• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Ik wil een laptop aanschaffen voor mijn studie en vraag me nu af wat ik daar nou uiteindelijk aan eigen geld aan kwijt ben. Ik heb wel een idee, maar weet niet of ik de berekening goed maak.

Als ik als voorbeeld een laptop neem van €1000 en ik ga er vanuit dat ik al over de drempel van €500 zit die je hebt bij de aftrekbare studiekosten, klopt dan het volgende?:

- Ik mag de volledige €1000 aftrekken, omdat ik al over de 500 drempel zit
- Aftrek moet verspreid worden over 3 jaren minus 10% restwaarde
- 10% restwaarde is €100, dus dan hou ik €900 over om af te trekken
- Van die €900 krijg ik 42% terug = €378

Bovenstaande is dan wel eigenlijk nog delen door 3, omdat het verspreid moet worden over 3 jaar. Klopt bovenstaande berekening en klopt het dus dat ik uiteindelijk zelf €1000 - €378 = €622 eigen geld kwijt ben aan de laptop?

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 22:04
Ik zou de regels er even bij moeten pakken, maar als ik het zo zie mag je 90% van €1000, dus €900, in drie jaar aftrekken. Dat is €300 per jaar, dus onder de €500 drempel. De aftrek is dus €0 helaas.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• YinYang
Jiriki schreef op donderdag 15 november 2012 @ 17:32:
Ik zou de regels er even bij moeten pakken, maar als ik het zo zie mag je 90% van €1000, dus €900, in drie jaar aftrekken. Dat is €300 per jaar, dus onder de €500 drempel. De aftrek is dus €0 helaas.
Ik zit elk jaar al over die €500 drempel heen met andere studiekosten, dus wat jij zegt is niet van toepassing. Vandaar dat ik dat ook even erbij had vermeld :)

Wil dus weten wat ik uiteindelijk aan eigen geld kwijt ben aan een laptop van €1000, zonder die drempel meegeteld omdat dat niet van toepassing is bij mij.

Verwijderd

Van de site van de Belastingdienst:
U mag deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als:
– u het duurzame goed gebruikt voor uw studie of opleiding
– het gaat om een duurzaam goed dat personen die deze studie of opleiding niet volgen gewoonlijk niet kopen Op grond van het bovenstaande komt de afschrijving van computers en randapparatuur meestal niet voor aftrek in aanmerking. Dit kan anders zijn u speciaal voor uw studie of opleiding een geavanceerde computer of randapparatuur koopt.
Gebruikt u het duurzame goed voor een deel ook privé? Dan mag u het deel voor privégebruik niet als kosten aftrekken.
http://download.belasting...aven_2012_ib2751t22fd.pdf

Een (dure) laptop van EUR 1000 kopen voor een studie waarvoor je geen bijzondere apparatuur nodig hebt, zal dus niet voor aftrek in aanmerking komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2012 17:41 ]

• YinYang
Hmm maar waar trek je die grens dan? Ik heb immers wel een laptop nodig voor mn ICT studie...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
YinYang schreef op donderdag 15 november 2012 @ 22:29:
Hmm maar waar trek je die grens dan? Ik heb immers wel een laptop nodig voor mn ICT studie...
Het is aan jou om het aannemelijk te (kunnen) maken :)

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:39
En een 27" iMac voor mensen die met grote spreadsheets werken?

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54
Denk dat een prima vuistregel is: als je het ook prive kan gebruiken om lekker een filmpje te kijken dan is het niet aftrekbaar. Zo heb ik ooit ook iemand van de belastingdienst horen uitleggen maar een bron heb ik niet. Het enige wat vergoed wordt is een computer/randaparatuur die je aantoonbaar alleen voor je studie gebruikt en kan gebruiken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt ook een woning, kleren en eten nodig, maar die zal je ook niet kunnen opvoeren ;)

Een laptop is tegenwoordig niet speciaal meer.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
kibber schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:01:
[...]

Denk dat een prima vuistregel is: als je het ook prive kan gebruiken om lekker een filmpje te kijken dan is het niet aftrekbaar. Zo heb ik ooit ook iemand van de belastingdienst horen uitleggen maar een bron heb ik niet. Het enige wat vergoed wordt is een computer/randaparatuur die je aantoonbaar alleen voor je studie gebruikt en kan gebruiken.
En hoe toon je dat aan dan? Hoe kan de BD bewijzen dat jij het ook privé gebruikt? Ik heb thuis ook een desktop die ik voor thuis gebruik, dus in principe gebruik ik de laptop ook echt alleen voor school.
F_J_K schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:07:
[...]

Je hebt ook een woning, kleren en eten nodig, maar die zal je ook niet kunnen opvoeren ;)

Een laptop is tegenwoordig niet speciaal meer.
Haha ja dat klopt, maar de belastingdienst geeft aan dat je je een laptop als aftrekpost mee mag nemen dus dan doe ik dat ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:50
YinYang schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 07:12:
[...]

En hoe toon je dat aan dan? Hoe kan de BD bewijzen dat jij het ook privé gebruikt? Ik heb thuis ook een desktop die ik voor thuis gebruik, dus in principe gebruik ik de laptop ook echt alleen voor school.

[...]

Haha ja dat klopt, maar de belastingdienst geeft aan dat je je een laptop als aftrekpost mee mag nemen dus dan doe ik dat ook :)
Tja het is een grijs gebied. In elk jaar heeft de belastingdienst een "thema" waar ze op controleren. Zolang het thema niet "Oneigenlijk gebruik van studiekosten aftrek" is zit je goed.
Maar je weet zelf ook wel dat je voorbeeld het in een juridisch proces niet zal volhouden (of in elk geval dat je PC/laptop niet 100% aftrekbaar zal zijn).

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:28

Dido

heforshe

Ikke_Niels schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:26:
Tja het is een grijs gebied. In elk jaar heeft de belastingdienst een "thema" waar ze op controleren. Zolang het thema niet "Oneigenlijk gebruik van studiekosten aftrek" is zit je goed.
Maar je weet zelf ook wel dat je voorbeeld het in een juridisch proces niet zal volhouden (of in elk geval dat je PC/laptop niet 100% aftrekbaar zal zijn).
Dat laatste zou ik niet zomaar aannemen.

Als ik voor een studie een ontwikkellaptop koop die ik inricht op het draaien van VS, VM's etc, en waarop aantoonbaar verder geen prive-applicaties staan, dan kan ik best wel aannemelijk maken dat dat ding aftrekbaar is.

Ga ik voor een zware gaming-laptop met SLI waar ik vervolgens met name de nieuwste spellen op zet, dan wordt dat een stuk lastiger.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:50
Dido schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:50:
[...]

Dat laatste zou ik niet zomaar aannemen.

Als ik voor een studie een ontwikkellaptop koop die ik inricht op het draaien van VS, VM's etc, en waarop aantoonbaar verder geen prive-applicaties staan, dan kan ik best wel aannemelijk maken dat dat ding aftrekbaar is.

Ga ik voor een zware gaming-laptop met SLI waar ik vervolgens met name de nieuwste spellen op zet, dan wordt dat een stuk lastiger.
Dido ik ben het met jou argument eens, nu heb ik alleen niet het idee dat dat bij de openingsposter ook op gaat, vandaar mijn opmerking ;)
Maar je hebt gelijk, zolang het aannemelijk is te maken heb je uiteraard gelijk. Zolang het uiteraard (deels) niet prive wordt gebruikt, zie de eerste quote van F_J_K.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Aantonen dat het niet prive wordt gebruikt is alleen zo goed als onmogelijk. Meer dan een browser heb je tegenwoordig immers niet nodig om te faceboeken en de meelen.. (Ik speel hier even de belastingdienst). Het is vast wel aan te tonen als je recent ook een gewone laptop of een PC en een tablet hebt gekocht. Dan zal je gewoonlijk niet nog een dikke laptop kopen. (Edit: als je alleen woont dan.)

Overigens heeft Jiriki in "Vraag over aftrekbare studiekosten Belastingdienst" het meeste al gezegd, dit wordt pas een discussie bij een laptop van >1500. En dan alleen als je geen studiefinanciering kan krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 16-11-2012 09:38 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Ik wil echt een laptop aanschaffen voor school, want gamen doe ik wel op mijn desktop met betere specs en 2x24 inch :)

Gebruik de laptop dus echt voor school. Komt natuurlijk wel voor dat ik in de les ook Facebook ofzo aan heb staan. Ik dacht alleen, ik wil een wat zwaardere laptop halen zodat ik er wat langer mee kan doen voordat de specs echt oud zijn zeg maar..

Maar als ik F_J_K dus goed begrijp in zijn laatste post, moet het dus niets uitmaken als ik een laptop van €1000 bestel. Heb er daadwerkelijk een van €900 op het oog.

Maar om op mijn beginvraag terug te komen: Is mijn berekening goed? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Nee, berekening klopt niet. Jiriki in "Vraag over aftrekbare studiekosten Belastingdienst" zegt waarom. Je laptopkosten zijn maar 300 per jaar. (Bij afschrijving in drie jaar).

Maar dan nog is een laptop van 900 eur niet iets wat een ander gewoonlijk niet zou kopen (zie Verwijderd in "Vraag over aftrekbare studiekosten Belastingdienst").

IMHO dus: niet aftrekken (no pun intended :+ ). Geen grote kans dat de bdienst je controleert (tussen nu en 2013+nog 2 jaar extra afschrijven + 5j=2020), maar kleine kans dat je geen boete krijgt als ze het wel doen. Sowieso heb je (geen studiefinanciering en toch) blijkbaar voldoende inkomsten om ueberhaupt aftrekposten nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
YinYang schreef op donderdag 15 november 2012 @ 17:25:
- Ik mag de volledige €1000 aftrekken, omdat ik al over de 500 drempel zit
omdat hier nog niet op geantwoord is volgens mij:
de 500 euro drempel moet van de 1000 afgehaald worden.. het restant is aftrekbaar... dit doet het belastingprogramma automatisch voor je, dus vul wel gewoon de 1000 in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
F_J_K schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:33:
Nee, berekening klopt niet. Jiriki in "Vraag over aftrekbare studiekosten Belastingdienst" zegt waarom. Je laptopkosten zijn maar 300 per jaar. (Bij afschrijving in drie jaar).

Maar dan nog is een laptop van 900 eur niet iets wat een ander gewoonlijk niet zou kopen (zie Verwijderd in "Vraag over aftrekbare studiekosten Belastingdienst").

IMHO dus: niet aftrekken (no pun intended :+ ). Geen grote kans dat de bdienst je controleert (tussen nu en 2013+nog 2 jaar extra afschrijven + 5j=2020), maar kleine kans dat je geen boete krijgt als ze het wel doen. Sowieso heb je (geen studiefinanciering en toch) blijkbaar voldoende inkomsten om ueberhaupt aftrekposten nodig te hebben.
Hmm ik ga er nog maar eens over nadenken. Misschien een wat minder duurdere laptop, maar opgeven bij de BD doe ik het wel. Waarom zou ik er geen gebruik van gaan maken. Als ik ergens anders makkelijk extra geld zou kunnen verdienen, zou ik het ook niet laten liggen ;)

Maar die 42% klopt dus wel? Dus als het dan €300 per jaar is. Dan krijg ik per jaar €126 (42% van €300) terug?
P.O. Box schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:38:
[...]

omdat hier nog niet op geantwoord is volgens mij:
de 500 euro drempel moet van de 1000 afgehaald worden.. het restant is aftrekbaar... dit doet het belastingprogramma automatisch voor je, dus vul wel gewoon de 1000 in...
Ja klopt, dat wist ik. Maar met mijn collegegeld is die €500 altijd al gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 22:16
In alle redelijkheid zou je het gebruik van de laptop nog kunnen splitsen in een studie- en privégedeelte. Resultaat is natuurlijk wel lagere aftrek, ik hield zelf 30% privégebruik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

YinYang schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:43:
Misschien een wat minder duurdere laptop, maar opgeven bij de BD doe ik het wel. Waarom zou ik er geen gebruik van gaan maken. Als ik ergens anders makkelijk extra geld zou kunnen verdienen, zou ik het ook niet laten liggen ;)
Omdat belastingfraude zo duur is als je wordt gesnapt ;)

Bij een minder dure laptop wordt het alleen maar moeilijker om de controleur te overtuigen dat het geen aankoop is die je normaliter zou maken.
Maar die 42% klopt dus wel? Dus als het dan €300 per jaar is. Dan krijg ik per jaar €126 (42% van €300) terug?
Je krijgt sowieso niets terug, je hoeft alleen minder belasting te betalen. Of dat 126 minder is, hangt af van de hoogte van je loon, andere aftrekposten, etc. Vul het eens in in de belastingaangifteapplicatie.

Even voor de zekerheid: je bent te oud voor of hebt om andere reden geen enkel recht op studiefinanciering toch? Anders zijn er andere regels.

--

Misschien sowieso goed om vooraf aan de belastingdienst zelf het schriftelijk (per e-mail) te vragen. Liefst incl sluitende uitleg waarom niet-studerende mensen nooit een laptop zouden kopen :P Of inderdaad duiden dat je het bijv een derde prive gebruikt (en dus tweederde kunt aftrekken).

Overigens: vergeet bij de kosten niet ook de software op te tellen. Office, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 16-11-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
waar haal je trouwens die aftrek van 42% vandaan als je student bent? of ben je deeltijd student?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
ceelcoumans schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 11:11:
In alle redelijkheid zou je het gebruik van de laptop nog kunnen splitsen in een studie- en privégedeelte. Resultaat is natuurlijk wel lagere aftrek, ik hield zelf 30% privégebruik aan.
En ben jij voltijd- of deeltijdstudent? En hoe heb jij het gedaan dan? Welke studie doe je? Hoe dure laptop aangeschaft etc?
F_J_K schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 11:15:
[...]

Omdat belastingfraude zo duur is als je wordt gesnapt ;)

Bij een minder dure laptop wordt het alleen maar moeilijker om de controleur te overtuigen dat het geen aankoop is die je normaliter zou maken.

[...]

Je krijgt sowieso niets terug, je hoeft alleen minder belasting te betalen. Of dat 126 minder is, hangt af van de hoogte van je loon, andere aftrekposten, etc. Vul het eens in in de belastingaangifteapplicatie.

Even voor de zekerheid: je bent te oud voor of hebt om andere reden geen enkel recht op studiefinanciering toch? Anders zijn er andere regels.

--

Misschien sowieso goed om vooraf aan de belastingdienst zelf het schriftelijk (per e-mail) te vragen. Liefst incl sluitende uitleg waarom niet-studerende mensen nooit een laptop zouden kopen :P Of inderdaad duiden dat je het bijv een derde prive gebruikt (en dus tweederde kunt aftrekken).

Overigens: vergeet bij de kosten niet ook de software op te tellen. Office, etc.
Het is toch geen belastingfraude? Ik heb toch een laptop nodig voor mijn studie??

Ik heb inderdaad geen recht op studiefinanciering.

Kun je de BD ook per mail benaderen? Welk emailadres? Ik had het er laatst nog met iemand over dat ik dat wel handig zou vinden als dat zou kunnen, zodat ik alles zwart op wit heb. Heb namelijk al eens gebeld, maar dan krijg je elke keer ander onjuist advies. :F
P.O. Box schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 11:25:
waar haal je trouwens die aftrek van 42% vandaan als je student bent? of ben je deeltijd student?
Ik dacht dat het 42% is, omdat ik ook in die belastingschijf zit met mijn inkomsten. Ben inderdaad deeltijdstudent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:54
alleen via de belastingtelefoon eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

YinYang schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 11:37:
En ben jij voltijd- of deeltijdstudent? En hoe heb jij het gedaan dan? Welke studie doe je? Hoe dure laptop aangeschaft etc?
En: is hij gecontroleerd en goedgekeurd of is het gewoon niet opgevallen?
Het is toch geen belastingfraude? Ik heb toch een laptop nodig voor mijn studie??
Dat is dus de hele discussie hier. Zie eerder, je hebt ook kleren nodig. En een huis. Een laptop is tegenwoordig niet meer bijzonder dan dat, een laptop van 1000eur is geen geavanceerde computer of (speciale) randapparatuur.
Kun je de BD ook per mail benaderen? Welk emailadres? Ik had het er laatst nog met iemand over dat ik dat wel handig zou vinden als dat zou kunnen, zodat ik alles zwart op wit heb. Heb namelijk al eens gebeld, maar dan krijg je elke keer ander onjuist advies. :F
Mij bad: mail is blijkbaar niet meer mogelijk, enkel nog papieren post. Leuker kunnen ze het niet maken, milieuonvriendelijker wel :+

Gebeld: daarom wil je het imho inderdaad schriftelijk doen (of eerst bellen en enkel schriftelijk laten bevestigen als ze zeggen dat het wel mag worden afgetrokken). Al weet ik niet eens zeker of schriftelijk wel kan. Dan resteert voor jezelf alvast een sluitende argumentatie te hebben waarom er geen niet-student een laptop heeft, met de info op de bdienst-site in het achterhoofd. Of de gok wagen dat je niet wordt gecontroleerd.
Ik dacht dat het 42% is, omdat ik ook in die belastingschijf zit met mijn inkomsten. Ben inderdaad deeltijdstudent. :)
Zie mijn post hierboven: vul gewoon eens in :)

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 16-11-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 22:04
In principe heb je gelijk, maar bij een controle is het handig de volgende gegevens klaar te hebben:
- levensduur laptop (niet perse 3 jaar dus)
- restwaarde na de afschrijfduur
- reden waarom jij deze laptop nodig hebt en niet kan sturen met je normale laptop
- verklaring waarom je niet prive kan werken op deze laptop

In het kort, kan jij de inspecteur er niet van overtuigen dat deze laptop exclusief en alleen voor je studie te gebruiken is en ook de enige mogelijkheid je studie te volgen, dan is het wel degelijk belastingontduiking en beboetbaar.

Als dat nog niet kort genoeg is: beter niet doen, tenzij je het risico wel wilt lopen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 02:28
Houdt er rekening mee dat je je studiekosten moet 'herrekenen' en deze boven tweemaal de normbedragen uit dienen te komen ná aftrek van de toegekende (prestatie)beurzen in dat betreffende jaar. Dit moet boven de drempel van 500 euro uitkomen en deze dienen hier, elk jaar opnieuw, van worden afgetrokken.

Indien dat zo is, kan de laptop aftrekbaar zijn in dat betreffende jaar, voor 1/3 deel van 90% (en dat 3 jaar indien dit 3 jaar zo is).

Indien deze herrekende studiekosten lager zijn dan tweemaal de normbedragen na aftrek van de (prestatie)beurs, dan is de laptop niet aftrekbaar, maar wordt er gekeken of de toegekende (prestatie)beurzen lager zijn dan eenmaal de normbedragen. Indien dat zo is, dan zijn de normbedragen minus de (prestatie)beurzen aftrekbaar, mits je boven de drempel van 500 euro uitkomt en dien je in dat geval de drempel van 500 euro hier nog eens van af te trekken.

Indien dat niet het geval is, dan zijn de studiekosten niet aftrekbaar.

Zie voor normbedragen en de exacte spelregels de toelichting van de belastingdienst zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wellicht relevant in dit topic, vanaf 2013 is een laptop waarschijnlijk helemaal niet meer aftrekbaar voor studie.
Wordt het Belastingplan 2013 aangenomen, dan verandert
er per 1 januari 2013 meer. De kostenaftrek wordt vanaf dan
beperkt tot de door de onderwijsinstelling verplicht gestelde
en noodzakelijke kosten van de opleiding of studie. Daaronder
vallen het les- of collegegeld en door de onderwijsinstelling
verplicht gestelde leermiddelen. Vallen de aftrekbare scho-lingskosten hoger uit voor studenten in verband met aanpas-sing in verband met een handicap van die studenten, dan zijn
deze hogere uitgaven eveneens aftrekbaar voor zover sprake
is van drukkende uitgaven. De al eerder beperkte aftrek voor
computers en bijbehorende randapparatuur en door de
onderwijsinstelling aanbevolen literatuur (dus niet de verplicht
gestelde literatuur) komt per 1 januari 2013 helemaal te
vervallen.
Bron
Pagina: 1