Piekstroom bij inschakelen voeding

Pagina: 1
Acties:

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:25
Goedemiddag :)

Ik heb een vrij zware pc (qua gewicht en qua vermogen), i7 met T.E.C. wat CCFL 5xDVD etc. Nu wil het dat wanneer ik mijn voeding inschakelde (HX1000) de automaat eruit klapt. Is een B10 van ABB op 5 meter afstand ongeveer. Ik dacht, PSU is brak. Het maakt overigens niet uit of je hem via stekkerdoos of via de wipschakelaar achterop ingeschakeld. Dus ik heb een Corsair GS600 gekocht maar deze doet nu exact hetzelfde. Groep werkt overigens prima (stofzuiger, glasbakTV etc is geen probleem). Ik vermoed dat er iets in de voeding zit wat een piekstroom trekt bij het inschakelen. Dikke condensator in de L+N ofzo. Na paar keer automaat terug aanzetten krijg ik hem ingeschakeld. Hij klapt er alleen uit als de pc langer dan een uur spanningsloos is geweest of als ik hem aanzet zonder spanning en dan spanning erop ga zetten.

Ik laat mn pc nu gewoon continu bekrachtigd als het ware, maar zouden jullie wat meer informatie over dit fenomeen hebben :)

Alvast bedankt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Staan die CCFLs ook al aan als je de voeding inschakelt? Ik denk dat je de voeding nogal belast. Heb je er ook last van als je een voeding zonder belasting inschakelt? (dus alle kabels eruit etc.)

EDIT: Het zou ook aan je automaat kunnen liggen, probeer je voeding aan een andere groep te hangen. Je zou een 16A exemplaar kunnen plaatsen.

[ Voor 148% gewijzigd door Vinnienerd op 15-11-2012 17:22 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

je kunt er ook een (afgerolde) verlengsnoer tussen plaatsen.

[/bouwvakker oplossing] :P

• Jim423
Ik heb er volgens mij geen last van als de voeding onbelast wordt ingeschakeld. Alsnog trekt ie wel een piekstroom maar te weinig om de automaat te trippen.

Verlengsnoer dacht ik ook al aan, zal er eens een 40m haspel tussen doen. Andere automaat liever niet omdat hij dan in de centrale groepenkast gaat trippen omdat de selectiviteit weg is dan :P

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 15-11-2012 18:11 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 07:16
Is het een snel of langzaam reagerende automaat? Als het alleen een piekstroom is....
Anders schakelaars er tussen en 1 tegelijk inschakelen.

mijn pc

• Jim423
Het is een B karak. dus redelijk snel. Wat bedoel je met 1 tegelijk inschakelen? Gaat om 1 computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Standaard wordt tegenwoordig ook een B16 automaat geplaatst.
Wat Rusky zegt over schakelaars ertussen zetten, dat helpt niet. Je sluit op een gegeven moment de stroomkring, waardoor er een stroom gaat lopen. Of er nou geen, of 400 schakelaars tussen zitten, dat maakt niets uit.
Trouwens, hoe bedoel je precies met selectiviteit? Als de volgende stap een aardlek is (die niet uitvalt op kortsluiting), en daarna de hoofdzekering van 25/35A, dan kun je toch gewoon een 16A automaat plaatsen? Wordt letterlijk overal gedaan, het is tegenwoordig een uitzondering als je nog een 10A automaat wilt bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 07:16
Jim423 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 22:03:
Het is een B karak. dus redelijk snel. Wat bedoel je met 1 tegelijk inschakelen? Gaat om 1 computer.
Sorry, maar 1 pc die meer als 10A piek trekt? wow....
Kan je niet een langzamere automaat plaatsen? Want ik neem aan dat wanneer de pc opgestart is, en "normaal" draait hij geen 10A meer trekt. Dus moet je even over die 10A kunnen met opstarten (vandaar de langzaam reagerende automaat).

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Een stofzuiger is ook een bijna puur inductieve belasting, en je TV slurpt vast geen 1kW maximaal...

Er zit inderdaad iets in de voeding wat die piekstroom trekt, namelijk de ingangs elco. En voor een belachelijke 1kW is dat een vrij vadsige elco. Deze hangt meestal direct achter de gelijkrichter, en ik heb er nog weinig met soft-start gezien.

Dus ja, dat kan makkelijk een piek van meer dan 10A veroorzaken.

Een voeding schakelt meestal pas in vanaf iets van 80V op die elco in. Als je de voeding uit zet, en hem aan het lichtnet laat hangen, staat er altijd iets van 320V DC op de elco.

Als je hem dan dus aanzet, hoeft er niet eerst een gigantisch stroom de elco in, gezien hij al vol is.

Als elco leeg is, 0V, en je plugt de stekker er in, moet hij dus dat ding helemaal tot 320V opladen, in een keer. In het begin ziet dat er even uit als een kortsluiting, maar na een paar milliseconden niet meer. Als je automaat te snel is, vliegt hij er dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wie begon hier nu over 10 A? In de meeste woningen zijn zoals al eerder opgemerkt de groepen beveiligd met 16 A. En ietsje meer dan 16 A houdt hij wel een uur vol. Een automaat heeft nl. een thermisch circuit dat tegen overbelasting beveiligt, langzaam dus en een snel magnetisch circuit dat pas aanspreekt op een meervoud van de nominaalstroom, voor kortsluitbeveiliging. Stel je dus die inschakelpiek veel forser voor dan 16 A. Verder duurt zo'n piek maar heel kort, korter dan de duur van een periode van de 50 Hz.

Remedie? Tja, hoe technisch ben je zelf. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die oplossing de genoemd is met die snoerhaspel nog de meest geschikte voor iedereen. Hoef je nl. geen techneut voor te zijn. De weerstand er van zorgt net voor dat beetje demping dat je nodig hebt.

Edit:
Sorry, Ik lees in het startbericht dat hij een B10-automaat heeft. Inderdaad een beetje ongebruikelijk, maak er inderdaad maar B16 van of laat het doen. Het mag duidelijk zijn dat voor een 10A-automaat hetzelfde verhaal geldt, dat snel uitklappen doet hij pas bij een veelvoud van die 10 A.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 16-11-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De reden dat er een B10 automaat voor zit komt omdat mijn kamer op een B16 zit in de centrale groepenkast, welke naar 2x B10 gaat op mijn kamer zelf. De B16 zit weer achter een 30 mA aardlek + hoofdschakelaar naar de meter/hoofdzekering. Als ik dus sluiting maak dan valt hij gewoon op mijn kamer af wat wel handig is. Wanneer ik een B16 ga plaatsen zullen ze beide trippen vermoed ik.

De haspel staat er inmiddels tussen, het ging wel goed vanochtend dus dat wordt nog onderzocht :)
Het verhaal over de elco achter de gelijkrichter wist ik nog niet, ben niet enorm bekend met schakelende voedingen ;) dus bedankt tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jim423 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 21:11:
........ Wanneer ik een B16 ga plaatsen zullen ze beide trippen vermoed ik.
.............
Dat kun je wel verwachten ja, of de ene is net ietsje sneller dan de andere, onzeker welke. Dit stond er niet bij in je startbericht, vandaar de adviezen in de richting zoals ze er staan. Ik hoop dat het haspeltje definitief helpt, want dat is verweg de eenvoudigste oplossing. Ik hoop ook dat, mocht het ooit een keer gebeuren, dat die B16 en B10 selectief genoeg t.o.v. elkaar zijn, want met smeltveiligheden van verder hetzelfde type neemt men meestal twee stappen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
In plaats van de haspel zou je ook een inschakelvertraging kunnen gebruiken. Die doet in weze hetzelfde. Er zit een weerstand in die de inschakelpiek dempt. Maar itt de haspel schakelt er na een seconde een relais om die de weerstand overbrugt.

Mocht de haspel niet genoeg doen zou je het sowieso nog kunnen (laten) maken.
Het is op zich geen ingewikkeld schema:
http://www.circuitsonline.../inschakelvertraging.html
Alleen opletten omdat overal netspanning op staat (dus goed in een doosje bouwen) en even letten op de afstanden tussen de onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hmm, zijn die 5W weerstanden (r4-r7) wel voldoende dan? Oftewel zijn er geen zwaardere qua vermogen nodig?
Of misschien 1 zware weerstand van 40 ohm?

@Techneut, het is geen ramp als die B16 toch zou trippen dan is het gewoon een eindje lopen. Maar het werkt zo wel aangezien hij de piekstroom ook gewoon ziet als sluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-07 21:51

casemodder

--->

timberleek schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:20:
In plaats van de haspel zou je ook een inschakelvertraging kunnen gebruiken. Die doet in weze hetzelfde. Er zit een weerstand in die de inschakelpiek dempt. Maar itt de haspel schakelt er na een seconde een relais om die de weerstand overbrugt.

Mocht de haspel niet genoeg doen zou je het sowieso nog kunnen (laten) maken.
Het is op zich geen ingewikkeld schema:
http://www.circuitsonline.../inschakelvertraging.html
Alleen opletten omdat overal netspanning op staat (dus goed in een doosje bouwen) en even letten op de afstanden tussen de onderdelen
Deze inschakelvertraging werkt prima, heb hem zelf ook in een hele dikke linaire voeding zitten (12 volt 90A) om de trafo op te starten en elco's te vullen.

Maar neem 2x 1000uF ipv 2x 470uf Anders schakelt hij wel heel snel in. Met 2x 1000uF zit je op ong een seconde.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat kan ja, maar het is een kwestie van RC-tijd, d.w.z. R3 x (C2+C3) met daarbij opgeteld de invloed van (R1+R2+R3) parallel aan C1. Gemakkelijker en goedkoper is dan een verhoging van R3. Als het nodig is, want die te overbruggen piek is maar heel kort. Volgens mij kun je gemakkelijk volstaan met wat er in het schema staat en met nog kortere tijdsvertraging ook.

Edit:
Wat betreft het vermogen van R4 t/m R7, die verstoken inderdaad een niet gering vermogen, maar slechts heel kort. Moet volgens mij gewoon kunnen. Echter zou je die genoemde RC-tijd gaan verlengen, dan krijgen ze dat vermogen langer te verwerken en zijn ze daardoor mogelijk ondergedimensioneerd.

Tenslotte, Uit de kritische opmerking die TS plaatst leid ik af dat hij verstand van zaken heeft. Omdat ik daarvan aanvankelijk niet zeker was, leek me die oplossing van die haspel voorlopig de gemakkelijkste. En aangezien dat naar het schijnt helpt, blijkt ook dat die vertragingstijd maar heel kort hoeft te zijn. Als je een oscillogram van de stroom maakt, zal blijken dat die piek doorgaans niet meer is dan een stevige naald.

[ Voor 52% gewijzigd door Techneut op 17-11-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
Die weerstanden kunnen wel wat hebben. Het gaat om een korte piek. Die 5w is continu vermogen als ze goed vrij hangen. Daar kom je nooit aan. In die halve seconde dat die piek duurt heb je ze nog amper warm denk ik.

Ik heb dat schema voor een 1kVA trafo hangen, nooit problemen mee gehad.

Die weerstanden vervangen door 1 grote is afhankelijk van de weerstand. Er komt een flinke spanning over te staan, dat moet hij wel kunnen hebben (staat wel in de specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Duidelijk. Ik zal hem dan bouwen precies zoals in het schema. Als het niet werkt kan ik altijd nog proberen R3 te verhogen.

Bedankt voor de hulp allen, ik ben weer wat wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Die witte cementweerstanden van 5 watt kunnen een seconde lang 250 watt opnemen zonder stuk te gaan.
Zelf heb ik voor een versterker een inschakelvertraging gemaakt met 10 270 ohm weerstanden parallel en een vertragingsrelais die op een halve seconde is ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://wiki.bitlair.nl/images/thumb/7/73/100_1610.JPG/120px-100_1610.JPG

Maar daar zat ook best een grote trafo in en 20 stuks 4700µF elco's.
Afbeeldingslocatie: https://wiki.bitlair.nl/images/thumb/b/b2/Zarya_15521.jpg/120px-Zarya_15521.jpg Afbeeldingslocatie: https://wiki.bitlair.nl/images/thumb/e/e3/100_1611.JPG/120px-100_1611.JPG

[ Voor 31% gewijzigd door bobo1on1 op 18-11-2012 00:13 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat is met een tijdrelais als ik het juist zie toch?

http://www.conrad.nl/ce/n...0W-47Ohm/0241350&ref=list

Deze lijkt me wel geschikt voor mijn doeleinden, 1250V max. en 5s 250W piekopname.

Is het niet handiger als ik ook een tijdrelais gebruik? Het contact daarvan gewoon over de weerstand heen, sluit na seconde ongeveer. Wel iets duurder maar stuk makkelijker voor mij :)

[ Voor 55% gewijzigd door Jim423 op 18-11-2012 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het schema waar het over ging is ook een tijdrelais. Het verschil is alleen maar dat het ene kant en klaar is en het andere samengesteld moet worden, dat is alles. Klein beetje gemakkelijker inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je hebt helemaal gelijk, ik had er kant-en-klaar voor moeten zetten ;)
Maar ik pak dan die versie kan meteen in een kastje met DIN rail samen met die weerstand. Beetje gemakkelijker zonder etsbak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Een voordeel van een vertragingsrelais is dat hij direct op 230 volt kan, dat neemt minder ruimte in dan een extra trafo en is ook goedkoper.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Is waar dat laatste, alleen niemand noemde voor dit doel een trafo, dat was een geheel andere toepassing. Kant en klaar tijdrelais of zelfbouw komen helemaal op hetzelfde neer.Alleen voor de ware tweaker is zelfbouw wellicht leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-07 22:38
c-automaatje dr in knallen

(snelle zekering -> trage zekering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Techneut schreef op zondag 18 november 2012 @ 23:25:
Is waar dat laatste, alleen niemand noemde voor dit doel een trafo, dat was een geheel andere toepassing. Kant en klaar tijdrelais of zelfbouw komen helemaal op hetzelfde neer.Alleen voor de ware tweaker is zelfbouw wellicht leuker.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geen enkel probleem om hem te gaan bouwen, had de componenten al bijna besteld. Maar een vertragingsrelais met die weerstand komt gewoon beter uit voor mijn kastje op de muur :) Je weet wat ze zeggen hé, liever lui dan moe ;)

Relais is besteld trouwens, ik laat weten hoe het werkt 8)

Edit: Nou inmiddels zit alles erin, werkt perfect, licht dimt niet eens bij inschakelen!

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 04-12-2012 00:16 ]

Pagina: 1