Airconditioning leeghalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 16:57
Ik ben bezig een auto te demonteren waar nog een vol airconditioning systeem in zit.

De airco zal binnenkort uitgebouwd worden, maar dan moet het natuurlijk eerst worden leeggehaald. Heeft iemand een tip om dat handig aan te pakken? Bestaan er apparaatjes enkel bedoeld voor het leeghalen?

Meerdere mensen hebben al gezegd 'gewoon lagedrukleiding open zetten en maken dat je weg komt', maar dat lijkt me niet de meest handige oplossing...

Auto rijdt niet meer, dus even langs een aircoboer zit er niet in.

Ioniq 5 P45

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Langs de aircoboer is wel de oplossing eigenlijk, die hebben een vacuuum-pomp en pompen het gas over in gasflessen voor recycling. Je kan de aircoboer ook op locatie laten langskomen natuurlijk..

Leiding losdraaien kan altijd nog, maar is bijzonder slecht voor het milieu, liever niet dus.. :)

[ Voor 38% gewijzigd door AlexanderB op 15-11-2012 00:51 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Volgens mij mag je dit niet zelf doen, maar moet je dit door een stek-erkende installateur laten doen?

Het spul is namelijk nogal... niet gezond, zeg maar. Plus idd behoorlijk belastend voor het milieu. Ik neem aan dat er gewoon R134a in zit, niet het nog oudere (en nog schadelijkere) R12?

Virussen? Scan ze hier!

• Spiller
Zit inderdaad R134a in, het is geen hele oude auto.

Ik ben zelf absoluut geen voorstander van dumpen in de natuur, maar een airco loopt toch (vrijwel) altijd langzaam leeg? Of is dat enkel de werking die achteruit gaat, maar komen er geen gassen vrij?

Ioniq 5 P45

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Spiller schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:01:
Ik ben zelf absoluut geen voorstander van dumpen in de natuur, maar een airco loopt toch (vrijwel) altijd langzaam leeg? Of is dat enkel de werking die achteruit gaat, maar komen er geen gassen vrij?
Dat komt door de aandrijving waarlangs gas langzaam ontsnapt. Minimaal natuurlijk.
Bij een koelkast zit hetzelfde gas maar heb ik toch nooit iemand gehoord om zijn koelkast bij te laten vullen (buiten voor bier en vlees dan ;) )

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Chevy454 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:28:
[...]
Bij een koelkast zit hetzelfde gas maar heb ik toch nooit iemand gehoord om zijn koelkast bij te laten vullen (buiten voor bier en vlees dan ;) )
En bij een auto hoor je dit +/- om de 2 jaar te laten controleren en bijvullen, maar daar hoor je ook niemand over :+

Mijn tip, er zijn airco onderhouds bedrijven die bij je thuis / werk (mobiel dus) onderhoud op je airco uit kunnen voeren. Misschien kunnen zij er systeem wel leeg halen?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:29
Chevy454 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:28:
[...]

Dat komt door de aandrijving waarlangs gas langzaam ontsnapt. Minimaal natuurlijk.
Ik wel. Maar dan wel in professionele settings waar een koelunit vervangen niet productief is.
Koelkasten lopen gewoon terug en gaan daardoor slechter koelen.

OT: Wat hierboven gezegd wordt. Op de lange termijn is je auto een aantal jaar gebruiken hetzelfde als 'm nu gewoon leeg laten lopen.
Wil je het netjes doen dan zijn daar (mobiele) aircoboeren voor om het netjes af te voeren.

Bij de goedkopere boer zal je voornamelijk betalen om het 'niet in jouw bijzijn' gewoon weg te laten lopen. :P

- knip -

• Spiller
Heb een afspraak gemaakt bij een mobiele airco service. 35 euro ex btw per auto voor leeghalen alleen.
Hou me aanbevolen voor iemand die met een (opslag)apparaat komt om hem zelf leeg te kunnen halen.

Ioniq 5 P45

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Ze rekenen er nog geld voor ook? Grote kans dat ze het gas nog weer opnieuw kunnen gebruiken ook 8)7 Ik had gewoon gedreigd dat ik het voor dat bedrag wel gewoon de lucht in liet lopen denk ik :+

• Spiller
Dreigen met een milieudelict..?

Ioniq 5 P45

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:06
ThinkPadd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:18:
Ze rekenen er nog geld voor ook? Grote kans dat ze het gas nog weer opnieuw kunnen gebruiken ook 8)7 Ik had gewoon gedreigd dat ik het voor dat bedrag wel gewoon de lucht in liet lopen denk ik :+
en zij dus de mileu politie op je dak afsturen?? Lijkt me niet echt handig.. Daarnaast zij hebben ook kosten om dat spul op te halen. 35 euro vind ik wel vrij normaal.. Maar aangezien ze kunnen herbruiken lijkt het me netter om het gratis te doen. is immers maar paar min werk!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:14
Natuurlijk... Beetje loodgieter vraagt ook zo 40 euro voorrijkosten, heeft hij nog niks gedaan, enkel tijd en diesel besteed om op locatie te komen ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:16

-tom-562

Oliesjeik

To_Tall schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:56:
[...]

en zij dus de mileu politie op je dak afsturen?? Lijkt me niet echt handig.. Daarnaast zij hebben ook kosten om dat spul op te halen. 35 euro vind ik wel vrij normaal.. Maar aangezien ze kunnen herbruiken lijkt het me netter om het gratis te doen. is immers maar paar min werk!!
Hoe wilt de milieupolitie dat bewijzen, het bewijs is inmiddels al vervlogen :+

Vaak bu'j te bang!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:06
-tom-562 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:08:
[...]

Hoe wilt de milieupolitie dat bewijzen, het bewijs is inmiddels al vervlogen :+
Volgens mij krijg je een certificaat als je het systeem volgens regels heb laten leeg lopen. Dus bij controlle ben je dan de sjaak. maar kan ook een fabeltje zijn.. Ooit dat eens op de sloop gehoord dat zij de airco systemen leeg moeten laten halen en daar wordt dan een registratie van gemaakt. Ivm Milieu eisen!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een airco bewust laten leeglopen staat gewoon gelijk aan het weggieten van motorolie in de bosjes... Een milieudelect dus. 't Is alleen wat minder zichtbaar.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:16

-tom-562

Oliesjeik

To_Tall schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:10:
[...]

Volgens mij krijg je een certificaat als je het systeem volgens regels heb laten leeg lopen. Dus bij controlle ben je dan de sjaak. maar kan ook een fabeltje zijn.. Ooit dat eens op de sloop gehoord dat zij de airco systemen leeg moeten laten halen en daar wordt dan een registratie van gemaakt. Ivm Milieu eisen!
Lijkt mij onzin, iig voor een particulier. Je hebt wel STEK papieren nodig als bedrijf. Maar het lijkt me raar dat je als particulier een certificaat bij je moet hebben als je airco leeg is. Dan zou de politie in principe airco's moeten controleren op hun werking, en als 'ie het niet doet, en je hebt geen certificaat, zou je een boete kunnen krijgen :P

Vaak bu'j te bang!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-07 01:10
Je mag zelf geen auto slopen?
RDW

gewaarwordingshorizon

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zoals je in je eigen bron kan lezen mag het wel in veel gevallen, als de auto bijvoorbeeld 15 jaar en ouder is. Aangezien de TS daar niets over gezegd heeft, kan je niet zo 1-2-3 zeggen of hij dat wel of niet mag.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De werking gaat achteruit door een gebrek aan koudemiddel, dat kan verdwijnen door kleine lekkages.
Bij een koelkast is het zoveel mogelijk gesloten systeem, de hele compressor zit in een gasdichte behuizing.
Auto's zijn wat kwetsbaarder. De condensor hangt in weer en wind er zitten kunststof slangen in het traject.
Mijn ervaring is dat je met een jaar of 7 a 8 wel wat gezeur krijgt met airco's.
STEK is afhankelijk van de hoeveelheid koudemiddel in een installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door bouwfraude op 16-11-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik vind die 35 euro een koopje.

Bedenk een wat er allemaal betaald moet worden van dat geld.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1