Probleem Asus P8Z77-m Pro & Dell Perc H700 & 16GB

Pagina: 1
Acties:

• Audiodude
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2025
Ok ik hoop dat er iemand is die nog een oplossing weet voor mijn volgende probleem.

Ik heb een Asus P8Z77-m Pro en heb daarin een Dell Perc H700. Draait als een tierelier. Nu wou ik laatst het geheugen opwaarderen van 8GB naar 16GB (alle slots vol). En de computer boot niet met de extra blokken.

Als ik de H700 eruit haal dan werkt de volle 16GB.
Als ik de H700 erin laat dan werken alle combinaties waarbij de 4e slot niet bezet is. Dus slechts 2 sticks in de 2e en de 4e slots werkt niet.

Ik heb het bord al een keer omgeruild voor een nieuwe maar met het 2e bord hetzelfde probleem.
De Asus mem-ok funtie slaat meteen rood uit. Crossflashen met andere bios (zelfs zonder firmware) heeft ook geen zin.

Iemand ?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:51
Gebruik je de H700 om van te booten? Anders zou je Option ROM's misschien kunnen disablen. Dan kan je niet meer van de H700 booten, maar misschien helpt het.

Ik denk dat het probleem zit in de hoeveelheid geheugen die je bord reserveerd voor geheugen + option ROM's, en dat de H700 veel van dat geheugen opslokt. Ook je geheugen moet geaddresseerd worden, en dat past blijkbaar niet.

Even niets...

• Discord
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:59
Ik heb hier hetzelfde met een H710 eigenlijk.

gigabyte x58 plank, geheugenbank 1 3 5 bezet, zodra de perc erin zit dan doen 3/4 het niet meer resulterend in een terugslag in RAM geheugen.

Is er niet een andere manier om het memory wellicht te mappen?

Verwijderd

De suggestie van FireDrunk is denk ik ook op jou van toepassing: probeer de option ROM uit te schakelen van de controller. Dan zou dat ook geen invloed mogen hebben op je RAM.

Ik vermoed dat het een BIOS-issue is waarbij er option ROM geheugen boven 4GB wordt gemapped. Daarbij kan vanalles misgaan is mijn ervaring, soms verholpen door een BIOS update.

Dus BIOS update en/of option ROM uitschakelen lijkt mij waard om te proberen.

• Discord
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:59
dat dacht ik eerst ook toen ik dit las, maar het wordt leuker.

Als ik de dimm uit bank 3 verkas naar bank 2 of 6 dan ziet de machine wel 6gb.

nu kan ik die option rom wellicht wel uitgooien maar ik moet van die kaart gaan booten, dus daz wat aan de lastige kant ;)
Daar komt bij dat de logica mij een beetje ontbreekt waarom die kaart ervoor zorgt dat memory channel 1 niet meer wordt gedetecteert.

Nu kan het idd omdat de bios van het systeem wellicht te klein is, ik ga nog eens dieper graven