Fan vervangen geel zwart rood? 12V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476027

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig met een oude beamer. Dus ik wou vandaag even de fan vervangen hier had ik nog een andere fan liggen. Allebei 12V en met geel zwart en rood. Dus ik de oude fan losgekoppeld en de nieuwe aangesloten. Start de beamer eventjes op en slaat dan weer uit vanwege de beveiliging die herkent het als er bijvoorbeeld geen ventilator in zit.

De ventilator start overigens ook gewoon op als de beamer aangaat. Maar als ik me oude fan erop aansluit dan doet die het gewoon. Kan het zijn dat dat de beamer alleen maar 1 type fan of iets herkent? Want zoals ik heb begrepen is geel de beveiligings/herkennings draad? Iemand een manier om dit te omzeilen want ik kom er echt niet meer uit :P .

Hoop dat jullie het een beetje snappen? Maar mij lijkt het dat geen probleem moet zijn want een pc fan kan je toch ook gewoon normaal zonder problemen vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:36
Je nieuwe fan heeft geen gele draad? En als dat wel zo is, dan draait de nieuwe fan waarschijnlijk te langzaam, en daardoor denkt de beamer dat de fan kapot is.

Wat is de reden eigenlijk dat je de fan wilt vervangen? Lawaai? Daar ga je niet onderuit komen denk ik. Een beamer heeft wel flinke koeling nodig, anders smelt hij weg waar je bij staat. Lamp die erin zit kan enorm heet worden namelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2012 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:26:
Je nieuwe fan heeft geen gele draad? En als dat wel zo is, dan draait de nieuwe fan waarschijnlijk te langzaam, en daardoor denkt de beamer dat de fan kapot is.

Wat is de reden eigenlijk dat je de fan wilt vervangen? Lawaai? Daar ga je niet onderuit komen denk ik. Een beamer heeft wel flinke koeling nodig, anders smelt hij weg waar je bij staat. Lamp die erin zit kan enorm heet worden namelijk.
Ja oude fan is redelijk verrot en ben bezig met de beamer te veranderen lang verhaal andere lamp etc dus ook ff nieuw koelertje maar is het mogelijk om de beveiliging een soort van uit te schakelen? Nieuwe fan heeft ook een gele draad en voltage en watt zijn hetzelfde |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 19:23

Axon

Dikke tetten

Anoniem: 476027 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 19:11:
[...]

Ja oude fan is redelijk verrot en ben bezig met de beamer te veranderen lang verhaal andere lamp etc dus ook ff nieuw koelertje maar is het mogelijk om de beveiliging een soort van uit te schakelen? Nieuwe fan heeft ook een gele draad en voltage en watt zijn hetzelfde |:(
Maar is deze nieuwe fan wel te vergelijken met je oude fan qua luchtverplaatsing? :)

Zoals aangegeven hierboven wordt een beamer héél erg heet en is een goede luchtverplaatsing van belang zodat er niks wegsmelt door de enorme hitte :P

[ Voor 13% gewijzigd door Axon op 16-11-2012 23:24 ]

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rick van Gerwen schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 23:23:
[...]

Maar is deze nieuwe fan wel te vergelijken met je oude fan qua luchtverplaatsing? :)

Zoals aangegeven hierboven wordt een beamer héél erg heet en is een goede luchtverplaatsing van belang zodat er niks wegsmelt door de enorme hitte :P
Het is al gelukt oude fan gewoon erop gelaten en nieuwe fan doorgekoppeld even een tijdelijke oplossing maar met de hitteverplaatsing komt het helemaal goed ik weet ook wel dat er een hitte van een beamerlamp af komt. Maar ik ben bezig met de lamp te vervangen door een led lamp beetje aan het rondkijken nu een halogeen erin zitten. Maar met de hitte vertrouw ik het toch nog echt niet dus beter gewoon ooit voor de zekerheid effe een ledje erin gooien

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-06 20:36
Dezelfde voltage en wattage zegt natuurlijk niet veel. Let in ieder geval goed op het RPM van de fans en eigenlijk ook of die meer voor static pressure moet zijn (bredere bladen vaak) of gewoon grofweg zoveel mogelijk luchtverplaatsing (Wat afzwakt bij teveel obstakels), vaak dunnere bladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier echt dagen meebezig geweest tot ik uiteindelijk de hoop maar had opgegeven tenet toch weer dingen lopen meten en uitgezocht en het is me eindelijk gelukt :P wat bleek nou als je een pc of beamer of wat dan ook voor apparaat. Waarbij je nieuwe fan het apparaat gelijk laat uitslaan. Vanwege de beveiliging van de gele draad omdat die de rpm niet herkent of iets. Verbind gewoon de zwarte met de gele draad van je apparaat en zo kan je iedere fan op ieder apparaat aansluiten :). Soms is het zoiets simpels maar duurt het even voor je erachter komt achja weer wat bijgeleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-06 20:47
Dus de beamer kijkt niet naar de doorgegeven snelheid, maar naar of de RPM-aansluiting aan de minpool zit, wat kennelijk ook aangeeft of er een fan zit? Lekker :p
Pagina: 1