Upgrade componenten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-07 13:29
Oeps. Deze moet eigenlijk hier staan: Componenten Aankoopadvies

Het is laat :)

Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie advies willen over een upgrade welke ik heb samengesteld.

Eerst wat basic info:
-Budget rond de 600eu
-1 onderdeel kan ik bij een groothandel halen zonder BTW
-Niet nodig: ssd/hardeschijf, kast, monitor, muis, toetsenbord, headset
-Misschien niet nodig: PSU

Ik gebruik de pc momenteel om te gamen, en normaal werk te doen zoals studie en films kijken(streamen vanaf een server).
Denk aan games zoals Battlefield 3 en Guild Wars 2 op 1920x1080.
Graag zou ik in de toekomst ook wat games willen streamen in 720p of 1080p, internetlijn is goed genoeg.

Overclocken is geen must,wel leuk, ik heb m'n huidige i5 2400 wel tot z'n max geclocked, puur omdat de koeler hem goed koel weet te houden.

Momenteel heb ik deze setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2400€ 174,90€ 174,90
1Asrock H61iCAFE€ 0,-€ 0,-
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort Black Edition Dual Fan (HD-687A-ZDBC)€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 33,47€ 33,47
1Corsair VX450W€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 90,90€ 90,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,05

En ik zat te denken om het volgende te upgraden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,60€ 206,60
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 119,90€ 119,90
1MSI R7950 Twin Frozr 3GD5 V2/OC€ 277,09€ 277,09
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,74€ 35,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 639,33

Graag wil ik jullie mening over deze upgrade. Het liefsts speel ik m'n games op het hoogst met zo'n 60fps.
Ook zou ik graag me PSU willen behouden. Maar ik weet niet zeker of 450w genoeg is met deze combi.

Omruilen van ATI naar Nvidia is prima, maar prefereer ATI omdat ik daar al jaren lange ervaring mee heb.

De oude onderdelen zullen verkocht worden. Ik hoop dat nog zo'n 200eu in totaal voor te krijgen, en dus echt 400 euro puur uit te geven aan nieuwe hardware.

De belangrijkste vraag: Is het het geld waard? Of zien jullie goedkopere oplossingen?

Bedankt alvast voor de input. Kritiek is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De i5 2400 wordt nu al niet volledig benut, deze upgraden naar een 10-20% snellere cpu ga je niks van merken.
Je huidige PSU is prima, geheugen eigenlijk ook.
Ik zou dus alleen de videokaart vervangen en de rest gebruiken voor een serieuzere upgrade over 2-3 jaar.
(misschien kun je zelfs een 7970 overwegen, ook dat kan nog prima met deze voeding)

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 16-11-2012 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-07 17:06
Ik moet me aansluiten bij wat mitsumark zegt. Geheugen en CPU kracht zit wel goed voor je doeleinden.

Eventueel een nieuw mobo voor PCI-E 3.0 + wat extra features. En met een 7970 kan je PSU nog prima mee uit de voeten :)

Winst = Papie = ZeroT0ne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
Oke top. Ik zat namelijk te denken aan een nieuwe CPU omdat ik sowieso over moet naar een PCI-E 3.0 mobo.

Bedankt voor jullie suggesties, ik ga nog is rondkijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:52
Moederbord hoef je ook niet te vervangen als je het bij één videokaart houdt, er is vrijwel geen enkele videokaart die niet genoeg heeft aan de bandbreedte van een PCIe 2.0 x16 slot.
Zou er inderdaad ook lekker een HD7950 inzetten, mooie upgrade voor jouw game-eisen ;)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
Oh. Dus een PCIe 3.0 kaart heeft geen 3.0 slot nodig? Nooit geweten. Als dit geen verschil maakt hoef ik idd me mobo niet te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40
Het mobo kan op zich wel een upgrade gebruiken, maar is geen noodzaak. De upgrade naar een Z77 voegt weinig toe. Je zou een upgrade naar bijvoorbeeld een B75-chipset kunnen overwegen. T.o.v. de huidige H61-chipset die je gebruikt zullen de voornaamste voordelen de USB3 en SATA-III-interfaces zijn, maar heel veel meer verschil wat je zult merken dan dat is er eigenlijk niet. Als je voor USB3 en/of SATA-III geen directe toepassingen ziet zou ik het huidige bord laten voor wat het is en het budget gebruiken voor een betere grafische kaart bijvoorbeeld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
Ik zie wel degelijk toepassingen voor Sata 3 en USB3.
Momenteel gebruik ik me USB3 poorten voor niets anders dan me muis, m'n kast heeft wel de mogelijkheid om USB3 poorten aan de voorkant te gebruiken, maar me mobo heeft niet de juiste aansluiting hier voor.

SATA3 controller op de H61 is nogal slecht naar mijn mening. M'n M4 haalt snelheden van rond de 250mbps, en ik heb al vaker gelezen dat de sata3 controller op de H61iCafe nogal brak is.

Raden jullie mij dan de Gigabyte GA-Z77X-D3H aan, of is er een goedkopere voor mijn wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
Je kunt wel met een goedkoper bord toe, met je CPU kun je toch niet overklokken. Mocht je het bij één videokaart houden dan kun je ook wel toe met deze: pricewatch: Asrock B75 Pro3-M
Heeft één Sata 600 poort die verzorgd wordt door de Intel chipset, dit zijn de beste Sata poorten die er zijn. Hier sluit je dus ook je m4 op aan (wel zorgen dat de poort in AHCI mode draait en niet in IDE, AHCI zorgt ook voor extra prestaties namelijk).
Daarnaast heeft het bord nog 2 Sata 600 poorten die door een AsMedia controller worden verzorgd, die moet je sowieso links laten liggen. Je kunt ze ook uitschakelen in de UEFI denk ik.
Verder heeft het bord ook 5 Sata 300 poorten op de Intel chipset die je kunt gebruiken voor HDD en DVD etc.
Ook zit er een interne USB 3.0 header op, waar je die kabel op kunt aansluiten die aan de USB 3.0 poorten voorop je kast zitten. Verder zitten er achterop het bord ook nog 2x USB 3.0 poorten.

Voor de stilte kun je misschien ook wel een CPU koeler kopen, dit is een goede keuze: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
Een stille HD7950 is deze: pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
De rest van het systeem kun je gewoon hergebruiken, dan heb je een prima systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
MartijnLoarne schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:22:
Je kunt wel met een goedkoper bord toe, met je CPU kun je toch niet overklokken. Mocht je het bij één videokaart houden dan kun je ook wel toe met deze: pricewatch: Asrock B75 Pro3-M
Heeft één Sata 600 poort die verzorgd wordt door de Intel chipset, dit zijn de beste Sata poorten die er zijn. Hier sluit je dus ook je m4 op aan (wel zorgen dat de poort in AHCI mode draait en niet in IDE, AHCI zorgt ook voor extra prestaties namelijk).
Daarnaast heeft het bord nog 2 Sata 600 poorten die door een AsMedia controller worden verzorgd, die moet je sowieso links laten liggen. Je kunt ze ook uitschakelen in de UEFI denk ik.
Verder heeft het bord ook 5 Sata 300 poorten op de Intel chipset die je kunt gebruiken voor HDD en DVD etc.
Ook zit er een interne USB 3.0 header op, waar je die kabel op kunt aansluiten die aan de USB 3.0 poorten voorop je kast zitten. Verder zitten er achterop het bord ook nog 2x USB 3.0 poorten.

Voor de stilte kun je misschien ook wel een CPU koeler kopen, dit is een goede keuze: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
Een stille HD7950 is deze: pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
De rest van het systeem kun je gewoon hergebruiken, dan heb je een prima systeem!
Thanks! Hier heb ik echt wat aan!

Ik heb momenteel de Scythe Mugen 2, zelf geen last van geluid van de fans, m'n kastfans hoor ik er boven(ook niet storend).

De videokaart die jij linkte kan ik gelukkig bij m'n leverancier krijgen voor zo'n 40eu minder dan PW.
Ik kan daar videokaarten van ASUS en Gigabyte kopen. 7950 en 7970 serie. De HD7950 WindForce3 is daar het goedkoopst. Maakt het nog veel uit of ik dan een 7970 kies? In de benchmarks is het verschil niet super groot, en ik zou die HD7950 Windforce3 ook nog een tikje kunnen overklokken.

PS: Crossfire is mij te duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
Ah oké, dat is mooi dat je een Mugen 2 hebt, die kun je prima overzetten. Misschien wat nieuwe koelpasta erbij kopen als je niks meer hebt, MX-4 is prima pasta.
Qua videokaart zou ik inderdaad gewoon de 7950 Windforce nemen. 7970 is leuk maar biedt verhoudingsgewijs te weinig prestaties voor de meerprijs tov de 7950. Overgeklokt kun je met de 7950 meer prestaties halen dan dat een stock 7970 levert, dus overklokken is zeker een goed idee. De Windforce is een prima koeler dus overklokken lukt prima denk ik.
Succes met je systeem, hoop dat je weer even goed vooruit kunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Remz schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:06:
Ik zie wel degelijk toepassingen voor Sata 3 en USB3.
Momenteel gebruik ik me USB3 poorten voor niets anders dan me muis, m'n kast heeft wel de mogelijkheid om USB3 poorten aan de voorkant te gebruiken, maar me mobo heeft niet de juiste aansluiting hier voor.

SATA3 controller op de H61 is nogal slecht naar mijn mening. M'n M4 haalt snelheden van rond de 250mbps, en ik heb al vaker gelezen dat de sata3 controller op de H61iCafe nogal brak is.

Raden jullie mij dan de Gigabyte GA-Z77X-D3H aan, of is er een goedkopere voor mijn wensen?
Dus je hebt alleen een (USB2) muis aangesloten op je USB3 poort? Welke toepassingen zie je (op de korte termijn) nog meer?

Denk je echt dat je real life verschillen gaat merken als je SSD aan een sata6 poort hangt?

Z77 Mobo + i5 processor kost je pakweg 300 euro, hoop geld voor een paar 'ongebruikte' features en 20% snelheidswinst welke je amper gaat merken.

Een PCIE3 videokaart werkt prima (en 'zonder' verlies) in een PCIE2 x16 slot.

Wat voor eisen stel je nu precies aan je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
mitsumark schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:06:
[...]

Dus je hebt alleen een (USB2) muis aangesloten op je USB3 poort? Welke toepassingen zie je (op de korte termijn) nog meer?

Denk je echt dat je real life verschillen gaat merken als je SSD aan een sata6 poort hangt?

Z77 Mobo + i5 processor kost je pakweg 300 euro, hoop geld voor een paar 'ongebruikte' features en 20% snelheidswinst welke je amper gaat merken.

Een PCIE3 videokaart werkt prima (en 'zonder' verlies) in een PCIE2 x16 slot.

Wat voor eisen stel je nu precies aan je moederbord?
Ik heb een USB3 stick welke ik niet constant achter m'n pc ga douwen, te lastig te bereiken en ik ben van plan om binnenkort ook nog een USB3 externe HDD aan te schaffen. Momenteel zitten al m'n USB poorten aan de achterkant gevuld met USB2 apparaten, misschien dat ik 1 USB3 poort vrij kan maken, maar dan houd het snel op.

Ik heb momenteel al een sata 600 waar m'n SSD aan hangt, deze behaald SATA 300 snelheden alleen. Tweaks etc werken niet.

Dus een goedkopere Z77 mobo kan ook, maar huidige is gewoon te simpel. Zeker als ik na deze upgrade nog 2 a 3 jaar verder wil.
Pagina: 1