Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies eerste loop.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
Ik ga nu beginnen aan mn water koeling avontuur (na veel research).
Maar nog enkele vragen. Ik heb een maximus v formula bord met fusion thermo.
Is 1 240 mm radiator genoeg om dit en een 3770k @ 4ghz te koelen???
Ik heb een cm storm trooper. en daar krijg ik een 240mm met push/pull niet weg in de bovenkant. dus zou ik het op de bodem willen doen. zou het dan het beste zijn om de kast IN te blazen. Of juist UIT???
En tenslotte (want ik weet dat ik vervelend ben ;) ). Ik heb gezocht, maar ben er niet achter gekomen hoeveel een loop qua stroom trekt. ik heb een 850 watt psu. kan wel toch???
De onderdelen die ik wil kopen zijn:
- XSPC RayStorm blok
- D5 Dual Bay Reservoir
- D5 Vario Pump
- RX240 Dual Radiator
- en dan de normale extra's (ik dacht ook aan kill coil, weet niet of het nodig is)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast bedankt :)

Edit: nog 1 ding (ik begin me bijna te schamen :/ ) Ik heb me er me brein mee gekraakt. maar is het mogelijk om 7/16 slangen (die komen erbij) op 3/8 fittingen te krijgen. of kan ik door mn hele loop 3/8 gebruiken. Dit omdat fusion thermo met 3/8 werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2012 20:40 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48
Okido, where shall we start :P
Om met het laatste eerst te beginnen, bedoel je met 7/16 van de slangen de inner diameter (ID) of outer diameter (OD)? Daarbij is ook de vraag wat voor fittingen je gebruikt. Gebruik je barb fittings, of compression fittings?

Wat betreft de rest. Met een goede 240mm radiator kan je een 3770k prima koel houden, misschien zelfs tot zo'n 4.5Ghz. Dit ligt aan hoeveel volts je CPU nodig heeft, de radiator, de fans enzovoorts. De RX240 is een prima radiator, dus dat gaat zeker goed komen.

Ik weet verder niet hoe handig je bent met een Dremel of iets dergelijk, maar een CM Storm Trooper is te modden zodat deze bovenin zelfs een 360mm radiator kan huisvesten in push/pull. Enige verlies wat je dan hebt is het gebruik van het handvat. Deze modificatie heb ik gemaakt aan mijn CM Storm Stryker, mocht je willen kan ik je wat foto's sturen hoe het uit ziet en/of hoe het moet.

Mocht je de 240mm radiator in de bodem plaatsen, dan zou ik de lucht de kast in laten blazen. Je zult alleen de onderste HDD-bay eruit moeten halen om de radiator te kunnen plaatsen. Waarschijnlijk kun je dan zelfs nog push/pull gebruiken daar, al zou ik dit even van tevoren opmeten of het past.

Wat betreft de voeding, tenzij je een triple HD7970 setup gaat draaien is 850W meer dan genoeg of zelfs enorme overkill.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie. die 850 psu kreeg ik gratis. is idd enorme overkill als je even nadenkt.
Ik krijg bij het alles dit bij ''2 Meters of Clear 7/16″ Hose'' ik weet niet precies of het ID of OD is. en ja, heb op youtube gekeken hoe je een 360 erin kreeg. wou ik eerst doen. maar het leek me een gevaarlijk gebeuren.
Ik ga compression fittings gebruiken. maar fusion thermo heeft 3/8 barbs. dus ik weet niet precies hoe ik dat ga oplossen. maar deze hulp stel ik erg op prijs. en ik zou die foto's eigenlijk wel willen zien :p. ben best nieuwsgierig. Want dat was mn eerste plan.

• Moi_in_actie
Ik doe een wilde gok dat je deze kit wilt gaan bestellen, maar dan met een 240mm radiator? Dan neem ik aan dat alles gewoon past (fittingen en slangen).
Pictures van mijn build heb ik per DM gestuurd.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Haha. Hoe raad je het.
Denk je dat het ook kan met fusion thermo???. Dat is wel 3/8. Of zijn daar verloopstukken voor te krijgen ofzo.
Zal je foto's morgen bekijken. Ben nu weg en mn telefoon kan ze niet laten zien -_-
Kan niet wachten. Heb je dat trouwens netzo gedaan als die gast van overclock3d.net

• Moi_in_actie
Haha, nee niet zoals TTL, hoewel zijn eerste review van die case voor mij wel de doorslag gaf om deze te kopen. Maar hij heeft er veel meer aan gemod en heeft zodoende een 360mm radiator voorin geplaatst. Dat was voor mij geen optie, aangezien ik minimaal 1 HDD rack nodig had (heb er 3 HDD's en 1 SSD in zitten).

Wat betreft de compatibiliteit van de slangen... not sure. Op deze site staat de XSPC kit er niet bij, alleen het CPU block (vrij logisch). Dit wil niet direct zeggen dat het niet kan... ik zou zeggen, Google is your friend :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja. Heb heel google al afgezocht. Verzin er wel wat op. Misschien moet ik alles in 3/8 doen.... Is ook weer niet ideaal. Zal morgen zeker je foto's bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
En had ttl niet een gat in de bovenkant gezaagd en hem daar geplaatst.

• Moi_in_actie
In de Storm Trooper wel, in zijn huidige Orca build in de Storm Stryker weet ik niet zeker, hij is nog volop bezig met die build.

Verwijderd

Topicstarter
Ja. Weet ik. Ik volg het. Ben benieuwd.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de foto's gezien. en MAN dat is cool :D _/-\o_ maar het lijkt me nog een gevaarlijk iets. En hoe heb je die radiator in de top vast gekregen??? er zijn dan toch geen ''schroef plaatsen'' ofwel. en wat betreft mijn probleem met fusion thermo. heb vannacht nagedacht en is het niet gewoon mogelijk om 3/8 ID slangen te kopen en 3/8 compressie fittings. en dan alles in 3/8 te doen. je kan toch gewoon 3/8 fittingen plaatsen op G1/4. Dat begreep ik ervan....haha.

Maar echt respect!!

En nog een vraag over jou build. Die rad bovenin. Is die push pull of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2012 20:00 ]

• canonchiel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-11 21:06

I7 3930k, Asus Gtx 680 DC2Top , Asus Rampage iv Formula, Antec HCP 1200 Watt

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de video.
Ja, ik heb zijn video's wel gezien. Maar ik ben bang dat de rad niet blijft zitten door het gewicht bovenin. Bovendien wil ik alleen cpu koelen. Dus is denk ik een 240 rad ook genoeg. Dan doe ik die bovenin.
Of is dat onzin en blijft een 360 push pull gewoon goed zitten????

• Moi_in_actie
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:38:
ik heb de foto's gezien. en MAN dat is cool :D _/-\o_ maar het lijkt me nog een gevaarlijk iets. En hoe heb je die radiator in de top vast gekregen??? er zijn dan toch geen ''schroef plaatsen'' ofwel. en wat betreft mijn probleem met fusion thermo. heb vannacht nagedacht en is het niet gewoon mogelijk om 3/8 ID slangen te kopen en 3/8 compressie fittings. en dan alles in 3/8 te doen. je kan toch gewoon 3/8 fittingen plaatsen op G1/4. Dat begreep ik ervan....haha.

Maar echt respect!!

En nog een vraag over jou build. Die rad bovenin. Is die push pull of niet.
De 360 rad zit op 8 plaatsen vast (de 8 schroefgaten van de eerste 2 fans), dus aan de voorkant zitten geen schroeven. Het ding zit echter muurvast en kan geen kant op. Het is inderdaad een push/pull config bovenin, ik heb het handvat verwijdert om zo bovenop nog fans te kunnen plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Dus als ik dat doe moet ik niet bang zijn dat ie naar beneden valt. Hhaha. Is een 360 trouwens niet een beetje overkill met een alleen cpu loop. Ik wou in verband met mn videokaart de 240 rad toch boven doen. Anders zit de kaart in de weg (zelfde kaart als jij hebt.) en dan moet het handvat er toch uit. Dus ik zou wel een 360 kunnen plaatsen. Maar heeft het nut???

• Moi_in_actie
Een 240rad is genoeg voor een CPU only loop, 360rad is redelijk ruim bemeten. Ik heb dan wel nog een GPU in de loop zitten, wellicht komt hier later een 2e bij.
Let wel, het is niet alleen het handvat weghalen, maar ook een stuk uit de bovenkant van de case zagen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja weet ik. Maar ik ben nog niet van plan om de gpu erin te doen. Dus ik ga denk ik voor 240. Hoe dik was jou rad. Of welke had je.

• Moi_in_actie
Ik heb 45mm dikke Alphacool Nexxxos XT45 radiatoren erin zitten, zie wederom TTL voor een review :) In die review zijn het volgens mij de 60mm dikke versies, ze hebben er verschillende (30, 45, 60 en 80mm dik).

[ Voor 26% gewijzigd door Moi_in_actie op 17-11-2012 18:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt. Je hebt me echt verder geholpen. 1 vraag en dan weet ik genoeg. Blazen jou fans bij de 360 rad boven in of uit de kast. Met andere woorden. Als je een rad boven hebt. Moet je die dan naar binnen laten blazen ?????

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Ik zou van binnen naar buiten kiezen ivm stof.
Als je van buiten naar binnen blaast hoopt er aardig wat stof op in je rad..

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Klinkt goed. Maar blaas je dan geen warme lucht door de rad. Of maakt dat niet uit.

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Het is iets warmer, maar dat zul je niet echt merken.
En als je van buiten naar binnen kiest, naast het stof verhaal krijg je zo ook veel warme lucht in je behuizing door je rad.

Verwijderd

Topicstarter
Ja zit wat in. Ik moet nu eerst is kijken welke rad ik ga kopen. Maar idd. Ik zal hem wel van binnen naar buiten laten blazen.

Verwijderd

Topicstarter
En nu ik toch weer aan het bedenken ben. Wat word heer bedoelt met pomp sold seperate. Zit ie er niet bij??? Want vlak ervoor staat dat ie er wel bij zit. http://highflow.nl/reserv...oir-pump-combo-black.html

• Moi_in_actie
Hmm.. die omschrijving vind ik wat tegenstrijdig.. "Includes D5-MCP655 pump in reservoir" en "pump sold seperate!". Ik zou even een mailtje sturen naar Highflow om het na te vragen.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-11 11:24
Blijft vaag trouwens dat dt mobo van die rare aansluitingen heeft, standaard schroef was handiger geweest imnsho

mixing a drink and music

Verwijderd

Topicstarter
Haha. Ja vond ik ook. Straks heb je 2 pompen. Ik zal ff mailen.

Verwijderd

Topicstarter
Haha. Ik heb alles geprobeerd. En het gaat niet. Ik denk niet dat ik een rx240 in de bovenkant weg krijg. Denk ik toch maar voor een dunnere rad. :( Weet iemand een goede keus. Of nog beter. Een manier hoe ik die rad in mn kast krijg. Ik word er niet goed van.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2012 16:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ boefmans.
Ja idd. Had het ook liever anders gezien. Maar ik denk dat als ik het goed vast zet met klemmen gaat het wel goed. Maar helemaal top is het niet nee.

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Die pomp zit er natuurlijk niet bij, ff logisch denken :)
De D5-MCP655 alleen kost al 100,-

Dus een res. "plus MCP655" ga je dan echt niet voor 61,- krijgen he ;)

Verwijderd

Topicstarter
Haha nee. Had ik ook al niet verwacht. Zou wel heel leuk zijn. Kan ook alleen die (de) d5 erin. Denk het wel toch.

En ik heb wat anders bedacht. Zouden jullie kunnen laten weten wat jullie ervan vinden.
Ik zou ook een dunne 240 in de top kunnen doen in push pull. En dan een enkele 120 aan de achterkant van de kast in plaats van de exhaust fan. Ik weet dan niet hoe ik de fans laat blazen. (hebben jullie ideeen) en dan in deze volgorde. Pomp-240 rad-fusion thermo- 120 rad- cpu- res-pomp.....
Wat denken jullie ervan.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2012 19:03 ]

• Boefmans
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:31:
@ boefmans.
Ja idd. Had het ook liever anders gezien. Maar ik denk dat als ik het goed vast zet met klemmen gaat het wel goed. Maar helemaal top is het niet nee.
Is bij mij de reden dat ik, ook al heb ik een grote kt en overkill an pomp en rad, het mobo nog niet even waterkoel. Gewoon geen zin in zoeken naar mooie oplossing en echt nodig is het natuurlijk niet :)

mixing a drink and music

Verwijderd

Topicstarter
Nee idd. Maar ik denk niet dat het heel moeilijk is. Ik wil alles in 3/8 doen. Dus ja. Een kwestie van even de slang erop drukken en vastzetten met klem. Maarja, kan ook begrijpen dat je het niet doet.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36

India Sierra

Learn by failure

Ik heb zelf ook dat maximus V formula bord gewaterkoeld, heb alles met van die herbie klemmen gedaan wat achteraf niet zo slim was. Gewoon schroefklemmen zijn nog steeds het beste want die herbie klemmen die gaan scheef in elkaar (tenminste bij mij dan) waardoor die in een soort X gaan zitten.

Maar ja, over die fittingen van dat bord, als je nagaat dat een moederbord waterblok je al gauw 100+ euro kost kun je redeneren dat dit moederbord eigenlijk veel bang for the buck is aangezien het ook nog zeer goede specs heeft.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Verwijderd

Topicstarter
Ja. Dat is waar ja. Dus schroef klemmen gebruiken ;-)
Geeft dat mobo gedoe veel warmte af??. Ik wou eerst een rx 240 in de top doen. Maar ik krijg hem niet weg. Veel te dik. Zou ik met een ex 240 ook wegkomen??.
Anders zou ik nog een 120 aan de achterkant bij de exhaust fan moeten doen. Of is dat niet niet nodig.

• Boefmans
mobo gaat niet veel warmte afgeven. een cpu en dat bord kan prima met een 240. al es meer oppervlak altijd beter (het kan dus...?). ik koel zelf mijn cpu met een 480 rad, push pull :-D fans kunnen meestal gewoon uit.

mixing a drink and music

Verwijderd

Topicstarter
1 reactie....O_O hahaah
Pagina: 1