan iemand had, die dus later overleden bleek te zijn. Met deze stelling weet ik dan ook dat wat er gebeurd is in mijn dromen, enigzins wel op z'n plaats kan zijn. Ik hoef niet met de deur in huis te vallen bij de ander en 'm vragen of het nog wel goed gaat want ik 'droomde laatst over 'm', maar het kan zomaar eens onbewust iets zijn in moeilijke tijden.

Er zijn meerdere mensen die op aarde een hele sterke band met een ander kunnen hebben. Hetzij bewust of onbewust... Het relativeert bij iedereen weer anders:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Bam Margera's Reaction to Ryan Dunn's death

Skippen naar 5:05 en luisteren. Met dieren kan dat ook zijn. Ook een overleden iemand kan pas rust vinden zodra iets het hedendaags rechtgezet wordt bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
Tja je kunt het ook omdraaien natuurlijk...

Maar in mijn beleving kun je alleen dromen over dingen die al in je brein of geheugen of wat dan ook is opgeslagen.
Deze worden in je dromen gecombineerd en er worden scenarios mee gemaakt.
De dingen die je het meest bezighouden komen aan bod. De minderbelangrijke zaken in je dromen worden at random bij elkaar gepakt uit wat verder voorhanden is, onbewust misschien in minder willekeurige volgorde dan je dacht, wat al iets of iemand was die je op een of andere manier in je scenario aan elkaar had kunnen koppele, worden gekoppeld, en zelfs wanneer dat in je droom heel onverwacht, of juist voor de handliggend zou zijn, kan het in je droom zomaar zijn dat in het verdere verloop je opeens niet naast x in het vliegtuig zit, maar uit de trein stapt met persoon y.

De ervaringen en reacties die je in je dromen meemaakt zorgen ervoor dat je irl meer ervaren bent, en dus beter kunt reageren......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:26
Mijn dromen (meestal raar en onlogisch btw) komen soms ook nog wel eens uit.

Ik kom in een situatie terecht waarin ik een tweeling met 10 kinderen, 3 golden retrievers tegenkom op straat terwijl het regent, alle kinderen zingen een liedje.

Tijd later, soms een hele tijd btw, y voila, precies zoals ik gedroomd heb.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Anoniem: 58485 schreef op zondag 02 december 2012 @ 19:25:
Nou ja. Ik wil mezelf niet tegenspreken en beweren dat ik een paragnost ben ofzo, maar ik ben vrij nuchter als het met dromen aankomt. Wat ik ervaar en wat ik als noodkreet hoor in mijn slaap zou ik niet indirect als een spinsel van mijn brein willen bestempelen. Mijn moeder verklaarde dat ze ooit een hele sterke gedachtengang aan iemand had, die dus later overleden bleek te zijn Met deze stelling weet ik dan ook dat wat er gebeurd is in mijn dromen, enigzins wel op z'n plaats kan zijn. Ik hoef niet met de deur in huis te vallen bij de ander en 'm vragen of het nog wel goed gaat want ik 'droomde laatst over 'm', maar het kan zomaar eens onbewust iets zijn in moeilijke tijden.
En dit is dus het kunstje van het menselijk brein. Je legt verbanden die er helemaal niet hoeven te zijn. Diezelfde nacht hadden namelijk minstens nog een miljoen mensen hele sterke gedachten/dromen over iemand en misschin belden er duizend daarvan na het wakker worden die persoon op om te checken of er iets mis was.Zo sterk was hun droom. En die miljoen mensen hadden het bij het verkeerde eind, want er was niets mis met die persoon.

En bij je moeder bleek het dus wel te kloppen. Sta je open voor het feit dat dit ook gewoon toeval kan zijn? Vannacht droomt iedereen in Nederland wel over bepaalde personen. Het is statistisch gezien bijna onherroepelijk dat 1 van die personen morgen overleden zal zijn. En vervolgens zal de dromer denken 'OMG! Ik droomde vannacht nog over hem! Zie je wel dat er meer is tussen hemel en aarde!'.

En de het verband-leggende vermogen van ons brein is zo sterk, dat velen zullen denken 'die funkytrip kan mooi lullen, maar wij weten wel beter. Mijn brein bedriegt me echt niet. Dat gevoel was zo sterk, da's echt geen toeval'

[ Voor 6% gewijzigd door FunkyTrip op 07-12-2012 09:47 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Marxje1981 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 14:47:
Horoscopen voorspellen ook wel eens iets correct, net als helderzienden. Dat is echter toeval, maar de mensen willen graag verbanden zien en dat lukt dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
FunkyTrip schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 09:44:
[...]
...

En de het verband-leggende vermogen van ons brein is zo sterk, dat velen zullen denken 'die funkytrip kan mooi lullen, maar wij weten wel beter. Mijn brein bedriegt me echt niet. Dat gevoel was zo sterk, da's echt geen toeval'
Precies... ik sluit niet uit dat er "meer is", maar heel veel mensen realiseren zich niet dat 9 van de 10 dingen die als "er is meer dan we kunnen bevatten" bestempeld worden eigenlijk trucjes, geintjes, pesterijen van het brein zijn (al dan niet in samenwerking met zintuigelijke waarnemingen die ons (ook) "foppen").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03

Ik kom in een situatie terecht waarin ik een tweeling met 10 kinderen, 3 golden retrievers tegenkom op straat terwijl het regent, alle kinderen zingen een liedje.

Dit is waarschijnlijk een ander effect; ik kan even niet op de naam komen. Maar het komt er op neer dat je iets ziet, maar de impuls die naar je hersenen gestuurd wordt komt vertraagd aan. Dit geeft het effect van: "Hey! Dit heb ik al eerder op precies dezelfde manier meegemaakt!" Want het laatste stukje van de impuls komt nadat je beseft wat je ziet.

Ik geloof dat iedereen dit wel eens heeft, en is volkomen normaal volgens mij.

Ik heb zelf laatst een droom gehad (een lucid dream lijkt me), zoals nooit eerder. Ik was in totale controle van mijn droom, en ik wist dat ik droomde; maar 100% zeker was ik toch ook weer niet. Alles was zo echt, en er gebeurde dingen waarvan ik steeds tijdens de droom bij mezelf dacht: SHITTTTTT, wat als dit nou echt geen droom is?? (Op een punt in deze droom zat ik in een auto waar ik perongeluk een aantal mensen dood reed enzo; en ja, ik ben psychisch helemaal in orde (denk ik? :p) ). En ik kon maar niet wakker worden.

Toen ik uiteindelijk toch wakker werd heb ik een half uur in bed gezeten, en ik kon alleen maar denken: "what the actual fuck..." Bleek achteraf dat ik ook maar een minuut of 10 had geslapen..

Weirdest experience of my life.

[ Voor 30% gewijzigd door EG Mike op 11-01-2013 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
Dat je plekken en personen herkent zonder dat je ze echt kunt zien komt omdat je bewustzijn naast concepten als woorden ook zaken meer puur waarneemt.

Voorbeeldje. Je komt je vader tegen in je droom en ondanks dat die persoon er heel anders uitziet dan je vader herken je m wel als je vader.

De fout die mensen vaak maken is dat ze verkeerde interpretatie aan woorden geven, zo is bij heel veel mensen het woord vader verbonden aan die man die jou verwekt en opgevoed heeft

Maar vader kan ook oorsprong betekenen zoals, bv de plek waar een zijtak aan een grotere tak groeit.
Daar waar die tak begint te groeien is dus de vader, het begin. En zo is de man die jou verwekt heeft jou oorsprong, jij bent dat zijtakje.

Het is de reden waarom een priester of de paus met vader wordt aangesproken, die heeft ook niemand verwekt maar hij is binnen de hierachie de next big thing tot aan de bron ( voor gelovigen dan )

Als je dus je vader tegenkomt in je droom hoeft hij er dus niet uit te zien als die man die je verwekt heeft. Het hoeft hem in weze ook niet te zijn. Wat je tegenkomt is je oorsprong, daar waar je vandaan komt, Het is meer symbolisch voor iets wat er in je leven gebeurt.

Zo kan je reis naar japan dus het symbool zijn voor ontwikkeling of een nieuwe gebeurtenis wat je bewustzijn dan als een reis vertaalt.

Je zou kunnen zeggen dat je onderbewustzijn een meer abstracte taal gebruikt om zaken aan te duiden.
Als je droomt ben je al die zaken die je als je wakker bent in je opneemt aan het verwerken.
Er is veel meer data binnen gekomen dan waar je je in wakkere toestand van bewust bent. Als je droomt wordt alles verwerkt en gerangschikt, een beetje zoals een harde schijf defragmenteert. (misschien om plaats vrij te maken in je geheugen?) Terwijl je droomt sijpelen al die random opgeslagen data je bewustzijn binnen die daar dan een geheel van probeert te maken, het tot herkenbare concepten probeert te vormen en zo herken je misschien iets uit je leven zoals je vader, maar puur als herkenning zoder dat je daar dat woord bij gebruikt. Het is pas als je weer wakker bent en je die droom herrinnerd dat je dat woord gebruikt in samenhang met die ervaring die je in je droom had.

Het is dus allemaal heel symbolisch. Stel dat je van nature een timmerman bent, maar door de jaren in een leven bent terechtgekomen waardoor je nu een accountant bent en eigenlijk een beetje bent vergeten wat je oorspronkelijk in je leven wilde doen. Totdat je een nieuwe vloer laat aanleggen en dr een week allemaal timmermannen in je huis zijn en dat doet iets met je, maar je bent zo gewend aan je rol als accountant dat je t niet eens bewust merkt. Dan kan het heel goed zijn dat je snachts droomt dat je vader op bezoek komt.

Die droom van dat bezoek van je vader is dus je onderbewuste interpretatie van die timmermannen in je huis die je herinneren aan dat leven wat eigelijk echt bij je hoort maar wat je dus onderdrukt.

En dan komt het dus symbolish, als een droom toch naar boven, Alleen komt dat abstract binnen en je droombewustzijn maakt daar zo goed en zo kwaad als t kan een plaatje van waar je wat mee kunt, al houd dat niet meteen in dat je meteen door hebt wat het echt betekend omdat je geneigd bent je droom letterlijk te nemen in plaats dat je de symboliek herkend.

Japan, je opa is dus iets symbolisch, het staat voor iets wat je in je droom probeert te verwerken, Maar je neemt t letterlijk. De boodschap komt niet aan:)
FunkyTrip schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 09:44:
[...]

En dit is dus het kunstje van het menselijk brein. Je legt verbanden die er helemaal niet hoeven te zijn. Diezelfde nacht hadden namelijk minstens nog een miljoen mensen hele sterke gedachten/dromen over iemand en misschin belden er duizend daarvan na het wakker worden die persoon op om te checken of er iets mis was.Zo sterk was hun droom. En die miljoen mensen hadden het bij het verkeerde eind, want er was niets mis met die persoon.

En bij je moeder bleek het dus wel te kloppen. Sta je open voor het feit dat dit ook gewoon toeval kan zijn? Vannacht droomt iedereen in Nederland wel over bepaalde personen. Het is statistisch gezien bijna onherroepelijk dat 1 van die personen morgen overleden zal zijn. En vervolgens zal de dromer denken 'OMG! Ik droomde vannacht nog over hem! Zie je wel dat er meer is tussen hemel en aarde!'.

Ja dat is zo'n voorbeeld dat je iets onderbewust op pikt en in je droom verwerkt.

Ik heb al 12 jarig kind iets vergelijkbaars meegemaakt. Ik werd om 1 uur snachts wakker en zag hoe er een meisje boven mn bed zweefde die me zei dat ik mijn moeder moest vertellen dat er een leraar op school was overleden. Dus ik half slaapwandelend naar mn moeder, schud schud, word es wakker, dr is een leeraar op school dood:)
Mn moeder natuurlijk verbaasd van hoe weet je dat en volgens mij heb je gedroomd. En uiteindelijk dacht ik zelf, van ja eigenlijk erg raar verhaal met een zwevend meisje over mn bed en zo. Dus ik ben weer braaf naar mn slaapkamertje gegaan en ben weer in bed gekropen.

Alles goed en wel...

Tot ik dus de dag daarna naar school ging en de les zou beginnen en plots het hoofd van de school de klas binnen kwam met een vervelende mededeling dat die nacht om 1 uur de schoolpsycholoog was overleden.
Precies dus op t moment dat ik t doorkreeg. Ik heb t nog aangekaart op school, maar dr is nooit wat mee gedaan, Mn moeder kan het verhaal bevestigen.

Misschien dat dit verklaart waarom ik naast de wetenschap ook gefaschineerd ben van de alternatieve scene want je gaat natuurlijk wel op zoek naar een verklaring voor zon ervaring. Het heeft behoorlijk wat indruk gemaakt. Maar ik ben een scepticus op alle fronten en dus heb ik ook een down to earth verklaring, Namelijk dat ik ondanks dat ik het niet bewust heb gehoord ik onbewust de signalen opgepikt heb dat die man ernstig ziek was. Dus dat er vast wel af en toe tussen leraren over dat onderwerp gefluistert is, of dat er een bepaalde spaning aanwezig was tussen de leraren op school onderling.

Een hond kan ook heel goed aanvoelen als er thuis wat mis is, Honden weten ook heel vaak wat je bedoeld als je iets tegen ze zegt zonder dat ze de woorden die je gebruikt echt begrijpen. Ik verbaas me altijd dat als ik met mijn hond ergens naar toe wil waar we nog nooit zijn geweest, bv een winkel dat mijn hond mij altijd die kant of die straat intrekt en dan recht naar de deur van die ene winkel loopt. Hij weet ook altijd welke trein we in moeten als we ergens naar toe gaan en als we dan langs de deuropening van de trein lopen trekt ie echt hard en springt de trein in voor ik zelf duidelijk heb gemaakt dat dat de bedoeling was. Dat is das gewoon pure intuitie van dat beest dat de onbewuste signalen die ik afgeef van mijn lichaam af kan lezen.

Honden leven voornamelijk in het nu, Ze vergeten heel snel wat er voor gebeurt is en ze maken ook geen plannen voor de toekomst, dus ze kunnen niet die fout maken om dat wat ze ervaren en zien gelijk in een letterlijk concept om te zetten. Honden denken dus net als je onderbewustzijn in abstracte termen in plaats van concepten als woorden en begrippen en omdat ze eigenlijk hun hele leven niks anders doen voelen ze veel beter aan als mensen wat er nou eigenlijk aan de hand is.

Ik als 12 jarig kind, dat nog in een klein wereld leefde, ook een mindere woordenschat had, minder goed in concepten kon denken als dat ik nu kan, was als het ware een hond. Mijn intuitie was vele malen groter dan die van een volwassene ( mijn intuitie is trouwens nog steeds vrij groot, ik voel nog steeds vaak dingen aan die dan blijken te kloppen, maar niet meer zo extreem als toen ik kind was)

Wat er dus gebeurt moet zijn is dat ik net zo als een hond op school rondliep en met mijn dagelijkse dingen bezig was, maar teglijk door mijn gevoeligheid net zoals een hond bepaalde signalen opgepikt heb. Bijvoorbeeld de wetenschap onder de andere leraren dat die zieke schoolpsycholoog die dag wel eens zou kunne sterven. En dat heb ik mee naar huis genomen, ben naar bed gegaan en toen is mijn hersenen al die input van die dag gaan verwerken en werd het me verteld in een droom.

Dat het dan ook precies die dag om 1 uur gebeurde, dus op t moment dat ik naar mn moeder liep om t te vertellen kan dan wel weer toeval zijn. Ik had t ook ene uur te vroeg, een uur te laat of helemaal niet kunnen dromen. Maar t is die essentie die ik onbewust op school had opgepikt dat er iemand doodziek was en dat t nu wel ging gebeuren die ik dus snachts in een droom vertaald heb. Dat ik daarbij een meisje boven mn bed zag zweven verklaar ik met dat op het moment dat die erkenning van mn onderbewustzijn mijn droobewustzijn binnenkwam sijpelen, dat dat bewustzijn van alles een herkenbaar plaatje moest maken. Het meisje was dus weer puur symboliek voor mijn onderbewuste dat me iets duidelijk probeerde te maken en dus koos mijn conceptueel brein voor de vorm van een boodschapper.

Het is dus in weze patroonherkenning waarbij mijn hersenen het patroon niet goed kunnen indentificeren en er dan the next best thing wordt gebruikt. Een beetje zoals dat ook gebeurt bij gezichtsbedrog, maar dan nu op t gebied van situaties en ervaringen.

Ik denk trouwens dat mediums op precies dezelfde manier geesten en gidsen zien, Dus dat ze eigenlijk alleen maar intuitief iets op pikken, en dat er dan een vertaalslag geleverd wordt waardoor ze zich gewaar worden van een "geest", Ze zijn dus eigenlijk gewoon lucide aan t dromen. Het is dus geen geest maar de manier waarop hun bewustzijn de informatie aan henzelf presenteert wat ze gewoon et al bij een hond puurder en intuitiever waarnemen dan de gemiddelde mens.

Daarom hoeft het ook niet perse slecht te zijn om een medium te consulteren, want ondanks dat die niet echt boodschappen van geesten doorkrijgt ziet zo iemand wel degelijk dingen door je te lezen waar je zelf niet bewust van bent.

[ Voor 75% gewijzigd door verleemen op 12-01-2013 09:37 ]

The freedom of saying E=MC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluizel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-08-2023
Ik denk dat het herkennen van mensen in je dromen niet werkt in de zin van dat je iets ziet en herkent (zoals in de echte wereld), maar juist andersom. Je droomt van het concept "opa" en dan verzint je brein er ter plekke bij hoe die opa er dan uitziet.

Verder ben ik veel te nuchter om in onzin als mediums en geestwaarnemingen te geloven. Die mensen zullen vast iets zien, maar de hele lading die ze erbij verzinnen is natuurlijk gewoon product van hun eigen verbeelding. Net zoals de illusoire vervalsing die iedereen 's nachts in het donker wel eens heeft (de donkere plek in de hoek aanzien voor een man terwijl het als je het licht aandoet een stoel blijkt te zijn die daar altijd staat)

Dat klinkt raar en dat is het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
Pluizel schreef op zondag 20 januari 2013 @ 12:32:

Verder ben ik veel te nuchter om in onzin als mediums en geestwaarnemingen te geloven. Die mensen zullen vast iets zien, maar de hele lading die ze erbij verzinnen is natuurlijk gewoon product van hun eigen verbeelding. Net zoals de illusoire vervalsing die iedereen 's nachts in het donker wel eens heeft (de donkere plek in de hoek aanzien voor een man terwijl het als je het licht aandoet een stoel blijkt te zijn die daar altijd staat)
Dat is ook precies wat ik beweer. Je hoeft de achtergrond van hun beweringen niet te geloven, maar dat houdt niet gelijk in dat wat ze mede te delen hebben ook gelijk onzin is. Hij kan wel degelijk door een gesprek met jou achterhalen waar je je sleuteltje van je brandkast verloren hebt. Dat doet ie alleen niet zoals hij zelf denkt met geesten maar omdat ie veel sneller dan jou verbanden kan leggen die jou nooit opgevallen zijn.

Het is geen illusionistentruukje of zo, hij heeft het niet stiekum aan je vriendin gevraagd of zo. Al zaullen dat soort mediums er natuurlijk ook genoeg zijn.
Anoniem: 58485 schreef op zondag 02 december 2012 @ 19:25:

Er zijn meerdere mensen die op aarde een hele sterke band met een ander kunnen hebben. Hetzij bewust of onbewust... Het relativeert bij iedereen weer anders:

[video]

Skippen naar 5:05 en luisteren. Met dieren kan dat ook zijn. Ook een overleden iemand kan pas rust vinden zodra iets het hedendaags rechtgezet wordt bijv.
Ik herken die ervaring van Bam, waar hij zegt dat ie een woedeaanval had op t moment dat zn vriend verongelukte.

Ik heb bijna dagelijks dat ik ergens aan denk en dat dit later terugkomt.
Ik heb op die manier de dood van een docent op school meegekregen, Maar ook een keer dat ik samen met iemand aan de paddos ging en terwijl hij zich in zn slaapkamer opsloot en ik na een tijd een gevoel van gevaar kreeg en alle messen in mn keuken eventjes uit de lades heb gehaald en verstopt.

Achteraf vertelde hij mij dat hij op dat moement heel erg kwaad op me was dat ik m paddos had laten nemen omdat hij in die ervaring geconfronteerd werd met dat hij van zijn leven een zooitje had gemaakt. Ik had m dat van die messen nog niet verteld.

Ik had t gister weer. Smiddags zat ik de herkenningsmelodie van de Britse Sherlock holmes tv serie te neurien, Savonds kijk ik naar een lecture van Leonard Susskind over zwarte gaten die zijn les begon met een anecdote van sherlock holmes.

Ik zou het nog kunnen verklaren met dat ik zoveel informatie op een dag krijg voorgeschoteld dat de kans dat iets met een voorafgaande gedachte vereenkomt gewoon veel groter is dan in de tijd dat ik niet dagelijks op internet aan t surfen was.
Ik zou ook kunnen zeggen dat google nu meeleest en als ik straks weer naar youtuebe ga dat google aan de hand van mijn opmerking hier het voetbalfilmpje waarin znder dat het in de titel staat, maar waarin paddos en sherlock holmes ter sprake komen automatisch boven aan de lijst zet.

Maar dan nog, hoe zit het met de dingen die ik niet eerst op internet heb ingetikt.
Ik ben t ondertussen zo gewend dat ik er niet meer van opkijk, maar ik heb er geen goede verklaring voor.

Toeval lijkt me stug, het is bij mij niet iets wat me eens in de paar maanden overkomt.
Bij mij is het praktisch dagelijks. Ik moet dadelijk naar de tandarts, als die man het straks plots over sherlock holmes gaat hebben zal ik niet schrikken ik heb t te vaak al meegemaakt.

Mocht ik over een of andere rare gave blijke te beschikken dan zou ik wel willen weten hoe ik daar een voordeel uit kan halen, want tot nu toe weet ik alleen pas als e herhaling plaatsvindt dat ik iets van voren heb aangevoeld. Ik kan er verder niks mee dan vrolijk op te merken dat ik mijn "aanval" an vandaag ook alweer gehad heb.

Misschien moet ik er maar eens met een specialist op dat terrein mee gaan praten.

Ik heb over tien minuten een afspraak met de tandarts, mijn huisgenoot is net komen klagen over kiespijn.
Gister susskind met shelock holmes, vandaag dit, Ben benieuwd wat t morgen is.

Hoe dan ook. ik moet nu echt opstaan en mn jas aantrekken, gelukkig zit mn tandarts hier 300 meter vandaan:)

[ Voor 91% gewijzigd door verleemen op 23-01-2013 12:58 ]

The freedom of saying E=MC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:41
verleemen schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:31:
[...]
Ik heb over tien minuten een afspraak met de tandarts, mijn huisgenoot is net komen klagen over kiespijn.
Gister susskind met shelock holmes, vandaag dit, Ben benieuwd wat t morgen is.
Weten wij ook niet, maar er gebeurt vast wel iets dat achteraf in je theorie past ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

verleemen schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 00:53:
Ik heb al 12 jarig kind iets vergelijkbaars meegemaakt. Ik werd om 1 uur snachts wakker en zag hoe er een meisje boven mn bed zweefde die me zei dat ik mijn moeder moest vertellen dat er een leraar op school was overleden. Dus ik half slaapwandelend naar mn moeder, schud schud, word es wakker, dr is een leeraar op school dood:)
Mn moeder natuurlijk verbaasd van hoe weet je dat en volgens mij heb je gedroomd. En uiteindelijk dacht ik zelf, van ja eigenlijk erg raar verhaal met een zwevend meisje over mn bed en zo. Dus ik ben weer braaf naar mn slaapkamertje gegaan en ben weer in bed gekropen.

Alles goed en wel...

Tot ik dus de dag daarna naar school ging en de les zou beginnen en plots het hoofd van de school de klas binnen kwam met een vervelende mededeling dat die nacht om 1 uur de schoolpsycholoog was overleden.
Precies dus op t moment dat ik t doorkreeg. Ik heb t nog aangekaart op school, maar dr is nooit wat mee gedaan, Mn moeder kan het verhaal bevestigen.
Dit is dus mijns insziens inderdaad zo'n voorbeeld van een toevalstreffer. Diezelfde nacht stonden er over de hele wereld -waar tientallen miljoenen 12-jarigen elke nacht naar bed gaan ende wildste dromen beleven- ongetwijfeld nog wel een dozijn aan het bed van hun ouders te roepen dat hun leraar/familielid/buurman overleden is. En die bleken achteraf nog springlevend.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-06 22:48
Daarnaast had het meisje in je droom ongelijk: de man was geen leraar, maar ondersteunende staf.

Veel belangrijker natuurlijk is dat je alleen de momenten herinnert waarin het wel werkte, omdat die een veel grotere indruk maken en dus beter onthouden worden. Wees eens wetenschappelijk en hou een paar maanden lang iedere voorspelling bij en kijk dan achteraf hoeveel er uit zijn gekomen. Uiteraard is het niet toegestaan vage voorspellingen te maken "morgen heeft iemand in mijn omgeving een vervelende dag" want die zijn altijd wel waar. Het moeten harde voorspellingen zijn: "morgen wordt de neef van mijn vrouw aangereden door een rode volvo."

Ik zal beginnen met een eigen voorspelling: je zal niet beter presteren dan blinde kans.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217560

ik droom altijd als een film, en omdat ik nog werkloze ben droom ik dan de hele dag door,
ze zijn soms beetje lord of the rings achtig, maar ook veel horror , avontuur enzevoort
als ik een monster op me af zie komen, word ik niet wakker, gellukig maar, het word dan net spannend,

soms zijn de dromen ook keihard,
laats droomde ik dat ik in een winkelstraat liep, rustig aan me sigaret gehesen , er liep een dwaas met een automatisch geweer door de straten te schieten, op kinderen , en shoppende mensen, een bloedbad,
toen was zijn munitie op, hij had nog een mes bij zich, maar de hele straat stond mij aan te kijken dat ik de enige was die wat moest doen,
ik voelde de angst, en ging de man achterna, , uiteindelijk kreeg ik hem met slecht een paar steekwonden te pakken in een steegje, ik voelde de angst van de man,
maar als ik niets deed was ik de volgende,
ik pakte hem bij zijn hoofd, en voelde de twijfels door me lichaam, het was zo realistisch,
de man werd helemaal wild, en begon te gillen, he probeerde los te komen,
ik duwde zijn hoofd tegen de stoep rand, en probeerde hem zo koud te krijgen,
hij schreeuwde van de pijn, maar op een of andere manier, hoe hard ik het ook tegen de grond aan sloeg, hoe erg hij ook begon te bloeden, het leek wel uren te duren voordat hij weg was,

toen ik wakker werd was ik blij dat het een droom was,
en hoop dat je nooit van je leven voor een keuze staat dat je echt iemand moet doden, of je nu wilt of niet.
gelukkig in het echte leven sta je soms voor die keuze als je een militair bent, en dat ben ik gelukkig niet

en zo brengt elke droom bij mij, een verhaal met zich mee,
een soort gevoel, een soort betekenis,

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 217560 op 01-02-2013 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-05 14:27
Saturnus schreef op zondag 02 december 2012 @ 18:16:
Mensen die veel dromen, of beter gezegd, de mensen die het zo bewust meemaken dat ze deelnemen en onthouden....worden jullie niet minder uitgerust wakker?
Ik droom ontzettend vaak. En mijn dromen zijn eigenlijk niet neer te pennen. Reden; ze zijn vaak zo cryptisch, gestoord en schieten alle kanten op.

Ook zijn ze altijd extreem gedetailleerd en ik weet alles ook in details te vertellen. En wat je zegt, is dan werkelijkheid; ik slaap dan ook niet lekker. Elke dag bijna niet.

Ik weet dromen van toen ik 12 jaar was nog in detail na te vertellen. Ik denk ook dat dit komt omdat ik zelf een extreem creatief persoon ben.

Ik heb een paar keer mijn dromen aan mensen uitgelegd, maar de gezichtsuitdrukkingen/reacties die dan verschijnen zijn opmerkelijk. Wat ik een aantal jaar geleden heb geprobeerd is expres dromen uit te lokken.

Truuk die ik toepaste was expres fantasievolle, gecompliceerde boeken lezen vlak voordat ik ging slapen (ik las boeken van sf-auteur Philip Dick) en daardoor ging mijn brein midden in de nacht zeer actief werken.

Ik werd niet uitgerust wakker, maar ik had weer een interessante droom beleefd.

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 465756

Ik droomde wel eens dat ik wakker werd en wilde opstaan maar dat lukte niet.
Dit was zo levensecht, dat toen ik echt wakker werd mezelf afvroeg of ik niet weer in de droom zat.

Ik droom best wel vaak en al heel wat jaren dat ik van een gebouw val/spring en bij aankomst wakker schrik.
Ik voel raar genoeg, ook al kan dat niet, even heel snel de pijn van de val, als denkbeeld denk ik dan maar.
En ik droomde 1 keer dat de liftschaft naar beneden denderde en dacht in mijn droom, ik hoop dat ik dit droom, maar wel de doodsangst voelde die ik, denk ik, ook zou voelen als het echt gebeurde. Je hoopt dat je droomt...Rare bij deze was echter dat bij de klap van impact ik niet wakker werd. Baarde mij beetje zorgen, ik was dood? maar hoe voelt dood aan , laat staan in een droom..duurde eventjes dat ik wakker werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en wat net in mij opkomt..soms moet ik van een gebouw springen omdat ik weet dat alleen dan mijn droom over zal zijn...Dus weer, je weet dat je droomt in je droom...Komt niet vaak voor. Schijnbaar kun je dit ook trainen.
Akelige is als je op het gebouw staat, je toch de angst hebt om te springen ook al weet je, of iig de hoop hebt, dat je droomt. Je wilt de droom ook eindigen omdat je deze gedachtes niet wilt hebben. Dus spring ja of nee...meestal spring ik (geloof ik, kan niet anders dan dit herinneren) geen idee of de uitkomst echt bepalend is van te voren. Mijn gevoel zegt dat wat je droomt je zelf geen invloed kan hebben om dingen voor elkaar te krijgen...Het gaat misschien wel maar dan buigt het "verhaal"zich weer snel hoe het zou moeten als in een script.

Als we wakker zijn droom je, als we dromen leef je pas echt - jappiededeur

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 465756 op 03-02-2013 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Anoniem: 465756 schreef op zondag 03 februari 2013 @ 02:59:
ik droomde wel eens dat ik wakker werd en wilde opstaan maar dat lukte niet.
Dit was zo levensecht, dat toen ik echt wakker werd mezelf afvroeg of ik niet weer in de droom zat.
False awakening? Ik haat dat :(.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

witeken schreef op zondag 03 februari 2013 @ 03:10:
[...]

False awakening? Ik haat dat :(.
klopt, grappig dat daar specifiek een naam voor is. Heb het eventjes opgezocht.
Wikipedia: False awakening

Stel je voor, dat je droomt dat je je ochtendritueel af aan het werken bent. En daadwerkelijk denkt dat je naar je werk gaat.
In feite slaap je eigenlijk paar uurtjes door en realiseer je, bij ontwaking, dat je nog in je bed ligt en er achter komt dat je flink te laat bent, terwijl je keurig (welliswaar in je droom) op tijd was.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dejavu momentje maar dan in je droom.
Dejavu momenten heeft iedereen wel eens...je pikt een zin op en blijft aandachtig luisteren. Op een gegeven moment kun je de woorden, voordat ze gesproken worden, in je brein al verwerken. (ze uitspreken lukt dan weer niet aangezien de tijd tussen denken en spreken net te kort is om het voor de zin van die ander te kunnen zeggen) Na 5 seconde wordt het steeds vager en je bent weer terug op aarde. Je voelt je eventjes bovennatuurlijk , je kijkt in de rondte en wordt filosofisch...kan het dan toch,...ook dit duurt maar eventjes en je brein pakt het normale werk weer op en achteraf snap je dat je toch niet zo speciaal blijkt te zijn aangezien meer mensen hier "last"van hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 465756 op 03-02-2013 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van wikipedia over lucide dromen (bewust zijn dat je droomt)
Sommige dingen zijn wel grappig om mee te experimenteren.

Realiteitstesten
Het belangrijkste aspect van lucide dromen is het beseffen dat men droomt. Daarom helpt het om bij het zien van een droomteken een realiteitstest uit te voeren. Droomtekens zijn aanwijzingen dat men aan het dromen is, waarbij het meestal gaat om situaties die in werkelijkheid onmogelijk zijn. Deze droomtekens worden vaak in vier categorieën ingedeeld:

Actie - De dromer, een droompersonage of een droomobject doet iets dat onmogelijk is, bijvoorbeeld vliegen.
Vorm - Iets of iemand ziet er vreemd uit, of verandert plotseling van vorm.
Context - De plaats of de situatie is vreemd.
Bewustzijn - Een vreemde gedachte of emotie, een vreemd gevoel of een ongewone manier van waarnemen.

Hoewel deze situaties vaak absurd zijn, beseft men meestal niet dat men droomt. Het logische redeneringsvermogen werkt tijdens een droom immers minder sterk dan wanneer men wakker is. Om deze droomtekens toch op te merken, kan men realiteitstesten uitvoeren. Dit is een veelgebruikte, gemakkelijke techniek, waarbij men een bepaalde actie uitvoert waaraan men kan merken of men al dan niet droomt. Een aantal voorbeelden van veelgebruikte realiteitstesten, zijn de volgende:

-Kijk naar een horloge. Bedek het horloge en kijk daarna nogmaals hoe laat het is. Vaak zal de klok vreemde dingen vertonen, andere tijd bijvoorbeeld, omdat men wacht op informatie (dat is men gewend van een klok) in plaats van dat men de droom zelf invult. De klok kan geen informatie geven, omdat de klok niet bestaat.

-Ook teksten zijn meestal onstabiel: vaak bewegen de letters en als je ze probeert te lezen, lukt dat meestal niet of moeizaam.

-Schakel het licht aan en uit. In een droom zal het meestal nauwelijks lichter of donkerder worden.

-Teken een "X" op je hand. Geen "X" = Droom!

-Probeer te zweven of te vliegen.

-Doe je mond dicht en knijp je neus dicht en probeer dan te ademen. In een droom zal dit gewoon lukken.

-Begin met lopen, je zult niet moe worden.

-Loop door een muur of steek er een hand doorheen.

-Kijk in een spiegel. Spiegels in dromen geven niet precies jouw spiegelbeeld weer.

-Kijk naar je handen. In dromen heb je vaak meer vingers, zijn je handen vervormd of kan je er doorheen kijken. Een vinger er doorheen steken volstaat ook.

-Vraag jezelf af wat je tien minuten geleden deed. Als je je dat kan bedenken en het logisch is, weet je dat je niet droomt. In je dromen verspringt de tijd vaak en is tijd onlogisch.

De theorie achter deze dingen is dat als je gedurende de dag regelmatig realiteitstesten doet, je dit automatisch ook in je droom zult doen waardoor je lucide wordt omdat je beseft dat er iets niet klopt.
Behalve op absurde situaties, kun je ook letten op persoonlijke droomtekens: objecten, dieren of personen die opvallend vaak voorkomen in je dromen. Je kunt die terugkerende thema's ontdekken door een dromenboek bij te houden. Als je zo'n persoonlijk droomteken opmerkt, kan je ook een realiteitstest uitvoeren.

Droomverlenging
Eén van de problemen die voorkomen bij mensen die lucide dromen willen ervaren, is het vroegtijdig ontwaken en dus het eindigen van de droom. Dit kan frustrerend zijn, zeker nadat ze tijd gestoken hebben in het lucide worden. Stephen LaBerge stelde twee manieren voor om een lucide droom te verlengen: ronddraaien en in de handen wrijven. Dit moet worden uitgevoerd tijdens een lucide droom, als het gevoel komt dat de droom wegebt. Volgens hem is het mogelijk om, door rond de as te draaien, delen van de hersenen te gebruiken die mogelijk ook gebruikt worden bij REM-activiteit. Hierdoor zou de remslaap, en dus de droom, verlengd worden. Een tweede techniek is in de handen wrijven. Door dit te doen, worden de hersenen geprikkeld om een gevoel van het wrijven te geven. Hierdoor zou het gevoel van in bed liggen wegblijven, zodat het bewustzijn niet terugkomt. Deze hypothese is getest door LaBerge op 34 vrijwilligers, die elk ofwel ronddraaiden, in hun handen wreven, of niets deden. Uit de resultaten blijkt dat 90% van de lucide dromen verlengd werden door in de handen wrijven, en 96% door rond te draaien. Slechts 33% van de lucide dromen werd verlengd door niets te doen[1].
Als eenmaal de fase van een lucide droom bereikt is, treedt de volgende moeilijkheid op. De dromer kan te enthousiast zijn over het feit dat hij lucide is en daardoor niet meer lucide blijven. Daarom is het belangrijk dat de dromer zich onmiddellijk ontspant. Er bestaan veel verschillende manieren om lucide te blijven, maar in het algemeen komt het er op neer dat de dromer zich moet concentreren op zijn lucide droom. Dit kan bijvoorbeeld door iets vast te nemen, of door te letten op de omgeving van de droom. Wat ook werkt, is het luid en duidelijk roepen van iets als BLIJF LUCIDE tijdens de droom. Vaak zijn mensen terughoudend om dit te doen, maar het heeft een sterk stabiliserend effect op de droom en zijn levendigheid. De bekende auteur Carlos Castaneda stelt voor om de tong tegen het gehemelte te duwen, wat de levendigheid van de droom sterk zou verbeteren.
Pagina: 1