Apple Iphone garantie ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:57
Hoi,

Bij deze wilde ik mijn ervaring delen met de garantie van apple. E.e.a. startte toen mijn telefoon (iPhone 4s) 3 weken geleden spontaan begon uit te vallen bij een batterijindicatie van bv nog 10 tot 15 %. Na enkele resets, batterijcalibraties, fabrieksinstellingen, en IOS updates bleef dit aanhouden. Helaas was mijn telefoon net 19 dagen over de (1 jaar) garantie termijn van Apple heen. Toch gebeld. Toen gebeurde er iets merkwaardigs.

De helpdesk medewerker wees me op de 1 jaar garantie van apple en dat mijn telefoon daarbuiten viel. Dat ik moest betalen voor de reparatie. Ik vertelde hem dat me dat verwonderde aangezien op de site van Apple zelf staat dat Apple in Nederland zich ook houdt aan de Nederlandse wetgeving. Die dus bovenop de standaard Apple garantie valt. Ik verwachtte op weerstand te stuiten, maar de helpdesk medewerker schakelde meteen om. Hij zei; u heeft gelijk, ik mag het alleen niet zeggen.U heeft recht op 2 jaar garantie in Nederland op elektronische apparatuur etc. Ik vroeg waarom zegt u eerst dat het geld kost en daarna draait u als een blad aan een boom om. Hij zei dat ze zich houden aan de Nederlandse wet, maar omdat ze een Amerikaans bedrijf zijn ze niet verplciht zijn om dat te melden. De consument moet hier zelf over beginnen. Dan gaan ze een ander protocol volgen. Ik werd doorgezet naar een andere afdeling die e.e.a. voor me zou oppakken. Werd vriendelijk behandeld door een vrouw die me alleen vroeg of het toestel in contact was gekomen met vloeistoffen (nee), of was gevallen (nee). Telefoon is opgehaald, gratis gerepareerd en binnen anderhalve week had ik hem terug. DUS; wanneer je denkt geen garantie meer te hebben. Geef aan dat je op de site hebt gelezen dat ook Apple zich houdt aan de consumentenwet en dat je daar dus recht op hebt.
Bingo; 2 jaar garantie.

Ik dacht meteen aan mijn medetweakers.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Let er wel op dat ook in NL na 6 maanden de bewijsplicht (voor 100% kosteloze garantie) bij de koper ligt en dat de verkoper anders gewoon delen van de kosten mag doorberekenen.

En dat die 2 jaar geen wet van meden en perzen is in NL. In NL hebben we van die heerlijk vage omschrijvingen ipv harde getallen.

Dus je blijft afhankelijk van de coulance van de medewerker en het is niet iets wat je kan afdwingen zonder naar de rechter te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:57
Nee je mag wel verwachtingen hebben. Een telefoon van 600 euro mag wel wat langer meegaan dan een jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

4s van mijn vriendin had een defecte wifi-chip. Naar TPH gebracht en binnen 3 werkdagen een nieuw toestel terug ter vervanging. Topservice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
OcNewB schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:14:
Nee je mag wel verwachtingen hebben. Een telefoon van 600 euro mag wel wat langer meegaan dan een jaar
Ik bedoelde het meer van de andere kant bekeken, in een grijs verleden heb ik nog wel eens op een servicedesk gewerkt en wat voor bagger de mensen daar soms uitkraamden daar lusten de honden echt geen brood van.

En natuurlijk mag je verwachtingen hebben (en imho is die in dit geval minimaal reeel) maar recht hebben betekent nog niet recht krijgen en al helemaal niet met de nederlandse regeling.

Voor zover ik weet is er helemaal nog geen juridische grond of precedent op basis waarvan je 2 jaar kan verwachten. Ik bedoel dan ook : Als jij gewoon normaal vraagt dan is er geen enkel probleem, want Apple heeft ook geen zin in een onnodige rechtzaak.
Maar als jij denkt dat je alles kan zeggen / maken en hun keihard tegen je in het harnas kan jagen (gebeurt vaak genoeg kan ik uit ervaring zeggen) omdat jij wel juridische gronden hebt, dan kan je wel eens van een koude kermis thuiskomen en bereid moeten zijn om het echt voor de rechter uit te vechten.

Er is geen regeling van 2 jaar op electronische apparatuur, als jij oogie boogie electronische apparatuur uit china hebt dan kan het best zo zijn dat er maar 5 minuten garantie op zit vanuit de NL-regeling.
Apple heeft vanwege zijn naam en zijn prijspolitiek "waarschijnlijk" een langere levensduur, maar dit staat nergens in de NL-wetgeving (die boven de EU-wetgeving gaat) beschreven met een termijn. Dus elk voorwerp mag eerst voor een rechter gegooid worden voordat je maar enigszins een termijn hebt.