Wel of geen bad sector(s)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-07 17:58
Ik weet bijna zeker dat deze vraag eerder gesteld moet zijn alleen kan ik het niet vinden.
Ik hoop dan ook dat jullie het mij niet kwalijk nemen mocht dit eerder gevraagd zijn :)

Ik heb 4 dezelfde hdd's in mijn systeem zitten.
Echter valt mij iets op in de SMART waardes.

1 hdd wijkt af van de rest, echter alleen via het programma hdtune.
Afbeeldingslocatie: http://www.kene.nl/hdtune.png
Bij de eerste harde schijf staat zoals je kunt zien op het screenshot bij current pending sector bij data 1.
Bij de andere harde schijven is dat 0.

Echter bij 2 andere hdd programma's (hdd scan en hdd health) waar ik de SMART uitlees zit geen verschil.
Afbeeldingslocatie: http://www.kene.nl/hddscan-hddhealth.png
Het is mij in dit geval niet duidelijk of ik nou wel of geen bad sectors heb.

Tevens vraag ik mij af waarom er verschil zit in de verschillende programma's en of dit cijfer 1 bij data kwaad kan?

Ik weet namelijk niet hoelang dat cijfer 1 er al staat (nog nooit eerder gecheckt).
De check doe ik ook eigenlijk zomaar, er is geen specifeke reden voor en alle hdd's werken normaal.

EDIT
Via crystaldiskinfo wel een waarschuwing:
Afbeeldingslocatie: http://www.kene.nl/crystaldiskinfo.png
Moet ik hier nu iets mee doen?

[ Voor 15% gewijzigd door knorde op 14-11-2012 09:13 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-07 22:00
Hier een handig wikipedia artikeltje wat alle S.M.A.R.T waarden betekenen.
Wikipedia: S.M.A.R.T..

Scan die hardeschijf voor de zekerheid een keer grondig met de tool van Western Digital
http://support.wdc.com/pr...groupid=606&sid=3&lang=en
Hiermee kan je een extended test draaien waarmee je heel de schijf test (let op dit duurt een tijdje)

Voor de rest zou ik me er nog niet heel druk om maaken de waarde blijft zo staan totdat de sector een keer overschreven word. Gaat de waarde dan omlaag is er niks aan het handje, gaat hij omhoog dan moet je er inderdaad aan gaan denken om je schijf te gaan vervangen.

Ik heb hier trouwens ook een AV-GP schijf draaien die hetzelfde aangeeft maar deze doet het ook gewoon nog prima

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 23:50

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

chickpoint schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:35:
Voor de rest zou ik me er nog niet heel druk om maaken de waarde blijft zo staan totdat de sector een keer overschreven word. Gaat de waarde dan omlaag is er niks aan het handje, gaat hij omhoog dan moet je er inderdaad aan gaan denken om je schijf te gaan vervangen.
Met 1 reallocated sector zou ik me nog geen zorgen gaan maken. Gevalletje kan gebeuren, dat er van als die sectoren uit 500GB eentje even niet zo fris meer is na 7000 bedrijfsuren.

Je wilt wel in de gaten houden of het getal niet (snel) groter wordt. Hij kan prima al twee maanden zo draaien, je houd het immers niet bij zeg je. En hij kan ook prima een jaar draaien met 1 op de teller, of met 18 op de teller om maar een getal uit de lucht te grijpen.
Bovendien is het bij jou nog een Pending Sector, nog niet Reallocated.

Regelmatig controleren als je schijven belangrijk voor je zijn. Bij voorkeur automatiseer je dat proces zodat je een notificatie krijgt als er belangrijke waarden veranderen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-07 17:58
Ik heb via die tool van Western Digital een extended test gedaan en die gaf geen fouten aan (alles PASS).
Daarna heb ik een write zeros gedaan via diezelfde tool.

Nu geeft hij geen 1 meer aan bij pending sector, het staat nu gewoon net zoals die andere schijven op 0.
Echter staat bij reallocated sector count ook gewoon 0, het lijkt er dus op dat hij niet vervangen is.
Kan dat kloppen?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Dat klopt. Een onleesbare sector wordt alleen vervangen als hij na het overschrijven nog steeds onleesbaar is. Pas op dat moment wordt die sector afgeschreven. Bij moderne schijven met hoge datadichtheid komt het steeds vaker voor dat sectoren fysiek in orde zijn, maar door onvoldoende ECC ('bit rot') de sector niet corruptievrij uit te lezen is. Volgens de ATA standaard mag de schijf geen corrupte data leveren, dus levert het een I/O error als je maar lang genoeg wacht.

Current Pending Sector is een actieve bad sector, daar had jij er dus één van. Je andere SMART programma's zijn niet goed; de rechter liet zelfs helemaal niet de RAW VALUE zien waar het allemaal om draait. Die genormaliseerde waarden (current/worst/threshold) kun je vergeten.

Je hebt de bad sector overschreven tijdens je zero write. Door een bad sector te overschrijven, los je het probleem op. De schijf kan immers niet de oude data van de bad sector herconstrueren, maar nadat jij de sector overschrijft is dat probleem overbodig geworden; de oude gegevens zijn immers niet meer nodig. De schijf kan dan de nieuwe gegevens naar de betreffende sector schrijven en kijken of deze sector daarna weer leesbaar is.

Is dat zo, dan wordt de sector niet omgewisseld (geen Reallocated Sector Count). Alleen bij fysieke schade gebeurt dit, niet in gevallen waar het enkel ging om onvoldoende ECC bitcorrectie.

Overigens zie je hoe slecht HDtune is. Je hebt een actieve bad sector in je eerste screenshot, maar HDtune geeft gewoon 'Ok' aan. Er bestaat geen enkel SMART programma waar ik tevreden over ben, allemaal scoren ze wat mij betreft armoedig laag. Jammer, want SMART is superhandig, je kunt direct zien of je bad sectors of kabelproblemen hebt en nog een heleboel meer. Erg jammer dat ik de enige lijk die er enthousiast over is. Soms denk ik wel dat de auteurs van die programma's ook niet snappen hoe SMART werkt. Ga dan aardappels pellen...