Compacte, zuinige HTPC+NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-07 11:15
Doel:
  • XBMC
    • 1080p
    • DVD iso's afspelen
    • retro emulators (snes,nes, N64, etc)
  • SABNZBD+ downloadbak
  • Samba server
OS wordt Linux (Archlinux, of de kant-en-klare XBMCbuntu).

Voorwaarden zijn, klein, zuinig, en vooral goedkoop. Zelf zat ik te denken aan onderstaande setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AMD A50M E350M1€ 63,95€ 63,95
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 39,95€ 39,95
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,44€ 29,44
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 16,24€ 16,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,58

Bovenstaande lijst is nieuwe aanschaf, overige componenten haal ik uit mijn huidige setup (3 7200rpm schijven)

Mijn vragen:
  • is de E350M krachtig genoeg om 1080p te streamen, en NZB's te "parren" (hoeft niet perse tegelijkertijd)
  • is de miniITX behuizing niet te krap voor 3 7200rpm schijven (koeling)
  • zijn er betere (nieuwere) alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Shebang schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:41:

Mijn vragen:
  • is de E350M krachtig genoeg om 1080p te streamen, en NZB's te "parren" (hoeft niet perse tegelijkertijd)
  • is de miniITX behuizing niet te krap voor 3 7200rpm schijven (koeling)
  • zijn er betere (nieuwere) alternatieven
2) zie plaatje bij pricewatch: Cooler Master Elite 120 Advanced. Daar passen prima 3 HDDs in (zit nb een mooi rack in).
3) waarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-07 14:58

player-x

Disruptive by design

Zou ook kunnen denken aan een FM2 bordje, is wel iets duurder levert veel beter prestaties met ook een redelijk laag verbruik.

pricewatch: ASRock FM2A75M-ITX A75
Met een AMD A4, A6, A8 of A10 CPU

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:40:
[...]

2) zie plaatje bij pricewatch: Cooler Master Elite 120 Advanced. Daar passen prima 3 HDDs in (zit nb een mooi rack in).
3) waarvoor?
2) Ik heb gezien dat er ruimte is voor 3 schijven, de vraag is vooral of een mini-itx behuizing niet te klein is voor 3 7200rpm schrijven, is er wel genoeg airflow. Helemaal omdat hij dienst gaat doen als HTPC/NAS/downloadbak, hij gaat dus "nooit" uit.

3) de processor en chipset zijn al redelijk oud. Ik vraag me af of er nieuwe processoren zijn die deze E350m vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
player-x schreef op woensdag 14 november 2012 @ 19:06:
Zou ook kunnen denken aan een FM2 bordje, is wel iets duurder levert veel beter prestaties met ook een redelijk laag verbruik.

pricewatch: ASRock FM2A75M-ITX A75
Met een AMD A4, A6, A8 of A10 CPU
Is dit extra vermogen nodig voor de zaken die ik ermee wil? Parren van nzb's kan wel wat extra power gebruiken, maar voor normaal XBMC gebruik niet nodig toch? Ik ben niet bekend met de E350m, dus ik heb geen idee hoe deze het doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Absoluut is het niet noodzakelijk, maar het systeem zal wel een stuk vlotter zijn, reken op een factor 4 tot 8x.

Vergelijking van de E-350 vs A8-5600K
3DMark06 2.061 vs 8.759
3DMark Vantage 694 vs 5.040

Heb geen vergelijkingsdata van de A4 en A6, maar denk dat die ongeveer op 60 en 75% van de A8 zitten.

Altijd nog een stuk sneller dan de E-350.

Daarnaast zou ik als het in het budget zit een SSD als systeem schijf gebruiken, dan kan de HDD als ze niks te doen hebben in rust stand gaan, daarnaast schijt je de systeem schijf van de data schijf.

En een SSD is voor 24/7 gebruik betrouwbaarder dan een HDD.

40 euro pricewatch: Crucial v4 SSD 2.5" 32GB
45 euro pricewatch: OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Hoewel er niet direct een plaats is voor de SSD zal hij vast wel te monteren zijn ergens met dubbelzijdig tape, daarnaast is het iets dat je ook later kan plaatsen als een upgrade, als het niet in het budget zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaygoffin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-07 11:05
player-x schreef op woensdag 14 november 2012 @ 19:37:
Absoluut is het niet noodzakelijk, maar het systeem zal wel een stuk vlotter zijn, reken op een factor 4 tot 8x.

Vergelijking van de E-350 vs A8-5600K
3DMark06 2.061 vs 8.759
3DMark Vantage 694 vs 5.040

Heb geen vergelijkingsdata van de A4 en A6, maar denk dat die ongeveer op 60 en 75% van de A8 zitten.

Altijd nog een stuk sneller dan de E-350.

Daarnaast zou ik als het in het budget zit een SSD als systeem schijf gebruiken, dan kan de HDD als ze niks te doen hebben in rust stand gaan, daarnaast schijt je de systeem schijf van de data schijf.

En een SSD is voor 24/7 gebruik betrouwbaarder dan een HDD.

40 euro pricewatch: Crucial v4 SSD 2.5" 32GB
45 euro pricewatch: OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Hoewel er niet direct een plaats is voor de SSD zal hij vast wel te monteren zijn ergens met dubbelzijdig tape, daarnaast is het iets dat je ook later kan plaatsen als een upgrade, als het niet in het budget zit.
Goed advies, maar je SSD keuzes doen pijn aan mijn ogen. Pak aub een Samsung 830 of een Crucial M4, vele malen betrouwbaarder dan die OCZ troep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

kaygoffin schreef op woensdag 14 november 2012 @ 19:39:
maar je SSD keuzes doen pijn aan mijn ogen. Pak aub een Samsung 830 of een Crucial M4, vele malen betrouwbaarder dan die OCZ troep ;)
Valt wel mee hoor, ze worden gebruikt in een goedkope server op een beperkt budget, maar de 830 bv kost 65 euro, dat is een hoop geld extra.

Voor een server v4 welke ik zou nemen goed genoeg, en de Vertex 2E is tegenwoordig ook redelijk betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
Bedankt voor de adviezen.
Ik was al van plan om een SSD toe te voegen in een later stadium. Wat betreft de CPU denk ik dat ik het advies van player-x ga opvolgen. Doordat hij ook als usenet download bak gaat dienen moet hij wel voldoende rekenkracht hebben voor unrar en par. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar de E350m lijkt magertjes te presteren voor deze zaken (ik hoop nog te horen van iemand die ervaring heeft met deze APU). Echter, gaat het budget wel van ~145 naar ~225, procentueel gezien een flinke stijging.

Gaat me moeite kosten dit goed te verkopen aan m'n vrouw :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Lees even reviews van die kast als je meer wilt weten over de airflow. Ik kan daar niets zinnigs over zeggen. Hetgeen mij opvalt is dat er een mooi HDD rack inzit en ik om die reden denk dat het wel goed zit met de koeling.

Let er ook even op of er een voeding wordt meegeleverd met die kast.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Waarom wil je 3 HDD's in een HTPC plaatsen?? Er wordt juist door de meeste mensen geprobeerd dat ding zo stil en energie-zuinig mogelijk te maken, en dan hang je er dat soort hardware in?? Ik zie daar eigenlijk niet echt logica in... :{ Heb je geen mogelijkheid tot het aanschaffen van een goedkope NAS, eventueel via de V&A? Voor een paar tientjes kan je daar een 2-bay NAS op de kop tikken, waardoor je in ieder geval al 66% van je disks hebt kunnen onderbrengen op een plek waar herrie geen issue is, en scheelt je dat ook weer in behuizing.

De E350M heeft genoeg kracht aan boord om 1080p-content goed weer te geven, maar het is wel van belang dat je het systeem dan goed configureert. Dat wil dus zeggen dat je alle overbodige rotzooi eruit mikt, en zo clean mogelijk gaat draaien. Als je van plan bent om op de achtergrond ook nog Sickbeard, Couchpotato en Headphones te gaan draaien, dan kan de E350M toch echt wel aan de krappe kant worden, en kan je beter overstappen naar bijvoorbeeld een A4

iRacing Profiel

• player-x

player-x

Disruptive by design

kroegtijger schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:39:
Waarom wil je 3 HDD's in een HTPC plaatsen?? Er wordt juist door de meeste mensen geprobeerd dat ding zo stil en energie-zuinig mogelijk te maken, en dan hang je er dat soort hardware in??
He ... wat zeg je nu?

Naast zijn HTPC / homeserver / NAS, moet hij nog een apparaat nemen dat 24/7 stroom verbruikt?

Of moet hij de NAS gebruiken om te downloaden, weet dat NASen de laatste jaren beter zijn geworden, maar ze zijn nog steeds niet zo goed als een echte x86, qua functie, snelheid en gebruiksgemak.
Ik zie daar eigenlijk niet echt logica in... :{ Heb je geen mogelijkheid tot het aanschaffen van een goedkope NAS, eventueel via de V&A? Voor een paar tientjes kan je daar een 2-bay NAS op de kop tikken, waardoor je in ieder geval al 66% van je disks hebt kunnen onderbrengen op een plek waar herrie geen issue is, en scheelt je dat ook weer in behuizing.
Een NAS kost nieuw +150 euro en tweedehands nog steeds +100 euro.

Laten we zeggen dat hij een HDD gebruikt voor downloaden, en de andere 2 voor opslag, die 2 schijven die hij voor opslag gebruikt gebruikt hij gemiddeld, laten we het ruim nemen, 6 uur per dag, dat komt neer, bij een gemiddeld verbruik per HDD van 7.5W (7.5W x 2 = 15W) / 4 = 4W/jaar, kom ik op ongeveer 8 euro per jaar, minus het 24/7 verbruik van 5.5W van de super zuinige DS212j (andere NASen verbruiken meer), is dat 11 euro/jaar. (ik ga uit van 2 euro voor 1W/jaar)

Dus daar de HDDs in de HTPC / homeserver / NAS te plaatsen, ipv er een losse nas bij te nemen bespaart hij niet alleen 3 euro! per jaar, maar ook nog eens de aankoop van de NAS.

Kan aan mij liggen maar volgens mij is hij beter af als hij de HDDs in de HTPC / homeserver / NAS stopt. ;)

Maar kan het fout hebben, en ergens een domme rekenfout hebben gemaakt. :?

• Shebang
Waarom wil je 3 HDD's in een HTPC plaatsen?? Er wordt juist door de meeste mensen geprobeerd dat ding zo stil en energie-zuinig mogelijk te maken, en dan hang je er dat soort hardware in?? Ik zie daar eigenlijk niet echt logica in... :{ Heb je geen mogelijkheid tot het aanschaffen van een goedkope NAS, eventueel via de V&A? Voor een paar tientjes kan je daar een 2-bay NAS op de kop tikken, waardoor je in ieder geval al 66% van je disks hebt kunnen onderbrengen op een plek waar herrie geen issue is, en scheelt je dat ook weer in behuizing.
Ik heb nu een oude Linux PC als zelfbouw NAS/downloadbak/SAMBA fileserver icm. een Boxeebox als media streamer. Ik ben niet helemaal tevreden over de Boxeebox, en ik wil af van "nog een apparaat" en daarom deze geintegreerde HTPC/NAS/Fileserver optie. Zoals je aan de behuizing kan zien gaat hij geen "pronkstuk" worden bij mijn tv setup. Hij wordt in een kast weggestopt (uit het zicht) en blijft altijd aan. Door voor dit platform te gaan wil ik een zo zuinig mogelijke oplossing, eventueel ten koste van wat performance (moet wel werkbaar blijven uiteraard), dat maakt me niet zoveel uit.
De E350M heeft genoeg kracht aan boord om 1080p-content goed weer te geven, maar het is wel van belang dat je het systeem dan goed configureert. Dat wil dus zeggen dat je alle overbodige rotzooi eruit mikt, en zo clean mogelijk gaat draaien. Als je van plan bent om op de achtergrond ook nog Sickbeard, Couchpotato en Headphones te gaan draaien, dan kan de E350M toch echt wel aan de krappe kant worden, en kan je beter overstappen naar bijvoorbeeld een A4
Zoals je in de TS kan lezen wil ik Linux draaien met XBMC, wat retro emulators, SAMBA fileserver en SABNZBD+ als usenet client. Verder niks, dus ook geen overhead van Windows oid. en andere applicaties. Ik ben echter niet niet 100% overtuigd van de Linux ondersteuning voor dit platform....

• kroegtijger
player-x schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:18:
[...]

He ... wat zeg je nu?

Naast zijn HTPC / homeserver / NAS, moet hij nog een apparaat nemen dat 24/7 stroom verbruikt?

Of moet hij de NAS gebruiken om te downloaden, weet dat NASen de laatste jaren beter zijn geworden, maar ze zijn nog steeds niet zo goed als een echte x86, qua functie, snelheid en gebruiksgemak.
Wat ik zeg is dat storage en HTPC gescheiden kunnen worden; een NAS is voor storage, een HTPC is voor playback van content. Daarnaast is een NAS net zo prima om te downloaden en te verwerken, afhankelijk van welke hardware je er voor inzet (en dat is weer afhankelijk van wat je eisen zijn en wat je budget is). Als je een consumenten-NASje neemt, dan is dat qua functionaliteit vaak prima, en zijn alle opties netjes via webpage te benaderen, maar is de performance vaak wat achter blijft. Dat kan een probleem zijn, maar hoeft niet, als je al je downloads 's nachts wilt schedulen bijvoorbeeld. Kies je voor een FreeNAS-oplossing bijvoorbeeld, dan kan je performances halen die gelijk zijn aan een desktop (immers, het ís eigenlijk een desktop-systeem). Kies je voor high-end storage-solutions dan kom je bij producten uit die vele malen beter zijn qua performance, maar je ook een kapitaal kosten en daarmee vaak voor thuis niet in beeld komen. Dat wil niet zeggen dat het daarom niet zou kunnen natuurlijk.
[...]

Een NAS kost nieuw +150 euro en tweedehands nog steeds +100 euro.
En dat is weer eens gebaseerd op de overbekende dikke duim?? Want je kan een nieuwe NAS voor onder de 100,- vinden, maar ook voor duizenden euro's. Het is maar wat je eisen zijn.
Laten we zeggen dat hij een HDD gebruikt voor downloaden, en de andere 2 voor opslag, die 2 schijven die hij voor opslag gebruikt gebruikt hij gemiddeld, laten we het ruim nemen, 6 uur per dag, dat komt neer, bij een gemiddeld verbruik per HDD van 7.5W (7.5W x 2 = 15W) / 4 = 4W/jaar, kom ik op ongeveer 8 euro per jaar, minus het 24/7 verbruik van 5.5W van de super zuinige DS212j (andere NASen verbruiken meer), is dat 11 euro/jaar. (ik ga uit van 2 euro voor 1W/jaar)

Dus daar de HDDs in de HTPC / homeserver / NAS te plaatsen, ipv er een losse nas bij te nemen bespaart hij niet alleen 3 euro! per jaar, maar ook nog eens de aankoop van de NAS.
Dus voor 3 euro per jaar besparen (exclusief de aanschaf uiteraard) wil je een setup gaan bouwen die de nodige irritatie van geluidsproductie kan gaan opleveren? Het zijn namelijk niet alleen die 3 disks die geluid maken, maar er wordt ook weer warmte geproduceerd die afgevoerd moet worden en dus weer geluidsproductie oplevert. Terwijl je voor een relatief kleine meerprijs dat kan voorkomen. Dat lijkt mij dan de betere keuze (maar ook weer de duurdere keuze).
Kan aan mij liggen maar volgens mij is hij beter af als hij de HDDs in de HTPC / homeserver / NAS stopt. ;)

Maar kan het fout hebben, en ergens een domme rekenfout hebben gemaakt. :?
Voor zover ik kan zien geen rekenfout, maar wel een denkfout in gebruiksgemak.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

kroegtijger schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:28:
En dat is weer eens gebaseerd op de overbekende dikke duim??
Dergelijke opmerking beginnen echt vervelend te worden.
Want je kan een nieuwe NAS voor onder de 100,- vinden, maar ook voor duizenden euro's. Het is maar wat je eisen zijn.
Tuurlijk kan je een NAS onder bepaald bedrag vinden, dat wil niet zeggen dat hij ook goed bruikbaar is, en zeker niet de eisen heeft die de TS er van vraagt!

Je beschuldigt mij keer op keer van wilde aannames, en zelf kijk en lees je niet eens wat de TS nodig heeft, en ga je alleen maar met mij in discussie, omdat ik je mening niet deel, ipv de TS te helpen.
Dus voor 3 euro per jaar besparen (exclusief de aanschaf uiteraard) wil je een setup gaan bouwen die de nodige irritatie van geluidsproductie kan gaan opleveren?
Op zich maakt een Green nouwelijks geluid, en moet je letterlijk je oor tegen de behuizing drukken voor je hem hoort, zeker in zo een behuizing met brackets die de TS heeft gekozen.
warmte geproduceerd die afgevoerd moet worden en dus weer geluidsproductie oplevert.
Die 10~15W extra aan warmte zal best wel meevallen in de gekozen behuizing.

Heb op basis van een SilverStone Grandia GD01, vorig jaar een HTPC/server gebouwd met een 2500K, 1x SSD 6x 3GB Green HDDs en een HD 6770, tijdens normaal gebruik hoor je de HTPC niet, tenzij je letterlijk binnen een afstand van +/- 50cm komt.
En alleen als hij spelletjes er mee speelt kan je een zachte zoem op de achtergrond horen.
Terwijl je voor een relatief kleine meerprijs dat kan voorkomen. Dat lijkt mij dan de betere keuze.
Sorry maar eerst heb je het er onder andere over dat een A8/10 eigenlijk te duur zijn, en nu heb je het over een extra NAS alsof het bijna niets is. :?
Voor zover ik kan zien geen rekenfout, maar wel een denkfout in gebruiksgemak.
Zullen we die conclusies maar aan andere over laten, ik ben iig niet zo arrogant dat ik denk het heilige woord te zijn, heb een andere mening dan andere, maar dat wil nog niet zeggen dat ik denkfouten maak.

Ik kan ongelijk hebben, gelijk hebben, of we hebben alle bij gelijk, afhankelijk van het uit gaans punt, en waarschijnlijk licht het gelijk ergens in het midden.

Maar wat iig geen denk fout is, is dat het altijd goed is om andere meningen te horen, en te kijken wat zij denken, en kijken of die mening beter of slechter is, of dat de beste mening ergens in het midden zit.

Sorry Shebang, dat onze discussie en meningsverschillen een beetje je topic heeft gekaapt, maar kan het gewoon niet eens zijn met kroegtijger, waar ik vooral een probleem mee heb is met de manier hij dingen brengt.

Ben zelf ook niet iemand die zijn mening onder stoelen of banken steekt, maar kroegtijger doet echt aardig zijn best, om het slechtste uit me te halen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Qiqiac4rNXg8VhhPD1ZKN0QN/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
player-x schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:21:
[...]

Dergelijke opmerking beginnen echt vervelend te worden.
Kom dan ook niet met dingen die je erbij verzint, maar baseer je op de gegevens die er wel liggen. Dan komen dat soort opmerkingen ook niet natuurlijk
[...]

Tuurlijk kan je een NAS onder bepaald bedrag vinden, dat wil niet zeggen dat hij ook goed bruikbaar is, en zeker niet de eisen heeft die de TS er van vraagt!
En wat zijn de eisen die TS ervan vraagt? Want ook dat is nog steeds niet gedefinieerd. Toch weet je al wel te vertellen dat het niet is wat TS ervan vraagt, ondanks dat je niet weet wat TS ervan vraagt. Als slow storage en niets dan slow storage voldoende is, kan je zelfs met een Sitecom MD254 al af. Nieuw verkrijgbaar voor pakweg 80,- en is prima als het alleen om slow storage op samba gaat. Verwacht er ook niet meer van dan dat.
Je beschuldigt mij keer op keer van wilde aannames, en zelf kijk en lees je niet eens wat de TS nodig heeft, en ga je alleen maar met mij in discussie, omdat ik je mening niet deel, ipv de TS te helpen.
Ik geef aan dat er op dit moment nog geen advies kan worden gegeven op basis van de beschikbare informatie. Dat jij daarin meteen met specifieke producten aan komt zetten is mooi, maar slaat natuurlijk nergens op als je niet eerst de gegevens verzameld hebt om die keuze te kunnen maken. Je loopt voor de muziek uit.
[...]

Op zich maakt een Green nouwelijks geluid, en moet je letterlijk je oor tegen de behuizing drukken voor je hem hoort, zeker in zo een behuizing met brackets die de TS heeft gekozen.
ik stel dan ook KAN gaan opleveren, en niet ZAL gaan opleveren. Er zijn ook volop mensen te vinden die het zelfs helemaal niet als storend ervaren, terwijl anderen weer absoluut niets willen horen. Dat is toch niet aan ons om te beoordelen? We zijn hier toch niet om te vertellen wat iemand wel of niet moet doen, maar om iemand de diverse mogelijkheden voor te leggen, met daarbij benoemd de voor- en nadelen van oplossingen zodat de TS uiteindelijk zelf een keuze kan gaan maken uit het aanbod?
[...]

Die 10~15W extra aan warmte zal best wel meevallen in de gekozen behuizing.
Da's behoorlijk veel wat je moet afvoeren dan, en kan, afhankelijk van de rest van de configuratie mbt CPU, behuizing, hoe vol de behuizing zit etc wel degelijk voor grote problemen zorgen. Om dan nu al te stellen dat die extra wattages aan warmte geen issue zijn is voorbarig. Het kan mogelijk prima zonder problemen draaien, maar het kan ook net het laatste beetje te zijn dat teveel is en je grote problemen gaan bezorgen.
Heb op basis van een SilverStone Grandia GD01, vorig jaar een HTPC/server gebouwd met een 2500K, 1x SSD 6x 3GB Green HDDs en een HD 6770, tijdens normaal gebruik hoor je de HTPC niet, tenzij je letterlijk binnen een afstand van +/- 50cm komt.
En alleen als hij spelletjes er mee speelt kan je een zachte zoem op de achtergrond horen.
Dan nog blijft staan dat het persoonlijke keuzes zijn, waarbij de een het geen issue vindt, en de ander zich dood ergert aan zelfs het meest zachte gezoem op de achtergrond. We zijn aan alle kanten met geluidsreductie bezig, en zijn inmiddels op het punt dat er een vrijwel volledig passief gekoelde HTPC kan worden gebouwd. Dat geeft een leuke indicatie over het feit dat er genoeg mensen zijn die absoluut geen geluid uit de htpc willen krijgen, maar vervolgens ga je hier er dan weer doodleuk vanuit dat TS geen bezwaar heeft tegen geluidsproducties, puur gebaseerd op je eigen mening. Een mening hebben is prima, maar verkoop het niet alszijnde de beste optie, omdat de beste optie alleen door TS kan worden gekozen (immers, die kan de prioriteiten inschatten. Dat is voor ons onmogelijk op dit gebied).
[...]

Sorry maar eerst heb je het er onder andere over dat een A8/10 eigenlijk te duur zijn, en nu heb je het over een extra NAS alsof het bijna niets is. :?
Nee, ik heb nergens aan gegeven dat een A8 of A10 te duur is. Ik heb aangegeven dat de processor met een aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid vrijwel nooit voor zijn volledige potentie zal worden benut, en dat je daarom net zo goed een A6 kan nemen aangezien de koeling daarvan weer wat praktischer is. Een A8 of A10 voegt voor de gebruiker dan ook niets toe, terwijl een NAS dat juist wel weer doet. Ik neem aan dat het duidelijk mag zijn wat een NAS voor TS toevoegt? Of wil je dat nog onderbouwd hebben?
[...]

Zullen we die conclusies maar aan andere over laten, ik ben iig niet zo arrogant dat ik denk het heilige woord te zijn, heb een andere mening dan andere, maar dat wil nog niet zeggen dat ik denkfouten maak.

Ik kan ongelijk hebben, gelijk hebben, of we hebben alle bij gelijk, afhankelijk van het uit gaans punt, en waarschijnlijk licht het gelijk ergens in het midden.

Maar wat iig geen denk fout is, is dat het altijd goed is om andere meningen te horen, en te kijken wat zij denken, en kijken of die mening beter of slechter is, of dat de beste mening ergens in het midden zit.
Het valt of staat met wat TS wil. Hetgeen waar je mee aan komt zetten is niet goed of verkeerd, maar het is niet mogelijk om op basis van de tot nu toe beschikbare info een keuze in hardware te maken. Wat ik al eerder aangaf is dat fysieke hardware pas op het allerlaatst in het verhaal voorkomt. Je kan pas over concrete oplossingen gaan nadenken als je weet wat de eisen en wensen zijn. Pas als dat helder is, kan je naar producten met een stekker gaan kijken.
Sorry Shebang, dat onze discussie en meningsverschil een beetje topic heeft gekaapt, maar kan het gewoon niet eens zijn met kroegtijger, waar ik vooral een probleem heb met de manier hij dingen brengt.

Ben zelf ook niet iemand die zijn mening onder stoelen of banken steekt, maar kroegtijger doet aardig zijn best, om het slechtste uit me te halen.

Dat ik mn muil open trek als ik het ergens niet mee eens ben, lijkt me inmiddels geen geheim meer inderdaad :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
jongens jongens :X

Ik heb volgens mij duidelijk in bovenstaande posts aangegeven waarnaar ik op zoek ben:

een alles-in-een oplossing (dus geen aparte NAS, nu heb ik een zelfbouw NAS en Boxeebox, en wil daarvan af)

Ik waardeer jullie hulp enorm, maar ik zou graag hebben dat jullie deze discussie elders voortzetten.

Kroegtijger, jij geeft aan niet genoeg informatie te hebben, wat mis je dan aan info? Volgens mij heb ik duidelijk aangegeven wat de wensen zijn, en welke software ik wil draaien. Zelfs als direct antwoord op een post van jou. Lees ook nogmaals deze opmerking van Player-X:
player-x schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:21:
Ik heb goed advies gekregen van Player-X en ga voor een iets krachtiger systeem dan wat ik aanvankelijk van plan was.

Volgens mij kan er nu wel een slotje op deze post voordat de boel nog verder escaleert |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

kroegtijger schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:47:
Dat ik mn muil open trek als ik het ergens niet mee eens ben, lijkt me inmiddels geen geheim meer inderdaad :+
Er is een verschil tussen je mening zeggen en trollen, en imho ga je vaak die lijn net over.

Dus in het vervolg zal ik zelf maar stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
player-x schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:40:
[...]
Dus in het vervolg zal ik zelf maar stoppen.
Kan ik dat zwart op wit krijgen van je ? *O*

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Shebang schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:36:
Kroegtijger, jij geeft aan niet genoeg informatie te hebben, wat mis je dan aan info?
Wat ik o.a. miste aan info, was waar je het meeste belang aan hecht bijvoorbeeld (performance, energie-consumptie, geluids-productie), en zo zijn we gaandeweg in de discussie wel op meer punten gestuit waarbij we op basis van aannames discussie hebben moeten voeren. De gehele lijst staat me niet direct op mn netvlies, aangezien er meerdere vergelijkbare topics lopen, maar het zou als het goed is allemaal netjes vermeldt moeten staan.

Hoe dan ook blijkt dat je de keuze al gemaakt hebt, en wens ik je veel plezier met je aankoop :)

[ Voor 7% gewijzigd door kroegtijger op 16-11-2012 12:53 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1