Welke setup van SSD's/HDD zal het best werken

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 14:47
Hoi GoTers,

Ik ben sinds kort in het bezit van een extra SSD, en wil een dezer dagen mijn PC weer helemaal schoon gaan installeren, en dan Win 8 Pro erop. Ik zit alleen een beetje te twijfelen hoe ik de harddisk verdeling ga doen.

De componenten die ik eerst had (en nu nog steeds heb) zijn:
- Gigabyte Z68X-UD3H-B3;
- Core i5 2500k;
- 8GB G-Skill Ripjaw DDR3-1600Mhz RAM;
- CoolerMaster RealPower 720 (denk ik, in ieder geval zwaar zat);
- Sapphire Radeon HD6870
- PCI-E x1 Intel LAN kaart en PCI Creative X-fi Gamer geluidskaart
- OCZ Vertex 3 120GB SSD
- WD Caviar Black 1TB

Nu is daar sindskort een Intel 520 240GB SSD bij gekomen.
Als allereerste 'probleempje' heeft dit mobo 2 Sata-3 poorten, en beide SSD's en de HDD zijn Sata-3 capable. Op zich is dit niet echt een issue, het ligt mij voor de hand dat beide SSD's op de Sata-3 poorten gaan.

Maar waar ik meer mee zit is hoe ik de verdeling ga maken. Ik gebruik mijn PC voornamelijk om te gamen, en af en toe wat te downloaden via nieuwsgroepen, maar dat doe ik het meest met m'n thuisservertje.
Op dit moment heb ik de SSD voor Windows en alle programma's, en de HDD voor de opslag en de games. Als er één game is die ik heel veel speel, dan zet ik die op de SSD (is een poosje WoW geweest en daarna Anno 2070), maar dat gaat bijvoorbeeld niet voor Steam games, dan moet je ze allemaal daar neer zetten en dan is het weer te veel in ruimte.

Ik zat zelf aan een aantal scenarios te denken maar ik weet zo 123 niet wat het beste zal werken

1: Intel SSD voor OS/game/programma's, de Vertex 3 en de HDD in een Intel Smart Technology config gooien
Op die manier kan/moet ik het OS, alle programma's en de games op de 240GB Intel gooien, en kan ik al het andere (zoals films/filmpjes, muziek en andere 'opslag' shit) op de HDD zetten, die, door de Vertex 3 als cache te gebruiken, wel wat sneller is.
+ Voordelen:
Het is op zich (in mijn ogen) een redelijk simpele oplossing waardoor het ook lekker simpel blijft.

- Nadelen:
Hiermee gooi ik wel een flink deel van de Vertex 3 weg (want die caching gaat maar tot 64GB toch?), of ik moet van het resterende nog een partitie willen maken maar dat word helemaal een rommel.
Ten tweede zou het kunnen dat de Intel SSD op 't gegeven moment vol gaat lopen.

2: Vertex 3 SSD voor OS/programma's, Intel SSD voor de games en/of andere grote programma's, HDD als opslag
Deze config komt eigenlijk het dichtst in de buurt van de situatie zoals die nu is (dus zonder Intel), met als enige (maar grote) verschil dat ik de games op de Intel SSD kan zetten ipv op de HDD zoals ik dat nu doe.
+ Voordelen:
Genoeg ruimte voor alle dingen (120GB Vertex 3 is zat voor Windows en progs, 240GB Intel is genoeg voor de games)

- Nadelen:
Misschien 'zonde' van de Intel SSD? Want die is naar ik weet sneller en betrouwbaarder dan de Vertex 3.

3: Vertex 3 aan de kant doen
Intel SSD erin, Vertex SSD eruit, HDD laten zitten. Windows 8, alle progs en alle games op de SSD, de rest op de HDD. De Vertex 3 eruit laten.

+ Voordelen:
Helemaal makkelijk natuurlijk!

- Nadelen:
Hmm, zonde van de SSD denk ik :+

Wat zijn jullie ideeën hierover?

[ Voor 4% gewijzigd door Daffie op 14-11-2012 22:32 ]

https://freight.associates

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-01 21:02
Daffie schreef op woensdag 14 november 2012 @ 22:16:

Als allereerste 'probleempje' heeft dit mobo 2 Sata-3 poorten, en beide SSD's en de HDD zijn Sata-3 capable. Op zich is dit niet echt een issue, het ligt mij voor de hand dat beide SSD's op de Sata-3 poorten gaan.
Volgens de specs van je moederbord kan heb je 4x sata 600 aansluitingen. Wat is het probleem dan met 2x sata3 ? Je kan de SSD's en je HDD toch op sata 600 aansluiten? (sata 600 is backwards compatible).

en waarom heb je uberhaubt een extra ssd erbij gekocht zonder eerst te bedenken hoe je die in je systeem wilt invoegen ? Ik zou dat toch eerder andersom doen :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

kgb545 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:15:
[...]

Volgens de specs van je moederbord kan heb je 4x sata 600 aansluitingen. Wat is het probleem dan met 2x sata3 ? Je kan de SSD's en je HDD toch op sata 600 aansluiten? (sata 600 is backwards compatible).
Die 2 extra SATA 6Gbps poorten zitten op een Marvellcontroller. Die dingen zijn leuk om een optical aan te knopen of een oude HDD waar je geen hele flinke performance nodig hebt, maar je SSD wil je er echt niet aanknopen, daar zijn ze veel te traag voor.

Ik zou in het geval van de TS die kleine SSD als cachedisk gebruiken met z'n HDD en de nieuwe SSD als bootdisk. De extra ruimte die je niet als cache kunt toewijzen kun je dan prima gebruiken om een partitie op te maken. Ik zie niet in hoe dat rommelig wordt als je de schijven goed indeelt.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 14:47
kgb545 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:15:
[...]

Zoals TERW_DAN hierboven aangeeft, 2 zitten er op een Marvell Controller en daar ben ik niet zo spetterend over.
en waarom heb je uberhaubt een extra ssd erbij gekocht zonder eerst te bedenken hoe je die in je systeem wilt invoegen ? Ik zou dat toch eerder andersom doen :)
Ik heb nergens gezegd dat ik een extra SSD heb gekocht? Ik heb hem van een kennis over mogen nemen die weer een nog zotter (=sneller, exclusiever...Ik weet niet wat dat met hem is maar dat terzijde :P ) systeem wilde. Als ik er geld voor had moeten betalen had ik het ook niet gedaan hoor, 't is wat dat betreft ook echt een luxe probleem :P
TERW_DAN schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:05:
[...]

Ik zou in het geval van de TS die kleine SSD als cachedisk gebruiken met z'n HDD en de nieuwe SSD als bootdisk. De extra ruimte die je niet als cache kunt toewijzen kun je dan prima gebruiken om een partitie op te maken. Ik zie niet in hoe dat rommelig wordt als je de schijven goed indeelt.
Da's ook waar ik mijn pijlen op gericht had. En of ik dan het resterende deel van de kleine SSD nog ga toewijzen aan een aparte partitie weet ik niet, want van ~120GB gaat dus 64 naar de smart response setup, en dan kan ik wel nog een partitie van ~50GB maken, maar dat heeft voor mij niet zo veel meerwaarde.

Thanks voor de input!

https://freight.associates

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 14:46
Even tussendoor over de steamgames, je kan individuele steamgames zeker wel op je ssd zetten. Echter moet je dit met een omwegje doen via symlinks. NTFS heeft hier gewoon support voor en er zijn genoeg progjes te vinden als je op ntfs en symlinks zoekt. Zelf gebruik ik deze shell extension om symlinks aan te maken.

Hiermee kan je steam bijvoorbeeld installeren op je hdd, en dan een specifieke map van games kopieren naar je ssd, en van die map weer een symlink in je steamfolder zetten. Het is wat omslachtig, maar op die manier kan je wel bepaalde games op je ssd kopieren, of juist steam installeren op je ssd en je steamapps folder symlinken naar je hdd (heb ik gedaan, werdt steam zelf niet veel sneller van...)