Vaak korte ritten met de auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het komt één keer per week voor dat ik een korte rit maak met de auto. Zeker nu de winter er aan komt en nu ik mijn fiets heb uitgeleend. Waar ik woon heeft de trein nooit vertraging en zelfs tijdens de spits is er altijd voldoende zitplaats, maar de snelwegen staan vol files met vertragingen van minimaal een uur.

Maar de rit naar het station is bijlange na niet genoeg om de olie warm te krijgen. Zelfs het koelwater komt niet eens op temperatuur. Als ik dan 's avonds terug ben bij de auto dan is de spits meestal voorbij en dan rijd ik naar een supermarkt een paar dorpjes verderop (met kachel uit, zodat de motor sneller warm wordt). Tegen de tijd dat ik daar ben is de olie lekker warm en als ik klaar ben met boodschappen dan is de olie nog steeds warm. Zo kan ik in ieder geval met een warme motor terugrijden. Ik probeer zo veel mogelijk 80 km/h te rijden en ik blijf sowieso onder de 2000 toeren.

Maar wat is wijsheid? Ik weet dat korte ritten zeer slecht zijn voor een automotor, maar maakt een langere rit dat wel weer goed? Ik weet dat ik gewoon naar het station moet fietsen, maar mijn fiets heb ik voor een iets langere duur uitgeleend. Lopen vind ik weer net te ver weg en ik heb een gruwelijke hekel aan lopen, terwijl ik fietsen absoluut geen bezwaar vind.

Is er bijvoorbeeld speciale motorolie die bij een koude motor toch beter smeert dan normale motorolie? Of zijn korte ritten zodanig funest voor een auto dat ik toch beter kan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:12

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik heb jaren nog geen 3km naar werk gereden met de auto (call me lazy), en geen enkel daaraan gerelateerd probleem gehad. Dus met 1 zo'n ritje per week verwacht ik totaal geen problemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Angeloonie op 16-11-2012 15:25 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:52

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is allemaal marginaal, je zou mischien nog andere olie kunnen nemen die wat vloeibaarder is bij lagere temperaturen.

Natuurlijk kan iets, zal iets, of gaat iets, eerder kapot/slijten/etc dan bij 'normaal' gebruik, maar het is niet opeens dat je je auto compleet in de soep laat lopen omdat je nu korte stukjes rijd. (ik rij al 4 jaar van zulke stukjes, nooit motorisch problemen gehad direct gerelateerd aan afstand).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Probleem is niet zozeer de vloeibaarheid van de olie, de olie is al snel warm genoeg om goed vloeibaar te worden. Maar met korte ritjes heb je het probleem dan eventuele condens in de motor eigenlijk niet de kans krijgt uit de olie te verdampen (daarvoor moet de olie-temperatuur toch wel ruim boven de 80 graden uitkomen). Wat er dus gebeurd is dat er een ophoping van water in de olie kan ontstaan, die elke keer door een heel effectieve mixer gaat. En zodra er genoeg water in de olie geslagen is, krijg je de beruchte mayo...

Maar dit is op te lossen door het onderhoudsinterval iets te verkorten en regelmatig (1x per maand) onder de vuldop te kijken en even olie te peilen. Is de olie nog goud/bruin en transparant, is er niks aan de hand.
Bij auto's met een intelligent onderhoudsmonitoringsysteem, wordt daarom ook het aantal starts bijgehouden, naast de gereden kilometers. Het kan dan dus best zo zijn dat je eerder voor onderhoud naar de garage moet, dan op basis van km-stand te verwachten zou zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
deepbass909 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:34:
Probleem is niet zozeer de vloeibaarheid van de olie, de olie is al snel warm genoeg om goed vloeibaar te worden. Maar met korte ritjes heb je het probleem dan eventuele condens in de motor eigenlijk niet de kans krijgt uit de olie te verdampen (daarvoor moet de olie-temperatuur toch wel ruim boven de 80 graden uitkomen). Wat er dus gebeurd is dat er een ophoping van water in de olie kan ontstaan, die elke keer door een heel effectieve mixer gaat. En zodra er genoeg water in de olie geslagen is, krijg je de beruchte mayo...
Maar als je dan na ongeveer 8 a 10 uur een langere rit maakt waarbij de olie wel degelijk warm genoeg wordt, krijg je dan ook die condens van 's ochtends eruit? De auto staat 's nachts trouwens in een garage. Maakt dat ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 12:26
In een garage is het standaard rond de 12~15°C dus dat is niet echt heel koud meer.

Ik zou me er trouwens ook niet veel zorgen in maken. Je wagen gaat echt niet stukgaan omdat je er af en toe korte ritjes mee maakt in de koude, daar moet hij wel tegen kunnen.

En zoals gezegd hierboven, je kan altijd het onderhoud ietsje vroeger plannen dan normaal. Hier bij m'n buurtgarage is het onder houd zelfs om de 10k km (maar dat is dan ook spotgoedkoop, rond de €45 per beurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Je uitlaat roest wat sneller weg, voor de rest: boeiend.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

misterdoom schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:34:
In een garage is het standaard rond de 12~15°C dus dat is niet echt heel koud meer.

Ik zou me er trouwens ook niet veel zorgen in maken. Je wagen gaat echt niet stukgaan omdat je er af en toe korte ritjes mee maakt in de koude, daar moet hij wel tegen kunnen.

En zoals gezegd hierboven, je kan altijd het onderhoud ietsje vroeger plannen dan normaal. Hier bij m'n buurtgarage is het onder houd zelfs om de 10k km (maar dat is dan ook spotgoedkoop, rond de €45 per beurt).
Het condens komt niet van buiten de motor ;) Maar is het gevolg van gedeeltelijk verbrande olie en blow-by van de zuigers (beiden volkomen normaal overigens). Verbrandingsgassen bestaan vooral uit water en CO2, en het is dus het water daarin wat in de olie komt.
Trommelrem schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:40:
[...]

Maar als je dan na ongeveer 8 a 10 uur een langere rit maakt waarbij de olie wel degelijk warm genoeg wordt, krijg je dan ook die condens van 's ochtends eruit? De auto staat 's nachts trouwens in een garage. Maakt dat ook uit?
Grotendeels wel, ligt er maar net aan hoeveel water-vervuiling in de olie zit en wat de kwaliteit van de olie is.

Maar er zijn talloze auto's die hier prima oud mee worden, dus heel veel zorgen zou ik me niet maken. Kijk gewoon af en toe even onder de dop en aan de peilstok of de olie er nog als olie uitziet (je ziet het echt snel genoeg als het niet meer zo is).

En wat Hydra zegt komt ook, je uitlaat rot waarschijnlijk eerder weg dan dat de motor in de soep loopt door de korte ritten ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 12:26
deepbass909 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:51:
[...]

Het condens komt niet van buiten de motor ;) Maar is het gevolg van gedeeltelijk verbrande olie en blow-by van de zuigers (beiden volkomen normaal overigens). Verbrandingsgassen bestaan vooral uit water en CO2, en het is dus het water daarin wat in de olie komt.
Ik ken het hele verbrandingsprincipe wel, maar buiten bij -10°C overnachten of in een garage die een stuk warmer is gaat toch ook een effect hebben? Al is het maar dat de olie wat minder dik is. Overigens, zal het water dan toch ook geen ijskristallen vormen, dit zal toch ook een effect teweeg brengen?

Of zie ik dat nu verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je ziet wat een simpele 2e hands fiets kost, en legt dat tegen keer tanken van de auto dan zou ik gewoon een fiets erbij kopen... als het fietsen op zich geen bezwaar is omdat je stiekem lui bent.

Enne, zwaar vervuild water (immers meer olie dan water) zal niet zo gauw bevriezen, en als eerste ontdooien als de motor opwarmt.

[ Voor 24% gewijzigd door leuk_he op 16-11-2012 17:10 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:11
Als het maar af en toe is kan het echt geen kwaad. Wat de rest zegt, gewoon regelmatig olie peilen, onder de vuldop kijken en wat vaker verversen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:09

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

deepbass909 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:34:

Maar dit is op te lossen door het onderhoudsinterval iets te verkorten en regelmatig (1x per maand) onder de vuldop te kijken en even olie te peilen. Is de olie nog goud/bruin en transparant, is er niks aan de hand.
Bij auto's met een intelligent onderhoudsmonitoringsysteem, wordt daarom ook het aantal starts bijgehouden, naast de gereden kilometers. Het kan dan dus best zo zijn dat je eerder voor onderhoud naar de garage moet, dan op basis van km-stand te verwachten zou zijn.
Zoals je weet rijd ik met een vrij zware diesel, als ik een onderhoud doe is na 5 km de olie al terug lekker zwart hoor.

Ik rij trouwens elke dag maar 10km, 5 heen en 5 terug naar het werk.
in het weekend en savonds rij ik heel wat meer... in totaal rij ik een dikke 25.000km/jaar

Enigste wat bij mij wat sneller slijt is de batterij.
Als het blok koud staat probeer ik zoveel mogelijk onder de turbodruk te rijden, turbo speelt mee rond 1800rpm, dus ik schakel op 1500rpm als hij koud staat.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Maak je jezelf niet gewoon te druk om niets Trommelrem? Er zijn hele volksstammen die elke dag alleen maar korte ritjes doen. En die daar echt niet bij na denken.
Ik doe ook 4x 5,5km per dag/5 dagen in de week. Wanneer ik op mijn bestemming ben, is mijn motor ook nog niet warm.
Mijn (1.0 benzine)auto heeft een bepaald minimum toerental nodig om fatsoenlijk te kunnen schakelen. 1 naar 2 gaat bij 2000rpm het beste en de rest tussen de 2500 en 3000rpm. Maar dat is bij koude en warme motor eigenlijk gelijk.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

over korte ritjes gesproken, om een deel van mijn ADR+Tank te behalen heb ik met de jeep al langer tijd mini stukjes gereden de hele nacht lang, per uur starte ik zeker een stuk of 15 keer de motor :+
als jij je motorolie netjes op peil houd en tevens de koelvloeistof dan zie ik juist geen enkel probleem met zo af en toe een kort stukje, als je de olie maar tijdig ververst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 10:41

Nox

Noxiuz

De condens uit je motor blijft ook in je uitlaat hangen, gevolg dat hij wegroest. En dat kan al sneller gaan dan je denkt.

En overigens rij ik vaak 50 in zijn 3 ipv 4 op het moment dat de motor nog niet helemaal warm is. Dat is dan 2400rpm ipv 1700oid. Dan is hij sneller warm, is mijn idee dan. En omdat er meer warme gassen uit de uitlaat komen is het condens wat eerder weg.

Dunno of het klopt maarja...

Vaak op de terugweg als ik snel weer terug ga en de motor op de terugweg lekker warm is even open trekken, zeg 4000-4500rpm om het e.e.a. weer scherp te stellen. Krijg je anders zo'n luie motor van. Schijnt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zoals zoveel mensen al posten:Het kan niet direct kwaad.
Er zijn echetr bij-effecten, die niet direct hun weerslag ergens op hebben:
Snellere sludge vorming in je olie systeem. Vuil bouwt zich eerder op in je motorsysteem (snellere vervuiling van gaskleppen, afdichtingsringen, zaken als olieafscheiders voor zoverre van toepassing).
De ene auto is hier gevoeliger voor als de andere, is niet te zeggen.

Als ja al eens af entoe de motor goed heet rijdt en lekker belast zal dat al veel minder zijn.
Verder gewoon goed je onderhoud doen, dan is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn vorige auto reed ik bijna alleen korte stukjes mee voor 9 jaar en dat gaf nooit problemen. Die auto is 16 jaar oud geworden met bijna geen onderhoud. Weggedaan omdat de waterpomp kapot ging en ik grotere afstanden ging rijden (van 10 km / week naar 500 km / weer :p ) met in mijn achterhoofd dat dit met deze auto niet goed kon blijven gaan gezien de leeftijd en het weinige onderhoud.

De uitlaat ging inderdaad maar 6/7 jaar mee (en in kilometers helemaal weinig natuurlijk)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
KillerAce_NL schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 20:02:
Zoals zoveel mensen al posten:Het kan niet direct kwaad.
Er zijn echetr bij-effecten, die niet direct hun weerslag ergens op hebben:
Snellere sludge vorming in je olie systeem. Vuil bouwt zich eerder op in je motorsysteem (snellere vervuiling van gaskleppen, afdichtingsringen, zaken als olieafscheiders voor zoverre van toepassing).
De ene auto is hier gevoeliger voor als de andere, is niet te zeggen.

Als ja al eens af entoe de motor goed heet rijdt en lekker belast zal dat al veel minder zijn.
Verder gewoon goed je onderhoud doen, dan is er niks aan de hand.
De auto wordt wel gewoon 3 a 4 dagen in de week gebruikt waarbij de motor goed warm draait. Een keer per maand geef ik in de derde versnelling gas tot 5000 rpm om de motor niet lui te maken, maar volgens mij is dat een broodje aap verhaal. Wat volgens mij geen broodje aap is, is dat de remmen wel een keer per maand een stevige rembeurt nodig hebben.

Als het de uitlaat is die sneller zou roesten (bron?) en als je gewoon vaker je olie in de gaten moet houden (doe ik een keer per week, 's ochtends), dan is het denk ik niet zo rampzalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66797

stukje uit de OP
Waar ik woon heeft de trein nooit vertraging en zelfs tijdens de spits is er altijd voldoende zitplaats,
dus je woont niet in Nederland?
Pagina: 1