[vraag]Router of modem?

Pagina: 1
Acties:

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-07 18:57

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Topicstarter
Hallo,

Heb even een vraag waar ik zo geen duidelijk antwoord op kan vinden!

Mijn vriendin woont op kamers in Utrecht. Ze woont in een flat waar ze internet binnen krijgt via zo'n aansluiting vanuit in de muur. Gewoon internetkabel inpluggen en andere helft in de PC en klaar. Nu wil ze er echter ook graag een draadloze verbinding bij maken voor o.a. haar telefoon.

Ik kan echter nu alleen niet uitvinden of ik daar een router voor nodig heb of toch nog een modem? Ik denk zelf 't eerste, de modem lijkt mij al ergens in de flat te vinden zijn. Ik wil dus alleen het draad in de router/modem hoeven te steken om een draadloze verbinding te creëren (instellen moet wel ff via draad, maar goed).

Dus, ga ik 't halen met een router of moet ik toch nog een modem hebben? Nog tips voor het appraat in kwestie? Mag gewoon simpelste zijn van 't simpelste, zo lang t maar werkt (uiteraard wel met wireless N, anders is snelheid poep)

Alvast bedankt! :)

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Een modem zet één soort standaard/signaal (ADSL, kabel) over in een andere (in dit geval Ethernet). Aangezien je echter al Ethernet hebt en daar een ander Ethernet-apparaat aan wilt knopen (WiFi) heb je geen modem nodig.

Of je een switch + wireless accesspoint nodig hebt of een router-met-ingebouwde-wireless-accesspoint hangt af van het netwerk. Hoe dan ook zit je met een router-met-ingebouwde-wireless-accesspoint veilig, die kan beiden :)

Een hele bekende en betaalbare die hier regelmatig langs komt is de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Ja wat ik eigenlijk wil is dit;

Kast uit de muur -> UTP kabel -> Router met wifi accespoint + kabel -> UTP naar laptop / wifi naar telefoon. Dit alles zo gemakkelijk mogen omdat m'n vriendin er niet heel veel verstand van heeft. Wil 'm gewoon één keer instellen en klaar moet kees dan zijn!

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga even op zoek, ook even vragen wat ze er zelf aan wil uitgeven.

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Een modem heb je inderdaad niet meer nodig. In principe een router ook niet, aangezien deze toch al ergens in het pand aanwezig moet zijn. Een access point zou voldoende (en netwerktechnisch het beste) moeten zijn. Als je toch een router besluit te nemen, moet je er rekening mee houden dat je in essentie een nieuw netwerk bouwt en niet direct toegang hebt tot apparaten in het oude netwerk. Hiervoor moet je wat klooien met instellingen e.d. (DHCP instellingen, zorgen dat het WAN gedeelte niet gebruikt wordt, etc).

Kortom: De makkelijkste oplossing is een simpele switch op de aansluiting uit de muur, en op die switch een access point aansluiten.

• Paul
Als ze verder alleen het internet op wil en ze geen gezamenlijk netwerk hebben met alle medebewoners om film te kijken of net wat is dat inderdaad the way to go: een router met wifi ertussen :)

'niet veel verstand' bij de eindgebruiker is geen reden om het niet goed op te lossen; als jij (of iemand [anders?] met verstand van dit soort dingen) het goed instelt hoeft ze op de PC niks te doen en op de telefoon alleen een wachtwoord in te geven nadat ze het goede netwerk heeft gekozen :)

Maar 'goed' in deze is dus een router met wifi :P Wachtwoord veranderen, WPA2 aanzetten, sterk wachtwoord als WPA2-key en gaan met die banaan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Paul schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:06:
Als ze verder alleen het internet op wil en ze geen gezamenlijk netwerk hebben met alle medebewoners om film te kijken of net wat is dat inderdaad the way to go: een router met wifi ertussen :)

'niet veel verstand' bij de eindgebruiker is geen reden om het niet goed op te lossen; als jij (of iemand [anders?] met verstand van dit soort dingen) het goed instelt hoeft ze op de PC niks te doen en op de telefoon alleen een wachtwoord in te geven nadat ze het goede netwerk heeft gekozen :)

Maar 'goed' in deze is dus een router met wifi :P Wachtwoord veranderen, WPA2 aanzetten, sterk wachtwoord als WPA2-key en gaan met die banaan :)
Je hebt gelijk, dat was ook helemaal mijn gedachte, hehe.

Vooral het eerste wat je zegt wilde ik als reactie geven op @Deceipher. Ze heeft hier geen thuisnetwerk of iets dergelijks, dus in zoverre is dat overbodig.

Ik heb nu besloten dat ik voor een router ga met wireless acces point, nu nog even uitvissen hoeveel ze er aan uit wil geven. Instellen neem ik voor mijn rekening :)

Iedereen bedankt voor de snelle reacties! Wat mij betreft mag hier al een slotje of iets op

• Paul
Ryanirin schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:05:
In principe een router ook niet, aangezien deze toch al ergens in het pand aanwezig moet zijn. Een access point zou voldoende (en netwerktechnisch het beste) moeten zijn.
Daarbij ga je wel voorbij aan de netwerkstructuur van veel studentenhuizen, met name de grotere:

Iedereen krijgt maar één IP-adres en de beheerders kunnen of willen je niet helpen met iets anders dan één PC rechtstreeks op de wall-outlet...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1