Upgraden of vernieuwen?

Pagina: 1
Acties:

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op dit moment ben ik aan het oriënteren of het interessant is om een nieuwe desktop computer samen te stellen, danwel compleet te kopen.

Laat ik beginnen met m'n huidige configuratie:
- Asus P5B motherboard
- Intel Core 2 CPU 6300 @ 1.86 GHz
- 2048 MB (2x 1024 Corsair DDR2-SDRAM)
- Nvidia GeForce 7300 GT
- WD 2500KS-00MJB0 (250GB)
- WD Ext HDD 1021 (1000GB)
- BenQ DVD LS DW1655
- Fujitsu Siemens D22W-1 22 inches
- Philips 170V 17 inches
- Xgear kast met naamloze voeding
- muis, keyboard, headset en wat schijven die waarschijnlijk dood zijn

Bovenstaand is een systeem dat ik met behulp van vrienden zelf samen heb gesteld in 2006. Het systeem is dus ouder dan 6 jaar. In principe werkt het nog vrij aardig, maar ik kom capaciteit tekort bij videobewerken en Photoshoppen. Daarnaast valt vaak de USB-poort uit, en daarmee ook m'n WiFi-adapter.

Gezien ik me sinds die tijd niet meer in componenten heb verdiept, wil ik graag allereerst weten op welke positie mijn huidige systeem op dit moment staat. Ga ik bijvoorbeeld met de goedkoopste desktop van Dell (349,-) er ten opzichte van mijn huidige configuratie op vooruit?

Heeft het zin om dit systeem nog te upgraden, of kan ik beter nieuw kopen? In onderdelen / of compleet systeem.
- De muis, keyboard, monitoren en externe HDD wil ik blijven gebruiken
- De schijven vind ik zwakke punten, er gaan regelmatig kapot. En ben niet altijd even vlot met backuppen. Liefst nieuw dus. Minimaal 1 TB. Kast eventueel her te gebruiken. Frisse nieuwe kast ook prima.
- Overige onderdelen ter overweging.

Wat wil ik met het systeem kunnen doen? Vlot Photoshoppen, muziek luisteren, surfen en een enkele keer video bewerken. Budget heb ik nog niet gesteld, maar ik ben benieuwd wat ik voor zo'n 300-400 euro kan. Is het basissysteem uit de best buy guide wat voor mij?

Verwijderd

Ik zou het toch eerder in de zelfbouwhoek zoeken, als je het aandurft. De Pentium die daar in staat is toch wel een stukje rapper dan de Celeron in dat Dell-systeempje.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Basis systeem uit de BBG is een pak sneller dan die Dell. Bij de Dell zit dan wel weer een Windows licentie natuurlijk. Kijk dus eerst even naar de BBG, misschien is dit het systeem dat je zoekt.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 20:22
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 82,20€ 82,20
1Gigabyte GA-870A-USB3€ 50,20€ 50,20
1Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 99,-€ 99,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 66,80€ 66,80
1HKC 3011NS€ 23,40€ 23,40
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 35,90€ 35,90
1XFX Pro 550W€ 54,50€ 54,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,-

Je komt dan ongeveer hier op uit. Met een quadcore en 8gb werkgeheugen kun je weer even vooruit.
De ATI 7770 bied erg goede game prestaties voor zijn geld, al moet je er geen wonderen van verwachten.

Mocht dit je toch nog te duur zijn dan kan je je eigen behuizing hergebruiken, een goedkopere grafische kaart nemen (al maken grafische programma's tegenwoordig steeds meer gebruik van je grafische kaart) en/of je oude hardware verkopen.

Met minder als bovenstaande zou ik in ieder geval geen genoegen nemen, anders is het na 2 jaar weer uitgerangeerd.

edit: voeding zou je ook nog een stapje terug op kunnen doen: een BeQuiet 300W bijvoorbeeld (scheelt €20)

Verwijderd

Als ik naar je lijstje kijk dan zie ik geen enkel onderdeel dat zinvol is om te behouden (ofwel vanwege relatief lage prestaties (zoals GPU) ofwel vanwege incompatibiliteit met moderne onderdelen (zoals CPU)). Mijn advies is in lijn met de mensen boven mij: koop een nieuwe pc.

Ik denk dat je weg kunt komen met een setup zonder losse grafische kaart aangezien je geen games speelt. Die besparing zou ik in een SSD steken die een enorme positieve invloed heeft op normale office taken!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dank, duidelijk om dus nieuw te doen.
Terrz schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:01:
[...]
een goedkopere grafische kaart nemen (al maken grafische programma's tegenwoordig steeds meer gebruik van je grafische kaart) en/of je oude hardware verkopen.
[...]
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:28:
Ik denk dat je weg kunt komen met een setup zonder losse grafische kaart aangezien je geen games speelt. Die besparing zou ik in een SSD steken die een enorme positieve invloed heeft op normale office taken!
Daar ben ik dus benieuwd naar. Heb je voor een programma's als Sony Vegas geen losse grafische kaart nodig?
Pagina: 1