De AMD HD7970 loterij

Pagina: 1
Acties:

• blender808
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01-2022
Hallo iedereen,

Ik heb even geleden een Sapphire HD7970 OC moeten RMA-en, die spijtig genoeg "end of life" is. Nu moet ik bij de reseller een andere uitkiezen voor (hoop ik) een bedrag van +-460€ (de aankoopwaarde, product is op deze datum nog jonger als 6 maanden en had het allom bekende blackscreen probleem vanaf dag 1).

Ik heb zeker meer als 6 maanden research en troubleshooten van de 7xxx reeks achter de rug en eerlijk gezegd ben ik zo veel problemen en turn offs tegen gekomen bij alle merken (minder bij reference card modellen) dat ik zelf niet meer weet wat kiezen.

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar AMD, maar bij welk merk denken jullie dat ik momenteel de beste kans heb om een werkende kaart te krijgen (lees: geen blackscreens of driver craches door defecte hardware, geen hoge temperaturen door niet naar behoren presterende koelers of slecht aangebrachte koelpasta of heatsinks).

Ik verwacht geen sluitend antwoord :), maar jullie ervaringen en advies zijn meer dan welkom.

Mijn huidige voorkeur gaat uit naar de volgende modellen,

http://www.msi.com/product/vga/R7970-Lightning.html

http://www.asus.com/Graph...Series/MATRIXHD7970P3GD5/

http://www.sapphiretech.c...pid=1679&psn=&lid=1&leg=0

http://www.gigabyte.us/pr...uct-page.aspx?pid=4290#ov

Alleen heb ik een paar horrorverhalen gelezen over slecht presterende koelers of het opnieuw moeten aanbrengen van koelpasta bij de MSI 7970 Lightning. En stel ik me vragen bij het gewicht van de Asus Matrix P en het eventueel doorbuigen van mijn mobo, het pci slot of het pcb van de kaart zelf. Heeft iemand mischien ervaring met SAPPHIRE VAPOR-X HD 7970 GHZ EDITION of de Gigabyte HD 7970 windforce Ghz editie? Fire away :).

Mijn systeem:

Cooler Master Storm Trooper XL
(2x120mm intake; 200mm top exhaust; 140mm rear exhaust)
Cooler Master Silent Pro M2 1000W
MSI Z77A-GD65 iZ77
i7 3770K
Corsair Vengeance 4x4GB, DDR3, PC12800, CL8, LP
Intel SSD 520 120GB
Crucial M4 SSD 128GB
Seagate Harddisk 3.5" 3TB, SATA600, 7200rpm, ST3000DM001
Lite-On iHAS524 DVD writer
Noctua Processor Koeler NH-D14
Noctua Casefan NF-P12 PWM 120mm (intake op videokaart)
Windows 7 Ultimate 64bit

Tot dusver mijn eerste topic/post/vraag op tweakers :).

FD Meshify C Ryzen 7 3800X MSI MEG X570 Unify G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC Adata XPG SX8200 Pro 2TB + 1TB Corsair RMx Series RM850x Noctua NH-D15 Chromax Noctua 5 x NF-F12 PWM chromax fans

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Ik heb zelf wel erg goede ervaringen met de kaarten van XFX. Misschien is een pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation nog een optie??

iRacing Profiel

• blender808
Ik heb liever eentje die iets minder lawaai maakt, zeker idle want dan ben ik meestal in de weer met audiosoftware. Maar thx voor de reply :).

FD Meshify C Ryzen 7 3800X MSI MEG X570 Unify G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC Adata XPG SX8200 Pro 2TB + 1TB Corsair RMx Series RM850x Noctua NH-D15 Chromax Noctua 5 x NF-F12 PWM chromax fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Gigabyte en Asus DirectCu II staan bekent om de goede koeling.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Heb zelf de msi 7970 en ben meer dan tevreden. Geluid is perfect en de prestaties zijn geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blender808
Quad schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 00:29:
Gigabyte en Asus DirectCu II staan bekent om de goede koeling.
Gigabyte (windforce 3 OC) was een van de merken waar ik minder problemen ben bij tegen gekomen op verschillende fora (guru3d overclocked overclockers amd ...) Het enige verhaal wat ik heb gelezen is iemand die zijn heatsinks waren losgekomen (naar het schijnt slecht vastgeplakt?) maar dat was een alleenstaand geval als ik het goed heb. Alleen moet je wel de laatste bios installen (fx2) of dit model maakt ook ongewoon veel herrie (onder load)

De ASUS DCU's blijf ik liever weg, echt te veel problemen tegen gekomen met de koelers die niet naar behoren presteren.
Versteegrob schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 00:56:
Heb zelf de msi 7970 en ben meer dan tevreden. Geluid is perfect en de prestaties zijn geweldig.
Heb je het hier over de Lightning? Mijn voorkeur gaat ook naar deze uit alhoewel ik ook genoeg verhalen heb gelezen over lightnings die stock oc makkelijk 80-85 graden draaien. Waarop de support van msi doodleuk zegt dat dat de ingenieurs van amd zeggen dat de gpu 90-95 graden aankan, en dat dit dus geen probleem is of reden voor een rma. Ze zeggen dan wel dat je mischien eens je koelpasta opnieuw moet aanbrengen en de koeler vaster moet schroeven LOL. Over double speak gesproken :).

Heeft er nog iemand ervaring met de RoyalAce van Club3D? Het zijn geen super overclockers maar ik was verbaasd over de resultaten van de tweakers review. Stabiliteit geluidsdruk en temperatuur zijn de belangrijkste criteria voor mij, en ik kan niet zo veel (al dan niet niks) vinden op anderstalige fora over de RoyalAce, dus ervaringen zijn welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-07 14:53
En daarnaast moet je er rekening mee houden dat je juist vaak alleen de horror verhalen leest, want dat zijn de dingen waar mensen hulp voor zoeken op fora etc. Als de kaart goed draait heb je geen problemen, en kan je hooguit een user review schrijven (waar velen veel te lui voor zijn :9).

Ik zou zeggen probeer de Asus DCII kaart. Ik heb de GTX680 met deze koeler (zelfde 3-slots koeler als de HD7970) en ik ben er zeer tevreden over. De kaart is geheel stil tot 40% fanspeed, daarna achtergrondruis tot ~60%. Daar boven wordt hij wel erg hoorbaar maar dat is bij elke kaart wel. 35% fanspeed houdt de kaart echter koel (~55 graden bij normaal gebruik) en dat is met een overclock op de kaart. Er is een standaard versie en een TOP versie (overclocked), let daar eventjes op.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blender808
Nixy schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 07:30:
Ik zou zeggen probeer de Asus DCII kaart...
Dat zijn hele mooie fanspeeds en temperaturen die ik bij jou zie :) very nice. Is de DCII ook een 2.5 slots en heeft hij eventueel een backplate dan tegen het buigen van het pcb? En last but not least buigt jou pcb door? Dat had ik bij de sapphire hd7970 3GB OC (voorganger van de huidige vapor x 3GB) die heel licht is voor een 2.5 slots kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
De DirectCU II koeler voor de GTX680 en HD7970 zijn 3-slots koelers. Ik heb niet het idee dat het PCB buigt nee, maar dat kan ik nu ook niet voor je nakijken (op werk).

Afbeeldingslocatie: http://www.ozone3d.net/public/jegx/201201/asus-hd7970-dc2-01.jpg
En dat lijkt me verdacht veel op een backplate ;)

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blender808
Nixy schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:33:
De DirectCU II koeler voor de GTX680 en HD7970 zijn 3-slots koelers. Ik heb niet het idee dat het PCB buigt nee, maar dat kan ik nu ook niet voor je nakijken (op werk).
Thx voor de reply, ik dacht dat de DCUII iets dunner was, dus dan is het idd wel logisch dat er een backplate op zit. Moest ik toch voor asus gaan dan ga ik metteen voor de matrix P denk ik, tenzij die DCUII stukken minder moet wegen... . Ik heb echt een beetje bang van die drie slots monsters :). Gewicht van de DCUII kan ik nergens vinden en een manual is precies ook niet te downloaden via asus, dus moest je dat weten info altijd welkom.

EDIT: via Amazon toch weten te vinden dat de kaart (wel de TOP versie) 3.5 pond weegt zijnde +-1587 gram (voor zo ver dat het juist op amazon staat natuurlijk) wat ze toch makkelijk zo een 200 gram zwaarder maakt als de Matrix P.

[ Voor 13% gewijzigd door blender808 op 16-11-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
De Matrix heeft dezelfde cooler als de reguliere DCU II (zie hier).

Dat je dacht dat hij dunner was kan kloppen. Er zijn namelijk twee versies. Deze 3-slots koeler is voor de high-end modellen van de fabrikanten. Op de mid/enthousiast range van de kaarten zit een 2-slots koeler, zoals deze HD7870 bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/websites/global/products/WshASE75umLFzasX/P_500.jpg

Verder is het gewicht van de kaart echt geen probleem, mits je deze met twee (of drie) schroefjes vast kan maken aan je kast. Ik heb zelf ook geen vertrouwen in die plastic toolless clipjes met zo'n kaart.

Hier heb je een linkje naar een foto van de inhoud van mijn kast. Zelf geen last mee gehad in the maanden dat ik de kaart heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blender808
Nixy schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:15:
Verder is het gewicht van de kaart echt geen probleem, mits je deze met twee (of drie) schroefjes vast kan maken aan je kast. Ik heb zelf ook geen vertrouwen in die plastic toolless clipjes met zo'n kaart.
Bedoel hiermee de gewone schroeven waarmee je een pci kaart achteraan je case vast draait of nog wat anders? Thx voor de handige info alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
Volgens mij kwamen die blackscreen het meeste voor bij Sapphire kaarten. Dus misschien die voorlopig links laten liggen tot daar meer over bekend is?

De GA Windforce schijnt een mooie kaart te zijn heb er zelf alleen geen ervaring mee.
Ik heb zelf een MSI R7979 Lightning. En het klopt dat er in het begin problemen waren met de temperatuur. Dat kon opgelost worden door een paar ringetjes te plaatsen bij de bevestigings schroeven waardoor de druk hoger wordt. De Asus DirectCU heeft dat probleem in het begin ook gehad. (die kaart heb ik ook gehad en had het nog erger dan de MSI).

Zelf heb ik er een Accelero Xtreme op gezet die is lekker stil. Maar als het goed is zou de nieuwe lightning (met 1100 MHz) dit probleem niet meer hebben. Dus als je toch mag kiezen zou ik voor de nieuwe Lightning gaan :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blender808
Hey Astennu,

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben wat betreft de eerste generaties 7970 van Sapphire, de rest weet ik niet zo. Daar kunnen onderhand ook wel problemen mee zijn opgedoken maar ik heb al even niet meer gezocht naar mogelijke problemen met de latere generaties (Ghz edition, vapor x) van Sapphire. Dus gebruikers laat maar komen jullie ervaringen :), ook wat betreft de GigaByte winforce OC.
Astennu schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:50:
Ik heb zelf een MSI R7979 Lightning. En het klopt dat er in het begin problemen waren met de temperatuur. Dat kon opgelost worden door een paar ringetjes te plaatsen bij de bevestigings schroeven waardoor de druk hoger wordt. De Asus DirectCU heeft dat probleem in het begin ook gehad. (die kaart heb ik ook gehad en had het nog erger dan de MSI).
Bedoel je hier de bevestigingsschroeven van de koeler? Das precies echt wel een veel voorkomend probleem een reviewer had laatst nog maar eens dat probleem met de nieuwe Powercolor Devil 13.

De 7970 Lightning die ik eventueel zou kunnen krijgen is de volgende, die draait stock 1070 dacht ik.

http://www.msi.com/produc...g.html#?div=Specification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
blender808 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 07:29:
[...]

Gigabyte (windforce 3 OC) was een van de merken waar ik minder problemen ben bij tegen gekomen op verschillende fora (guru3d overclocked overclockers amd ...) Het enige verhaal wat ik heb gelezen is iemand die zijn heatsinks waren losgekomen (naar het schijnt slecht vastgeplakt?) maar dat was een alleenstaand geval als ik het goed heb. Alleen moet je wel de laatste bios installen (fx2) of dit model maakt ook ongewoon veel herrie (onder load)

De ASUS DCU's blijf ik liever weg, echt te veel problemen tegen gekomen met de koelers die niet naar behoren presteren.

[...]

Heb je het hier over de Lightning? Mijn voorkeur gaat ook naar deze uit alhoewel ik ook genoeg verhalen heb gelezen over lightnings die stock oc makkelijk 80-85 graden draaien. Waarop de support van msi doodleuk zegt dat dat de ingenieurs van amd zeggen dat de gpu 90-95 graden aankan, en dat dit dus geen probleem is of reden voor een rma. Ze zeggen dan wel dat je mischien eens je koelpasta opnieuw moet aanbrengen en de koeler vaster moet schroeven LOL. Over double speak gesproken :).

Heeft er nog iemand ervaring met de RoyalAce van Club3D? Het zijn geen super overclockers maar ik was verbaasd over de resultaten van de tweakers review. Stabiliteit geluidsdruk en temperatuur zijn de belangrijkste criteria voor mij, en ik kan niet zo veel (al dan niet niks) vinden op anderstalige fora over de RoyalAce, dus ervaringen zijn welkom :).
Ja heb de lightning. Heb er bijna 500e voor betaald maar het is de prijs meer dan waard. Over een jaartje komt er een tweede bij :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
blender808 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:44:
[...]

Bedoel hiermee de gewone schroeven waarmee je een pci kaart achteraan je case vast draait of nog wat anders? Thx voor de handige info alvast.
Ja die schroefjes bedoel ik. Waarmee je de kaart aan je kast bevestigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blender808
heb zelf een MSI R7979 Lightning. En het klopt dat er in het begin problemen waren met de temperatuur. Dat kon opgelost worden door een paar ringetjes te plaatsen bij de bevestigings schroeven waardoor de druk hoger wordt. De Asus DirectCU heeft dat probleem in het begin ook gehad. (die kaart heb ik ook gehad en had het nog erger dan de MSI).
Bedoel je hier de bevestigingsschroeven van de koeler? Das precies echt wel een veel voorkomend probleem een reviewer had laatst nog maar eens dat probleem met de nieuwe Powercolor Devil 13.
Zelf heb ik er een Accelero Xtreme op gezet die is lekker stil. Maar als het goed is zou de nieuwe lightning (met 1100 MHz) dit probleem niet meer hebben. Dus als je toch mag kiezen zou ik voor de nieuwe Lightning gaan :)
De 7970 Lightning die ik eventueel zou kunnen krijgen is de volgende, die draait stock oc 1070 dacht ik, bedoel je die?

http://www.msi.com/produc...g.html#?div=Specification

Pagina: 1