Op zoek naar router met VLAN, PPPoE en voldoende doorvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op het moment gebruik ik een Linksys E3000 met Tomato/Toastman firmware. Dit werkt prima en biedt veel moelijkheden, maar helaas wordt de routercapaciteit gehinderd door de alternatieve fw. Die moet al het routeerwerk namelijk in software doen, terwijl dat met de officiele fw op een snellere manier kan. Met deze fw worden de down- en uploadsnelheden soms dermate gelimiteerd, dat de verbinding wat onbetrouwbaar wordt.

Omdat ik graag wil blijven gebruikmaken van de wat geavanceerdere functies, ben ik op zoek naar een alternatief. Uiteraard moet dat niet té duur worden, maar het mag wat meer kosten dan een standaard consumentenroutertje.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het uitzoeken van een router die voldoen aan de volgende specs:
- Routeren met >=100Mbit - up en down (dus een gbit WAN aansluiting)
- Verbinding leggen via PPPoE (i.v.m. Xs4all glasvezel)
- Overweg kunnen met VLANs (o.a. i.v.m. overweg kunnen Xs4all glasvezel)
- IPv6
- Static DHCP ('vast' ip toewijzen aan een bepaald mac-adres d.m.v. DHCP)
- NAT
- Port forwarding (zo goed als ongelimiteerd aantal)
- QoS
- (Open)VPN server en/of client

- (optioneel) PPTP server
- (optioneel) SNMP
- (optioneel) gbit switch - kan namelijk ook via losse switch
- (optioneel) Wifi N - kan namelijk ook via losse access point
- (nog optioneler) Wifi N op 5 Ghz - kan namelijk ook via losse access point

Tijdens het schrijven bedacht ik mij dat ik van Xs4all een of andere Fritzbox heb gekregen. Ik ga die eens uit de doos halen om te kijken wat die kan. Of kan iemand al zeggen dat die sowieso wel/niet voldoet aan de hier gestelde eisen?

Zelf heb ik al wat rondgesnuffeld (hier en elders) en toen liep ik tegen Routerboard aan. Het wordt mij echter niet helemaal duidelijk of dat wat voor mij is en wat daar de implicaties van zijn (benodigdheden, gebruiksvriendelijkheid, mogelijkheden, licenties op software, etc)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:50
Niemand?

Mijn router voldoet aan al je eisen. Ook optioneel PPTP en SNMP.
Kleine sidenote is dat PPPoE in theorie wel lukt maar ik geen praktijkervaring daarmee heb.
Het betreft een oud AM2 moederbordje met een Intel NIC, wat RAM en een CPU erop gepropt.
Hierop draait Debian. Dit is tegelijk ook mijn firewall, DNS/NTP/NAS etc etc server en speeltuin.

Misschien is zo een richting het overwegen waard? (Een begin)

Een leuke bijkomstigheid is dat het niet noodzakelijk veel meer hoeft te kosten dan een consumentenrouter.
Een nadeel is dat het toch wel een uurtje of twee kost om alles werkend te krijgen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
TP-Link 1043ND ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij XS4All glas krijg je toch een Fritzbox 7390 van XS? Biedt die niet alles wat je wilt?

Ah... ik hield op met lezen toen je XS glas noemde. Je hebt ondertussen zelf al gerealiseerd dat die wel eens adequaat zou kunnen zijn.

Lijkt me inderdaad dus de eerste stap.

[ Voor 50% gewijzigd door CaptJackSparrow op 17-11-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:31
Dat is een grapje hoop ik?

Er wordt gevraagd om
- (Open)VPN server en/of client / PPTP server
- Overweg kunnen met VLANs

Kijk eens naar Engenius of Draytek, of een van de prijzigere Cisco's.

Of natuurlijk een router tweaken met DD-WRT of OpenWRT.

[ Voor 0% gewijzigd door jeroen3 op 17-11-2012 16:20 . Reden: a ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De 1043ND kan wanneer er OpenWRT op is geflashed ook zo'n beetje alles waar hierboven om wordt gevraagd draaien hoor. Geen grapje dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Dank voor de reactie. Heb zelf ook gedacht aan een pc, maar dat trekt weer direct zo veel stroom. Ik hoop het te kunnen realiseren met dedicated apparatuur: die is vaak compacter, zuiniger en (meestal) goedkoper.

Draytek ziet er wel interessant uit. Ik ga eens onderzoeken of de 2920n of de Fritzbox 7390 voldoet.

En wat betreft de tips om DD-WRT te flashen: dan heb je toch precies hetzelfde probleem als met de Tomato firmware? Oftewel dat de routing performance gewoon erg acheruit gaat door het ontbreken van de benodigde drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
De eerste indruk van de Fritz Box was vrij positief: al mijn eisen leken aanwezig. Niet slecht voor een 'gratis' router bij een abonnement.
Helaas bleek bij de port forwarding geen 'source ip' te kunnen worden opgegeven, waardoor je een poort in één keer voor het hele internet open zet. Dat is in veel gevallen niet handig.
Ook het opzetten van een VPN kan alleen via een of andere tool: ook niet handig. Al helemaal als je geen Windows hebt.

Ga toch maar eens kijken naar een Draytek. Is de 2920N dan de nieuwste/snelste/mooiste voor een relatoef betaalbaar bedrag? Dit vraag ik met name omdat dit model ca 2 jaar oud is en de throughput op ca 130Mbit/s is gelimiteerd. Dus als er een opvolger van zou zijn die weer wat meer power heeft...

Update1: Ik zie bijvoorbeeld ook de 2130N, die heeft een routingsnelheid van 800Mbit/s en lijkt alleen in te leveren op het aantal VPN-connecties (2 i.pv.. 32). Klopt dat, of mis ik wat? Deze router is goedkoper en heeft een lager nummer, waardoor ik tijwfel wat ik dan nog meer mis t.o.v. de 2920N.

Update2: als ik op een demo-interface van de 2920 kijk , lijkt het erop dat d het aantal regels bij het port forwarden gelimiteerd is tot 20 (zie: http://www.draytek.com/.u...2920%20V3.3.2.2/index.htm) Klopt dat, of kijk ik gewoon niet goed? Geldt dat ook voor het filter?

[ Voor 32% gewijzigd door Mr_Big op 18-11-2012 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je zou even kunnen vragen of wat jij wilt mogelijk is met de Fritzbox in de eigen xs4all.general nieuwsgroep. Daar zitten zeer deskundige mensen die het onderste uit de kan van de Fritzboxes proberen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Er blijkt een mogelijkheid te zijn: Freetz. Dat is een gepatchte firmware.
Denk dat ik dat oversla en toch maar ga voor een Draytek of Routerboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Routerboard leek mij voor nu wat te complex: waarschijnlijk een te hoge leercurve.
Aangezien ik er op dit moment geen tijd voor heb en ik niet van plan ben om er mijn beroep van te gaan maken, ben ik toch maar voor de Draytek 2920 gegaan. Helaas is er wel een limiet op het aantal port forward en source-ip filters, maar dat aantal lijkt voor nu voldoende (net zoals de throughput dat nu is met ca 130Mbit/s).
Pagina: 1