Zeer hoge temperaturen bij Medion Erazer X6812

Pagina: 1
Acties:

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:21
Beste,

Ik heb zojuist Windows 8 geinstalleerd en ben daar lekker mee aan het spelen geweest. Nu heb ik voor mijn werk het volledige pakket van Adobe nodig, dus ik ben deze gaan installeren.

Hierbij ging mijn Fan op volle toeren draaien, wat niet gek is bij het installeren van zo'n groot pakket. Nadat de installatie klaar is, stopt de Fan ook bijna direct met draaien en is de laptop weer stil.

Wel valt het mij op de de temperaturen hierdoor flink omhoog gelopen zijn. Op het moment van het schrijven van dit bericht, staat er vrijwel niets qua programma's open op deze computer. Toch blijft de temperatuur erg hoog, voornamelijk van mijn Moederbord. De processor begint wel weer langzaam terug te lopen en zit nu rond de 48 graden. (deze was tijdens het installeren rond de 58, wat niet gevaarlijk is volgens mij)

Ik heb dit gemeten met Speccy en Speedfan. In Speccy valt het me op dat er bij mijn Moederbord: CPU1 achter staat. Geen idee wat dit precies betekend, is er iets stuk, heb ik maar 1 CPU?

Hier in ieder geval een screenshot, met daarop de temperaturen. Ook staan er de specificaties van mijn laptop op:

Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/1158/screenshotuzu.png

ps, mijn laptop staat schuin op een standaard van Logitech, dus er is genoeg ruimte onder, voor het aanzuigen van lucht en het afvoeren van lucht.

ps2, klopt het dat er nog wel eens wat bugs zijn met het plaatsen van berichten? Moet ik deze ergens melden?

[ Voor 3% gewijzigd door Krilo_89 op 14-11-2012 10:23 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:14

Nemesizz

Untouchable

Die temperaturen zijn vrij normaal voor een laptop. Die dingen worden gewoon warmer dan desktops ivm de zeer beperkte ruimte voor de koeling.

Dat er maar 1 CPU in zit dat klopt. Je hebt 1 processor met 2 kernen (met hyperthreading 'ziet' Windows dat als 4).

• Krilo_89
Nemesizz schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:28:
Die temperaturen zijn vrij normaal voor een laptop. Die dingen worden gewoon warmer dan desktops ivm de zeer beperkte ruimte voor de koeling.

Dat er maar 1 CPU in zit dat klopt. Je hebt 1 processor met 2 kernen (met hyperthreading 'ziet' Windows dat als 4).
Oke, dat laatste snap ik. Speedfan laat zien dat er 4 CPU kernen in zitten neem ik aan?

Maar waarom zie ik ook nog de temperatuur van het moederbord, of is dat gewoon onzin? Want op dit moment als ik Speccy opstart, staat er dus geen temperatuur meer achter 8)7 . De processor temperatuur vond ik ook niet gevaarlijk hoog (57 graden), maar 74 graden voor een moederbord (als dat al mogelijk is) wel. Kortom, kan ik die moederbord temperatuur serieus nemen en moet ik kijken of er iets mis is met de koeling, of hoef ik mij nergens zorgen om te maken?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:14

Nemesizz

Untouchable

Denk dat je daar niet druk over hoeft te maken, is waarschijnlijk een 'spook sensor', gewoon een niet aangesloten sensor. Bepaalde programma's 'zien' soms van die niet aangesloten sensors en dan krijg je vage waardes van temparaturen. Meestal dingen als -128 +128 -256 +256, maar soms ook waardes die afwijken (zoals 74 graden).

Heb een keer een Gigabyte moederbord gehad met een 'spook sensor' die ook altijd 72ºC aangaf, ongeacht de load of hoe lang de PC aanstond en ongeacht de omgevings temperatuur.

Je kan altijd kijken of de koelribben niet vol stof zitten (bij laptops raken die vaak verstopt), maar verder hoef je er denk ik niks aan te doen.

• Krilo_89
Nemesizz schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:24:
Denk dat je daar niet druk over hoeft te maken, is waarschijnlijk een 'spook sensor', gewoon een niet aangesloten sensor. Bepaalde programma's 'zien' soms van die niet aangesloten sensors en dan krijg je vage waardes van temparaturen. Meestal dingen als -128 +128 -256 +256, maar soms ook waardes die afwijken (zoals 74 graden).

Heb een keer een Gigabyte moederbord gehad met een 'spook sensor' die ook altijd 72ºC aangaf, ongeacht de load of hoe lang de PC aanstond en ongeacht de omgevings temperatuur.

Je kan altijd kijken of de koelribben niet vol stof zitten (bij laptops raken die vaak verstopt), maar verder hoef je er denk ik niks aan te doen.
Top! Bedankt voor de uitleg!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Zoals al gezegd niks om je druk over te maken ik heb trouwens dezelfde laptop een serie nieuwer met een i7 2670 en gt555 prima laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door maarten12100 op 14-11-2012 18:32 ]

Pagina: 1