Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet upgraden van 20/1 naar 40/4, goed idee?

Pagina: 1
Acties:

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 10:11
Op dit moment zit ik bij Solcon, een 20/1 ADSL2+ abonnement in Gouda. Dit kost 25 euro per maand. Werkt perfect, geen downtime (afgezien van een storing van 3 uur in het hele gebied een paar dagen geleden), ping tussen 20 en 40 stabiel (ligt eraan naar welke server). Op dit moment haal ik daarvan ongeveer 13/1, zie http://speedtest.net/result/2212478485.png

Maar pas zag ik bij de upgradeopties dat ze hun DSL-pakketten hebben veranderd, waarbij 40/4 maar 30 euro kost. Dit gaat over VDSL2. Dit is natuurlijk een andere techniek, maar ik heb het gevoel dat hier tussen de wijkcentrale en mijn huis geen verdere kasten staan (FTTC), zoals te zien bij een BBned Postcodecheck:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UidGQ.png

Nu is mijn vraag, haal ik met VDSL2 nu niet exact dezelfde resultaten als bij ADSL2+? Mocht de download weer op 12 blijven hangen, gaat de upload dan wel naar 4 (want in dat geval is het alsnog de moeite)?

Maximaal haalbare snelheid volgens verschillende postcodechecks van providers is 26Mb down. Hier nog wat gegevens uit mijn router:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sHu8j.png

Trouwens, kabel is hier geen optie, dan zit je bij Caiway en geloof me, je lijn is vaker down dan up... Geen idee of hier ooit Ziggo komt, ik zou direct overstappen :)

[ Voor 6% gewijzigd door DiedB op 17-11-2012 00:27 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Snelheid voor je adsl vdl weet ik niet, denk dat niemnad je dit kan garanderen.

Kabel is veel beter, zeker bij ziggo, kontroleer of bij jou kabel maatschappij internet nog steeds slecht is, misschien is het beter geworden.

• DiedB
jan99999 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 04:56:
Snelheid voor je adsl vdl weet ik niet, denk dat niemnad je dit kan garanderen.

Kabel is veel beter, zeker bij ziggo, kontroleer of bij jou kabel maatschappij internet nog steeds slecht is, misschien is het beter geworden.
Ik heb even gekeken bij Caiway, maar het snelste abonnement dat daar aangeboden wordt is ook 40/4. Ik snap dat ik het daar waarschijnlijk ook echt haal, maar ik vertrouw ze van geen kant. Kijk maar op de eerste hit van Google, gemiddelde waardering een 3,4. Ik speel nogal vaak games (LoL bijvoorbeeld) en daar wil je niet dat je internet er ook maar voor een seconde uit klapt... Van vrienden met Caiway hoor ik hetzelfde, en ze geven je bovendien ook geen fatsoenlijk router (enkel een kabel > single ethernet (100Mb poort)) Enige optie voor mij is dan VDSL2 of wachten op Ziggo, helaas :(

Iemand die een schatting kan maken van de VDSL2-snelheid?

[ Voor 6% gewijzigd door DiedB op 17-11-2012 09:36 ]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 17:08
Beste kun je even kijken wat Telfort voor snelheid aangeeft, die klopt meestal wel aardig.
Linkje ;)

• DiedB
brambo123 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 09:38:
Beste kun je even kijken wat Telfort voor snelheid aangeeft, die klopt meestal wel aardig.
Linkje ;)
Klopt, daar had ik al gekeken. Er staat 25Mb, maar die is niet helemaal representatief voor mijn huidige snelheid, 12 van de 20Mb, of is signaalverlies relatief aan de maximale snelheid (ik verlies nu ongeveer 40% dus ik zou ook 40% verliezen met 40/4)?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:25
Die 25Mb is de geschatte snelheid via VDSL2 bij Telfort, wordt meestal vrij conservatief aangehouden.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt nu adsl2+ dus dat is niet echt te vergelijken. Ik denk dat die snelheid van Telfort ook wel redelijk klopt, je kan ook nog gaan zoeken op speedtest.nl op je postcode. Daar kun je vaak ook nog wel wat info uit halen van buurtgenoten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• brambo123
Zie ook Telfort Internet ervaringen topic - Deel 20 TS deel netwerk:
VDSL2 vaak geleverd vanuit staatkast i.p.v. vanaf de telefoon centrale.
Hierdoor is de telefoonlijn korter en zijn er hogere snelheiden mogelijk.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Let op het woordje vaak. Zo zit ik met mijn vdsl2 gewoon op de centrale aangesloten (loop length is 1367m).
Dat verschilt gewoon van wijk tot wijk.

De snelheidscheck van telfort is inderdaad conservatief. In mijn geval zeiden ze maximaal 27Mbit/sec, maar de maximale snelheid volgens mijn modem is 45. Uiteraard is dat geen garantie.. maar er is wat speling.

[ Voor 42% gewijzigd door job op 17-11-2012 10:42 ]

• brambo123
@job
Klopt, bij mij ook, daarom staat er ook vaak

• DiedB
job schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 10:40:
Let op het woordje vaak. Zo zit ik met mijn vdsl2 gewoon op de centrale aangesloten (loop length is 1367m).
Dat verschilt gewoon van wijk tot wijk.

De snelheidscheck van telfort is inderdaad conservatief. In mijn geval zeiden ze maximaal 27Mbit/sec, maar de maximale snelheid volgens mijn modem is 45. Uiteraard is dat geen garantie.. maar er is wat speling.
Ben dan ook bang dat dat hier ook zo is en ik zie dan geen verschil met ADSL2+? Het koperdraadje is hetzelfde en ik zit nu al niet aan mijn maximumsnelheid.

Wat haal jij op VDSL2 op 1367m? Is dat hoger dan een eerder abo op ADSL?

Edit: noem jezelf inderdaad maar 'Edit koning' ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door DiedB op 17-11-2012 11:01 ]

• brambo123
http://xdsl.mtsgrit.nl/vdsl2/

Edit:
Ik zit op loop length van bijna 1900 meter aan haal 16Mb

[ Voor 53% gewijzigd door brambo123 op 17-11-2012 11:21 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:48

Speedmaster

Make my day...

Als je in de buurt woont van 1 van onderstaande straten dan kan je VDSL krijgen, dit zijn namelijk de straten waar een VDSL wijkkast staan. Of je moet in de directe omgeving van de Boelekade wonen waardoor je rechtstreeks op de centrale wordt aangesloten, in alle andere gevallen blijf je op max ADSL2 zitten:

BEUKMOLENPLNTS
W V PRUISENLN
DE WISSEL
OUVERTURELN
R C B VD BRINKSTR
SWEELINCKSTR
COMPONISTENLN
C HUYGENSSTR
VORSTMANSTR
KON WILHELMINAWG
POLDERMEESTERSLAG
MIDDENMOLENLN
MIDDENMOLENLN
SNOYSTR
DE RYKESTR
SPORTLN
VRYENHOEFPOLDERWG
W v PRUISENLAAN
PELMOLENERF
KON WILHELMINAWG

• DiedB
Dat is niet mijn wijk helaas. Zal de uploadsnelheid wel naar 4 gaan?

• job

job

DiedB schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 11:00:
Wat haal jij op VDSL2 op 1367m? Is dat hoger dan een eerder abo op ADSL?
Ik haal nu de max van mijn abonnement, in mijn geval 30Mbit down, 3Mbit up.
adsl gaat tot 8Mbit, adsl2+ tot 20mbit.

Maximaal (volgens mijn modem) kan ik de volgende waarden halen:
attainable rate downstream: 45244 kbps
attainable rate upstream: 5765 kbps

Maar... dat is geen garantie voor iemand anders met een soortgelijke lengte.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 17-11-2012 18:38 ]

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:56
als ik kijk naar de gegevens van de screenshot die je plaatst wordt ik daar niet vrolijk van, man wat veel fec en crc fouten, als je daar b.v. itv over laat lopen dan staat het beeld vaker stil dan de NS.

weet je zeker dat je binnen bekabeling in orde is?

• DiedB
harryslinger schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 20:00:
als ik kijk naar de gegevens van de screenshot die je plaatst wordt ik daar niet vrolijk van, man wat veel fec en crc fouten, als je daar b.v. itv over laat lopen dan staat het beeld vaker stil dan de NS.

weet je zeker dat je binnen bekabeling in orde is?
Here you go:

Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/8466/img8242v.jpg
IS/RA

Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/5631/img8243o.jpg
Omzet dingetje, geen idee hoe het heet (rood en blauw draad naar RJ-45 iig)

Zou het daardoor komen (ik moet zeggen, ik kan niet geloven dat er 12Mb door dat rode en blauwe draadje komt :/

Router zit trouwens vrijwel direct na dat kleine kastje (kabeltje is hoogstens een meter). En mijn internetverbinding lijkt heel stabiel, ondanks 2 miljard downstream FEC errors in 5 dagen. Als ik zit te gamen constant 32 ping, of beinvloeden al die errors enkel de downloadsnelheid?

[ Voor 15% gewijzigd door DiedB op 17-11-2012 21:13 ]

• DiedB
Ik heb het nog even nagezocht, en de router lijkt nu aangesloten te zijn op de wit/oranje lijn (dat neem ik aan omdat het rood/blauwe paar uitsteekt). Is het wel de bedoeling dat de modem/router hierop is aangesloten? Ik zie namelijk overal dat de rood/blauwe lijn moet worden gebruikt.

Ik ga denk ik morgenochtend eens even kijken of er wat kabels te vervangen zijn, eventueel dat vreselijk oude IS/RA punt openschroeven, het is niet eens verzegeld. Ook eens kijken of het helpt om bekabeling korter te maken.

Nog iemand een idee over die 2 miljard errors in 5 dagen? Wat zijn normale waarden hiervoor, komt het door de bekabeling?

• DiedB
Ik heb de IS/RA opengemaakt, en wat blijkt: de twee dingen die eruit komen zijn op hetzelfde contact aangesloten. Er is één grijze kabel en die zit op dezelfde contactjes als de rood/witte kabel met het kroonsteentje. Aan de rechterkant in de IS/RA zitten de oranje/witte contactjes, ongebruikt.

Zouden die rood/witte uitstekende kabeltjes storing veroorzaken of niet?

• job

job

DiedB schreef op zondag 18 november 2012 @ 18:32:
Zouden die rood/witte uitstekende kabeltjes storing veroorzaken of niet?
Kan, maar ik vind de foto's en je beschrijving niet heel duidelijk.
Als die rood/blauwe met dat kroonsteentje toch niet in gebruik is kan je die loshalen inderdaad.

Kijk voor de zekerheid in de installatie handleiding van solcon hoe het aangesloten moet worden.
Maar enkele tips:
- heb je analoge telefonie dan heb je een adsl/vdsl splitter nodig. Voor deze splitter mag je geen aftakkingen hebben (erna overigens ook niet, de splitter is zelf een aftakking die wel mag).
- heb je geen analoge telefonie dan moet je de draden uit je isra (je hebt er maar 2 nodig) rechtstreeks naar je modem. Er mogen dan ook geen aftakkingen zijn.
- Een signaal loopt of over rood/blauw of over wit/oranje.
DiedB schreef op zondag 18 november 2012 @ 00:01:
Nog iemand een idee over die 2 miljard errors in 5 dagen? Wat zijn normale waarden hiervoor, komt het door de bekabeling?
Ik heb een half miljard in 28 dagen. Relatief veel minder, maar het blijft een hoog getal.
Maar je bekabeling eens beter aansluiten kan natuurlijk nooit kwaad.

[ Voor 55% gewijzigd door job op 18-11-2012 19:42 ]

• DiedB
job schreef op zondag 18 november 2012 @ 18:36:
[...]

Kan, maar ik vind de foto's en je beschrijving niet heel duidelijk.
Als die rood/blauwe met dat kroonsteentje toch niet in gebruik is kan je die loshalen inderdaad.

Kijk voor de zekerheid in de installatie handleiding van t-mobile hoe het aangesloten moet worden.
Maar enkele tips:
- heb je analoge telefonie dan heb je een adsl/vdsl splitter nodig. Voor deze splitter mag je geen aftakkingen hebben (erna overigens ook niet, de splitter is zelf een aftakking die wel mag).
- heb je geen analoge telefonie dan moet je de draden uit je isra (je hebt er maar 2 nodig) rechtstreeks naar je modem. Er mogen dan ook geen aftakkingen zijn.
- Een signaal loopt of over rood/blauw of over wit/oranje.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hfxzj.png

Die draad die naar het router loopt is ongeveer 4 meter lang en niet alle kabels in die draad zijn gebruikt (ik denk dat het een oude kabel was, ik zie ook een aarddraad lopen volgens mij. Ik ga 'm denk ik maar eens vervangen, iemand die weet waar je een kabel met twee draden (het liefst rood en blauw) kunt krijgen?

Ik heb VoIP trouwens, dus er loopt maar één kabel naar het router en vanuit het router naar de telefoon.

• brambo123
Normaal kun je die kabel krijgen bij installateurs, computerzaken of doe-het-zelf zaken.
Echter is het niet aan te raden om een kabel van langer als 2m tussen isra en modem te hebben.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Pak een goede Cat5e "solid" massief koperen kabel, daar gebruik je gewoon het getwiste blauw-blauw/wit aderpaar. Geeft je imho het beste resultaat.
Je hoeft dus niet het aderpaar uit de kabel te halen, gewoon juist afknippen en 1 van de 4 getwiste aderparen gebruiken. Ook kan je een RJ11 steker erop knijpen indien dit gewenst is (en dan de 2 middelste contacten van de RJ11 steker gebruiken).

[ Voor 17% gewijzigd door bitshape op 18-11-2012 22:05 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• DiedB
bitshape schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:03:
Pak een goede Cat5e "solid" massief koperen kabel, daar gebruik je gewoon het getwiste blauw-blauw/wit aderpaar. Geeft je imho het beste resultaat.
Je hoeft dus niet het aderpaar uit de kabel te halen, gewoon juist afknippen en 1 van de 4 getwiste aderparen gebruiken. Ook kan je een RJ11 steker erop knijpen indien dit gewenst is (en dan de 2 middelste contacten van de RJ11 steker gebruiken).
Thx, daar kom ik verder mee. Raad je aan de andere getwiste aderparen uit de kabel te halen (ik neem er een van 1 meter hoogstens, zo kort mogelijk), of kan ik die gewoon laten zitten?

Dan komt er nog een vraag, er zit een rode WAN-poort (met het formaat van een normale ethernetkabel) en een grijze DSL-poort (RJ11) op mijn router. Zou ik, als ik de aderparen goed heb aangesloten met een Cat5e kabel, ook de WAN-poort kunnen gebruiken (omdat de Cat5e daarin past)?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
DiedB schreef op zondag 18 november 2012 @ 20:01:
[...]

[afbeelding]

Die draad die naar het router loopt is ongeveer 4 meter lang en niet alle kabels in die draad zijn gebruikt (ik denk dat het een oude kabel was, ik zie ook een aarddraad lopen volgens mij. Ik ga 'm denk ik maar eens vervangen, iemand die weet waar je een kabel met twee draden (het liefst rood en blauw) kunt krijgen?

Ik heb VoIP trouwens, dus er loopt maar één kabel naar het router en vanuit het router naar de telefoon.
Die afsplitsing met kroonsteentje moet je zeker verwijderen. Nu kan het met ADSL(2+) al zorgen voor lagere snelheden en minder stabiel signaal. Met VDSL2 gaat dat nog veel meer invloed hebben op je signaal.

Zo'n afsplitsing heet ook wel een 'bridge-tap'. Een ongebruikte aftakking op een aansluiting levert heel veel singaal verlies op.

Ook slechte contacten, slechte (verkeerde) kabel en onnodig lange kabel kan veel verstoring oppikken vanuit de ether.

In je startpost kijk je bij BBned of je VDSL2 mogelijkheden hebt. Andere netwerken kunnen mogelijk wel VDSL2 uit een straatkast leveren als dat beschikbaar is en BBned doet dit wellicht niet. Je kunt beter bij je provider (en andere) controleren wat mogelijkheden zijn en niet uitgaan van een postcode check en aannemen dat daar van alle ISP's alle mogelijkheden in vermeld staan.

[ Voor 15% gewijzigd door bjck op 18-11-2012 22:58 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

DiedB schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:43:
[...]

Thx, daar kom ik verder mee. Raad je aan de andere getwiste aderparen uit de kabel te halen (ik neem er een van 1 meter hoogstens, zo kort mogelijk), of kan ik die gewoon laten zitten?
Gewoon laten zitten, geeft ook wat stevigheid aan de kabel als geheel. Alleen de uiteinden dus.
Dan komt er nog een vraag, er zit een rode WAN-poort (met het formaat van een normale ethernetkabel) en een grijze DSL-poort (RJ11) op mijn router. Zou ik, als ik de aderparen goed heb aangesloten met een Cat5e kabel, ook de WAN-poort kunnen gebruiken (omdat de Cat5e daarin past)?
Aan het uiteinde van de Cat5e "solid" kabel zou je een RJ11 kunnen zetten, deze gaat dan in de DSL-aansluiting van het modem. Je dient dan de middelste 2 contacten van de RJ11 te gebruiken.
En nee, je kan niet de EthernetWAN-poort gebruiken, je hebt tenslotte een DSL-signaal.
De Cat5e kabel die ik bedoel is een UTP installatiekabel zonder uiteinden cq. stekers, voorzien van een massief koperen kern. Deze worden meestal verkocht op rol van 20m/50m/100meter enz.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• DiedB
bitshape schreef op zondag 18 november 2012 @ 23:09:
Aan het uiteinde van de Cat5e "solid" kabel zou je een RJ11 kunnen zetten, deze gaat dan in de DSL-aansluiting van het modem. Je dient dan de middelste 2 contacten van de RJ11 te gebruiken.
En nee, je kan niet de EthernetWAN-poort gebruiken, je hebt tenslotte een DSL-signaal.
De Cat5e kabel die ik bedoel is een UTP installatiekabel zonder uiteinden cq. stekers, voorzien van een massief koperen kern.
Zou ik ook een kant en klare RJ11-kabel van 1 meter kunnen gebruiken (ene uiteinde afknippen en aan ISRA, andere uiteinde aan router), of zijn deze dermate slecht te knippen of van slechte kwaliteit dat het geen doen is? Aangezien ik geen knijper heb om connectoren aan de kabel te krijgen lijkt het mij lastig om een RJ11 aan een losse UTP-kabel zonder uiteinden te krijgen (neem aan dat die prima is, is wel Cat6 trouwens).

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

De snelheid die je haalde 'over' ADSL2+ en eventueel zou halen over VDSL2 zijn compleet verschillend.

Ik haalde met ADSL2+ gelukkig 8/1 en nu met VDSL2 (xs4all) kan ik maximaal 58/30 halen maar ben gecapped op 40/4.

Toen ik van te voren informatie wilde inwinnen over wat mijn snelheden eventueel zouden zijn konden ze me totaal niets vertellen, de 1 zegt max 20/2 terwijl de ander 40/4 zei. Ben nu een zeer gelukkige internetter die lekker download op 4.4mb/s en 5.5mb/s via usenet. (internet lijkt gecapped terwijl de xs4all newsserver het maximum haalt)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• DiedB
prutser001 schreef op zondag 18 november 2012 @ 23:37:
De snelheid die je haalde 'over' ADSL2+ en eventueel zou halen over VDSL2 zijn compleet verschillend.

Ik haalde met ADSL2+ gelukkig 8/1 en nu met VDSL2 (xs4all) kan ik maximaal 58/30 halen maar ben gecapped op 40/4.

Toen ik van te voren informatie wilde inwinnen over wat mijn snelheden eventueel zouden zijn konden ze me totaal niets vertellen, de 1 zegt max 20/2 terwijl de ander 40/4 zei. Ben nu een zeer gelukkige internetter die lekker download op 4.4mb/s en 5.5mb/s via usenet. (internet lijkt gecapped terwijl de xs4all newsserver het maximum haalt)
Mooi om te horen. Jij hebt waarschijnlijk wel FttC, en dat is in mijn wijk niet beschikbaar, dus de kabel moet dezelfde afstand afleggen als bij ADSL2+. De upgrade is in principe gratis (tot 40 per maand aan enkel internet wordt betaald door bedrijf) dus die loopt, maar ik zie dat de binnenbekabeling sterk verouderd en lang is, dus ik ben benieuwd hoeveel Mb daar nog op te winnen valt. Mocht ik er niets mee winnen ziet het er altijd nog netter uit en kan het weer even mee :) Uiteindelijke resultaten post ik hier natuurlijk even.

[ Voor 5% gewijzigd door DiedB op 18-11-2012 23:41 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

De ervaring die ik heb met bekabeling binnen huis.

Cat5E pakken, kroonsteentje/solderen aan je isra (2 draadjes waarop je internet binnen komt) en dan kun je een redelijk eind komen. Ik woon in een redelijk oude 'flat' ~1965 ofzo. En volgens mijn is er in die tijd niets aan de koper leidingen verandert.

Omdat ik in eerste instantie geen problemen had met mijn ADSL2+ verbinden had ik zo'n 7 meter Cat5E tussen mijn 'isra' punt en modem zitten, toen ging de snelheid steeds meer naar beneden ~1Mbit elke 2 maanden tot ik 8mbit van de oorspronkelijke 16mbit overhield. Nu met VDSL2 zit er dus weer 7 meter tussen zodat de modem+switch etc in mijn mini patch cast liggen, er zit 0.0 verschil tussen met/zonder kabel volgens de modem zelf.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Kant en klare kabels zijn vaak zoniet altijd voorzien van een soepele kern, ze noemen dit "UTP Patchkabel", deze zijn niet voorzien van RJ11 maar van een grotere RJ45 steker.

Wat het beste voor jouw situatie is, is om een stukje Belden Cat5e Installatie UTP (=goedkoper!) te nemen van de juiste lengte. (Een Cat6 kabel met shield is onnodig duurder en de aders zijn mogelijk net te dik om een RJ11 te knijpen.)
Indien je daar aan één kant een losse RJ11 aan vast wil maken, zal je enkele losse RJ11 stekers kunnen nemen en een telefoon-krimptang (RJ11/RJ12) om deze te kunnen "knijpen".
Ze leveren ook duurdere/betere tangen: Universele krimptang oranje & Universele krimptang, daar kan je dan ook nog RJ45 mee "knijpen".

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

DiedB schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 09:33:
[...]

Ik heb even gekeken bij Caiway, maar het snelste abonnement dat daar aangeboden wordt is ook 40/4. Ik snap dat ik het daar waarschijnlijk ook echt haal, maar ik vertrouw ze van geen kant. Kijk maar op de eerste hit van Google, gemiddelde waardering een 3,4. Ik speel nogal vaak games (LoL bijvoorbeeld) en daar wil je niet dat je internet er ook maar voor een seconde uit klapt... Van vrienden met Caiway hoor ik hetzelfde, en ze geven je bovendien ook geen fatsoenlijk router (enkel een kabel > single ethernet (100Mb poort)) Enige optie voor mij is dan VDSL2 of wachten op Ziggo, helaas :(
Dan hang je er zelf een goede router achter. Ik zie het probleem niet.

Ik zou er juist blij mij zijn zelfs, dan duwen ze me iig geen brakke modem/router-combinatie door de strot (KPN Experiabox anyone? :r )

Een router, en de rest van je thuisnetwerk, is natuurlijk ook helemaal niet de verantwoordelijkheid van je ISP, ook al lijken ze dat vaak wel te denken tegenwoordig.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 19-11-2012 00:14 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• DiedB
Compizfox schreef op maandag 19 november 2012 @ 00:13:
[...]

Dan hang je er zelf een goede router achter. Ik zie het probleem niet.

Ik zou er juist blij mij zijn zelfs, dan duwen ze me iig geen brakke modem/router-combinatie door de strot (KPN Experiabox anyone? :r )

Een router, en de rest van je thuisnetwerk, is natuurlijk ook helemaal niet de verantwoordelijkheid van je ISP, ook al lijken ze dat vaak wel te denken tegenwoordig.
Helaas is mijn internetverbinding dan allesbehalve stabiel, maar ik zou dat inderdaad graag zien bij mijn DSL-verbinding, enkel een modem waar je elk router achter kunt hangen. Helaas gaat dat moeilijk tegenwoordig met VoIP en IPTV.
bitshape schreef op maandag 19 november 2012 @ 00:07:
Kant en klare kabels zijn vaak zoniet altijd voorzien van een soepele kern, ze noemen dit "UTP Patchkabel", deze zijn niet voorzien van RJ11 maar van een grotere RJ45 steker.

Wat het beste voor jouw situatie is, is om een stukje Belden Cat5e Installatie UTP (=goedkoper!) te nemen van de juiste lengte. (Een Cat6 kabel met shield is onnodig duurder en de aders zijn mogelijk net te dik om een RJ11 te knijpen.)
Indien je daar aan één kant een losse RJ11 aan vast wil maken, zal je enkele losse RJ11 stekers kunnen nemen en een telefoon-krimptang (RJ11/RJ12) om deze te kunnen "knijpen".
Ze leveren ook duurdere/betere tangen: Universele krimptang oranje & Universele krimptang, daar kan je dan ook nog RJ45 mee "knijpen".
Thx, ga ik bestellen en proberen. Ik zoek nog wel even naar een wat goedkopere universele tang, gezien het feit dat ik zoiets maar een paar keer per jaar gebruik, maar dan is het wel RJ45. Ik laat wel weten of het is gelukt en of ik snelheidsveranderingen zie :)

• DiedB
Heb de kabels met kroonsteentje van de IS/RA losgemaakt en de andere kabel opnieuw afgeknipt en weer bevestigd aan de IS/RA. Modem traint nu wel laag in moet ik zeggen, maar ik probeer straks wel een herstart.

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.029 / 10.387 (was 17K)

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:39
Zo groot is het verschil niet toch? Je zat op 11.000 in je TS :)

• DiedB
tha_bulldog schreef op maandag 19 november 2012 @ 18:28:
Zo groot is het verschil niet toch? Je zat op 11.000 in je TS :)
Ach, nu zit ik weer op Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.029 / 17.017

Zou 17.017 een bepaald profiel zijn? Bij verschillende keren herstarten heb ik altijd exact dat getal, dus dan zal het lastig worden om op een hoger profiel te komen. Ik haal 1,84MB/s in een speedtest nu.

Morgen verkort ik de kabel tussen router en IS/RA, ziet er wat netter uit en wie weet helpt het.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat zal zeker helpen, als die kabel iig de bottleneck is.

Ik heb wel eens meegemaakt dat mensen klaagden over traag ADSL. Ga je kijken, zit er tussen het IS/RA en modem 3 meter kabel :|

• DiedB
Compizfox schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:21:
Dat zal zeker helpen, als die kabel iig de bottleneck is.

Ik heb wel eens meegemaakt dat mensen klaagden over traag ADSL. Ga je kijken, zit er tussen het IS/RA en modem 3 meter kabel :|
Bij mij is dat nu iets van 4-6 meter. Heb het niet opgemeten maar er ligt een behoorlijke bos kabel achter dat router. Wat voor verschil kreeg je toen je 1 meter gebruikte?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Geen idee, er is nooit er kortere kabel gekomen. Locatie liet dat niet toe.

Voor de duidelijkheid: dit gaat dus over de (analoge!) telefoonkabel tussen het IS/RA-punt en de modem, niet over een UTP tussen de modem en de router oid.

Ik zou toch maximaal 1 meter aanhouden. Geen idee of er een richtlijn voor is eigenlijk.
Het ligt ook aan of je Cat 3 UTP (getwist, 2 aderparen) of platte telefoonkabel (niet getwist, 1 aderpaar) gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 19-11-2012 23:34 ]

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
Wat door XS4All werd aangeraden: niet meer dan 20 cm tussen het ISRA-punt en splitter/modem(totaal). Volgens mij hoeft het niet strak rond die 20 cm maar met meer dan 1 meter kabel zou ik toch gaan twijfelen.

Hier ook ervaring met langere kabels: Mijn vader had vroeger een 10 meter telefoonkabel vanaf ISRA naar modem. Die kreeg steeds vaker time outs en lagere snelheid. Modem trainde in op 7.010 attainable en 5.999 current. Een kortere kabel later (+/= 70 cm) en hoppa, current down rate: 8.433, attainable 15.498!

Lijkt me niet dat die 10m-lange kabel te oud was... (1 jaar jong)

[ Voor 6% gewijzigd door timmie1 op 19-11-2012 23:59 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• DiedB
timmie1 schreef op maandag 19 november 2012 @ 23:39:
Wat door XS4All werd aangeraden: niet meer dan 20 cm tussen het ISRA-punt en splitter/modem(totaal). Volgens mij hoeft het niet strak rond die 20 cm maar met meer dan 1 meter kabel zou ik toch gaan twijfelen.

Hier ook ervaring met langere kabels: Mijn vader had vroeger een 10 meter telefoonkabel vanaf ISRA naar modem. Die kreeg steeds vaker time outs en lagere snelheid. Modem trainde in op 7.010 attainable en 5.999 current. Een kortere kabel later (+/= 70 cm) en hoppa, current down rate: 8.433, attainable 15.498!

Lijkt me niet dat die 10m-lange kabel te oud was... (1 jaar jong)
Hmm, zo kort mogelijk houden dus. Was van plan 2 meter aan te houden (de plank waar het router (met ingebouwd modem) nu op staat in de meterkast is zo'n 2 meter van het IS/RA, dus ik zal morgen even kijken of ik 'm lager kan krijgen. Staat ook een telefoon op die plank en er zijn een paar stekkers en powerline-adapters aangesloten dus ik denk dat ik het op 1,5 meter (Cat 5e) moet houden.

Het idee is dus dat ik één van de vier aderparen van een Cat5e gebruik en daarop de rode en blauwe draad aansluit, waarna ik die willekeurig aan de andere kant op de middelste twee contacten van een RJ11 plaats?

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

DiedB schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 00:27:
Hmm, zo kort mogelijk houden dus.
...dus ik denk dat ik het op 1,5 meter (Cat 5e) moet houden.

Het idee is dus dat ik één van de vier aderparen van een Cat5e gebruik en daarop de rode en blauwe draad aansluit, waarna ik die willekeurig aan de andere kant op de middelste twee contacten van een RJ11 plaats?
d:)b
Gewoon uitproberen in de praktijk, je kan in het modem de gegevens bekijken die de DSL-line heeft, en deze vergelijken met de gegevens van de voorgaande situatie.
Wat je wilt is om de boel zo veel als mogelijk verliesvrij aan te sluiten. (0,00 Ohm weerstand in technische termen)

Zelf gebruik ik een Cat5e "solid" kabeltje van 30CM met aan beide zijden op 1 aderpaar een RJ11 geknepen.
Na het knijpen meet ik op m'n Fluke287-multimeter zero weerstand (connector-connector minus de 0,20 Ohm weerstand van de meetsnoeren zelf) en is de verbinding zo goed als verliesvrij, maw. beter kan het niet of je moet gaan solderen :P . Maar dat vindt KPN niet fijn, een gesloopt IS/RA-doosje.

• DiedB
Oud:Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/2212478485.png

Nieuw:Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2320585198.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wA5Q9.png

Ik moet zeggen, de verbetering is niet enorm maar vooral de screenshot hierboven laat wat stabielere waarden zien. Die error count in de oude screenshot in de FP is dan ook niet normaal, ook niet voor de situatie toen. Snap niet hoe dat toen is gekomen, want normaal was die error count niet zo hoog. Nu blijft ie in ieder geval wel op 0 (voorlopig dan, ik kijk even hoe het is na het downloaden van 2GB). Ook ping verbetert wat, maar dat moet ik nog testen in games. Ik upgrade 'm nog even naar VDSL2 en dan post ik wel een nieuwe speedtest.

Dit is de oude trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sHu8j.png

Thx for help iedereen!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 07:46
DiedB schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 18:52:
Oud:[afbeelding]

Nieuw:[afbeelding]

[afbeelding]

Ik moet zeggen, de verbetering is niet enorm maar vooral de screenshot hierboven laat wat stabielere waarden zien. Die error count in de oude screenshot in de FP is dan ook niet normaal, ook niet voor de situatie toen. Snap niet hoe dat toen is gekomen, want normaal was die error count niet zo hoog. Nu blijft ie in ieder geval wel op 0 (voorlopig dan, ik kijk even hoe het is na het downloaden van 2GB). Ook ping verbetert wat, maar dat moet ik nog testen in games. Ik upgrade 'm nog even naar VDSL2 en dan post ik wel een nieuwe speedtest.

Dit is de oude trouwens:

[afbeelding]

Thx for help iedereen!
Je had het ook kunnen zien aan je SNR Margin waarde.
De SNR een ratio van je signaal tov de ruis.
Hoe hoger de waarde hoe beter en aangezien die bij jou voorheen 0,9 was voor je downstream had jij eigenlijk alleen maar ruis op je lijn wat die milarden errors verklaart.
Nu is je waarde 6,0, stukken beter dus.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
Van 11.104 naar 17.017? Zie je wel...

Well done!

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Je snelheid zou eventueel nog wel hoger worden afhankelijk van de DSLAM in de centrale aangezien als die geen/weinig fouten constateerd die je stapje voor stapje hoger gaat schakelen tot dat er weer fouten komen en houd je dan vast op je profiel.

Betreft VDSL kun je me je postcode en huisnummer even DM'en dan kan ik op het werk wel even kijken in de landelijke ADSL/VDSL database wat de mogelijkheden zijn. (geld voor alle providers)

• DiedB
Inmiddels is het internet omgezet op VDSL, dat heeft nog betere resultaten moet ik zeggen!

Oud:Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/2212478485.png

Nieuw:Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/2335378058.png

Deze waarden zijn dan natuurlijk ook anders:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CNp9M.png

De errors zijn er wel weer (na de nieuwe kabel bleef het 0, maar dit profiel zal wel wat instabieler zijn). Desalniettemin zal ik niet klagen :)

Ik merk overigens wel dat mijn ping +10 is gegaan in games (ja dat merk ik, is dat een gave) :P Is op zich niet echt een probleem, maar zou dat komen bij het omzetten glas > koper?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:48

Speedmaster

Make my day...

Doe even een nieuwe speedtest maar dan op de server van Luna in Rotterdam. Die heeft bij mij een ping van 18ms, Als je met je muis boven ongeveer Rotterdam zit krijg je het lijstje compleet.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2329207662.png

[ Voor 16% gewijzigd door Speedmaster op 27-11-2012 23:22 ]

• RadioAir
Profiel lijkt inderdaad wat veilig. Die ping zal dalen naar mate je profiel verder stijgt :)

• DiedB
tha_bulldog schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 23:44:
Profiel lijkt inderdaad wat veilig. Die ping zal dalen naar mate je profiel verder stijgt :)
Daar heb je helemaal gelijk in, hij is vannacht omgeschakeld op een hoger profiel: Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 4.103 / 37.833

Er staat hiernaast dus ergens een VDSL-kast kennelijk, in tegenstelling tot wat ik dacht en wat anderen dachten. Als ik nu een speedtest doe is mijn ping weer 'normaal' (20-25ms).

• RadioAir
Dat is goed nieuws, dan is je lijn nu echt goed aangesloten. Het proces wat die lijn verhoogt/verlaagt heet Dynamic Line Management en zal bij weinig/geen fouten binnen een paar dagen op het maximum profiel gaan zitten zoals het er nu uitziet :)
Pagina: 1