Project: zeer goedkope mini pc samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 482785

Topicstarter
Dag allemaal.

Ik wil jullie het volgende voorleggen.

Het gaat om een systeem dat moet kunnen werken met de Asus Xtion Pro (Dit is een sensor verwant aan de Kinect). Het proces dat op dit systeem draait haalt op dit moment (los van de refreshrate van de Xtion) makkelijk 150 FPS, waar 20 FPS genoeg zou zijn (75% processorbelasting). Momenteel gebruik ik een shuttle mini pc met daarin een Intel Atom CPU D2700 @ 2.13Ghz x 4, waarop Ubuntu 12.04 draait (Gnome 3.4.2).

Het systeem dat ik nu gebruik is echter te duur. 200 euro. Goedkoper en kleiner = beter.

Waar ben ik naar op zoek
- Processor: geen verstand van, at all. Vind het ook lastig in te schatten wat er echt nodig is, maar gok dat 1ghz wel het minimum is.
- Er hoeft niet per se een graphical linux op te moeten draaien, maar dat is wel makkelijk. Als mijn programma maar kan draaien. (vereist OpenNi , OpenCV, FMOD)
- Passieve koeling -> minder bewegende onderdelen is beter
- Er hoeft geen HD in te zitten, het proces draait namelijk ook gemakkelijk vanaf een linux live usb/
- Geen CD speler oid
- Integrated wifi is nodig.
- VGA out OF HDMI, maar dit zou alleen gebruikt worden voor troubleshooting / installatie.
- Voeding spreekt voor zich, moet genoeg zijn om alles te kunnen behappen
- Case: kleiner is beter.

Een prijs onder de 150 euro zou zeer mooi zijn, onder de 100 nog beter. Maar of dit realistisch is... Ik weet het niet. Ik heb wel geprobeerd een en ander aan de praat te krijgen op een mini android device, maar daar waren nog geen geschikte linux kernels voor.

Arduino kastjes zijn geen optie helaas, aangezien de Xtion daar niet op wil werken (so far)

In ieder geval is dit iets waar mijn kennis niet zit, hardware. Alle hulp is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ohja, nog even dit. Dikke ATX voedingen zijn geen optie. Vaak zit er een fan in, plus veel te veel vermogen. Aan de andere kant, 12 V adapters/convertors (?) bij sommige micro ITX zijn ook erg duur naar verhouding. Sterker nog, als ik zelf zoek zit ik qua voeding vaak boven het mobo + processor bedrag -.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:13

Quad

Doof

Het systeem dat ik nu gebruik is echter te duur. 200 euro. Goedkoper en kleiner = beter.
Hoezo is dit te duur? Je hebt hem toch al?

PS: Je laatste post wijzigen is mogelijk door middel van de wijzig knop.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:06
Zou je misschien uit kunnen leggen wat je allemaal onder 'te duur' verstaat... duidelijk is de aanschafprijs, maar hoe kijk je er daarna tegenaan? Vind je verbruik een belangrijk ding of is het werkelijk de initiële aanschaf en verder who cares?

Mag het ook tweede hands zijn? Genoeg bedrijven die regelmatig grote partijen aan systemen wegdoen, waar je ook wel regelmatig mini-pc's en/of thinclients tegenkomt... ik heb hier bijvoorbeeld een thinclient draaien (tis eigenlijk een mini-pc/thinclient combo in een thinclient behuizing) welke ik als mediaspeler gebruik en die draait probleemloos 720p films vanaf een stickje of het netwerk... heeft mij maar 35 euro gekost dat ding en had er zo nog een stuk of 100 kunnen opkopen daar. Dat ligt volgens mij wel in je straatje... zoek er eens naar, dit had ik uit de plaatselijke krant gehaald... maar je zal dit soort dingen ook vast op marktplaats tegenkomen. Of een 2e hands netbook/laptop misschien?

En wat wil je overigens minimaal met het systeem kunnen doen? Want de toepassing ervan lijkt mij een belangrijke factor... Je zou met goed zoeken zeer wss wel kastjes kunnen vinden voor weinig waar je dat ding van Asus op kan laten draaien... maar wat moet het systeem verder nog doen of alleen dat ding aansturen? (waarvoor ga je het dan gebruiken eigenlijk) Als je al snel tegen de limiet aan zit dan schiet je er weinig mee op, dan kan je maar beter wat overhead hebben in je rekenkracht.

Overigens is 200 euro voor een dergelijk systeem zoals je noemt al best wel redelijk goedkoop moet ik zeggen... je wilt echt het onderste uit de kan qua prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Raspberry Pi?

Even googlen leverde me dit: YouTube: Xtion + OpenNI + Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Quad schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:41:
[...]

Hoezo is dit te duur? Je hebt hem toch al?

PS: Je laatste post wijzigen is mogelijk door middel van de wijzig knop.
Systeempje wat ik nu heb ben ik mee begonnen. Maarrrr ik wil straks, als alles goed gaat, er nog een stuk of 100. En die moeten een stuk goedkoper.
MicGlou schreef op woensdag 14 november 2012 @ 20:29:
Zou je misschien uit kunnen leggen wat je allemaal onder 'te duur' verstaat... duidelijk is de aanschafprijs, maar hoe kijk je er daarna tegenaan? Vind je verbruik een belangrijk ding of is het werkelijk de initiële aanschaf en verder who cares?

Mag het ook tweede hands zijn? Genoeg bedrijven die regelmatig grote partijen aan systemen wegdoen, waar je ook wel regelmatig mini-pc's en/of thinclients tegenkomt... ik heb hier bijvoorbeeld een thinclient draaien (tis eigenlijk een mini-pc/thinclient combo in een thinclient behuizing) welke ik als mediaspeler gebruik en die draait probleemloos 720p films vanaf een stickje of het netwerk... heeft mij maar 35 euro gekost dat ding en had er zo nog een stuk of 100 kunnen opkopen daar. Dat ligt volgens mij wel in je straatje... zoek er eens naar, dit had ik uit de plaatselijke krant gehaald... maar je zal dit soort dingen ook vast op marktplaats tegenkomen. Of een 2e hands netbook/laptop misschien?

En wat wil je overigens minimaal met het systeem kunnen doen? Want de toepassing ervan lijkt mij een belangrijke factor... Je zou met goed zoeken zeer wss wel kastjes kunnen vinden voor weinig waar je dat ding van Asus op kan laten draaien... maar wat moet het systeem verder nog doen of alleen dat ding aansturen? (waarvoor ga je het dan gebruiken eigenlijk) Als je al snel tegen de limiet aan zit dan schiet je er weinig mee op, dan kan je maar beter wat overhead hebben in je rekenkracht.

Overigens is 200 euro voor een dergelijk systeem zoals je noemt al best wel redelijk goedkoop moet ik zeggen... je wilt echt het onderste uit de kan qua prijs?
Thin clients zal ik eens verder gaan opzoeken, nooit van gehoord :P Tweede hands is geen optie verder, aangezien ik er (uiteindelijk) ~100 per jaar weg wil zetten. Dan is het wel gewenst dat ze allemaal het zelfde zijn natuurlijk. Toepassing is het draaien van een programma dat de Xtion gebruikt als input, en eventueel, als blijkt dat nodig is, signalen door kan geven aan een lokaal netwerk. Het is geen superhightech spul maar werkt wel. Benchmarken, dus kijken hoeveel processor nodig is, heb ik nog niet echt gedaan, maar daar heb ik ook nul ervaring in hoe ik dat aan moet pakken. Weet alleen hoeveel % er gebruikt werd, en wat er in shuttle zit.

Wat betreft 'te duur'; dit is het al snel. Ik ga niet voor een marge bovenop inkoopsprijs systeem want dan wordt de totaalprijs incluis marge en dealer nogal hoog en raak ik ze voor geen goud kwijt. Energie verbruik zie ik niet direct als een probleem qua kosten, wel qua warmte ontwikkeling want er mag ab-so-luut geen fan in.

Overigens, het gaat voor mij om een stage project bij een kleine speler op de markt, maar waar over dit soort dingen niet veel kennis zit.
Klopt. Dit is zo een beetje de enige die in ieder geval al een stable versie heeft draaien. Echter, reproduceren levert nul op. Te onstabiel voor gebruik momenteel.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 482785 op 14-11-2012 21:07 ]

Topicstarter
Waar ik ook aan zat te denken; zijn er gen goedkopere mediaspelers op de markt (bv acryan) die zo te tweaken zijn dat het voor mijn gebruik geschikt is?

Uberhaupt, als je kijkt wat daar aan hardware in zit, incluis voeding en alles, en dan toch een prijs <70 euro soms... Waarom kan het daar wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:35
Je zou ook ook eens kunnen kijken naar boardjes met kastjes van ALIX, relatief goedkoop, AMD geode proc erop, dus gewoon x86.
Op deze kastjes kan prima voyage linux draaien ( distrubutie op basis van Debian).
Ik gebruik deze ook op grote schaal om openVPN verbindingen voor remote locaties te koppelen aan ons bedrijfsnetwerk.

Voor wifi kan je er een mini pci kaart insteken en als AP of als client gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door _root op 17-11-2012 10:20 ]

PVoutput 3250 WP

Pagina: 1