PC krijgt geen internet via switch, wel via router

Pagina: 1
Acties:

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:43
Mijn situatie thuis was:

SMC Barricade router met ingebouwde 4-poort switch
Bekabeld aan router:
HTPC met Win 7 32 bits, via DCHP wordt altijd IP adres ontvangen
Desktop met Win7 64 bits, via DCHP wordt altijd IP adres ontvangen
Synology DS110j NAS, met vast IP-adres

Dit netwerk werkt prima, maar ik wilde graag gigabit netwerk dus heb ik een 8-poorts gigabit switch gekocht, de Netgear prosafe 8x (http://www.wifimedia.eu/c...01001000switch-p-341.html)

Switch is aangesloten op router. Alle netwerkkabels van HTPC, Desktop en NAS zijn in de switch gestoken.

De desktop en NAS deden het direct, geen probleem, konden elkaar ook vinden en internet werkt goed. Netwerk tussen die twee is nu ook gigabit.

Het rare zit hem in de HTPC, die krijgt een IP adres toegewezen dat niet in de DCHP range van de router zit, voledig andere reeks. In het netwerkcentrum wordt wel aangegeven dat het een gigabit netwerk is. Maar de HTPC krijgt dus geen toegang tot internet en het netwerk.

Als ik de netwerkkabel van de HTPC in de router steek heeft de HTPC binnen 2 seconden een goed IP adres en voledig toegang tot internet & de NAS.

Ik weet echt niet wat hier fout gaat, hebben jullie ideeën?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-12 22:06
Wat voor IP adres krijgt de HTPC? iets met 169... ?

If it ain't broken, tweak it!

• vandermark
Klopt het is een 169.254...., ik zag op diverse sites dat dat betekent dat die zelf een IPadres aan maakt omdat de pc geen ip adres van dchp server krijgt?

Als dat zo is: waarom lukt het dan wel als de pc direct aan router hangt en niet wanneer die aan switch hangt. Dat terwijl andere apparaten (desktop met dchp aan en NAS met vast IPadres) wel via dchp een IPadres krijgen terwijl ze aan de switch hangen.

Ik heb voor de htpc al meerdere poorten van de switch geprobeerd --> helpt niet :-(

Edit: net even een vast IP-adres aan de HTPC gegeven: via router direct werkt het prima, plug ik hem in de switch dan werkt het niet meer... IP-adres blijft vast staan maar in windows netwerkomgeving staat ineens dat het een onbekend openbaar netwerk is.

[ Voor 98% gewijzigd door vandermark op 16-11-2012 20:51 ]

• vandermark
Vanochtend de LAN-kabel vervangen en hetzelfde resultaat: via router direct gaat alles prima. Via switch krijgt de HTPC geen IP-adres en na lange tijd identificeren krijgt de HTPC een 169.254.x.x adres toegewezen (maar ik heb begrepen dat dit door de HTPC zelf gebeurt omdat er geen IP-adres vanuit de DCHP server wordt verkregen).

Edit:
Nog twee acties gedaan: DE IP-range binnen de router 20 locaties opgeschoven: 192.168.2.120 - 192.168.2.200 is nu de range. Alle vaste IP's zitten onder de .100.

Ik heb de driver van de gigabit netwerkkaart verwijderd en de nieuwste versie geinstalleerd.

Bovenstaande acties hebben niet ergens in geresulteerd...

[ Voor 101% gewijzigd door vandermark op 17-11-2012 10:17 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:22

lier

MikroTik nerd

Probeer de snelheid van de HTPC netwerkkaart te forceren op 100 MB, FD. Werkt het dan wel?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• vandermark
Heb ik geprobeerd maar heeft geen resultaat...

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Is niet de kabel tussen de switch en de router kapot/slecht? Als je namelijk wel een 100/1000Mbps verbinding krijgt naar je switch is die kabel goed. Ik zou eens proberen de kabel die normaal in je switch zit (vanuit de router) in je je laptop te prikken en dan kijken of je wel verbinding krijgt. Aangezien je nieteens een adres krijgt van de DHCP server lijkt het me echt iets hardwarematigs (lees: kabel) te zijn...

• vandermark
Wil ik opzich proberen, maar het rare is dat andere bedrade apparaten aan de switch (de desktop op zolder en de NAS) wel gewoon prima werken zoals het hoort en de desktop krijgt gewoon een IP adres van de router door de switch heen. Dat maakt het allemaal zo raar...

Edit: heb het geprobeerd maar geen resultaat...

[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 17-11-2012 14:25 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-12 16:31
Lastig probleem. Zomaar wat gedachten:
-Boot die HTPC eens met een ander OS, om te kijken of hij dan wel een IP krijgt.
-Reset je router eens naar factory defaults? Of test eens met een andere router?

• vandermark
Ik zal eens een live cd-tje branden boven. Toeval wil dat ik maandag een nieuwe router ga installeren (dan wordt een VSDL lijn opgeleverd), wellicht dat dat wat oplevert. Toch heb ik het idee dat het iets is aan de HTPC zelf omdat de andere apparaten wel prima werken....

Pagina: 1