Op het moment gebruik ik een Linksys E3000 met Tomato/Toastman firmware. Dit werkt prima en biedt veel moelijkheden, maar helaas wordt de routercapaciteit gehinderd door de alternatieve fw. Die moet al het routeerwerk namelijk in software doen, terwijl dat met de officiele fw op een snellere manier kan. Met deze fw worden de down- en uploadsnelheden soms dermate gelimiteerd, dat de verbinding wat onbetrouwbaar wordt.
Omdat ik graag wil blijven gebruikmaken van de wat geavanceerdere functies, ben ik op zoek naar een alternatief. Uiteraard moet dat niet té duur worden, maar het mag wat meer kosten dan een standaard consumentenroutertje.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het uitzoeken van een router die voldoen aan de volgende specs:
- Routeren met >=100Mbit - up en down (dus een gbit WAN aansluiting)
- Verbinding leggen via PPPoE (i.v.m. Xs4all glasvezel)
- Overweg kunnen met VLANs (o.a. i.v.m. overweg kunnen Xs4all glasvezel)
- IPv6
- Static DHCP ('vast' ip toewijzen aan een bepaald mac-adres d.m.v. DHCP)
- NAT
- Port forwarding (zo goed als ongelimiteerd aantal)
- QoS
- (Open)VPN server en/of client
- (optioneel) PPTP server
- (optioneel) SNMP
- (optioneel) gbit switch - kan namelijk ook via losse switch
- (optioneel) Wifi N - kan namelijk ook via losse access point
- (nog optioneler) Wifi N op 5 Ghz - kan namelijk ook via losse access point
Tijdens het schrijven bedacht ik mij dat ik van Xs4all een of andere Fritzbox heb gekregen. Ik ga die eens uit de doos halen om te kijken wat die kan. Of kan iemand al zeggen dat die sowieso wel/niet voldoet aan de hier gestelde eisen?
Zelf heb ik al wat rondgesnuffeld (hier en elders) en toen liep ik tegen Routerboard aan. Het wordt mij echter niet helemaal duidelijk of dat wat voor mij is en wat daar de implicaties van zijn (benodigdheden, gebruiksvriendelijkheid, mogelijkheden, licenties op software, etc)
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Omdat ik graag wil blijven gebruikmaken van de wat geavanceerdere functies, ben ik op zoek naar een alternatief. Uiteraard moet dat niet té duur worden, maar het mag wat meer kosten dan een standaard consumentenroutertje.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het uitzoeken van een router die voldoen aan de volgende specs:
- Routeren met >=100Mbit - up en down (dus een gbit WAN aansluiting)
- Verbinding leggen via PPPoE (i.v.m. Xs4all glasvezel)
- Overweg kunnen met VLANs (o.a. i.v.m. overweg kunnen Xs4all glasvezel)
- IPv6
- Static DHCP ('vast' ip toewijzen aan een bepaald mac-adres d.m.v. DHCP)
- NAT
- Port forwarding (zo goed als ongelimiteerd aantal)
- QoS
- (Open)VPN server en/of client
- (optioneel) PPTP server
- (optioneel) SNMP
- (optioneel) gbit switch - kan namelijk ook via losse switch
- (optioneel) Wifi N - kan namelijk ook via losse access point
- (nog optioneler) Wifi N op 5 Ghz - kan namelijk ook via losse access point
Tijdens het schrijven bedacht ik mij dat ik van Xs4all een of andere Fritzbox heb gekregen. Ik ga die eens uit de doos halen om te kijken wat die kan. Of kan iemand al zeggen dat die sowieso wel/niet voldoet aan de hier gestelde eisen?
Zelf heb ik al wat rondgesnuffeld (hier en elders) en toen liep ik tegen Routerboard aan. Het wordt mij echter niet helemaal duidelijk of dat wat voor mij is en wat daar de implicaties van zijn (benodigdheden, gebruiksvriendelijkheid, mogelijkheden, licenties op software, etc)
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!