Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrKauwer
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 10:47
Ik heb een systeem samengesteld en heb het basissysteem van de BBG als voorbeeld genomen.

Ik heb dus:
AMD A8-5600K Black Edition
Asrock FM2A75M-DGS
Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX (8 ipv 4)
Antec VP350P

In eerste instantie heb ik het systeem gekoeld met een Scythe Mugen 2 met Artic Silver 5 ertussen. In de UEFI viel het me al op dat de temperatuur snel opliep van 20 naar 30+ zonder belasting. Het systeem draaide verder prima en heb Win 8 erop gezet. Daarna wilde ik de temps controleren onder belasting en heb daarvoor Prime95 gebruikt. Maar toen zag ik de temperatuur in HWMonitor zeer snel oplopen naar 70. Dit leek me iets te veel dus heb ik het nagezocht. Op het internet vind ik temperaturen die duidelijk veel lager liggen 52 max hier en 50 max hier.

Daarna heb ik de cpu schoongemaakt en het met de stock koeler geprobeerd. Maar nu liep de temp in de UEFI al op naar 40+ en zonder te stressen onder Windows zat ik al op 70.

Ik ben hier niet gerust op, de koeler wordt ook lekker warm. Wat ik ook raar vind is dat de stekker om de CPU te voeden vanaf mijn voeding ook warm wordt. Nu wil ik graag weten: aan welk component kan het liggen: cpu, moederbord, voeding? En kan het voorkomen dat er een slechte cpu in de batch zit die gewoon niet goed koelt? In eerste instantie wil ik de cpu morgen ruilen maar ik wil eerst weten hoeveel zin dit heeft ;) Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de koelpasta er goed ingedaan? Zo niet, doe het nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrKauwer
Met de Scythe Mugen heb ik in het midden een beetje koelpasta in het midden gedaan zoals beschreven op: http://www.arcticsilver.c...ethod_middle_dot_v1.3.pdf

Op de stock koeler zat al pasta dus heb ik de cpu schoongemaakt en de koeler er direct op gezet.

Wat ik ook nog wil melden: in Windows schoot de temperatuur echt op en neer met zo'n 10 graden tegelijk als de CPU een klein beetje te doen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
70 stressed zonder OC is wel wat veel ja. 30 idle is gewoon normaal. Dat de temp vrijwel direct met 10 graden omhoog gaat met een beetje stress is echter ook normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 16-11-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:03
Op welke aansluiting heb je de cpu fan?
Gaat deze wel harder draaien als de temperatuur oploopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrKauwer
Ik heb de cpu fan aangesloten op de gewone cpu aansluiting. In eerste instantie draaide hij op volle toeren en ik heb met die instelling ook getest. Wat me wel opviel is dat hij op automatische mode geen verandering leek te vertonen.

Ik heb ook de volledige documentatie erbij gepakt omdat ik iets las over automatisch overklokken in de Quick Guide. Op pagina 39 begint het verhaal met EZ OC Mode. Maar ik kan hier niet wijs uit worden of de UEFI overklokt met de standaardwaarden. In dit menu heb ik verder ook niets aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die laatste link werkt bij mij niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2012 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrKauwer
Het is een pdf, misschien werkt rechtermuisknop -> link opslaan als? De PDF is 17 MB en de server is heeel traag. Dus waarschijnlijk moet je een paar minuutjes wachten ;)

mirrors:
ftp://174.142.97.10/manual/FM2A75M-DGS.pdf
ftp://asrock.cn/manual/FM2A75M-DGS.pdf
http://download.asrock.com/manual/FM2A75M-DGS.pdf

[ Voor 70% gewijzigd door HerrKauwer op 17-11-2012 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-09 20:13
Hoe zit het met de airflow in je case? Mijn a10 5800k is idle rond 30 en word max 50. cooler is scythe big shuriken 2 rev.b in een itx case met voldoende airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had de Arctic Silver 5 geen burn-in tijd of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrKauwer
JcHm schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 17:15:
Hoe zit het met de airflow in je case? Mijn a10 5800k is idle rond 30 en word max 50. cooler is scythe big shuriken 2 rev.b in een itx case met voldoende airflow.
De kast is een Antec Sonata, volgens mij de Elite editie. Ik heb nooit problemen met warmte gehad met deze kast.
Ik ben gister bij de Mycom geweest en dinsdag mag ik de processor ruilen voor een ander exemplaar, hopelijk ligt het hieraan.
Ik heb ondertussen het oude systeem weer in de kast gezet met de volgende specificaties:
AMD Athlon 64 3700+
Asus A8N-E
Arctic Cooling Freezer 64 pro
en Silver 5 ertussen
Dit komt onder stress niet hoger dan 41, dus volgens mij gebruik ik niet te weinig of te veel koelpasta
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 20:05:
Had de Arctic Silver 5 geen burn-in tijd of iets dergelijks?
Klopt, maar volgende de handleiding zou dit slechts enkele graden moeten schelen.

[ Voor 3% gewijzigd door HerrKauwer op 18-11-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrKauwer
Zo, gisteravond helaas geen tijd gehad om ermee bezig te zijn dus heb ik het vandaag maar gedaan. Ik heb nu een nieuwe cpu maar het resultaat blijft helaas hetzelfde. Wat wel erg hielp was het uitzetten van AMD Turbo Core Technology. Hij wordt nu maximaal 66 graden. Hoewel ik hier niet helemaal tevreden mee ben draait het systeem verder wel stabiel. Als ik deze feature weer aanzet schiet de temperatuur snel naar 70 en klimt daarna nog wat naar boven maar ik kap hem na een paar seconden al af, dus ik weet niet hoe warm hij echt zal worden.

Ik heb de stresstest een tijdje laten draaien op 66 graden en daarna het koelelement gevoeld maar deze blijft naar mijn verbazing koud. Ook het stuk wat direct op de processor zit blijft koud. Helaas heb ik geen temperatuurmeter met laser dus kan ik moeilijk meten hoe warm de processor nou echt wordt.

Ik kan hieruit wel 5 mogelijke conclusies trekken
  • Ik ben toch niet zo goed met het aanbrengen van koelpasta. Lijkt me raar want dit is echt niet de eerste keer en met de stockkoeler met kant en klare aangebrachte koelpasta haal ik nog hogere temperaturen
  • Het koelblok koelt ontzettend snel af nadat ik de pc afsluit, ook het gedeelte waar geen fan op staat
  • De temperatuursensor is niet goed, maar ik neem aan dat deze in de cpu zelf zit en ik heb nu 2 cpu's geprobeerd
  • Moederbord stuurt de cpu op de 1 of andere manier niet goed aan waardoor deze te warm wordt
  • In de reviews die ik aanhaalde werd een superieure koeler gebruikt waardoor de cpu zo koel bleef
Heeft iemand nog ideeën of wil iemand hier nog iets over roepen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YeroonL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09 23:10
Ook ik heb het basis systeem uit de BBG van november gebouwd:

- AMD A8-5600K
- Asrock FM2A75M-DGS
- Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX (8G ipv 4G)
- Factal Design Core 1000
- Be quiet 300W PSU
- Samsung 840 120G
- 1 extra HDD Samsung 1TB 7200rpm
- LG DVD writer

Ik maak gebruik van de stock cooler. De airflow in de kast lijkt prima, ruimte genoeg. alle kabels netjes weggewerkt.
Na een tijdje aangestaan te hebben zie ik ook dat in de BIOS de CPU temp al ruim over de 50 C heen gaan, terwijl ik nog niets bijzonders heb gedaan behalve een paar keer herstarten.

Alle fan's draaien constant voluit, de fan-regeling in de BIOS lijkt daarop trouwens ook geen invloed te hebben. Ik vind dan ook dat het systeem nog best wel wat geluid maakt, niet extreem, maar stil is ie ook niet.

Ik deel mijn zorgen met de topic starter over de temperaturen van deze processor, of zit er ergens een probleem op dit mainboard? Ik heb het mainboard geflashed naar de laatst beschikbare BIOS v 2.10 (27-11-12) maar ook dit levert geen verbetering op.

het meest vreemde is nog wel dat ik deze review op internet vond die juist claimt da deze CPU juist heel koel zou moeten blijven: link

Zou het probleem ook in het mainboard kunnen zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door YeroonL op 16-12-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dazapa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-12-2012
je moet ook wat conductive koelpasta op je bord smeren vooral rond de cpu socket en voltage op 1.8 cpu vcore en booten maar je zult merken dat je veel stabieler en sneller bent omdat je cpu nu dood is en je een intel cpu haalt
Modbreak:Ofwel je zit hier te trollen, danwel weet je niet waar je het over hebt. In beide gevallen verzoek ik je met klem om dit soort posts achterwege te laten :o

Meen je dit te goeder trouw? Onderbouw je mening dan aub. Bij het onderbouwen merk je vanzelf als je het niet helemaal op een rij hebt.

[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 17-12-2012 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YeroonL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09 23:10
dazapa schreef op zondag 16 december 2012 @ 12:37:
je moet ook wat conductive koelpasta op je bord smeren vooral rond de cpu socket en voltage op 1.8 cpu vcore en booten maar je zult merken dat je veel stabieler en sneller bent omdat je cpu nu dood is en je een intel cpu haalt
Fijn doe jij dat dan maar op je eigen systeempje. :)
maar als je nog een serieuze contructieve opmerking hebt is dat ook welkom hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij moet wel compleet van het pad af zijn als je dat doet. Dan help je binnen de kortste keren je hele systeem om zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:45
YeroonL in de bios loopt de temp altijd op. Wat is de temp in Windows na een uurttje browsen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:44

Shunt

Boe

Ga jij maar weer lekker met je blokken doos spelen kleutertje.

Kan je een foto maken van je kast hoe dit er uit ziet en waar je fans zitten. Of anders een schematische weergave van je kast met daar in de componenten en waar de fans zitten. Want op het moment is het een beetje koffie dik kijken. Plus een vergelijking met een oud systeem is natuurlijk geen echte vergelijking mijn oude P4 verbruikte ook veel minder dan mijn huidige amd X2 en was ook een stuk cooler in de zelfde kast.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je pc prime draait en niet vastloopt is er weinig reden tot grote zorg. Vermoed dat het mobo cq bios te hoge waardes doorgeeft. Iig kan een cpu makkelijk 80 tot 90 graden aan, zonder stuk te gaan.

Van 30c tot 60c of hoger met een cpu stresstest is niets bijzonders, dat gebeurt hier bijv ook met mijn i7 920.
Afkoeling gaat ook redelijk snel. Als beide gevallen ook voor jouw gelden betekent dat dat de koeling iig zijn werk doet.

[ Voor 37% gewijzigd door Madrox op 16-12-2012 14:55 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 128% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:22
Heb je ook al gekeken als je de laatste bios versie hebt?
Zelf heb ik het miniITX bordje maar ik heb ergens gelezen dat ze daar bij het miniITX bordje toen wat verbeteringen in aangebracht hebben.
Dus ik weet niet hoe het bij jou bord zit.
Zelf nu al weken aan het klooien met dat bovenstaand systeem.
Al vervangend mainboard en geheugen gehad maar deze zijn inmiddels ook weer gesneuveld.
(korsluiting 12V 4 pins ATX plug bij aanzetten)
Morgen dus het gehele systeem maar opsturen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Koelpasta goed op de processor (rijstkorreltje pasta), zorgen dat de CPU fan goed geklemd is, en stevig vast zit, juiste BIOS. Het moet niet mis kunnen gaan, zou je zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 16-12-2012 23:57 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:15
Kan je met Coretemp en voor de zekerheid ook even met CPU-Z de vcore waarden onder idle en stress uitlezen? Kan je die even posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Brazos schreef op zondag 16 december 2012 @ 23:53:
[...]

Een Bulldozer core gaat temperaturen boven de 60graden echt niet leuk vinden...(mag volgens AMD ook maar maximaal 60graden worden) Hoeveel deze nieuwe piledrivers mogen worden weet ik niet, maar dit hangt wel sterk af van de processor. 60+graden is niet altijd zomaar acceptabel, vooral niet voor de levensduur.
74c max , lees ik ;)

De Antec Sonata is niet echt een goede kast om het koel te houden. Is er nog ruimte voor een extra casefan ?

[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 17-12-2012 04:17 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-09 11:50
Kijk eens op onderstaand link. Zie dat ASrock mobo nogal wat hitte problemen heeft. (en tot uitval leidt)

http://www.overclock.net/...rd-discussion-gallery/240

zie vooral het plaatje.

Ikzelf heb de Mini ITX variant gehad en deze kapot geretourneerd. Temp was niet laag te krijgen, met 3 koelers, waarschijnlijk doorgebrand.

Lijkt op een probleem met bepaalde types van ASrock, de VRM's worden te heet = warmte in de kast = warmte meting op de sensoren, etc.
Dit alles zelfs bij niet overclockte systemen. :/
Pagina: 1