Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dit gaat binnenkort in serie produktie, eerst om het op mijn eigen schans opstelling te testen
daarna zal het als komplete montageset worden aangeboden voor de liefhebber.

Schiet het maar lek :9~

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0368k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0369k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0370k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0371k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0372k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0373k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0374k.jpg

De gaten in de strip die boven het maaiveld uitsteekt kunnen natuurlijk naar behoefte
zelf worden gekozen.

Het doel van deze montage methode voor zonnepanelen is dat die honderden kilo's stoeptegels
daar kunnen blijven waar ze vroeger ook lagen, op de beganegrond en niet op het dak.
E,e,a, om de wat zwakkere daken wat te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-07 14:30
Een plat dak van hout bestaat uit balken en vloerdelen, ik dacht dat de hoh afstand van de balken iets van 60cm is.
Zo'n plaat zal met hooguit 4 van de 10 schroeven in de balk vast komen te zitten en de rest in de vloerdelen. Ik heb zo mijn twijfels of dat voldoende houvast geeft zonder extra ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

tja het is cheap natuurlijk dus dat is goed, maar met zulke lange schroeven? waar kom je dan uit straks? of zit er ruimte tussen dak en plafond?

je had ook 2 van die platen kunnen maken alleen 1 zonder lip en die aan de binnenkant, dan kan je het bouten en heb je aan 4 genoeg.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07 11:57
Je zou eens een proefopstelling kunnen maken om te kijken of de belasting goed wordt overgebracht naar de constructie (zie opmerking Waldorf)
Ik neem aan dat er 4 opleggingen per paneel gebruikt worden, Een paneel van 2 m2 zal dan met ongeveer 2x80 - gewicht paneel kg totaal = ca. 30 kg per oplegging duwen en trekken. Als je dit continue belast en ontlast, dan ben ik het met waldorf eens dat de planken wel eens losgetrokken kunnen worden van de balkenlaag. Allemaal helemaal afhankelijk van de constructie natuurlijk.

http://www.multiplaatwerk...riften/trespa_alg_doc.pdf voor berekening windbelasting, waardes uit Belgische norm

[ Voor 12% gewijzigd door blissard op 13-11-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:40

ericplan

5180 Wp PV

Leuk idee, nog wat opmerkingen.
- Hoe gaat dat met een dak met isolatieplaten? Die kunnen ingedrukt worden, dan zakt de plaat iets en kan de schroefkop door de dakbedekking prikken.
- Hoe ga je het frame verder bevestigen? Als je twee van deze platen gaat verbinden, terwijl ze niet precies uitgelijnd zitten krijg je frictie. Daardoor zou je lekkage kunnen krijgen. De oplossing van Woodski, hier eerder gepost, geeft meer vrijheid om suboptimale plaatsing te compenseren.
- De panelen komen op deze manier spijkervast aan het pand en verhuizen dus van je inboedel- naar je opstalverzekering.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
waldorf schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 19:52:
Een plat dak van hout bestaat uit balken en vloerdelen, ik dacht dat de hoh afstand van de balken iets van 60cm is.
Zo'n plaat zal met hooguit 4 van de 10 schroeven in de balk vast komen te zitten en de rest in de vloerdelen. Ik heb zo mijn twijfels of dat voldoende houvast geeft zonder extra ballast.
Valt mee, de gaten zijn zo uitgemeten dat bij blinde montage er minimaal 8 schroeven houvast krijgen
vol in de dak planken.
Daarnaast gebruik ik de nieuwere soort houtschroeven die zichzelf voorboren tijdens het in schroeven
zodat het hout minder kans heeft om te gaan scheuren of splijten.

Dit is voor mij dan ook een proef en heb alles zo bemeten dat ze geschikt zijn voor dakplanken
van 19 cm breed en 2,7 cm dik ( zo deden ze dat ruim honderd jaar geleden ;) )

Kortom, voordat ik ga roepen dat dit de je van het is, gebruik ik eerst m,n eigen installatie
als zonneproeftuin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 19:58:
tja het is cheap natuurlijk dus dat is goed, maar met zulke lange schroeven? waar kom je dan uit straks? of zit er ruimte tussen dak en plafond?

je had ook 2 van die platen kunnen maken alleen 1 zonder lip en die aan de binnenkant, dan kan je het bouten en heb je aan 4 genoeg.
Klopt, daar waar ik onder het dak erbij kan ga ik bouten gebruiken ipv houtschroeven
de lengte van de schroeven ( 100mm ) die ik nu zelf ga gebruiken zijn nodig om de dikte van
de isolatieplaten te overbruggen en dan vormt de "indrukbaarheid " van de isolaatieplaat nog
een probleem die ik ga oplossen met afstands bussen in de vorm van stukjes cv pijp 15mm
keer dikte isolatie en al aanwezige dakbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:08:
Je zou eens een proefopstelling kunnen maken om te kijken of de belasting goed wordt overgebracht naar de constructie (zie opmerking Waldorf)
Ik neem aan dat er 4 opleggingen per paneel gebruikt worden, Een paneel van 2 m2 zal dan met ongeveer 2x80 - gewicht paneel kg totaal = ca. 30 kg per oplegging duwen en trekken. Als je dit continue belast en ontlast, dan ben ik het met waldorf eens dat de planken wel eens losgetrokken kunnen worden van de balkenlaag. Allemaal helemaal afhankelijk van de constructie natuurlijk.

http://www.multiplaatwerk...riften/trespa_alg_doc.pdf voor berekening windbelasting, waardes uit Belgische norm
Daar heb je wel een punt mbt de belast en ontlast krachten, daarmee zal ik m,n hersencelletjes
nog even gaan pijnigen........... ( vind het iets te gemakkelijk om te roepen "zal wel mee vallen ")
En bedankt nog voor de link ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aan de las te zien is het alu? of zie ik het verkeerd?

zo ja waarom geen RVS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Prijsverschil tussen RVS en Aluminium is aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

flippo765 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:42:
Prijsverschil tussen RVS en Aluminium is aanzienlijk.
Dacht ik ook maar toen ik mijn 20 steunen liet maken scheelde het 50,- op 20 steunen, je kan met rvs namelijk dunner en dan nog 2x zo sterk als het alu.

koste een plaat van 2 bij 1m en 2mm dik totaal en 120,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:20:
Leuk idee, nog wat opmerkingen.
- Hoe gaat dat met een dak met isolatieplaten? Die kunnen ingedrukt worden, dan zakt de plaat iets en kan de schroefkop door de dakbedekking prikken.
- Hoe ga je het frame verder bevestigen? Als je twee van deze platen gaat verbinden, terwijl ze niet precies uitgelijnd zitten krijg je frictie. Daardoor zou je lekkage kunnen krijgen. De oplossing van Woodski, hier eerder gepost, geeft meer vrijheid om suboptimale plaatsing te compenseren.
- De panelen komen op deze manier spijkervast aan het pand en verhuizen dus van je inboedel- naar je opstalverzekering.
Door mijn beoogde manier van montage krijg ik geen frictie in de stelling daar ik eerst de stelling monteer
aan de platen en ze daarna pas vast ga schroeven waarna de stelling weer wordt los gekoppeld
om dan de resterende schroeven erin te draaien en daarna wordt de lap brandrol erop gebrand.
De onderkant van de alu plaat wordt trouwens ook nog gekit met bitumenkit langs de randen
en rond alle schroef gaten.

Ik zit zelf idd met het probleem van isolatieplaten welke ik ga oplossen ( testmatig ) met afstandsbussen
ter dikte van de iso + aanwezige dakbekekking maar dan ook enkel op de zwaarst belaste hooge kant
van de schans met inmiddels 14 panelen, aan de lage minder belaste kant laat ik de alu platen
gewoon op de iso "rusten" ( wel geschroeft gekit en geplakt natuurlijk )

Het doel heb je goed geschoten, voor de verzekering is het dan "nagelvast" plus mbt mijn dak
van ruim 100 jaar oud wil ik het dak niet zien instorten als de panelen volgens de regels zijn
verzwaard. is 2.5 ton plus dat daar in de winter nog een anderhalve ton aan sneeuw bij kan komen
plus het eigen gewicht van de stelling plus 22 zonnepanelen a 22 kg

( ook al verkeren de zichtbare dakdraagbalken nog in een zeer goede konditie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:31:
Aan de las te zien is het alu? of zie ik het verkeerd?

zo ja waarom geen RVS?
Het is idd alu, alles 5mm dikte 6060 T66 en enorm sterk heb de lip 5 keer een graad of 30 omgeslagen
links om en rechtsom met een kunstofbankhamer de las gaf geen krimp, niet in de las en er ook niet
vlak boven of onder ( ik had de rest van de dag een stekende hoofdpijn van dat geram ) en de lip
was daarna ook weer mooi recht te slaan, als nieuw.
( eea is gelast door een...... meisje op m,n werk, de beste lasser die we daar hebben, ja echt )

Geen idee waarom geen RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-07 19:22
Mooi ontwerp. Ik heb er meer vertouwen in dan al die stoeptegels. Wellicht kan je tijdens het plaatsen aan het nagelpatroon van de platen ook zien waar de balkjes onder de dakplaten zitten en daar in iedergeval op vastschroeven.

Voor de waterdichting vertrouw je geheel op Shell Tixophalte Wet Seal & Fix. Dat schijnt wel goed te werken. Zelf zou ik een soort kokertje uit het dak laten steken, daar plak je eenvoudiger tegenaan en het is ook in zijdelingse richting veel stijver dan een plaat.

Maar al met al vind ik het een nette oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dit is de oplossing van Woodski. Lijkt wat jij bedoelt.
http://www.polderpv.nl/PV-newbees3.htm#19juni2010_Woodski

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
PClop schreef op woensdag 14 november 2012 @ 00:05:
[...]

Het doel heb je goed geschoten, voor de verzekering is het dan "nagelvast" plus mbt mijn dak
van ruim 100 jaar oud wil ik het dak niet zien instorten als de panelen volgens de regels zijn
verzwaard. is 2.5 ton plus dat daar in de winter nog een anderhalve ton aan sneeuw bij kan komen
plus het eigen gewicht van de stelling plus 22 zonnepanelen a 22 kg

( ook al verkeren de zichtbare dakdraagbalken nog in een zeer goede konditie )
Als je twijfelt aan de dakconstructie dan voeg je met je systeem een bijzonder nieuw risico toe. Omdat de wind onder de panelen kan komen en zo een behoorlijke trekkracht op de opleggingen kan uitoefenen, kan het dak loskomen van je huis. Ik had daar eerst niet zo erg in omdat ik een me een setje van 4 panelen voorstelde, maar nu ik lees dat je 2.5 ton ballast nodig hebt, begrijp ik pas de omvang van het systeem dat je wilt aanleggen. Dit is geen onderwerp om even op de achterkant van een sigarendoosje uit te rekenen. Met een vliegend dak haal je wel de krant, maar het slaapt zo rottig.
Ik zou een constructeur / bouwkundige hier even naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-07 13:00
blissard schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:44:
[...]

Als je twijfelt aan de dakconstructie dan voeg je met je systeem een bijzonder nieuw risico toe. Omdat de wind onder de panelen kan komen en zo een behoorlijke trekkracht op de opleggingen kan uitoefenen, kan het dak loskomen van je huis. Ik had daar eerst niet zo erg in omdat ik een me een setje van 4 panelen voorstelde, maar nu ik lees dat je 2.5 ton ballast nodig hebt, begrijp ik pas de omvang van het systeem dat je wilt aanleggen. Dit is geen onderwerp om even op de achterkant van een sigarendoosje uit te rekenen. Met een vliegend dak haal je wel de krant, maar het slaapt zo rottig.
Als je nu de zijkanten dicht maakt heb je al veel minder ballast nodig.
Waarom maak je geen lessenaarsdak, dan kan je er ook nog iets onder plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
tw_eek schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:28:
[...]
Waarom maak je geen lessenaarsdak, dan kan je er ook nog iets onder plaatsen.
Maar dan adviseer ik nog steeds meer advies (ik ben ook adviseur, dat speelt hier misschien een rol :) )
Wind kan ook op een gewoon plat dak zowel duwen als trekken. Daarom is het dak van mijn schuur met stalen ankers aan de constructie bevestigd.
Misschien is het aanbrengen van tegels toch een eenvoudigere oplossing. Kun je er altijd wat schroeven bijdraaien zodat het "nagelvast" zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:44:
[...]

Zelf denk ik ook dat het eind resultaat een combi zal worden van beide, gewicht plus bevestiging
als begin topic, maar let wel dat de schans zo als deze nu is al een stormpje heeft doorstaan
waarbij achter de woning al 2 bomen zijn genekt en de schans geen krimp heeft gegeven.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0230.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
@PCIop
Even een vraagje, zit er nu al isolatie onder de bitumen laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
waldorf schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:16:
@PCIop
Even een vraagje, zit er nu al isolatie onder de bitumen laag?
Ja +/- 4 cm dik

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/P1010506.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je zou een paar RVS-scheerlijnen kunnen maken aan de achterzijde. Relatief weinig werk en wat betreft kosten goed te overzien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
Da's jammer. Ik zat er aan te denken om eerst de platen op het hout te schroeven en daarna de isolatie en de bitumen aan te brengen. Was ook te mooi om waar te zijn. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
PClop schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:56:
[...]

Zelf denk ik ook dat het eind resultaat een combi zal worden van beide, gewicht plus bevestiging
als begin topic, maar let wel dat de schans zo als deze nu is al een stormpje heeft doorstaan
waarbij achter de woning al 2 bomen zijn genekt en de schans geen krimp heeft gegeven.

[afbeelding]
Mooie schans, had hem al eerder voorbij zien komen inderdaad. Ik heb het geschatte oppervlak eens ingevoerd in Rockwind (rekenprogje van Rockwool) en die geeft een belasting van 4.7 kpa. Ongeveer 50 kilo per m2. (dikkeduimen invoer) 12 m2 a 50 kg = 600 kg die aangrijpt in het midden. Als het geheel minder weegt dan 600 kg dan kan het een gigantische vlieger worden (ik denk dat gerekend wordt met windkracht 11). De nadruk ligt echter op kan. Het kan ook goed gaan natuurlijk.

voor de liefhebbers: http://www.rockwool.nl/fi...ool_Rockwind_2003_WIN.zip

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 14-11-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Er is ook een versie voor de Apple
http://www.rockwool.nl/fi...ool_Rockwind_2003_MAC.zip

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 14-11-2012 21:26 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:56:
Je zou een paar RVS-scheerlijnen kunnen maken aan de achterzijde. Relatief weinig werk en wat betreft kosten goed te overzien.
Klopt maar dat vind ik weer wat afgezaagt :*) het moet ook wat hebben, speciaal zijn enz :9~

• PClop
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:02:
[...]

Mooie schans, had hem al eerder voorbij zien komen inderdaad. Ik heb het geschatte oppervlak eens ingevoerd in Rockwind (rekenprogje van Rockwool) en die geeft een belasting van 4.7 kpa. Ongeveer 50 kilo per m2. (dikkeduimen invoer) 12 m2 a 50 kg = 600 kg die aangrijpt in het midden. Als het geheel minder weegt dan 600 kg dan kan het een gigantische vlieger worden (ik denk dat gerekend wordt met windkracht 11). De nadruk ligt echter op kan. Het kan ook goed gaan natuurlijk.

voor de liefhebbers: http://www.rockwool.nl/fi...ool_Rockwind_2003_WIN.zip
De panelen liggen op zuid - 10°, dus zeg maar zuid, wat gebeurt er bij een storm uit zuidelijke
richting bv kracht 10, niets denk ik, de schans wordt nog vaster op het dak gedrukt
( gaat echt niet schuiven )
2, storm ( komt vaak voor ) komt uit het zuidwesten, drukt nog steeds de schans ( wel minder )
tegen het dak.
3, storm komt uit het westen, drukt de schans niet meer tegen het dak en is nu afhankelijk
van het ballast gewicht , oke' welk opp ziet de storm als slachtoffer om omver te blazen?
bijna niets, 4x een halve meter = 2m² daar lacht die anderhalve ton om, ja?
4, storm komt uit het noordwesten, nog steeds kracht 10, ziet een opp van 6.5m², lacht
die anderhalve ton al iets minder om, maar houd wel stand.
5, ( komt bijna niet voor ) een storm uit het noorden, ziet 5m² schans, wordt die anderhalve ton
al weer wat vrolijker van.
6. 7. en 8, stormen uit oostelijke richtingen komen hier niet voor in nederland.

De reden dat ik toch opzoek ben naar een toch wat betere afzekering van de schans is
dat ik ook klaar wil zijn voor WK 11 / 12 en orkaan kracht, zonder dat m,n dak al bij
windstil weer instort door het ideale ballast gewicht plus daar nog anderhave ton sneeuw bij op.

_/-\o_ :9~

Blaas mijn beredenering maar omver aub.

• blissard
PClop schreef op donderdag 15 november 2012 @ 00:48:
[...]

De panelen liggen op zuid - 10°, dus zeg maar zuid, wat gebeurt er bij een storm uit zuidelijke
richting bv kracht 10, niets denk ik, de schans wordt nog vaster op het dak gedrukt
( gaat echt niet schuiven )
2, storm ( komt vaak voor ) komt uit het zuidwesten, drukt nog steeds de schans ( wel minder )
tegen het dak.
3, storm komt uit het westen, drukt de schans niet meer tegen het dak en is nu afhankelijk
van het ballast gewicht , oke' welk opp ziet de storm als slachtoffer om omver te blazen?
bijna niets, 4x een halve meter = 2m² daar lacht die anderhalve ton om, ja?
4, storm komt uit het noordwesten, nog steeds kracht 10, ziet een opp van 6.5m², lacht
die anderhalve ton al iets minder om, maar houd wel stand.
5, ( komt bijna niet voor ) een storm uit het noorden, ziet 5m² schans, wordt die anderhalve ton
al weer wat vrolijker van.
6. 7. en 8, stormen uit oostelijke richtingen komen hier niet voor in nederland.

De reden dat ik toch opzoek ben naar een toch wat betere afzekering van de schans is
dat ik ook klaar wil zijn voor WK 11 / 12 en orkaan kracht, zonder dat m,n dak al bij
windstil weer instort door het ideale ballast gewicht plus daar nog anderhave ton sneeuw bij op.

_/-\o_ :9~

Blaas mijn beredenering maar omver aub.
Ik doe mijn best :)
Waar komt die anderhalve ton (in punt 3) vandaan? Is dat het eigen gewicht van het geheel?

• PClop
  • Niet online
blissard schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:02:
[...]

Ik doe mijn best :)
Waar komt die anderhalve ton (in punt 3) vandaan? Is dat het eigen gewicht van het geheel?
Ja, weliswaar, eigen gewicht panelen plus verwekte aluminium en ballast, bijna 1.5 Ton
let wel 300 kg aluminium heeft hetzelfde gewicht als 300 kg staal of beton.................
En voor de schans van 12 panelen ( inmiddels 14 panelen ) ligt nog een schans van 8 panelen
met een gewicht van +/- 700 kg

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:10:
[...]

let wel 300 kg aluminium heeft hetzelfde gewicht als 300 kg staal of beton.................
Tegeltje _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Idd een spreuk voor op een tegeltje waardig :+
Wilde daarmee aangeven dat de hoeveelheid alu in een schans zoals ik die bouw
opgeteld nog een behoorlijk gewicht heeft en niet zo van wat de meeste mensen
denken "och aluminium dat weegt toch niets" :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-sharp
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 20:21
blissard schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:08:

Dit document geeft de windbelasting op een gevel, niet een dak, en gaat daarenboven uit van de oude norm (de datum van publicatie van dit document is 2007) die sinds 2010 vervangen is door de norm NBN EN 1991-1-4 + ANB. Lees beter eens http://www.wtcb.be/homepa...Contact28&art=421&lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
C-sharp schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:32:
[...]

Dit document geeft de windbelasting op een gevel, niet een dak, en gaat daarenboven uit van de oude norm (de datum van publicatie van dit document is 2007) die sinds 2010 vervangen is door de norm NBN EN 1991-1-4 + ANB. Lees beter eens http://www.wtcb.be/homepa...Contact28&art=421&lang=nl
Wat is volgens jou de belasting waarmee je moet rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-sharp
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 20:21
blissard schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 21:18:
[...]

Wat is volgens jou de belasting waarmee je moet rekenen?
Er is niet één belasting, maar een aantal belastingcombinaties in functie van de "failure mode" die je wenst te verifiëren. Je moet minstens volgende "failure modes" bekijken:
  • lift
  • omkippen
  • schuiven (translatie-evenwicht)
Voor elk van de modes moet je de meest ongunstige combinatie van voorkomende belastingen onderzoeken, met de juiste veiligheids- en onzekerheidsfactoren.
De voorkomende wind alleen al is afhankelijk van de hoogte, de gemiddelde hoogte van de omliggende gebouwen, de terreinruwheid van de regio per windrichting, de richtingscoëfficiënt, de dynamische coëfficiënt, de turbulentiefactor, de luchtdichtheid van de constructie, ... De Eurocode (Europese norm voor de dimensionering van constructies) betreffende wind is EN 1991-1-4; daar moet je dan je nationaal addendum (per land worden voor de verschillende coëfficiënten die in de Eurocode staan aangehaald andere waarden voorgesteld) bijnemen.
Tevens moet je bepalen aan welk type storm je wil weerstaan. Normaal wordt voor hoofdconstructies, verankeringen en secundaire constructies een terugkeerperiode van 50 jaar voorgeschreven.

Ik vind dat deze berekeningen voer zijn voor gespecialiseerde ingenieurs, en dat elk antwoord "neem maar x kg", per definitie onvolledig en potentieel gevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@ C-sharp: je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk is ieder antwoord zonder een locatie- en constructie specifieke berekening onvolledig. Maar daarom is het vaak nog wel zinvol een globaal berekeningetje te maken.
Een globale, niet zo nauwkeurige berekening is tenslotte nog altijd heel veel beter dan een berekening die nooit gemaakt wordt. (als er maar bij vermeld wordt dat de berekening "voor de vuist weg is gemaakt, onnauwkeurig is, niet de juiste uitgangspunten heeft etc.")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Vanavond PClop schans-storm-test,

Waarschuwingen Kustdistricten
Texel, Harlingen, Rottum, Delfzijl: west 8
http://www.knmi.nl/waarsc...zicht_waarschuwingen.html

Had liever al wk 9 of 10 gehad, wist al dat ti wk 8 bestendig was. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Vanavond PClop schans-storm-test,

Waarschuwingen Kustdistricten
Texel, Harlingen, Rottum, Delfzijl: west 8
http://www.knmi.nl/waarsc...zicht_waarschuwingen.html

Had liever al wk 9 of 10 gehad, wist al dat ti wk 8 bestendig was. :Y)

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0230.JPG

[ Voor 35% gewijzigd door PClop op 21-11-2012 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knmi even bellen? Dat hij nog een tandje harder moet? :)

Het kan maar zo verschillen uit welke hoek hij waait, dus zegt nog niets denk ik, maar het blijft wel liggen gok ik.

• blissard
En, ligt hij er nog? :)

• PClop
  • Niet online
Ja idd maar dat bestaat al, http://www.arrowsol.nl/bouwkundigemontage.html
Ik ben gewoon opzoek naar iets, een compromie tussen ballast en bevestiging voor zonnepanelen
op een platdak. :9~

• PClop
  • Niet online
Ja, enkel wel voorzien een laagje herfst afval in de vorm van die dingen die in de zomer
aan bomen plegen te zitten en er in de herfst zonodig af moeten vallen....... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Update,

Fase 1 is gereed, borging van de grote schans ( nagelvast )

Fase 2, kleine schans, begint als er weer genoeg tvt uren zijn opgebouwt ;)
en het weer het toelaat.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0431.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0443.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0448.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0461.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0469.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Voor de liefhebbers, de kleine schans is nu ook ( bijna ) klaar ;)

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0485.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0497.jpg

Hier nog een overzicht van de gehele klus.

http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/Alu%20bev.wmv ( 60 Mb ! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Netjes hoor, lekker degelijk.
Ga je nu de ballast van tegels verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 19:57:
Netjes hoor, lekker degelijk.
Ga je nu de ballast van tegels verminderen?
Zeker niet minder ballast, heb nog wat beton randen liggen ( 100 x 15 x 5 cm )
die komen er nog bij op te liggen.

En nu maar "hopen" dat ik de stelling kan testen met een fijne november STORM.
Wk 8 heeft het spul al zonder morren doorstaan, ik ga nu voor wk 10 a 11 :X

*O* of :S
Pagina: 1