Aangezien er geen OFF meer is voor office gerelateerde issues dump ik mijn probleem hier. (dit lijkt mij namelijk de meest geschikte)
Voor een opdrachtgever dien ik een model te ontwerpen dat hem in staat stelt om het kapitaalbeslag door voorraad (halffabrikaten en eindproducten, NIET grondstoffen) tot een minimum te beperken.
Dit wil ik doen middels een Excel sheets waar de maandelijkse vereiste productie van een artikel (+/- 150 artikelen) de input vormt en waarbij middels de Solver (Simplex methode) add-in lineaire programmering wordt toegepast en a.h.w. de optimale productie, waarbij minimaal kapitaalbeslag plaatsvind maar die toch voldoet aan de vraag van de markt, er komt uitgerold.
Bij het ontwerp van dit model loop ik tegen een aantal problemen aan.
Mochten jullie vragen hebben (ik kan me voorstellen dat het lastig te begrijpen/lezen is) dan kun je me altijd via DM of dit topic bereiken.
Wanneer iemand de serieuze intentie heeft om mij daadwerkelijk te helpen aan oplossing van mijn problemen dan stuur ik eventueel de excel sheets (ontwerp met fictieve cijfers) toe zodat deze persoon beeld krijgt bij wat ik bedoel.
Alvast bedankt voor de input
MVG
eL_Jay
Voor een opdrachtgever dien ik een model te ontwerpen dat hem in staat stelt om het kapitaalbeslag door voorraad (halffabrikaten en eindproducten, NIET grondstoffen) tot een minimum te beperken.
Dit wil ik doen middels een Excel sheets waar de maandelijkse vereiste productie van een artikel (+/- 150 artikelen) de input vormt en waarbij middels de Solver (Simplex methode) add-in lineaire programmering wordt toegepast en a.h.w. de optimale productie, waarbij minimaal kapitaalbeslag plaatsvind maar die toch voldoet aan de vraag van de markt, er komt uitgerold.
Bij het ontwerp van dit model loop ik tegen een aantal problemen aan.
- Het is een vereiste dat de maandelijks vereiste productie (verwachte afzet in die maand) geproduceerd wordt terwijl de lineaire programmering techniek de minder rendabele producten op 0 zet waardoor deze niet geproduceerd zouden moeten worden. Dit kan niet. Mijn vraag is; hoe maak ik de koppeling tussen lineaire programmering en de minimaal vereiste productie (de eerder genoemde input)?
- Vervolgens wil ik een bedrijfseconomische optimale productie (vastgesteld met de formule van Camp) als richtpunt implementeren waarop de lineaire programmering zich dient te richten. M.a.w. De lineaire programmering rekent enkel uit wat de optimale productie is op het gebied van kapitaalbeslag. Dit wil ik echter ook koppelen aan een ijkpunt van minimale optimale productiehoeveelheid die op de totale kosten is gebasseerd(met name omsteltijden, opwarmtijen en af- en uitval). Dus wanneer voldaan wordt aan de restricties dan dient de optimale productiehoeveelheid (vanuit kapitaalbeslag oogpunt) zo veel mogelijk in de buurt te liggen van deze meer bedrijfseconomische optimale productiehoeveelheid.
Mochten jullie vragen hebben (ik kan me voorstellen dat het lastig te begrijpen/lezen is) dan kun je me altijd via DM of dit topic bereiken.
Wanneer iemand de serieuze intentie heeft om mij daadwerkelijk te helpen aan oplossing van mijn problemen dan stuur ik eventueel de excel sheets (ontwerp met fictieve cijfers) toe zodat deze persoon beeld krijgt bij wat ik bedoel.
Alvast bedankt voor de input
MVG
eL_Jay