soms 100 procent CPU direct bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik heb een probleem waar ik al enkele jaren mee zit. Omdat het soms gebeurd en niet altijd, heb ik er nooit wat aan gedaan maar eigenlijk moet dat maar eens gebeuren.

Ik heb een computer met Asus M3a Moederbord, AMD athlon 64X2 dual core processor 5000+, 2GB ram, Win XP SP3. De computer zit in een stekkerdoos met schakelaar, met ook andere dingen als monitor, printer en speakers, die ik na gebruik uit zet zodat alles uit is.

Soms als ik de computer aanzet start hij op met 100% CPU. in de process lijst bij de task manager staat er niks bijzonders wat CPU gebruikt, anders dan de system idle process, wat normaal is. Echter is de processor wel echt bezig. de computer is mega traag en in mijn statbar zie ik 1 processor van de 2 op volle toeren.
Maar ook opstarten duurt erg lang, dus het is niet een processje wat opstart als mijn windows is opgestart.

Als ik de computer herstart start hij weer op met 100% CPU. als ik hem afsluit en opstart ook.
Echter als ik de computer uitzet, de stekkerdoos uit en aan, dus even de stroom eraf, start hij op zonder 100% CPU.

Ik heb ook geprobeerd de stekkerdoos niet uit te zetten 'savonds of de stekkerdoos aan te zetten en een kwartier later pas de computer aan, maar dit sluit de 100% cpu niet uit.

Ondertussen zit er een ander moederbord in - vervangen voor een andere reden maar de vorige had het ook al, windows opnieuw geinstalleerd, voeding vervangen (deze was stuk gegaan).

iemand een idee wat het probleem kan zijn? of hoe ik kan ondekken wat het is?

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-10-2023
ehm het probleem is dus dat opstarten soms normaal gaat en soms lang duurt ?
( gaat hij in geval van 100 % cpu uiteindelijk wel naar normale idle ? )

-voedig is vervangen dus dat stroom en stekker gebeuren begrijp ik niet goed
- virus of spyware zou hij het altijd moeten doen, bovendien heb je windows opnieuw geinstalleerd, dus dat is het ook niet

vraagje, hoeveel harde schijven heb je ? defragmenteer je ze ? probeer eens te kijken of ze nog 100 % goed zijn ( met bijv. scandisk )
dit zou een mogelijk probleem kunnen zijn, stel jou primaire hd is nog goede staat maar een tweede is kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in de Taskmanager klikt op "show processes from all users" (Win7, weet niet of WinXP het ook heeft) wat zie je dan?
Bij mij wil nog wel eens de .NET optimization service of zoiets minutenlang bezig zijn.
Wel leuk dat je zo'n oude pc hebt! Die van mij is zo mogelijk nog ouder, van 2004.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2012 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Opstarten duurt ook lang? Schiet mij niet echt iets te binnen dat het 'hoe dan ook zou kunnen zijn', maar het zou evt. antivirus kunnen zijn dat ingesteld staat om bij opstarten de startende processen te controleren, hitman pro heeft dit bijvoorbeeld net als diverse andere antivirus-programma's, staat vaak onder de noemer 'scannen/start quickscan bij opstarten' o.i.d. bij de instellingen.

Wat voor opstartduur bedoel je overigens? Is dat een min of 5 of kwartier, een half uur?
Dat een XP machine zoals de jouwe met veel cpu-werk windows moet starten verbaast me overigens niet echt, met zoveel updates sinds SP3, no offence. Dat nadat Windows er is, de CPU door blijft blazen is dan al weer iets minder logisch voor m'n gevoel.
Je kunt eens kijken hoeveel er op start met msconfig, veel auto-updaters starten mee op en allerhande software vaak ook, maar dat had je zeer waarschijnlijk al nagekeken?

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:02
Hhmm..
Gokje: Zo af en toe gaat je harddisk in pio-mode (kijk in de eigenschappen van je IDE-controller).
Oplossing: IDE-controllers verwijderen en rebooten.
Beter: installeer de mobo-drivers van je fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin10
ik vind ook dat 1 vd 2 processoren op volle toeren wat raar ( is niet normaal lijkt me ? )
overhitting zal het niet zijn, dan valt hij uit, misschien een bios of windows instelling die niet klopt

2 gb ram is wel erg weinig trouwens, volgens mij zit win xp daar zelf al dicht tegenaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Niet online
erwin10 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:38:
ik vind ook dat 1 vd 2 processoren op volle toeren wat raar ( is niet normaal lijkt me ? )
...
T is een gokje, maar dat zou ook een programma/proces kunnen zijn dat niet met twee cores kan werken. Lang niet alle programmatuur en de bijbehorende processen zijn bij mijn weten geschikt (gemaakt) voor multicore, dus wellicht zoiets. Niet dat t per se zo is, maar het kan wel goed denk ik.
erwin10 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:38:
...
2 gb ram is wel erg weinig trouwens, volgens mij zit win xp daar zelf al dicht tegenaan
Laatste keer dat ik XP gebruikte is een half jaartje terug, toen bij mij op 350 mb tot 400mb van het werkgeheugen in gebruik idle. Hangt denk ik vooral af van wat voor software je gebruikt of het werkgeheugen een knelpunt word.
Ben benieuwd op hoeveel mb werkgeheugen de TS uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin10
[b]Bluepenguin schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:02:

Laatste keer dat ik XP gebruikte is een half jaartje terug, toen bij mij op 350 mb tot 400mb van het werkgeheugen in gebruik idle.
zo weinig joh.. oke, dat zal het probleem dus niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de uitgebreide reacties
@erwin10
Vaak start hij normaal op, dit duurt de ongeveer een minuut.
Soms start hij langzaam op, dit duurt dan een paar minuten, en blijft de CPU teller op 100. Alles gaat langzaam. Zelfs het laten zien van het start menu. Dit blijft dan ook zo. Totdat ik dus de computer uitzet, de stroom eraf haal, en de computer weer aanzet.

STekker gedoe snap ik ook niet, maar werkt wel. :-)

Harde schijven, 2 stuks verdeeld in 2 drive letters per schijf. ik ga ze scandisken en defragmenteren (doe ik niet echt vaak)

@Flijster
Ik ga kijken of deze optie er is, en kijken wat ik tegen kom.

@bluepinguin
Ik ga de lijst nog even doorlopen. de vraag is dus wel waarom dat de ene keer dus wel zorgt voor een hoog cpu verbruik en de andere keer niet. daarbij ook de vraag wanneer dit soort processen dus werk gaan doen. Het 'welcome' scherm blijft ook lang staan, ik weet niet of er dan dus al hulpprogrammas worden opgestart.....
inderdaad veel nieuwe windows sinds xp, maar naar mijn mening dont change a 'winning' team. vista liever niet,win 7 op zo'n oude pc.
opstartduur zie boven

@zetje01 - zou best goed kunnen. door de snelheid van het opstarten en het feit at het process niet 'zichtbaar' is in windows, zou het me niet verbazen als het een probleem is vanuit de bios. misschien dat dit ook iets meer een rede kan zijn dat het stekkerdoos trucje werkt.....
ik ga even wat meer info zoeken over het pio-mode (nieuw voor mij) en kijken of ik nieuwe drivers kan installeren.

Anders is het maar eens tijd voor een nieuwe pc... :-)

hou jullie op de hoogte, nogmaals bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Niet online
erwin10 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:07:
[...]

zo weinig joh.. oke, dat zal het probleem dus niet zijn
lichte antivirus en zoveel mogelijk zooi uitgeschakeld, scheelt een boel ;)

@ Rastamano, als het 'maar' (blijft onhandig) een paar minuten is, dan lijkt het me i.c.m. jouw hardware niet echt iets zorgwekkends, al is nieuwe hardware altijd tof :Y)
(hier start e.e.a. in een minuut of 3 à 4 op, een flink met programma's volgezette Win7 machine van een jaar of 3 oud).

ik wil geen open deur intrappen, maar je zou eens kunnen kijken in de logs of de keren dat de machine meer tijd nodig heeft overeen komt met de dagen van updaten door Windows / Microsoft Update.
Bij mijn weten krijgt die een seintje van microsoft zodra update materiaal klaar staat, en dat is vaak wel één keer per week, of met live essentials / defender erbij twee drie keer.
Dat, plus auto-updaters die ingesteld staan eens in de zoveel tijd te werken, zouden misschien ook een verklaring kunnen zijn waarom niet altijd het opstarten iets langer duurt.

Maargoed, bovenstaande is maar een idee, ben benieuwd welke van de adviezen het meeste succes heeft :)

edit, er schiet me te binnen: sommige antivirus pakketten gaan direct bij en na opstarten het werkgeheugen scannen en updaten, wellicht dat naast de windows update logs ook die logs nog info kunnen bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door Bluepenguin op 18-11-2012 12:46 . Reden: zie edit: ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
Zou op t moederbord eens nakijken of er geen condenstators bol staan. Zie borden van jou type met en zonder solid caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@bluepinguin - het gaat niet zozeer dat opstarten langer duurt, maar dat de cpu gewoon op volle toeren draait dus dat de pc onbruikbaar is. met het langere opstarten geef ik aan dat het niet een process is wat na opstarten van windows begint met het overbelasten van de cpu, maar dat het direct bij opstarten van windows al is.

windows update staat uit,dit doe ik lievera fen toe zelf ipv dat hij dit regelmatig gaat lopen doen (wanneer ik het niet wil).

even een verder update:
vanuit de cmd prompt chkdisk gerunt op alle 4 de drive letters, waarvan de C: 16kb bad sectors heeft....
is dit heel zorgwekkend? (los van dit probleem?)

ik had ook nog de pagefile vergoot en op de D schijf gezet.

tot op heden (paar keer opstarten) allemaal zonder problemen. kijken of het de komende dagen wel gebeurd dan kan ik wat meer dingen checken.

bedankt nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 20:29:
... het gaat niet zozeer dat opstarten langer duurt, maar dat de cpu gewoon op volle toeren draait dus dat de pc onbruikbaar is. met het langere opstarten geef ik aan dat het niet een process is wat na opstarten van windows begint met het overbelasten van de cpu, maar dat het direct bij opstarten van windows al is.

windows update staat uit,dit doe ik lievera fen toe zelf ipv dat hij dit regelmatig gaat lopen doen (wanneer ik het niet wil).
duidelijk. Dan zit het niet in windows update :)
Vermoedde dat het mogelijk op het moment van langzaam opstarten en hoge CPU daarna, het een combinatie zou kunnen zijn van een AV scanner of Windows update in combinatie met diverse auto-updaters.
Bij XP zie je niet zo'n mooie 'procentenbalk' staan bij de 1e keer opstarten na updates als bij bijv. 7 het geval is, en gebeuren tijdens het opstarten een deel van het toepassen van de updates (zoals die voor een deel van de .net-updates en alle verwijdertool voor schadelijke software -updates) zogezegd op de achtergrond. En (zoals hierboven gezegd) volgens mij zal een deel van de antivirus paketten bij de standaardinstellingen tijdens het opstarten zelf gaan scannen > het duurt langer voordat Windows opgestart is. En (bij datzelfde vermoeden) zou de CPU dus van hoge belasting door av-scan/windows update over kunnen gaan in de belasting die updaters etc. mee brengen > en de cpu langere tijd maximaal blijft draaien.
Vandaar wat ik hierboven zei, vergeet dit verder maar, want windows update is duidelijk geen issue, misschien wel je av en/of updaters :)
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 20:29:
even een verder update:
vanuit de cmd prompt chkdisk gerunt op alle 4 de drive letters, waarvan de C: 16kb bad sectors heeft....
is dit heel zorgwekkend? (los van dit probleem?)
Als dat precies de sectoren zijn die je nodig hebt voor het opstarten, heb je de soms trage start verklaard :+. Zal wel niet, aangezien e.e.a. al langere tijd zonder problemen verloopt.
Op zich is 16kb bad sectors niet direct heel zorgwekkend. Gewoon in de gaten houden met regelmatig checkdisken, mocht het op beginnen te lopen, dan is het waarschijnlijk een teken aan de wand > in de regel heb je meestal nog wel even de tijd om de hdd te vervangen. Niet al te lang wachten, de achteruitgang hoeft niet per se snel door te zetten, maar kan soms erg snel gaan.
Start de pc uit zichzelf de opstartprocedure opnieuw op of wordt de hdd niet in één keer herkent als de 'windows-hdd', dan ben je te laat / nog net op tijd. Wijk dan uit naar bijv. een linux boot cd op je bestanden te kopieëren en de hdd verder zo min mogelijk te belasten.
Voor alle duidelijkheid / de overduidelijkheid: Zo lang als je een back-up hebt! bovenstaande is bij mijn weten en ervaring de regel, maar dat gaat dus niet gegarandeerd op voor jouw hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weer een update.

Na een tijdje nergens last van te hebben gehad is het nu in een keer weer elke dag feest.

- bij aanzetten show processes from all users geen verschil.
- HDD staat bij 100CPU niet in Pio mode.

tot zover.....

misschien moet ik er maar mee leren leven of langs de winkel gaan..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Als je toch ziet dat de cpu belasting 100% is dan kun je toch ook zien wélk proces je cpu voor 100% belast of mis ik iets in het verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:22

auto660

1991 240 GL Brick

Draai eens hdtune pro (de trial is gratis) en post dan de health. Als een process een bestand zoekt die er niet/half is dan kan die nog lang zoeken en misschien merk je dat?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@djrankel - nee dat is nou juist het leuke... hij heeft niks aan anders dan system idle process...

@auto660 - een screenshot van de health?

hee dat is gek. in HD tune staat mijn harde schijf als D: en C:. D: is bootable terwijl daar alleen mijn bestanden op staan. en C: is niet bootable maar daar staat mijn windows en alle programmas op......

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2012 @ 20:02:
hee dat is gek. in HD tune staat mijn harde schijf als D: en C:. D: is bootable terwijl daar alleen mijn bestanden op staan. en C: is niet bootable maar daar staat mijn windows en alle programmas op......
Ken HD tune niet, maar Windows (in verkenner) duidt de hdd waarop het zelf staat per definitie aan als schijf C. Als zogezegd de windows hdd nieuwer is dan de andere hdd (gesteld dat je die bijv. later hebt bij geplaatst), dan kan het zijn dat de windows hdd op de tweede sata-aansluiting van het mobo zit en daarmee qua hardware volgorde de nr. 2 in het systeem is >> gesteldt dat zoiets klopt, dan kunnen de schijfletters wisselen & is het maar hoe het os en software de schijfletter bepalen.

Zou zoiets kunnen denk je? of ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
de actieve partitie hoeft helemaal niet de C schijf te zijn en als je meerdere HD's hebt, hoeft dat ook niet de eerste te zijn

als hdtune de smart gegevens kan uitlezen, zou je eens moeten kijken bij reallocated sector count
als die waarde hoog is of stijgt (volgende week / maand nog eens checken) dan is het zeker tijd voor een nieuwe schijf
als de schijf een sector aan het herstellen is, kan dit wel serieuze vertragingen opleveren

je hebt een dualcore, dus indien Windows aangeeft dat er 50% cpu belasting is, is er 1 core volledig belast
het is echt niet mogelijk dat er op dat moment geen proces in taskmanager op 50% staat (of een som van taken), het kan wel zijn dat de pc zodanig blokkeert dat taskmanager niet update... in dat geval moet je proberen rechts klikken op taskmanager.exe (in taskmanager) en de prioriteit verhogen (desnoods naar realtime)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Ik heb deze nog niet voorbij zien komen, maar heb je Process Explorer al geprobeerd i.p.v. Windows Taskmanager ? http://technet.microsoft....ysinternals/bb896653.aspx

Wellicht dat je dan wel kan zien wat je CPU zo zwaar belast de hele tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-08 10:35
Misschien helpt mijn ervaring niks maar wou het toch met je delen omdat de symptomen er op elkaar lijken. X aantal jaar geleden de Q6600 van mijn broertje omgeruild naar een e8400 omdat ik de Q6600 nodig had omdat deze net iets sneller was met renderen.
Dit gaf in eerste instantie geen probleem, echter na een X aantal maanden ging de e8400 op het systeem van mijn broertje soms 100% draaien bij het opstarten echter stonden er niks bij processen wat dit zou moeten veroorzaken (soms wel 100% soms niet). Van alles gedaan nieuwe install, geheugen omgewisseld, noem het maar op, moederbord was compatibele.
Toen toch maar de Cpu weer omgewisseld voor de q6600 nu geen problemen meer.

Met andere woorden ik ben er nooit precies achter gekomen wat het probleem was maar vermoed dat het toch aan de hardware kant ligt. Denk ook niet dat het bij jouw met je instellingen te maken heeft anders zou het systeem het over het algemeen altijd op 100% moeten starten en niet zo extreem onregelmatig.
Pagina: 1