Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

CPU in laptop vervangen, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb een laptop waar ik een beetje tegen de grens van de cpu aan begin te hakkelen denk ik. Het gaat om een Acer Extensa 5630Z.

Nou weet ik dat je bij het upgraden van een gewone pc op het (of de?) socket moet letten, maar hoe werkt dat bij een laptop? Hoe zoek ik hier de snelste processor voor uit? Kan ik gewoon een processor nemen die ook in een desktop gaat of heb ik een andere nodig? Dual of quad, wat is mogelijk (ik neem aan dat ik de limiet van 667 fsb in de gaten moet houden, maar is dat een verplichting)?

Mijn dank is groot!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op de socket moet je ook letten, je kunt hier niet zomaar een desktop CPU induwen, gezien die niet beschikken over socket P. Een quadcore staat iig niet in de PW: http://tweakers.net/categ...YEkWWJOUpW0UpGRsZKsbW1tQA (sorry voor de lelijke link, kan de shortener niet meer vinden in de nieuwe layout).

Verder moet je de TDP in de gaten houden. Volgens de specs die je geeft is die 35W. Pak dus niet een CPU die daarboven zit, dat kan je koeling mogelijk niet aan.

• Verstekbakker
  • Niet online
Ah! Dat verduidelijkt al heel wat. Ik zag nergens een socket staan bij mn specs, maar voor laptops (of in elk geval voor die van mij) heb je dus socket P.

Dan is in de PW de C2D P8400 de snelste en de "goedkoopste".

Maar heeft het wel zin om te upgraden naar een andere proc. als mijn FSB maar 667 is?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:18
Een tip: koop de CPU tweedehands, dat scheelt je veel geld. Het zijn namelijk toch al wat oudere CPU's, misschien kun je ze niet eens meer nieuw krijgen.

Verder opletten op het Socket, TDP en FSB. Zoals TERW_DAN al zei.
De P8400 gaat toch niet werken? Die heeft een FSB van 1066MHz. Wat is de max FSB die je chipset aankan?

edit:

Als ik dit lees:
http://support.acer.com/a...30Z/Extensa5630Zsp2.shtml
667MHz FSB
Maar Intel zegt: http://www.intel.com/cont.../mobile-chipset-gl40.html
800MHz FSB, als dat klopt dan is het snelste wat erin kan wss een T9500 (2,6GHz, let wel op het socket!!) Mits de BIOS het allemaal toelaat natuurlijk...

[ Voor 43% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-11-2012 00:52 ]

My favorite programming language is solder.

• Verstekbakker
  • Niet online
Dus de FSB is een verplichting? Ik zag de P8400 (2MB L2, 1066FSB, 2,26GHz) voor 23 euro (gebruikt uiteraard), maar die is dus ook 1066... En dat gaat dan dus echt niet werken?

De T9500 is een beetje prijzig met 100 euro...

Ga ik het verschil merken tussen de T3200 (1MB L2, 667FSB, 2,0GHz) en T9500 (6MB L2, 800FSB, 2,6GHz)? Is dat verschil 100 euro waard?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:18
Een CPU met een FSB van 1066MHz gaat echt niet werken. Het hoogste wat misschien kan werken is 800Mhz. Dus een T9300 of een T9500, €100,- is voor een gebruikte CPU veel te duur imho.
Ga je het verschil merken, dat wel (vooral door de grotere cache) maar €100,- is het niet waard.

My favorite programming language is solder.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je veel meer snelheidsverschil gaat merken met een SSD dan met een nieuwe CPU.

• Verstekbakker
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op woensdag 14 november 2012 @ 19:57:
Een CPU met een FSB van 1066MHz gaat echt niet werken. Het hoogste wat misschien kan werken is 800Mhz. Dus een T9300 of een T9500, €100,- is voor een gebruikte CPU veel te duur imho.
Ga je het verschil merken, dat wel (vooral door de grotere cache) maar €100,- is het niet waard.
Ok, dan ga ik die droom laten varen tot ik een tegen kom voor een acceptabele prijs. Heel erg bedankt voor je advies!
Admiral Freebee schreef op woensdag 14 november 2012 @ 19:59:
Ik denk dat je veel meer snelheidsverschil gaat merken met een SSD dan met een nieuwe CPU.
Ik merk vooral dat mijn cpu op 100% blijft hangen bij mijn handelingen. Een SSD zou ik graag willen, maar de schijf die er nu in zit is 640GB, en dat is veel te duur in SSD. Helaas.

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:52
Tip, koop een SSD van zeg maar 128gig, of 256.
Zet je huidige hardeschijf in een kleine 2.5inch bracket.

- En meer ruimte.
- En een snellere laptop.

- Alleen een kleine 2.5 inch bracket die je altijd moet meesleuren, maar wel weer usb powered.

Zo heb ik het in ieder geval, ik kan je zeggen ik zou nooit meer een SSD willen missen, zelfs als het er 1 van 64gig zal moeten zijn.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:46
Of het beste van beide werelden :hybride, seagate momentus xt 750Gb.
Ik heb hem in mn laptop leest schrijft gemiddeld 130 Mb per sec.
Is ook maar E100

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:40

Quad

Doof

Gewoon een HDD ODD bracket oppikken via eBay voor 10,- Deze stop je in je opticalbay en daar stop je de SSD dan in :).

Zoals gezegd, proberen in de V&A een tweedehandsje voor weinig geld op te pikken die hierin past.

Edit: Als ik zo snel kijk zijn er verder bar weinig CPU's met een 667Mhz bussnelheid én socket P. Gaat dus lastig worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Quad op 14-11-2012 23:54 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Verstekbakker
  • Niet online
Nou het heeft even geduurd, maar er zit een andere processor in. Even een follow-up voor lui die heel toevallig hetzelfde wilden doen:

Allereerst had ik een ssd gekocht van 256GB, maar die gaf geen winst in snelheid tov de schijf die er al in zat. Ik vond de capaciteit belangrijker dan de snelheidswinst, dus die ssd is verplaatst naar een MSI Wind U100 (die er overigens ook in snelheid niet op vooruit ging, maar heeft nu wel 100GB extra). De schijf die ik er al in had was sowieso al razendsnel. Irrelevante feiten, terug naar de kern van de zaak.

Ik heb een kit van 4GB (2x2GB) 800MHz geheugen gekocht en ingebouwd en vervolgens op ebay een T9500 proc gevonden voor 65 dollar. Kwamen wel nog 25 dollar verzendkosten bij, na omrekenen was ik daar 70 euro voor kwijt. Aan de hoge kant, maar het liet mij niet los (het topic is al oud, dus ik heb er lang mee rondgelopen!), dus het is ook een beetje therapeutisch.

En het werkt! Hij is ook merkbaar sneller, alles reageert lekker direct. De temperatuur ligt wel iets hoger, zo rond de 50 als ik dit aan het typen ben, als de fan aanspringt gaat hij naar 40. Ik ga ervan uit dat dit normaal is.

Ondanks dat het maximum van het moederbord volgens Acer een FSB van 667 is, draait hij na vervangen van proc en ram op 800MHz FSB. Nogmaals dank aan iedereen met input!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:40

Quad

Doof

Frapant dat de SSD niet merkbaar sneller is dan een HDD, want in al mijn ervaringen is werken met een SSD veel prettiger dan dat je op een HDD zit.

Je hebt er wel het OS erop gezet neem ik aan?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als een SSD niet merkbaar sneller is dan een HDD is er toch echt iets niet helemaal goed. Sinds ik een SSD in m'n systeem heb zitten is die echt merkbaar snelller

Verwijderd

Hoe is een systeem met SSD niet sneller?
De IOPS t.o.v. een normale HDD ligt rustig 50.000 hoger wat je echt moet merken, zelfs met 4Gb ram.

Mijn Core 2 Duo desktop met 4Gb en een Intel X25M voelt sneller aan dan een Core i7 Quadcore met 8Gb en een 500Gb 7200rpm. (tenzij je gaat renderen of iets dergelijks)

Draai dus eens hdtune op je SSD en doe meteen eens een error check?

• Verstekbakker
  • Niet online
De bottleneck lag bij de CPU. Mijn tegens tov ssd staan hierboven; het is te klein. De ssd is prima in orde, met een Ferrari sta je voor hetzelfde stoplicht als de Nissan Micra naast je.
Pagina: 1