Desktop PC voor gamen/

Pagina: 1
Acties:

• icejuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2024
Voor sinterklaas ben ik in de gelegenheid om een nieuw systeem uit te zoeken, hoewel geld niet echt een rol speelt hoeft het ook niet op. Ik ga het voornamelijk gebruiken voor programmeerwerk en hoop ik het gamen weer een beetje op te kunnen pakken. Het is lang geleden dat ik een redelijke pc heb gehad en loop de laatste 5 jaar al weer rond met een laptop die het langzaam op begint te geven (gamen is hier niet mogelijk op). Ik knutsel daarnaast veel met virtuele (afbraak) servers dus extra geheugen is erg prettig.

Hoewel niet heel interessant, maar wel belangrijk, ik kan de onderdelen alleen kopen via een aantal leveranciers van ons, die ik niet noem wat de keuzes voor een aantal componenten wel beperkt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 302,-€ 302,-
1Asus Sabertooth Z77€ 199,-€ 199,-
1Asus HD7970-DC2T-3GD5€ 411,40€ 411,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 124,90€ 124,90
1Antec Eleven Hundred€ 102,50€ 102,50
1Creative Inspire T6160€ 56,-€ 56,-
1Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 59,97€ 59,97
1Logitech G500€ 42,50€ 42,50
2Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 35,90€ 71,80
1Logitech G35 gaming headset€ 87,59€ 87,59
1Antec HCG-520€ 59,90€ 59,90
1Samsung 830 series 256GB€ 152,75€ 152,75
1Samsung CLP-365W€ 144,05€ 144,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.814,36

Processor: i5 3570k vs i7 3770k.
In bijna elk topic wat ik tegenkom word de 3570k aangeraden als de beste keus (hoewel ook prijstechnisch uiteraard). Voor gamen wordt de i5 3570k aangeraden, zeker omdat Hyper Threading (voorlopig) geen voordeel geeft. Voor mij was dit dan ook een lastige keus. Ik heb een aantal benchmarks online bekeken en daar kwam, hoewel marginaal, wel de 3770k als winnaar uit de bus. Voor het gamen zal ik deze niet nodig hebben, maar wellicht in de toekomst wel, als er iets technisch op mijn pad komt waar ik het wel bij benodigd ben. Beter be sure.?

Moederbord: Z77 Sabertooth vs Gigabyte Ultra GA-Z77-D3h
Naast de processor ook een lastige keus, naast de extra opties zie ik niet veel verschillen, behalve de prijs... Ik vind het design van de Sabertooth mooi, maar of ik vaak in de kast zal kijken, mwah, niet echt. Warmte-technisch schijnt het wel goed te presteren, en daarnaast weer marginale winsten in (online) benchmarks.

Geheugen
Ik heb voornamelijk de keus uit Kingston geheugen, dus geen Corsair oid. Onlangs ergens een review/benchmark gelezen, en de Kingston HyperX reepjes presteerden maar iets minder goed dan b.v. Corsair geheugen.
In de RML staat 1333mhz geheugen, ik weet echter niet of b.v. 1600mhz geheugen verstandiger zal zijn. Qua prijs verschilt het niets.

Videokaart
Ik had eerst een 7950 kaart uitgezocht, maar een 7970 presteert aanzienlijk beter. Ik zal voorlopig alleen een 1080p scherm gebruiken, welke later misschien wordt uitgebreid met een 2e, of een groter scherm. Met deze kaart denk ik voorlopig wel een tijd vooruit kunnen gaan. Ik heb ook een GTX680 kaart overwogen, maar ik twijfel of het heel veel uit zal maken.

Harde schijven
De Samsung 830 wordt overal aangeraden (iig op GoT), dus ik ga voor het gemak uit van de ervaringen van anderen. Ik heb nu gekozen voor de 256GB versie.
De 3TB Samsung gebruik ik dan ook voor andere opslag, wellicht overkill en zou ik vooruit kunnen met een 2TB schijf, maar vroegere ervaringen leren mij dat ik nooit genoeg ruimte heb.

Kast
Dit was voor mij de lastigste vraag, ik zie door de bomen de kasten niet meer en ik vond het uitdagend uitzoek werk. Ook hier ben ik weer afhankelijk van de leverancier en kan ik voornamelijk kiezen uit Antec en Gigabyte moederborden. Design zal mij niet heel veel uitmaken, als de kast maar functioneel is en alles er fatsoenlijk uitpast. De videokaart is dan het grootste component en dat lijkt mij te passen (met wat ruimte over zelfs). Ik sta zeer open voor suggesties.

Voeding
Ook weer een lastige, de top voedingen die ik andere aankoopadviezen zie kan ik niet verkrijgen, dus ben ik aan Antec overgeleverd. De HCG-520 lijkt mij voldoende voor deze build en ergens op een ver ver ver ver ander forum was hij best wel ok. Er zijn betere, klopt..

Overige randapparatuur
Ik ben qua muizen/toetsenborden altijd al fan geweest van Logitech, dus gekozen voor de G110, G500 en G35 als headset. Recensies zijn goed, niet top, maar goed.
Daarnaast nog een printertje (mijn vorige is overleden) en een goedkoop 7.1 setje, wat ik van de 7.1 set kan verwachten weet ik niet maar daar ik voornamelijk de headset zal gebruiken ligt daar niet echt een prioriteit.

Ik twijfel dus nog over een aantal componenten, de kast, voeding en het geheugen. Ik ben echter ook niet getrouwd met de andere componenten, dus als daar betere alternatieven voor zijn hoor ik dat graag.

#hidw

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-07 16:41
moederbord is 80 euro te duur, pricewatch: ASRock Z77 Extreme4
Als het hoofddoel gamen is kan daarnaast voor 100 euro minder de 3570k genomen worden met dezelfde prestaties. voeding veranderen naar xfx pro 550 watt, voor crossfire de 650 watt versie. hoop dat je hier iets mee kunt!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:43
CPU: als het nu al marginaal is, dan is dat al helemaal het geval in de toekomst.

Moederbord: de MSI Z77A-G45 is ook gewoon goed en is de helft van de prijs. Zie: http://www.tomshardware.c...ridge-benchmark,3254.html

GPU: De HD7970 is ong. 10-20% beter dan de HD7950, maar is daarentegen wel 30% duurder. Als het erop aan komt of je games op een bepaalde setting wel/niet kan spelen (~30 fps) gaat dit dus over 3-6 fps, wat betekend dat het dan met de HD7970 ook nauwelijks speelbaar is. Kortom, zonde om het extra geld eraan uit te geven als je dit NU niet nodig hebt.

Geheugen: 2x8GB is een betere optie als je voor 16GB gaat, dan kan je er later nog wat bijprikken. Met 1600 MHz ga je in ieder geval meer verschil merken dan dat je 100 euro meer aan het moederbord uit gaat geven. =/

Qua HDD geef ik je groot gelijk :)

Kast: alles past ook al in de Antec Three Hundred Two, dus daarvoor hoef je het niet te doen.

De G110 is wel heel flink aan de prijs voor een rubber dome toetsenbord. =/
Die zijn ook gewoon voor een 10tje te krijgen. Als je wat meer geld aan een toetsenbord wilt uitgeven kun je beter voor een mechanische gaan met MX Cherry brown/black/red/blue switches.

[ Voor 17% gewijzigd door PCBaas op 15-11-2012 22:54 ]

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icejuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2024
michaelscott schreef op donderdag 15 november 2012 @ 22:31:
moederbord is 80 euro te duur, pricewatch: ASRock Z77 Extreme4
Als het hoofddoel gamen is kan daarnaast voor 100 euro minder de 3570k genomen worden met dezelfde prestaties. voeding veranderen naar xfx pro 550 watt, voor crossfire de 650 watt versie. hoop dat je hier iets mee kunt!
De XFX Pro voeding wordt lastig, want die kan ik hier niet krijgen, dan zou ik hem ergens anders apart moeten bestellen (wel mogelijk overigens hoor.).
PCBaas schreef op donderdag 15 november 2012 @ 22:45:
CPU: als het nu al marginaal is, dan is dat al helemaal het geval in de toekomst.
True,
GPU: De HD7970 is ong. 10-20% beter dan de HD7950, maar is daarentegen wel 30% duurder. Als het erop aan komt of je games op een bepaalde setting wel/niet kan spelen (~30 fps) gaat dit dus over 3-6 fps, wat betekend dat het dan met de HD7970 ook nauwelijks speelbaar is. Kortom, zonde om het extra geld eraan uit te geven als je dit NU niet nodig hebt.
Ook waar.
Geheugen: 2x8GB is een betere optie als je voor 16GB gaat, dan kan je er later nog wat bijprikken. Met 1600 MHz ga je in ieder geval meer verschil merken dan dat je 100 euro meer aan het moederbord uit gaat geven. =/
Ik heb nu ook 2x 8 GB uitgezocht, moet ik alleen nog wijzigen naar de 1600 MHz versie. Waar ga ik dat verschil in merken? (just curious)

edit:
Ah, verkeerde kit in bovenstaande lijst, niet gezien
Kast: alles past ook al in de Antec Three Hundred Two, dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Deze had ik ook op mijn schaduwlijst staan, scheelt ook 50% in prijs, hij is echter wel groter.
De G110 is wel heel flink aan de prijs voor een rubber dome toetsenbord. =/
Die zijn ook gewoon voor een 10tje te krijgen. Als je wat meer geld aan een toetsenbord wilt uitgeven kun je beter voor een mechanische gaan met MX Cherry brown/black/red/blue switches.
Ik heb geen flauw benul meer van toetsenborden, ik zal eens kijken of ik die kan vinden. :)

#hidw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-07 16:41
Ik heb zelf dit toetsenbord en ben zeer tevreden: pricewatch: Corsair Vengeance K60 (US English)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
Hierdoor krijg je ong. 1% prestatiewinst. :P Zie bijv.: http://www.anandtech.com/...-choosing-the-best-ddr3/5 (Sandy bridge schaalt vrijwel gelijk als Ivy bridge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07 12:01

player-x

Disruptive by design

icejuh schreef op donderdag 15 november 2012 @ 22:24:
Processor: i5 3570k vs i7 3770k.
hoewel marginaal, wel de 3770k als winnaar uit de bus. Voor het gamen zal ik deze niet nodig hebben, maar wellicht in de toekomst wel, als er iets technisch op mijn pad komt waar ik het wel bij benodigd ben. Beter be sure.?
Hoewel ik zelf een 2600K in mijn server, heb ik die voor een speciale reden gekocht, puur omdat ik veel aan zware video (re)encoding doe (10~15 uur per week), en de HT daar een 30% boost geeft.

Maar hoewel ik zelf ook vaak wat duurdere componenten koop op de toekomst, is een 3770K denk ik een beetje teveel van het goede, als je niet echt dingen kan bedenken die er echt nut van hebben is 100 euro extra te veel van het goede.

Bedenk dat je voor die 100 euro netto, waarschijnlijk minstens 10 uur moet werken, voor de gok dat je er misschien iets aan hebt, en dingen misschien iets van 30~50% sneller kan doen.
Moederbord: Z77 Sabertooth vs Gigabyte Ultra GA-Z77-D3h
Ik vind het design van de Sabertooth mooi, maar of ik vaak in de kast zal kijken, mwah, niet echt.
De Asus P8Z77-V Pro is het betere bord verbruikt minder en heeft een betere VRM opstelling, met een hoger optionele OC (maar niet wereld schokkend), als ik nu een Z77 bord zou kopen zou dat de P8Z77-V Pro zijn, vind je de Sabertooth echt veel mooier, dan zijn de redenen om niet de V-Pro te nemen, niet echt heel belangrijk, want de Sabertooth is ook een prima bord.
Geheugen
In de RML staat 1333mhz geheugen, ik weet echter niet of b.v. 1600mhz geheugen verstandiger zal zijn. Qua prijs verschilt het niets.
Zou zelf minimaal 16GB of zelfs 32GB nemen, daar er in Windows een ''Prefetcher'' zit om de meest gebruikte bestanden alvast in het geheugen te laden, zodat ze meteen beschikbaar zijn als je ze nodig hebt

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IqjQ2Y6S8iNTeXP4gXubmVIf/full.png

Zo als je kan zien heeft Windows een hoop in mijn geheugen ''Standby'' voor gebruik staan, en het verschil is echt merkbaar, want normaal voelt Windows na een tijd gebruik langzamer aan, mijn Windows voelde na 2~3 maanden alleen maar sneller aan dan nadat ik net klaar was met installatie.
Videokaart
Ik had eerst een 7950 kaart uitgezocht, maar een 7970 presteert aanzienlijk beter. Ik zal voorlopig alleen een 1080p scherm gebruiken, welke later misschien wordt uitgebreid met een 2e, of een groter scherm. Met deze kaart denk ik voorlopig wel een tijd vooruit kunnen gaan. Ik heb ook een GTX680 kaart overwogen, maar ik twijfel of het heel veel uit zal maken.
Is op het moment imho ook de beter keuze, hoewel je aan een 680 zeker geen miskoop doet.

Zelf zou ik de MSI R7970 Lightning kiezen, om twee redenen, hoofd reden is dat het een 2 ipv 3 slot kaart is, daarnaast als tweede reden is het ontwerp van de kaart iets beter dan die van de ASUS kaart.
Kast
Ik sta zeer open voor suggesties.
Heb 3 kasten die bijzonder mooi en functioneel vind, en heb in met alle 3 PC gebouwd, en het waren de kasten die er bij mij echt uitsprongen.

De Lian Li PC-7FNWX vind ik de mooiste betaalbare kast die ik ooit in mijn handen heb gehad, voor een build, en was daarnaast ook nog eens zeer makkelijk om mee te bouwen, en heb er later ook nog eens makkelijk waterkoeling in gebouwd.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1276503696.jpeg

De Corsair Obsidian 650D is een mooie strakke kast, die goed koelt, en waarmee je makkelijk een nette bouw kan maken.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1294322619.png

De Corsair 550D is net als de 650D een prima kast die er strak uit ziet en makkelijk in gebruik, maar iets minder koelt dan de 650D, maar nog steeds ruim voldoende voor 2x 7970.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1326270371.png
Voeding
Ook weer een lastige, de top voedingen die ik andere aankoopadviezen zie kan ik niet verkrijgen, dus ben ik aan Antec overgeleverd. De HCG-520 lijkt mij voldoende voor deze build en ergens op een ver ver ver ver ander forum was hij best wel ok. Er zijn betere, klopt..
Met twee 7970s heb je minimaal een 600W voeding nodig, probleem is alleen dat de meeste van die voedingen geen 4x 8pin PCIe aansluitingen hebben maar 2x 8pin + 2x 6pin.

De eerste goede voeding met 4x 8pin is de Corsair TX750 v2, is een prima voeding, waar je jaren plezier van zult hebben.

PSU calculator http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Overige randapparatuur
Ik ben qua muizen/toetsenborden altijd al fan geweest van Logitech, dus gekozen voor de G110, G500
Ben ik zelf ook, maar zou zelf een goedkoper toetsen bord nemen, en voor gaming de Logitech G13 Gameboard er bij, vind ik persoonlijk een heerlijke combinatie, die voor mij beter werkt dan WASD of pijltjes toetsen.

Persoonlijk vind ik dat je een muis niet moet je kiezen via het web, maar naar een winkel gaan, en daar een uitproberen, want elke hand is anders, de ene vind een korte muis prettig, waar de ander liever een lange muis heeft, zelf geef ik de voorkeur aan de G700, prettige draadloze muis die ook bedraad kan worden als hij leeg is om op te laden, zodat je nooit met een lege muis zit.

Heb een beetje aan je wensen lijst gesleuteld, hier en daar wat goedkoper of duurdere componenten gekozen, wat ik denk dat op het einde een meer gebalanceerd systeem is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Asus P8Z77-V Pro€ 179,65€ 179,65
1MSI R7970 Lightning€ 444,90€ 444,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 124,75€ 124,75
1Lian Li PC-7FNWX€ 137,60€ 137,60
1Creative Inspire T6160€ 56,-€ 56,-
1Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 57,95€ 57,95
1Logitech Wireless Gaming Mouse G700€ 64,-€ 64,-
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 66,50€ 66,50
1Logitech G35 gaming headset€ 87,59€ 87,59
1Corsair Enthusiast TX750 V2€ 98,49€ 98,49
1Samsung 830 series 256GB€ 152,75€ 152,75
1Samsung CLP-365W€ 144,05€ 144,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.819,13
Is een goed argument, maar er is een reden dat de Sabertooth en de V-Pro duurder zijn, of dat het, het geld waard is om voor een premium bord te gaan of niet, ligt aan je eigen afwegingen.

Maar als je bv naar pure overklok kijkt, zullen de verschillen niet bijzonder groot zijn, maar als je kijkt naar de extra's, zo als veel beter fan controle, zeer goede auto overklokking, waar echte beroeps overklokker hun best voor moeten doen om betere resultaten te halen.
PCBaas schreef op donderdag 15 november 2012 @ 22:45:
Hier word door PC baas de klassieke fout gemaakt dat hij de prijs van video kaart A met kaart B vergelijkt, ipv naar de totale PC te kijken

Want laten we zeggen dat het verschil 150 euro is (het is minder), als je dan PC A met 7970 van 1650 euro vergelijkt met PC B van 1500 euro, dan is het verschil opeens maar 10%.

Als je dus naar het totale plaatje kijkt ben je vaak beter af met de snellere maar duurdere kaart.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
Als je de 2e zin eens goed leest zie je dat de prijs niet eens mijn voornaamste reden was. Zelfs in jouw berekening geef je 10% meer uit voor ~10% (tot 20% in sommige gevallen) betere prestaties van het gehele systeem. Waarom zou je dit extra geld dan uitgeven als puntje bij paaltje komt, ze allebei in dezelfde range presteren en de HD7950 nu gewoon goed genoeg is? Dit geld kan je beter in een grotere SSD steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

PCBaas schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 13:45:Als je de 2e zin eens goed leest zie je dat de prijs niet eens mijn voornaamste reden was.
Begreep je argument best wel, ben het er alleen niet mee eens, die 10% die ik aan hield was al ruim genomen in de praktijk is het veel minder, want 10% meer geld voor +/- 15% (gemiddeld 10~20%) meer fps is imho een goede deal.

€ 411,40 pricewatch: Asus HD7970-DC2T-3GD5
€ 322,77 pricewatch: Asus HD7950 DC2T-3GD5

€ 322,77 vs € 411,40, dat is € 90 prijs verschil, dat is € 1650 vs € 1560.

Dat is 7% meerprijs voor 15% meer prestatie, zie niet in hoe dat een slechte keuze is
Waarom zou je dit extra geld dan uitgeven als puntje bij paaltje komt, ze allebei in dezelfde range presteren
Omdat 15% extra fps, net het verschil kan zijn of je game setting's een stapje hoger of lager moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
Dan wil ik er nog eens mijn 2e zin bij pakken: "Als het erop aan komt of je games op een bepaalde setting wel/niet kan spelen (~30 fps) gaat dit dus over 3-6 fps, wat betekend dat het dan met de HD7970 ook nauwelijks speelbaar is."

Wat ik met "nauwelijks speelbaar" bedoel, wat dus dan 33-36 fps is tov 30 fps, is dat het spel dan ook gewoon niet soepel loopt en dan zet je toch het liefste de settings een stapje lager. In dat opzicht is er dus geen verschil tussen de HD7950 en de HD7970.

Als we dan doorgaan naar de 3e zin: "Kortom, zonde om het extra geld eraan uit te geven als je dit NU niet nodig hebt" gaat het er dus om dat je nu kijkt naar welke kaart je games nu soepel kan afspelen en dan blijkt gewoon dat de HD7950 en de HD7970 dit beide kunnen. Dit ligt wel aan de resolutie waarop je wilt gaan gamen en ook aan welke games (fps zijn meestal minder intensief dan bijv. rpg's).

Ik begrijp je punt dat je wat prestatiewinst hebt en dat dit procentueel misschien wat meer is dan de aanschafprijs, maar gezien het bovenste zou je het jezelf eens goed moeten afvragen of dit ook wel daadwerkelijk nodig is. :>

[ Voor 5% gewijzigd door PCBaas op 17-11-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Sorry kan het niet met je eens zijn, ik zie je redenering, maar icejuh gaat duidelijk voor een high end gaming machine, en dan ga niet op dergelijke dingen bezuinigen.

Daarnaast overweegt hij later ook CF, en dan word het verschil alleen maar groter.

Pagina: 1