Hup nodig voor werkend maken van HD 7970 DC2T

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3rp
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-01 19:12
Dag heren,

ik heb gister een mooie kaart van een medetweaker overgenomen: een Asus HD 7970 DC2T.
Nu heb ik echter het probleem dat ik de kaart niet werkend krijg. Windows herkent de kaart wel, hij draait op idle stand dus wel, maar zodra ik games als BF3 en The Witcher 2 probeer te draaien slaat de computer vast en wordt het scherm zwart. Teamspeak werkt nog wel, maar ik kom niet meer terug in windows of in taakbeheer.
Het vreemde is dat ik kort GTA4 heb getest. Deze draait wel, maar de kaart draait dan op 916mb van de 3 gigabyte en komt niet boven de 1 gig uit. Bij de laatste poging op de oude Windows (inmiddels opnieuw geinstalleerd), werd er een foutmelding gegeven van dxdiagkernel wat te maken bleek te hebben met direct X.

Mijn systeem op dit moment is:
Mobo: Asrock Extreme3 Gen3
CPU: I5-2500K (stond op 3.8 ghz geklokt, is nu voor de zekerheid terug geklokt naar de 3.3 ghz standaard)
Voeding: XFX Pro850 Watt
Geheugen: Corsair 8GB 1600mhz
SSD: Samsung 830 128 gb, waar windows en de drivers op geinstalleerd staan.
2e harde schijf van WD voor overige data.

Ik heb zelf al verschillende dingen geprobeerd:
- de drivers AMD 12.10 en 12.11beta6 geprobeerd,
- Bios van de mobo geupdate/geflasht,
- Windows opnieuw geinstalleerd

Kan iemand mij hier misschien mee helpen? Of heeft iemand nog ideeën voor dingen die ik kan proberen? ( Oh en de beide 8 pins connectors staan goed aangesloten en beide lichtjes op de kaart branden groen).

Mvg,

S3rp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Even een paar tips die misschien kunnen helpen namelijk ten eerste heb je goed erop gelet dat je niet de 8 pins connectoren van je cpu ingestoken hebt. Altijd de connectoren gebruiken die bij de meeste voedingen 6 pins + 2 extra zijn en niet zeg maar 2 blokken van 4.

Ten tweede even kijken in welk pci-e slot de kaart zit want soms kan het zijn dat een moederboard het niet fijn vind als ie bijvoorbeeld niet in het 1ste pci-e slot zit. Zit ie in een ander slot dan eventjes toch proberen in het 1ste pci-e slot en kijken of het probleem dan verholpen is.

Een volgende tip kan zijn dat je voeding niet meer de jongste is en ondanks dat ie 850 watt zou moeten kunnen leveren misschien toch aan het inzakken is. Je zou dus eens kunnen testen met een andere voeding maar wel dan liefste toch boven de 500 watt raad ik aan.

Uiteraard ook raadzaam eens een van de vele stresstesten te doen en kijken wat je videokaart dan doet en of ie dan stabiel blijft draaien. Mocht dat allemaal niet baten dan ben ik toch bang dat er iets niet klopt met de kaart zelf.

O ja, let er ook goed op dat de kaart goed in het slot zit en dat ie niet ietwat scheef hangt want dat kan nog wel eens gebeuren doordat het nu niet direct een kleine lichte kaart is. Mocht ie ietwat scheef hangen dan zou ik toch iets proberen te knutselen waardoor de kaart wat ondersteund word.

Ik heb zelf namelijk dezelfde kaart en hier draait ie prima en stabiel met eigenlijk wel alle spellen maar ik werk dan met een Asus Sabertooth X79 board in combinatie met een i7 3820 dus een hele andere config.

[ Voor 10% gewijzigd door Roel1966 op 13-11-2012 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3rp
Thnx for the reply.

Ik heb inderdaad 2 keer 6pins +2 extra pins aangesloten, dus ik ga er vanuit dat die goed aangesloten is.

De voeding is ongeveer een half jaartje oud en heeft dus nog geen stof gegeten.

Wat betreft stresstesten, ik ben dat inderdaad vergeten te vermelden, maar ik heb furmark succesvol gedraaid waarbij de kaart wel actief werd. En Unigine Heaven 2.0 Benchmark, welke ook prima draaide, maar bij het afsluiten liep de computer vast.

De kaart staat nu nog op de eerste pci slot, ik zal eens kijken of hij in de andere slot anders reageert en dan kom ik er hier op terug.

Edit: Als ik de onderste PCI slot wil gebruiken komt de videokaart net tegen de voeding aan en past ie net niet in de PCI slot, dus daar kan ik m niet in prikken.

[ Voor 12% gewijzigd door s3rp op 13-11-2012 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-11-2024
ik hoop dat je er een bon bij hebt gekregen, of van een betrouwbare tweaker hebt gekocht. Want het klinkt alsof er toch iets niet goed is met de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
udybees schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 18:58:
ik hoop dat je er een bon bij hebt gekregen, of van een betrouwbare tweaker hebt gekocht. Want het klinkt alsof er toch iets niet goed is met de kaart.
Asus levert goede service dus dat zal niet zo'n probleem worden.

Of de kaart in een ander systeem proberen met een schone windows en driver install want het gebeurde bij die benchmark toen je wilde afsluiten.
Anders RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3rp
maarten12100 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:11:
[...]

Asus levert goede service dus dat zal niet zo'n probleem worden.

Of de kaart in een ander systeem proberen met een schone windows en driver install want het gebeurde bij die benchmark toen je wilde afsluiten.
Anders RMA.
ja, ik ben bang dat het wel op een RMA uit gaat draaien. Ik zou m eigenlijk nog even ergens willen testen, maar heb zo snel niet een systeem bij de hand waarbij dat gaat lukken. Gelukkig heb ik m'n oude 6950 nog om op terug te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Lijkt mij ook wel vrij waarschijnlijk dat toch iets met de kaart niet in orde is maar heb je wel trouwens tijdens het stresstesten de temperatuur in de gaten gehouden. Ik zou mij zo kunnen voorstellen dat die kaart misschien voor waterkoeling gebruikt is en de koeler er niet goed op teruggezet is.

Het zou inderdaad om alles uit te sluiten goed zijn als je hem even in een ander systeem kon testen zodat je zeker weet dat het niet aan andere hardware ligt. Maar mij lijkt het wel zoals ik lees dat toch de kaart zelf niet helemaal fris is en het inderdaad een gevalletje RMA word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3rp
Kaart is door de vorige eigenaar niet gebruikt in combinatie met waterkoeling. Tijdens stresstesten liep de temperatuur op tot rond de 53 graden.

Heb de kaart geprobeerd in ander systeem, alleen paste die niet in die kast :F

Ga m nu maar gewoon ter RMA retour sturen en kijken wat Asus zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essox Lucius
  • Laatst online: 09:12
Ik heb precies dezelfde klachten met deze kaart.
Twee weken geleden ging de eerste kaart stuk(artefacts) en de jongens van MyCom hebben netjes een nieuwe voor mij besteld.
Vorige week kwam de kaart binnen nieuw en in seal en nu nog geen twee weken later is de kaart vermoedelijk kapot.
Kreeg zelf ook zwarte scherm tijdens spelen van ARMA III, CTRL ALT DEL lost niets op en ik moet de PC handmatig afsluiten.
Zo ver een verse installatie van Windows gedaan,andere PCI-E slot geprobeerd,RAM nagekeken .
Furmark en memcheck geen problemen.

Er is og een andere kaart voor mij opnieuw besteld ,maar ik ben bang dat het niet goed gaat komen.
Die ASUS kaartjes zijn echt pijn in the butt zo te lezen:

http://rog.asus.com/forum...on-HD-7970-DC2-TOP-Issues
Pagina: 1