Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Ongeveer twee jaar geleden heb ik een PC gekocht, inmiddels twee jaar verder heb ik een paar upgrades doorgevoerd. Ik ben echter niet tevreden over de prestaties tijdens gamen.

Setup is inmiddels als volgd:
  • Gigabyte GA-970A-UD3
  • AMD Phenom II X6 1090T Black Edition @ standaard clock
  • Corsair Vengeance DIMM DDR3 1600 CL10, 16 GB (2 x 8 GB)
  • ASUS EAH6870 @ standaard clock
  • OCZ Vertex 3 maxIO 120GB
Het spel GTA IV kan ik @ max settings maar met 20-40 FPS spelen, wanneer er veel voertuigen/politie is kan dit soms zelfs nog lager uit komen.
Need for Speed: Most Wanted, lang niet alles maxed out, maar toch aardige FPS drops.
Battlefield 3: High Settings @ 1920 x 1080 - Max 45 FPS

Voor zover ik weet hoor ik deze spellen met mijn bovenstaande setup wel te kunnen draaien. Is mijn CPU soms een bottleneck voor mijn videokaart, of moet ik maar gaan overwegen een upgrade op CPU/GPU te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Niemand die mij hierin kan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:15
Ik denk dat eerder de GPU het onderdeel is wat de performance drukt, niet de CPU. De HD6870 heeft maar 1GB geheugen en bij zware stukken kan het videogeheugen dan vollopen, met als gevolg de FPS drops. Ik dacht dat MSI Afterburner (weet het niet zeker) een optie heeft om ingame in beeld te laten zien hoeveel procent GPU usage, de temperaturen en geheugengebruik je op dat moment hebt. Zodoende zou je tijdens het gamen eens kunnen kijken hoe het met het videomemory gebruik zit.

Mocht dat de oorzaak zijn dan is het upgraden van de GPU de oplossing, naar een kaart met 2 of 3GB memory.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT