Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_Br
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 16:16
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerst film projectje van de kat van mijn vriendin.
Ik heb het beestje op video vastgelegd d.m.v. een Nikon D90.
Ik zou graag wat tips willen krijgen van mensen m.b.t. het filmen.
- Is het bijvoorbeeld mogelijk om steady te filmen zonder zo'n dure tripot standaard?
- Hoe fix ik die exposure verandering (zodat het licht ook steady is)?
- Wat zou je anders doen?

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=VTXHfQMfd5U&feature=plcp]

De muziek heb ik ook gemaakt, als je daar nog op/aanmerkingen over hebt, is ook welkom :D.

portfolio : www.breeed.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Maarten_Br schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:32:
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerst film projectje van de kat van mijn vriendin.
Ik heb het beestje op video vastgelegd d.m.v. een Nikon D90.
Ik zou graag wat tips willen krijgen van mensen m.b.t. het filmen.
- Is het bijvoorbeeld mogelijk om steady te filmen zonder zo'n dure tripot standaard?
- Hoe fix ik die exposure verandering (zodat het licht ook steady is)?
- Wat zou je anders doen?

[video]

De muziek heb ik ook gemaakt, als je daar nog op/aanmerkingen over hebt, is ook welkom :D.
Ik heb totaal geen ervaring met filmen of het beoordelen ervan, maar wat ik zie is een beeld dat nogal onrustig is. Hoe je dat doet zonder een dure tripod? Koop een goedkope tripod, of ondersteun je camera op iets anders. Maar wat oefening baart ook kunst, want ik vind wel dat je heel erg beweegt ook voor uit de hand :)

Als je geen exposure verandering wilt, dan moet je de settings op manual doen, dan veranderd er niets totdat jij zelf iets veranderd. Staat ongetwijfeld in de handleiding van je camera hoe je dat kan doen.

Stukjes die je gefilmd hebt vind ik net een beetje te lang voordat je naar het volgende shot gaat (hoe noem je dat in film termen?) Houd het bij een paar seconden, vooral stukjes waar niet echt iets interessants te zien is. Na 4/5 seconden heb je het echt al wel gezien en begint het langdradig / saai te worden als je dan te lang blijft hangen.

In en uitzoomen tijdens het filmen zou ik niet doen, dat kijkt onrustig, vooral als het niet super smooth gaat.

Muziekje is wel ok denk ik, zou zo in een scene van filmpje op baby tv kunnen ofzo :+

Verder leuk om eens een video testcase te zien !

[ Voor 7% gewijzigd door hypz op 13-11-2012 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42
Grappig om te zien, omdat het zo'n heerlijk lui beest is, maar echt hoogstaand qua techniek is het niet :P

Tips:
[list]• Film in M(anual), dan kan/moet je alles zelf instellen en krijg je dus ook niet dat je beeld constant donkerder of lichter wordt
• Als je geen statief of stabilisatie kunt betalen, zorg dan voor andere ondersteuning, desnoods leun je met je armen/ellebogen/handen op een stoel of een kast, zolang je de camera er maar stiller door kunt houden
• Probeer zo min mogelijk te zoomen tijdens het filmen en áls je het doet, doe het langzaam en beheerst, niet in delen, want dat levert alleen maar schokkerig beeld op
• Beperk cuts (shots/scènes) tot een paar seconden, meer dan 10 seconden één beeld wil je niet gebruiken en zeker niet bij een onderwerp wat niet heel veel beweegt/doet, dan kan je het beter bij 1-5 sec houden
Muziek vind ik er wel goed bij passen, gaf het wel een lekker loom/traag sfeertje :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:42
  • Dat schudden van het beeld is inderdaad nogal onrustig, zeker omdat het onderwerp bezig is lekker in slaap te sukkelen.
  • Toffe muziek erbij, twee akkoorden meer moet dat niet zijn :) Wel meen ik dat een van de bronnen niet meegaat met de twee alternerende akkoorden (maar mss was dat wel je bedoeling).
  • Ik zou zelf het moment dat ie wegzakt (ophoudt met bewegen) precies laten samenvallen met het aflopen van de muziek. Dan nog even een paar seconden stilte en dan einde.
Mooie kat overigens.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Maarten_Br
@hyps: haha ja dat bewegen valt tegen ik leunde tegen een wankel tafeltje op dat moment!
verder weet ik niet zeker of het nou de manual instelling is.. Met fotograferen moet je op manual idd alles zelf instellen, inmiddels heb ik iets gelezen over AE lock tijdens het filmen, dat ga ik samen met de andere tips bij een vervolgfilmpje eens toepassen.
@Hahn, thanks voor de tips! heel bruikbaar! :)
@mekkieboek: Over de muziek, ja dat heb je goed gehoord, dat moet het 'eigenwijze' voorstellen van een kat zegmaar, (eerst zaten er nog wat dissonanten in, maar dat was gewoon lelijk).
en ook bedankt voor de tips!

Volgende keer neem ik ze allemaal mee! (vind filmen stiekem best wel leuk)

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:17

the mod man

iets van beeldmaker

Hahn schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 22:16:
Grappig om te zien, omdat het zo'n heerlijk lui beest is, maar echt hoogstaand qua techniek is het niet :P

Tips:
[list]• Film in M(anual), dan kan/moet je alles zelf instellen en krijg je dus ook niet dat je beeld constant donkerder of lichter wordt

Is bij de D90 niet waar. Weet ook niet waarom maar zelf ook last van gehad.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_Br
@ the mod man:
klopt, voor foto's geldt het uiteraard wel, maar voor film blijft de camera de exposure aanpassen. Ik ga de manual nog eens doorbladeren voor de instellingen zodat ik de autoexposure kan locken met één druk op de knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42
the mod man schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:06:
[...]

Is bij de D90 niet waar. Weet ook niet waarom maar zelf ook last van gehad.
Duidelijk, nieuwe camera kopen dus! :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_Br
@ Hahn, tuurlijk, doen we :D!
Eerst wil ik nog ff oefenen met deze. Het volgende filmpje wordt beter hoor, dat beloof ik :)

Pagina: 1