[Productie_PCB) Verdient niet de schoonheidsprijs.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 00:08
Recent kreeg ik deze PCB in handen. Productieversie. Hij doet het (nog) Wat vinden we van de oplossing? Had deze door Quality Control goedgekeurd mogen worden als het wel gelukt was?
Afbeeldingslocatie: http://db.tt/v0uaHj2p (Klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
gezien de fluxresten is hij handmatig gerepareerd/gecorrigeerd.

Niet echt netjes gedaan, maar electrisch denk ik niks mis mee.
Al had de flux wel even opgeruimd mogen worden imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Van dit soort modificaties sta ik al niet meer gek op te kijken.
Echt een taiwaneese/chinese modificatie (eerst besparen op componenten en er dan later achterkomen dat ze toch echt nodig waren ;) )

En de flux resten lijken mij gewoon (smelt) lijm resten om de componenten op hun plek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Afkeur is denk ik sterk afhankelijk van je toepassing/prijsklasse product. Ik verwacht dat deze verbinding het wel een tijd volhoud in een consumententoepassing. Een industiele toepassing met agressieve gassen, trillingen en weet ik veel wat lijkt me wat problematischer. Is het een product wat nooit uit mag vallen dan zou ik hem sowieso weigeren.

Als het er om gaat of rework met de hand gedaan mag worden. Ik zou het niet toestaan. Je bent een stuk procescontrole kwijt waarvan je de gevolgen niet weet.

[ Voor 18% gewijzigd door lemming_nl op 17-11-2012 09:17 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ik denk niet dat het smeltlijm is eigenlijk. Daarvoor is het laagje te dun. Of ze moeten de lijm heel goed vloeibaar hebben gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Zo te zien is het een zeer slechte rework, die ook niet door de ISO keuring komt.
1 pad rechts van de cap is afgebroken, daarom hebben ze de via gebuikt als aansluit punt.
Op een Via solderen is zo i zo een no go omdat hij zo intern kan breken.

Ik vind de layout van de print ook een beetje raar (zonder de rest van de print gezien te hebben.)
ze hebben een Fash memory chip vlak bij een SMPS, LDO en 825-4400MHZ zender hebben geplaatst.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Het is een deel van een slimme Thermostaat van een bepaald Energiebedrijf. Als je zoekt op mijn nick dan Toon(t) de search je al snel welke. Aangezien ik me afvroeg welke verandering er qua hardware waren aangebracht kwam ik dit al snel tegen. Het kan toeval zijn dat net deze een rework heeft gekregen maar ergens denk ik het niet. En aangezien een niet nader genoemd Energiebedrijf met een E dit als nieuw (final) verkoopt voor een euro of 120 ofzo vroeg ik me af of dit door ons Tweakers goedgekeurd zou worden. De testversie zag er prima uit overigens.

[ Voor 44% gewijzigd door Ierlandfan op 17-11-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je zou ze de kost moeten geven die apparaten op de markt brengen met mods, is eerder regel dan uitzondering, als je wel eens dave jones youtube kanaal kijkt en zijn teardowns dan heeft denk ik 25% van de apparaten een mod. maakt ook verder niks uit als mod goed word gedaan en je krijgt er natuurlijk gewoon garantie op. Hele respin van pcb kost vaak veel geld, kosten om dat de modden was waarschijnlijk goedkoper.

Edit/
Sommige apparaten werken beter met dit soort directe verbindingen, al denk ik niet dat dat hier het geval is. Maar bijvoorbeeld hele snellen circuits kan je beter rechtstreeks erop solderen, ziet er niet mooi uit maar prestatie kunnen beter zijn. RF mensen houden van dit soort soldeerwerk, ziet er niet mooi uit maar gaat om de werking.

Zie dit filmpje maar eens en dan delen over de filter(12:40 ongeveer).

http://www.eevblog.com/2012/09/18/eevblog-353-mailbag/

Edit/
Niet alle flux hoef je weg te halen, no clean flux hoef je niet te verwijderen. En weten niet of het flux is, kan ook flux en beschermlaag in één zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door mad_max234 op 17-11-2012 15:54 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als het gewoon goed wordt gedaan maken zulk soort mods niks uit. Maar dat ga je echt niet standaard gebruiken voor RF ofzo, dat ministukje totdat je normaal tot de condensator komt is verwaarloosbaar. En als je bovenkant vol zit gooi je hem maar op de onderkant. Als je bang bent voor dat kleine beetje extra afstand gebruik je maar een kleiner package, dat is significanter verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat zeg ik! Dat het in dit geval niet daarom zijn gedaan, althans dat is onwaarschijnlijk, kan niet in hoofd van de man kijken dit dit gedaan heeft maar lijkt gewoon reparatie.

In veel ogen zal zoiets dit prutswerk zijn, maar dit zal gewoon geod werken, wellicht beter dan netjes op gatenprint. :P
Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/8595/img07302nw.jpg
Willekeurig plaatje gepakt van airwire van componenten.

Zelfde als in filmpje van dave jones, kant en klare 7 pole filter netjes op printje en speciale ceramisch pcb, maar de diy filter direct gesoldeerd op de componenten wekt beter, ziet er minder professioneel uit(in sommige ogen wellicht prutswerk) maar werkt gewoon beter.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 17-11-2012 20:27 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Ik heb ook even opgezocht of dat nu een belangrijk component was voor de werking van de Flash. Het is een Samsung (201) K9F1G08U0Q scb0. 1GB flash. Volgens de datasheet van welke K9F1G08U0(x) is pin 39 een NC (Not Connected Internally) Pin 41 is een I/O pin. Waarom er dan zoveel werk van gemaakt is? Misschien een floating state pin (maar die hoef je dan niet te verbinden met iets toch)

Dit flash geheugen wordt ook wel eens gebruikt in USB sticks overigens,

[ Voor 13% gewijzigd door Ierlandfan op 17-11-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
mad_max234 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 20:26:
Dat zeg ik! Dat het in dit geval niet daarom zijn gedaan, althans dat is onwaarschijnlijk, kan niet in hoofd van de man kijken dit dit gedaan heeft maar lijkt gewoon reparatie.

In veel ogen zal zoiets dit prutswerk zijn, maar dit zal gewoon geod werken, wellicht beter dan netjes op gatenprint. :P
...plaatje .....
Willekeurig plaatje gepakt van airwire van componenten.

Zelfde als in filmpje van dave jones, kant en klare 7 pole filter netjes op printje en speciale ceramisch pcb, maar de diy filter direct gesoldeerd op de componenten wekt beter, ziet er minder professioneel uit(in sommige ogen wellicht prutswerk) maar werkt gewoon beter.
Reparatie, niet echt. Dit kom je tegen in de meest dure producten. ;)
Dit is niet te doen op gaatjesprint (is een HF schakeling). de massavlakken dienen als afscherming ;)
Pagina: 1