Mediacenter 'bouwen' via Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinkjanus
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-10 10:19
Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje:

Ik ben een arme student, maar ik wil wel heel graag een soort van HTPC hebben. Nu heb ik vernomen dat je XBMC prima kunt laten lopen op de Raspberry Pi. Daarom wil ik deze eentje aanschaffen. Ik wil hier een externe harde schijf op aansluiten (met voeding). Nu download ik eigenlijk alles via mijn laptop. Is het mogelijk dat die harde schijf als een soort van netwerk schijf kan dienen? Dus als ik hier muziek download en ik ben in hetzelfde netwerk, dat die dan automatisch op de schijf komen? En als het dan 's avondds uitgaat (mijn moeder is allergisch voor straling) dat ik dan via de Raspberry alsnog die muziek aankan?

Een andere optie die in me opkomt is de aanschaf van een netwerk harde schijf, maar kan ik die dan direct aansluiten op de raspberry? Of eventeel via een ad hoc netwerk?

Het zijn een hoop vragen en ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik wil natuuurlijk zo goedkoop mogelijk uit zijn.

Wie kan me helpen?

Mvg
Stinkjanus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 23:21
Ik snap eigenlijk niet zo heel erg goed wat je nu precies wilt, maar je kan natuurlijk een externe HDD nemen icm een powered USB-hub. Bij het downloaden hang je de schijf aan je laptop, en wil je de content kijken, dan hang je m aan de Pi (ik denk dat je dan wel de Pi opnieuw moet opstarten om de HDD herkend te krijgen).
Je kan ook naar een netwerk-omgeving gaan en een share op je laptop maken, maar als je de laptop dan uitzet is de share natuurlijk niet meer benaderbaar. Je zou dan eventueel wel weer de externe HDD aan de Pi kunnen hangen, maar dan blijf je continue bezig met ofwel pad-verwijzingen aan te passen (je zou dat wel weer kunnen oplossne met meerdere user-profiles op de Pi te definieren). Er is dus wel het een en ander mogelijk, maar een preciese oplossing is even afhankelijk van wat je nou wilt bereiken.
Houdt er wel rekening mee dat de Pi een experimenteel device is, en dus nog wel eens vast wil lopen bijvoorbeeld. Als het alleen gaat om muziek te luisteren, dan zou ik een losse mediaspeler adviseren, en niet via je tv muziek gaan luisteren. Voor video is het een mooie oplossing, maar zoals gezegd met nog wel wat probleempjes af en toe.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinkjanus
Ja het is voor video's en muziek bedoeld. Ik wil een soort van shared map maken zoals je het net verteld. Die standaard staat aangesloten op de Pi. Als ik op mijn laptop een film download, dan wil ik dat die film dan ook direct op die hd komt te staan via de Pi. Als internet dan uitgaat kan de Pi alsnog films afspelen vanaf die hd. Begrijp je het dan wel?

In ieder geval bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ik heb zelf xbmc (openelec) op een raspberry pi. Hij streamt films gewoon van mijn NAS via UPNP (kan met muziek natuurlijk ook). Hij kan prima via netwerk.

Sterker nog, in de openelec versie (weet niet of het bij de andere versies ook is) kun je de raspberry ook instellen als upnp server en als samba server.
Dat laatste is voor jou waarschijnlijk het interessantste. een samba share is gewoon bereikbaar als "map" via het lokale netwerk.

Ik heb het nog niet gebruikt, dus ik kan je niet zeggen hoe het werkt, maar ben het wel een keer tegengekomen. Dus het moet wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinkjanus
Dat klinkt goed. Maar waarom maak jij gebruik van Openelec? Is die het beste of wat moet ik daar bij denken?