Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:51
Ik heb een hele grootte zak met M&M's met verschillende kleuren met een onbekende verdeling. Nu wil ik graag berekenen hoe groot mijn sample space moet zijn om iets te zeggen over de hoeveelheid rode M&M's. Nu moet deze sample space de juiste grootte hebben om representatief te zijn voor die hele zak.

Hoe bereken ik dat?

Ik heb de volgende link gevonden die een bepaalde waarde uitspuwt maar waarvan ik nog niet precies weet wat ik met de spreiding.

Foutmarge: Als ik het goed heb moet ik dit dus baseren op de hoeveelheid rode M&M's. Als ik dat wist dan deed ik dit onderzoek toch niet :? Schatting is 1%
Betrouwbaarheid: Er zijn belangrijkere dingen in het leven, 95%
Spreiding: Bedoelen ze hier hoe de kleuren gespreid zijn? Beetje hetzelfde als de foutmarge dan, of snap ik dit niet :?

Bedankt :) Uiteraard zijn de M&M's geheel fictief gekozen, andere voorbeelden zijn uiteraard ook welkom. :)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:03

Keida

dr.

goede site om te gebruiken: www.openepi.com, en dan links naar proportion. (dit is population study based, maar dat geldt natuurlijk ook voor m&m's)

Bij steekproeven moet je wel een aanname doen dat er een bepaalde frequentie van (in dit geval) rode m&m s is. Bijvoorbeeld 60%. Je steekproef uitleg wordt dan: Met een steekproef van X aantal m & m's kan met 95% zekerheid (betrouwbaarheid) worden aangetoond dat het percentage m&m's in de zak/populatie 60% is. Als je lagere percentages van rode m & m 's hebt, heb je ook lager aantal in de steekproef nodig. Immers, de a priori kans dat je een rode m & m pakt is kleiner, maar als je hem pakt, dan is de kans dat je daarna nogmaals een rode pakt klein.

Voorbeeld: Stel je voor dat je zak 1000 m & m's bevat, dan kan je met 95% zekerheid zeggen bij een steekproef van 224 m &m's dat de werkelijke totale zak 25% rode m&m's bevat. Als er 65% rode m&m's zijn, dan heb je een steekproef van 260 m &m's nodig.

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Om heel eerlijk te zijn lijkt me dit vrij standaard statistiek probleem en riekt het naar huiswerk. Nu hoeft dat laatste op zich geen probleem te zijn, als het een interessante discussie kan geven. Maar dat zie ik niet echt gebeuren met deze vraag.

Je hebt nu een antwoord waarmee je een stuk op weg geholpen bent, ik stel voor dat je daar mee aan de slag gaat. Aangezien dit topic niet goed past in het WL beleid, ga ik hier toch een N=1 slotje op hangen :)

Edit: na overleg ga ik dit topic nog een kans geven :) . De TS zal uitleg geven wat hij probeert te doen, ipv met M&M's te spelen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 16-11-2012 23:39 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.