Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Google Analytics] Goals verkeerd ingesteld?

Pagina: 1
Acties:

• mjpeters
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-10 22:01
Beste Tweakers,

Momenteel loop ik stage bij een internetmarketing en -development bedrijfje waar ik bezig ben met optimalisaties van een website om de CTR en conversie te verhogen.

Ik stuit alleen op meetproblemen met Google Analytics. Hierin staat namelijk een rijtje goals ingesteld op basis van URL's en Events, maar de aantallen die daar uit komen, komen niet overeen met de aantallen die ik zie als ik deze URL's en Events in hun respectievelijke overviews opzoek.

Helaas kan/mag ik niet openbaar zijn over welke specifieke site het gaat, maar ik zal het probleem enigszins illustreren met andere woorden:

Het gaat om een Wordpress-site waar ik een aantal A/B-tests op uitvoer. De site draait op basis van affiliate marketing. Voor een specifieke pagina in die site laat ik af en toe een AdWords campagne lopen om bezoekers te 'genereren'.
  1. Als zij landen krijgen ze in de PHP-sessie en in hun browser een cookie mee, met o.a. hun versie uit de A/B-test en hun keywords uit AdWords. De pagina waarop zij landen is een verzameling van posts, op basis van hun keywords, hun 'Interesse' (een specifiek woord uit de keywords). In deze overzichtspagina, laten we zeggen dat het om honden gaat, kunnen gebruikers doorklikken naar een vervolgpagina met meer details. (Zeg iemand klikt op de advertentie en krijgt op de landingspagina te zien dat hij zocht naar een Jack Russell en dat daar de volgende fokkers voor zijn...) ***Dit is de eerste Goal, een URL Goal***
  2. De vervolgpagina bevat een 'advertentie' van een hondenfokker. Gebruikers kunnen daar navigeren naar de pagina van de hondenfokker ***Dit is de tweede Goal, een Event Goal***, maar kunnen ook navigeren naar vergelijkbare posts op de site of navigeren naar de pagina van het ras van de hond.
  3. Stel een gebruiker is doorgegaan naar de pagina van de hondenfokker, dan zou de gebruiker een puppy kunnen bestellen en verdient de site commissie per puppy. ***Dit is mijn "conversie"***
Dit is een vrij eenvoudig proces, maar ik loop tegen meetproblemen aan. Mijn eerste Goal houdt namelijk een URL destination bij, namelijk een bezoek aan de vervolgpagina, de 'advertentie van de hondenfokker'. ik hou dit bij d.m.v. de regular expression (hierbij is versie alleen van belang voor de A/B-test):

^/hondenfokkers/.*/\?versie=o

Als ik de aantallen van deze Goal vergelijk met het aantal (unieke) pageviews op basis van diezelfde regular expression, dan komen die getallen niet overeen. Dit zou logischerwijs niet moeten kunnen voor zover ik weet.

Ongeveer hetzelfde gebeurd met de Event Goals. Als ik in het Event Overview op zoek hoe vaak het Event 'Naar Hondenfokker' is voorgekomen d.m.v. de categories, actions en labels, dan klopt het aantal. Zoek ik diezelfde Events op d.m.v. Advanced Filters, dan zijn er 'magisch' 60 unieke Events erbij gekomen (dit krijg ik op basis van het label en de secondairy dimension "page").

Welk getal klopt er nu en welke niet? Weet iemand een verklaring hiervoor?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Als het goed is zijn de unieke pageviews altijd gelijk aan het aantal behaalde goals. Zo niet dan is onlangs nog iets aan het doel veranderd?

Wat zie je als je het aantal doelconversies en unieke paginaweergaves over elkaar heen legt in 1 grafiek?

[ Voor 29% gewijzigd door André op 16-11-2012 20:35 ]