Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersF
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-04-2022

TweakersF

Think Different. Think Apple©

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen over mijn vervolgopleiding op HBO niveau.
Ik heb een opleiding ICT beheerder gevolgd op MBO niveau (Niveau 4).
Dat is me prima bevallen. Nu ben ik rond gaan kijken om IT te gaan studeren op HBO niveau.

Ik wil een opleiding die te maken heeft met IT, projectleiding/ondersteuning en consultancy.

Alleen wil ik een ding totaal niet en dat is Programmeren. Dat heb ik een periode gehad tijdens mijn MBO opleiding en dat is me totaal niet bevallen.

Ben al geweest bij de open dagen voor opleidingen als Informatica en bedrijfskundige informatica.

Zou iemand me wellicht de juiste richting in kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In mijn ervaring zijn de opleidingen Informatica en Technische Informatica toch wel voor een groot gedeelte gefocussed op programmeren. Bij Bedrijfskundige Informatica krijg je meestal weinig of geen programmeren, dus misschien is dat wat voor je, maar dan moet je het bedrijfskundige aspect natuurlijk wel leuk vinden.

Je kan natuurlijk ook kijken naar een systeembeheer opleiding op HBO niveau. Hier zijn er niet zo heel veel van, dus je zult misschien wel op kamers moeten gaan als je niet in de buurt van een hogeschool woont die deze studie aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Eindjeles
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
TweakersF schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:51:
Beste Tweakers,

............

Ik wil een opleiding die te maken heeft met IT, projectleiding/ondersteuning en consultancy.
............
Ben al geweest bij de open dagen voor opleidingen als Informatica en bedrijfskundige informatica.
.............
Dan moet de open dag van Bedrijfskundige Informatica je wel erg bevallen zijn, die kom het dichtste in de buurt van wat jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Ik heb zelf ook MBO niveau 2, 3 en 4 gedaan. Ben nu 1,5 jaar bezig met HBO ICT&Business (Voorheen: Bedrijfskundige Informatica) op het Fontys. Ik moet zeggen dat de opleiding me zeer goed bevalt! Ik wilde namelijk het liefst ook zo min mogelijk programmeren.

Je krijgt alleen het 1e jaar wat van programmeren, maar je gaat er niet zo super diep op in. Volgensmij krijgt elke HBO ICT opleiding dit in het 1e jaar als oriëntatie.

Als je dus het liefst zo min mogelijk wilt gaan programmeren en wat meer de consultancy kant op wilt, dan is ICT & Business de juiste keus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:27
YinYang schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:38:

Als je dus het liefst zo min mogelijk wilt gaan programmeren en wat meer de consultancy kant op wilt, dan is ICT & Business de juiste keus :)
Om vervolgens als starter weer te moeten programmeren ....

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dat mensen zich druk maken om die 2 regels die ze programmeren tijdens zo'n opleiding..

Ik vond altijd dat er te weinig nadruk op werd gelegd en dat het totaal niet van deze tijd was. Dan kreeg ik op het HBO lessen in Pascal, terwijl ik op mijn werk al met C# begonnen was :')

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersF
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-04-2022

TweakersF

Think Different. Think Apple©

Topicstarter
2 regels of 1 regel.

Het gaat om het feit dat sommige totaal geen aanleg c.q. interesse hebben in het programmeren. En die gewoon liever met alle andere aspecten binnen de IT bezig zijn.
Lethalis schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:58:
Dat mensen zich druk maken om die 2 regels die ze programmeren tijdens zo'n opleiding..

Ik vond altijd dat er te weinig nadruk op werd gelegd en dat het totaal niet van deze tijd was. Dan kreeg ik op het HBO lessen in Pascal, terwijl ik op mijn werk al met C# begonnen was :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als je echt systeembeheer wil gaan doen, dan moet je specifiek daar naar gaan zoeken. Zoals gezegd, daar zijn wel wat opleidingen voor. Wil je uiteindelijk consultancy doen, dan zul je toch ook wat tech kennis op moeten doen.

Ik hoop serieus dat je bij alle Informatica opleidingen gewoon programmeren krijgt; ook bij bedrijfskundige informatie. Met die laatste opleiding moet je toch een beetje de link worden tussen tech <> sales en dan is enig inzicht in hoe ontwikkeling werkt toch wel cruciaal. Anders kun je beter gewone bedrijfskunde (minus de IT dus) gaan studeren :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
TweakersF schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:01:
2 regels of 1 regel.

Het gaat om het feit dat sommige totaal geen aanleg c.q. interesse hebben in het programmeren. En die gewoon liever met alle andere aspecten binnen de IT bezig zijn.
Dan kun je beter gewoon Bedrijfskunde (zonder IT) doen inderdaad.

Want als jij morgen een firewall beheert en je krijgt bijvoorbeeld script errors die gegenereerd worden door de management console. Dan is het toch wel erg fijn als je tenminste een idee hebt van wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Hoe wil je nou goed (en dan bedoel ik echt goed) in ICT beheer willen zijn als je geen verstand hebt van hoe software in elkaar zit?

Of je gaat nu met je MBO ICT ergens bij een helpdesk zitten (en blijft daar :P ).

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 14-11-2012 14:17 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:16:
[...]
Hoe wil je nou goed (en dan bedoel ik echt goed) in ICT beheer willen zijn als je geen verstand hebt van hoe software in elkaar zit?

Of je gaat nu met je MBO ICT ergens bij een helpdesk zitten (en blijft daar :P ).
Dat is wel een beetje kortzichtig als je het mij vraagt (vraag me!).

Ik kan toevallig programmeren, omdat ik het leuk vind om te doen (als hobby). Mijn collega's kunnen het echter niet en het interesseert hun ook totaal niet. Maar zij doen hun werk echt niet beter of juist minder goed. Toegegeven, er zijn momenten dat mijn 'programming skills' goed van pas komen, maar zo heeft iedereen wel weer bepaalde kennis en/of ervaring waar zij hun voordeel uit kunnen halen.

Overigens ben ik met 'slechts' een MBO3 diploma ook gewoon Consultant, omdat ik gewoon goed ben in wat ik doe en mijn werkgever dat potentieel in mij durfde te zien en de gok heeft genomen toen hij mij aan heeft genomen. TS hoeft zich wat dat betreft van mij ook echt niet te laten afschrikken met het vooruitzicht dat hij z'n hele leven op een helpdesk werkzaam zal zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Van een beetje beheerder wordt ook verwacht dat ze bepaalde taken in bijvoorbeeld powershell kunnen scripten. Als je puur consulting op wil alleen aan de businesskant kun je beter een 'business' opleiding doen en daar wat IT gerelateerde keuzevakken bij doen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Bospa01 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:17:
[...]

Om vervolgens als starter weer te moeten programmeren ....
Waarom "moeten" programmeren als starter? Wie zegt dat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
YinYang schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:28:
[...]

Waarom "moeten" programmeren als starter? Wie zegt dat??
Ook als je voor een consultancy richting gaat binnen de IT zul je technische kennis moeten opdoen, programmeren is daar een onderdeel van.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Bospa01 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:56:
[...]

Ook als je voor een consultancy richting gaat binnen de IT zul je technische kennis moeten opdoen, programmeren is daar een onderdeel van.
Ja oké, dat lijkt me ook logisch. Je kunt niet over iets gaan adviseren zonder dat je er zelf kennis van hebt. Dacht dat je bedoelde dat je eerst een tijd de functie van programmeur moet vervullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
YinYang schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:04:
[...]

Ja oké, dat lijkt me ook logisch. Je kunt niet over iets gaan adviseren zonder dat je er zelf kennis van hebt. Dacht dat je bedoelde dat je eerst een tijd de functie van programmeur moet vervullen..
Een fulltime adviserende rol zul je als starter sowieso niet gaan krijgen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Bospa01 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:07:
[...]

Een fulltime adviserende rol zul je als starter sowieso niet gaan krijgen lijkt me.
Nee dat lijkt me ook niet.

Wat voor TS wel een mogelijkheid zou zijn is om als trainee ergens te beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Bospa01 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:56:
Dat is gewoon niet zo. Probleem is dat consultancy nogal een breed begrip is, een hoop integrators noemen hun programmeurs ook consultants, terwijl het gewoon gedetacheerde developers zijn. Als je absoluut niet wil programmeren kun je beter geen opleiding doen waarin je dat leert, want dan gaan recruiters je ook naar dat soort banen pushen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg momenteel de opleiding ICT beheer op het saxion en heb de 1e 10 weken er nu opzitten.wat wil je weten?

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 20:05
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 23:38:
Ik volg momenteel de opleiding ICT beheer op het saxion en heb de 1e 10 weken er nu opzitten.wat wil je weten?
Ik heb deze opleiding begin dit jaar afgerond.

Je krijgt het eerste half jaar basic programmeren (meer scripten eigenlijk), dit was in mijn tijd Pascal, Unix Bash en AWK.

Je krijgt 2x een semester vrijstelling, waarvan semester 1 en een half jaar stage.

Je geeft aan dat je een opleiding wilt, die te maken heeft met IT, projectleiding/ondersteuning en consultancy. Dan sluit de opleiding Technische Informatica, ICT-Beheer van Saxion Enschede erg goed aan.

Ik geloof dat de Hogeschool van Utrecht ook een soortgelijke opleiding geeft (Systeembeheerder?).

Ik zou eventueel mijn diploma erbij kunnen pakken om te kijken welke vakken ik exact heb gehad. Ben toen begonnen in 2007 dus veel van de lesstof zou vervallen zijn inmiddels.

[ Voor 36% gewijzigd door Baiko op 15-11-2012 04:42 ]

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

• Encryla
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-02 15:24
Ik heb de opleiding Business IT & Management (voorheen Bedrijfskundige Informatica) bijna afgerond.

Tijdens deze opleiding wordt de nadruk toch wel gelegd op de business kant en minder op de technische kant van de IT. Programmeren komt dan idd minder aan bod. Ik geloof dat ik 2 periodes heb gehad waarin ik moest programmeren, waarbij we een simpele applicatie op moesten zetten of een paar scriptcodes aan moesten maken.. Vaak gebeurde dit al met samenwerking van Informatica studenten, dus dit was al niet zo lastig.

Echter krijg ik veel te horen dat wanneer je full-time begint te werken, dat kennis van programmeren bijna altijd vereist is. Kunnen programmeren is dan niet altijd eenmust, maar het uit kunnen lezen van code is wel een vereiste. Ik denk dat het met jouw MBO achtergrond wel moet lukken om codes uit te lezen?
En zo niet, zoals BosPa01 al aangaf; wordt je in de eerste weken getraind om kennis op te doen van de applicatie/programmeertaal. Dan is het wel de vraag of dit past in je carriéreprofiel.

Ga dus goed na wat je wilt doen, als je enkel consultancy wilt doen dan zijn er wellicht betere opleidingen beschikbaar.

PSN: Edgyi-

Verwijderd

Ik heb juist het idee gekregen dat ik wordt opgeleid tot consultant ipv beheerder -.- .
Heb tot nu toe alleen nog maar vakken als applicatieontwikkeling(het testen ervan),procesmanagement, presenteren enzo gehad. De andere vakken zoals loadbalancing en architectuur vind ik persoonlijk niks aan.
Zit ook te denken aan stoppen om dan Media, Informatie en Communicatie te doen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 16:23
Bedrijfskundige Informatica is je studie ;) Heb het zelf ook gewoon, zowel bachelor als master, en daarmee kan je prima de kant op die jij voor ogen hebt ;)
Let wel: kunnen programmeren en de "rationale" ervan begrijpen wordt ernstig aangeraden aangezien dit je een dikke pre gaat opleveren bij een toekomstige baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:45
Zelf heb ik de opleiding Technische Informatica met differentiatie beheer gevolgd aan het Saxion te Enschede.

Hierin werdt meer de nadruk gelegd op het projectmatig werken volgens bepaalde methodes. Je wordt als het ware opgeleidt tot consultant/projectleider. Uiteraard kent het, zoals elke ICT-opleiding, wel enige programmeervakken. Maar deze waren (naar mijn mening) met twee vingers in de neus te halen.

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Pagina: 1