Toon posts:

Wat is/doet een peltier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Topic zegt et: Wat is/doet een peltier
Is het handig en heeft het voordelen en nadelen...

Search doet et nie ;)

Mzl

Verwijderd

een peltier is een koel element wat aan de ene kant heel koud wordt en aan de andere kant heel heet tussen deze 2 kanten zit 70 graden verschil maximaal

grote nadeel is dat ze heel veel stroom trekken en dat ze eigenlijk alleen maar goed werken als je de warme kant zo koud mogelijk probeerd te maken want dan zal de koude kant alleen maar kouder worden

Verwijderd

Topicstarter
Ok... Maar hoe werkt dat... Ik zet een Peltier op me processor... Shim onderop... Daar bovenop peltier, en daar bovenop Thermoengine... Gaat dat werken ?

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 16:05

Bene

list incomprehension

In principe: ja. Alleen is het in praktijk meer werk - peltiers worden zo koud dat de lucht eromheen zo ver afkoeld dat de waterstof in de lucht op je chip en peltier condenseert - water in je PC dus. Heel, heel goed isoleren die hap. En daarbij slurpt 'ie stroom, vaak moet je een tweede supply installeren.

Verwijderd

ja plus dat het niet meevalt om de warme kant koud te houden daar heb je een flinke heatsink voor nodig of waterkoeling

Verwijderd

Topicstarter
80 watt peltier moet lukken toch in mijn PC met 340 watt voeding ? Anders heb ik ook nog wel een oude voeding liggen die ik om kan bouwen trouwens...
En dat isoleren... Hoe gaat dat in ze'n werk?

Verwijderd

Op vrijdag 01 juni 2001 12:28 schreef Sn@ke het volgende:
Ok... Maar hoe werkt dat... Ik zet een Peltier op me processor... Shim onderop... Daar bovenop peltier, en daar bovenop Thermoengine... Gaat dat werken ?
Ja het werkt wel, maar neit goed })

Je hebt zo ie zo een krachtige voeding nodig voor je peltier (handigst is een aparte voeding, dus gewoon naar de electro boer en de juiste voeding vinden, of zelf iets in elkaar knutselen).

Je hebt dan je proc op je mobo, dan krijg je daarop je koel element. Deze wordt opgebouwd als volgt. Een coldplate (voor de spreiding van de warmte) met daarop een peltier. Hier op wordt dan een koelblok gemonteerd en strak aangespannen. Dus coldplate, peltier en koelblok strak op elkaar gedraaid/perst.

Als koelblok moet je toch voor waterkoeling gaan in jouw geval, aangezien je nu een processor hebt die veel warmte produceert, heb je daarvoor een grote peltier nodig die weer veel warmte genereert. Luchtkoeling kan dit niet allemaal afvoeren.

Kom je toch op water koeling. ZO'n beetje is het wel. Natuurlijk als dat nodig is wel je mobo/proc isoleren tegen de buiten lucht. Vanwege condensatie e.d.

-- edit --

Een normale pc voeding is hier dus niet geschikt voor (zonder aanpassing) dus je kan beter een profesionele voeding kopen. Niet duur, zag er laatst een voor ongeveer 275 piekjes. Ongeveer de kosten van een normale voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm dat worden dus wel allemaal een beetje grote aanpassingen...

Tnx voor de info... Over een tijdje ga ik er misschien aan beginnen maar nu nog niet :))
Eerst ff sparen :D

mzl

Verwijderd

Misschien eerst beginnen met water koeling, als dat goed bevalt/werkt dan een peltier er aan toevoegen. Kan je namelijk tijdelijk je pc al beter koelen terwijl je doorspaart voor die voeding en peltier.

Maar ja. Helaas produceert die AMD procs nog aardig wat warmte, trouwens alle procs behalve de transmeta.. hmm zijn die een beetje te clocken ... over dan.. })

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Op vrijdag 01 juni 2001 12:32 schreef Bene het volgende:
..de waterstof in de lucht op je chip en peltier condenseert...
Je bedoelt water :) Als je watersotf wilt moet je nog net wat harder koelen... bovendien knalt heel de zooi uit elkaar als je er teveel van hebt. Power on => vonkje => boem :)

By each crime and every kindness, we birth our future

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Voor enige basis-info:

www.waterkoeling.nl/peltiers.shtml
Pagina: 1