Wekkerradio met fatsoenlijke tuner..of andere oplossing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04
Ik zoek een wekkerradio met goede tuner. Ik woon in het centrum van Utrecht en kan slecht radio 1 ontvangen. Ik word daar stiekem een beetje gallisch van dus is het tijd voor verbetering :)

Nu is het vinden van een radio met een goede tuner (en antenne) nogal een lastige zaak. In de winkel zie je het niet en op internet is er niks over te vinden.

Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken? Vereisten
- Display met de tijd
- Wekker voor radio
- Ik moet radio 1 kunnen luisteren. Analoog/digitaal/internet maakt me niet zo veel uit

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

bonzz.netninja schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 21:00:
Ik zoek een wekkerradio met goede tuner. Ik woon in het centrum van Utrecht en kan slecht radio 1 ontvangen. Ik word daar stiekem een beetje gallisch van dus is het tijd voor verbetering :)

Nu is het vinden van een radio met een goede tuner (en antenne) nogal een lastige zaak. In de winkel zie je het niet en op internet is er niks over te vinden.

Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken? Vereisten
- Display met de tijd
- Wekker voor radio
- Ik moet radio 1 kunnen luisteren. Analoog/digitaal/internet maakt me niet zo veel uit
Ik zou een micro-setje kopen met een timer erin. Zoiets als dit. Kun je een fatsoenlijke antenne op aansluitem en heeft een alarmfunctie en geeft ook nog een beter geluid dan de gemiddelde wekkerradio. Daarnaast voldoet hij aan al je wensen.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Ja daar heb ik ook over nagedacht. Probleem is dat ik eigenlijk niet zo'n heel ding naast mijn bed heb willen staan

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 20:44
Hmmmm... Lijkt mij juist een leuk tweaker klusje om dat ding wat je nu hebt open te halen en er een leuke antenne op te solderen oid... Kan natuurlijk altijd nog zijn dat de tuner op dat ding ruk is :)

Mocht je coax van Ziggo/UPC/glasvezel hebben liggen kun je die er ook aanknopen op die manier... Dan heb je nog een beter aanbod dan de ether ook :)

[ Voor 27% gewijzigd door Morzzz op 17-11-2012 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Das waar. Ik zat net wel te denken dat ik misschien zelf maar iets moet klussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk anders of je een internet radio kan vinden, iets als een revo blik wifi?

Dab heb je wekkerradio functies en gebruik je de internet radio er van.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Ellende van al die wifi radio dingen is dat ze niet een mooi dimbaar display hebben. Dat wil je wel als wekkerradio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Helaas nog werkelijk niks kunnen vinden over de kwaliteit van de tuners in wekkerradio's. Misschien zoek ik wel iets dat niet bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 456792

Bedoel je niet zoiets?

Klik! (Conrad)

Over de kwaliteit durf ik niets te zeggen, maar het lijkt me wel wat je zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Maar dat is precies het probleem. Ik zoek info over de kwaliteit van de FM tuner. Compleet onmogelijke opgave. Die conrad link is trouwens te lelijk (ow had ik al gezegd dat hij ook nog mooi moet zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Wekkerradio's gebruiken vaak het netsnoer als antenne, mijn wekkerradio heeft soms problemen met het ontvangen van 3FM en het verleggen van het netsnoer heeft vaak wel invloed op de ontvangstkwaliteit.

Wat je ook kan doen is een stuk stug koperdraad (VD draad bijvoorbeeld) deels om het netsnoer wikkelen en het andere uiteinde omhoog steken als antenne. Of zelfs de kern van een op 'de kabel' aangesloten COAX om het netsnoer wikkelen om 'kabel' te kunnen ontvangen op je wekkerradio.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Eigenlijk gebruiken alle wekkerradio's die ik ken juist een apart klein draadje als antenne. Die verleg ik nu ongeveer dagelijks want de storing blijkt per dag te verschillen :) Het is echt hopeloos :( Wel vermoed ik dat een digitale tuner beter kan afstemmen dan zon gaar analoog ding als ik nu heb. Vroeger, toen ik nog zelf een radio in elkaar soldeerde gebruikten we voor de tuner een soort variabele weerstand/spoel met een fysiek schuif ding daar overheen. Als dat nog steeds zo werkt kan ik me voorstellen dat goed afstellen niet zo goed kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07 14:21
Bij mij thuis is de FM ontvangst ook bedroevend (flat in het centrum van Eindhoven), en daarom heb ik twee jaar geleden een Pure Siesta wekkerradio gekocht, die DAB ontvangt.
Ik weet niet of je favoriete zender ook digitaal uitzendt, maar bij mij heeft het enorm geholpen. Buiten digitale radio is er ook een variant met wifi, en verder heeft hij alles wat je van een wekkerradio wil: dimbaar scherm, 3 wekkers met opties voor werkdagen en dergelijke, hij is zuinig, en hij stelt de tijd automatisch in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
DAB zou een oplossing kunnen zijn. Ik luister radio 1 en die zenden daarop uit. Best een idee op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
Waarom niet een tablet? TuneIn erop en klaar. Ik neem aan dat je wel gewoon Wifi hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik vroeger deed toen ik wel kabelradio wilde, maar geen antenneaansluiting had:
Een draadje trekken van de ferriet-spriet van de radio naar de kern van de coax van de kabelradio. Dat werkt perfect :)

Dus als jij een wekkerradio kunt vinden die een draadje als antenne heeft (dat moet niet zo moeilijk zijn), en dat draadje een stukje blootmaakt op het einde en vastzet aan de kern van de coax van je kabelradio, dan heb jij een prima ontvangst :)
Signaal van de kabelradio is namelijk dermate sterk dat het vrijwel alle ethersignalen wegblaast.

Als het je tegenwerkt, moet je het voor je laten werken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Supremo schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:48:
Waarom niet een tablet? TuneIn erop en klaar. Ik neem aan dat je wel gewoon Wifi hebt.
Een tablet is een slechte wekkerradio imho. Dan wordt ik wakker en moet ik met mijn slaperige dichte ogen opeens vol in het licht van een tablet loeren en proberen te bedienen. Dat werkt niet. Ik moet het ding blind kunnen bedienen.

Het coax idee vind ik dermate goed...dat ik het ga proberen :) Moet ik dan afstemmen op de fm frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-07 12:26
Ik had een wekkerradio van ca. 30 euro waarbij de ontvangst van Skyradio (ook Utrecht) zwaar beroerd was. Deze had nog een analoge tuner, waarbij het afstellen gewoon niet lukt, gezien 0,1 ernaast alweer een andere zender geeft.

Nu heb ik een Philips Wakeup light http://www.philips.nl/c/L...opkomst-hf3520_01/prd/nl/ en daarbij is de ontvangst 10x beter. Deze heeft overigens een digitale tuner, maar ook via zo'n los draadje.

Kun je het draadje niet gewoon verlengen en door het raam naar buiten hangen trouwens? Of werkt dat niet? Vroeger zette ik de antenne van mijn radio tegen de verwarmingsbuis aan en dat hielp wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
bonzz.netninja schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:10:
[...]

Een tablet is een slechte wekkerradio imho. Dan wordt ik wakker en moet ik met mijn slaperige dichte ogen opeens vol in het licht van een tablet loeren en proberen te bedienen. Dat werkt niet. Ik moet het ding blind kunnen bedienen.

...
Het licht natuurlijk aan je definitie van blind kunnen bedienen, maar er is meer dan het standaard alarm van je tablet. Uiteindelijk moet je het zelf weten, maar het zou me verbazen als er niet een wekker app bestaat die bij je past.

Deze heeft bijvoorbeeld een grote snooze knop: Google Play: Alarm Clock Xtreme Free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Ik heb het geprobeerd. Een tablet is geen wekkerradio. Ik moet er naar kijken, dat wil ik niet :) Ik moet gewoon een fysiek knopje hebben die ik half (slaap) dronken voel en kan indrukken.

Anyhoe, antenne verlengen werkt niet, zo;n ding heeft een lengte met een reden (frequentie, golflengte's, etc). Een digitale tuner zou wel degelijk verschil kunnen maken vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Mijn squeezebox radio heb ik speciaal voor dit doel aangeschaft. Het voldoet aan al mijn (en jouw?) wensen.

Super geluid, wifi internetradio met alle mogelijke zenders of mijn eigen muziekbibliotheek zonder krakerige slechte antenneontvangst. Het display dimt en past zich fantastisch aan het omgevingslicht aan. Onbeperkte mogelijkheden om wekkers te zetten, als het moet iedere dag wat anders. Instellen van het geluidsniveau, infaden van het geluid, de snoozeduur. Fysieke knoppen snooze/uitzetten. Ook in te stellen via een webpagina (ideaal voor de meer complexe zaken).

Nadeel is dat Logitech het produkt heeft beeindigd (al is er wel een soortgelijke vervanging met UE Smartradio) en dat het niet duidelijk is of mysqueezebox.com wel doorgaat. Alternatief is een eigen server draaien zoals ik, maar daar heb je dan een server of een nas voor nodig die continue standby is. Voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07 14:21
Gurby schreef op maandag 19 november 2012 @ 14:25:
Bij mij thuis is de FM ontvangst ook bedroevend (flat in het centrum van Eindhoven), en daarom heb ik twee jaar geleden een Pure Siesta wekkerradio gekocht, die DAB ontvangt.
Ik weet niet of je favoriete zender ook digitaal uitzendt, maar bij mij heeft het enorm geholpen. Buiten digitale radio is er ook een variant met wifi, en verder heeft hij alles wat je van een wekkerradio wil: dimbaar scherm, 3 wekkers met opties voor werkdagen en dergelijke, hij is zuinig, en hij stelt de tijd automatisch in.
Oh ironie...ze hebben de DAB zendmast in Mierlo uitgezet op 1 december, dus ik heb nu ook geen DAB ontvangst meer :X
Pagina: 1