zelfbouw game systeem upgrade nodig. hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Traequon
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-02-2025
Hallo allen ik heb een vraagje omtrent mijn zelfbouw systeem. Op dit moment gebruik ik ongeveer de volgende opstelling: (harde schijven weet ik niet zeker maar in elk geval 1x2TB van WD en een 500GB van Samsung). De harde schijven ga ik gewoon overzetten voor data storage en back up, en de DVD-Brander werkt nog prima maar gebruik ik vrij weinig. (LG ding uit BBG)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 83,40€ 83,40
1Asrock 870 Extreme3€ 0,-€ 0,-
1HIS HD 6850 1GB GDDR5 PCIe€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint MP4 HM500JJ, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 29,45€ 29,45
1MS-Tech MS-N750-VAL€ 32,30€ 32,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 145,15

Maar gezien mijn computer kuren heeft (geeft geen beeld meer en een hoop foutmeldingen, systeem is al meerdere malen terug geweest naar Azerty en daar gechecked en terug gekomen) en de grafische kaart er waarschijnlijk mee opgehouden is. (moederbord vertrouw ik overigens ook niet 100% meer). Wil ik graag een upgrade maken naar een nieuw systeem.
Na een tip op een ander forum ondertussen al de XFX voeding besteld om te testen of hier het probleem mee verholpen zou zijn (deze verwacht ik morgen), maar ik denk dat het zoiezo wel handig is om eens up te graden. De vraag is dan alleen of de overstap naar Intel in dit geval het geld waard is of dat ik beter voorlopig nog bij AMD kan blijven en producten kan hergebruiken?

Mijn oog is gevallen op de volgende onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,60€ 206,60
1ASRock Intel Z77 Z77 Pro4-M€ 81,40€ 81,40
1Club3D Radeon HD 7950 royalKing€ 280,10€ 280,10
1Cooler Master Silencio 550€ 67,90€ 67,90
1Intel Centrino Advanced-N 6235€ 19,63€ 19,63
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 59,95€ 59,95
1XFX Pro 550W€ 54,50€ 54,50
1Samsung 830 series 256GB€ 152,75€ 152,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 922,83

Maar zou dit een goede zet zijn of zijn er betere variaties te verkrijgen? (sommige onderdelen gewoon uit BBG geplukt, anderen na discussies op het forum gevonden). Ik snap bijvoorbeeld het verschil niet tussen de 7950 RoyalKing en RoyalQueen. (deze kwam uit een test goed naar voren)

Ik zal mijn systeem vooral gebruiken voor nodige studietaken (office etc.) en om te gamen. Ik speel dan graag strategy games als C&C serie, supreme commander & Starcraft. Tevens WoT en ik ben vrij nieuwsgierig naar LoL (heb hier helaas nog niet eerder mee kunnen beginnen omdat de laptop van mijn vrouw dit niet trekt). Echt hele nieuwe games speel ik op dit moment niet maar ik wil wel graag een game PC hebben die een aantal jaartjes mee zal kunnen gaan.

Randapperatuur die ik gebruik zijn:
1x 24 inch full HD monitor
5.1 dolby surround systeem
Logitech wireless Keyboard en bedrade muis

Een budget heb ik niet echt...(goedkoop bleek dus duurkoop, vorige systeem is nog geen 2 jaar meegegaan, maar ik wil graag de kosten zo laag mogelijk houden.) Ik wil de upgrades gedurende een langere periode uitsmeren om de kosten wat te verdelen. Op dit moment ligt de prioriteit bij de grafische kaart.

Overclocken heb ik geen verstand van en zal ik waarschijnlijk ook niet doen. Ik weet niet hoeveel dat zou schelen? (Of zou het overclocken van een systeem daadwerkelijk een goede boost kunnen geven? In dat geval moet ik mij er maar eens in gaan verdiepen)

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 08:35
Ik zou inderdaad de ram (hoeft eigenlijk niet perse) en GPU upgraden en dan een SSD toevoegen. Dat zijn upgrades die wel verstandig zijn. Maar een processor is maar nauwelijks een bottleneck voor je GPU, uitmeerdere benchmarks blijkt dat de phenom nog niet heel erg achterhaald ks door de i5 het scheelt max 5 FPS. Dus een CPU upgrade met dergelijk moederbord en processorkoeler zou je nog even mee kunnen wachten.

De voeding is een wijs besluit ms-tech staat niet bekend om hun geweldige voedingen. En als kast perhaps pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black iets duurder dan de Cooler Master maar volgens tweakers ook beter :) reviews: Fractal Design Define R4: Zweeds vakmanschap

• Traequon
Bedankt voor je reactie :)

Grafische kaart doet het op dit moment ook niet meer vandaar dat die echt vervangen moet worden. Ik heb na meerdere fora's gelezen te hebben begrepen dat de 7950 serie qua prestaties echt beter is dan de 7870 vandaar de keuze daarvoor. Uit tests http://tweakers.net/revie...00-kaarten-conclusie.html vat ik op dat de royalking een betere kaart is uit die serie maar in de BBG komt ook de royalqueen menig maal naar voren. Zit hier een meetbaar verschil tussen? of is er nog een betere kaart uit die serie die qua budget zo rond de 250 euro zit?

Qua kast heb ik de Fractual Design ook overwogen maar ik zie het verschil niet echt tussen beide kasten. De optie van een SD card reader ingebouwd vind ik wel zeer welkom (maakt het legen van fotocamera weer makkelijker) vandaar mijn keuze voor de Cooler Master (tevens gebruik ik nu een kast van CM en bevalt goed)

Edit: Ram ook toevallig tegengekomen. 16 GB voor 59 eurie vond ik niet veel :P

[ Voor 5% gewijzigd door Traequon op 16-11-2012 10:43 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
Tussen de RoyalKing en RoyalQueen zit voor zover ik kan zien weinig verschil, de RoyalKing is 50 MHz sneller geklokt. Daarbij is de King ook beter verkrijgbaar dan de Queen, dus makkelijke keuze denk ik.
XFX Pro 550W is een hele goede voeding. Verder zou ik gewoon je huidige Phenom houden als deze goed werkt, die hoef je nog niet door een i5 te vervangen :)
SSD is sowieso ook een goede toevoeging, die kun je nu ook gewoon kopen.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Traequon
@Martijn:
Dus tussen RoyalKing en queen voor de King gaan. Oke bedankt.

Zijn er nog andere kaarten die een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben (prijs rond €250)?

SSD komt ook zeker nog wel.

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 08:35
Met een budget van 250 euro val je net buiten de boot :P je hebt de 660/7870 voor rond de 200 euro en aan de andere kant 660ti/7950 voor 300ish helaas is daar niet echt een gouden tussen weg voor (amd wil daar wel een kaart voor maken denk niet dat die dit jaar nog uitkomt 7930 of 7890)

• Traequon
250 naar 270 is nog wel te overzien zeg maar. Maar als ik aangeef rond de 300 komt men straks met kaarten van rond de 320 en das me weer teveel.

Ik denk dat een kaart tussen 250-300 eu ongeveer is wat ik zoek. En dan kom ik wel aardig uit in de 7950 serie dacht ik.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:47
Krijg je van Azerty niet 'gewoon' een nieuw moederbord?

Wat mis je voor prestaties met je huidige setup?

Ik heb het in je andere topic ook al gezegd, imo is het nog niet nodig mobo/processor/geheugen te upgraden?

• Traequon
Moederbord is ter reparatie aangeboden bij Asrock. Ik heb mijn systeem later terug gekregen maar kan niet zeggen of hij vervangen is of gerepareerd. Die details geven ze blijkbaar niet. Ook willen ze niet zeggen wat er mis is.

Mijn verwachting is eigenlijk dat het defect in mijn moederbord ervoor heeft gezorgd dat mijn videokaart het niet meer doet. vandaar dat een nieuwe videokaart noodzakelijk is.
En als ik dus hetzelfde moederbord nog steeds heb dan weet ik niet of een nieuwe videokaart over een 1,5 jaar ook weer kapot is. vandaar dat ik huiverig ben om deze te blijven gebruiken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:47
Ik denk niet dat een moederbord een videokaart kan slopen, het zal eerder je ms-tech voeding zijn geweest die misschien wel beide heeft gesloopt.
Heb je je oude videokaart al in een ander systeem geprobeerd en heb je al een andere videokaart in dit systeem geprobeerd?

Ik had hiervoor overigens hetzelfde moederbord welke ook defect was.
Met 1x 6950 deed ie het prima, met 2x 6850 ook, met 2x 6950 continu problemen, misschien een design foutje m.b.t. de pcie lanes?
Deze is toen onder RMA gelijk vervangen voor een R2.0 versie (misschien bij jou ook, dan moet dat erop staan).

• Traequon
Okee Mitsumark bedankt voor de tip.

Ik heb ondertussen een XFX 550Watt voeding in mijn systeem gezet. Met een andere (oudere) videokaart wil mijn systeem wel gewoon opstarten. Mijn kaart in een andere comp doet het niet.

Waar zou die R2.0 versie moeten staan? Ik ga gelijk even kijken
Pagina: 1