Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:03
Hoi allen,

even een vraagje ter verificatie van hoe ik onderstaand artikel opvat:
http://www.mkbservicedesk...ndernemer-btw-betalen.htm

Wat kan ik besparen?
Als je meer dan €1883 in een jaar aan btw zou moeten betalen, kun je helaas geen gebruik maken van de kleineondernemersregeling. Ben je minder dan €1345 schuldig aan btw, dan kun je het volledige btw bedrag aftrekken. Als je verschuldigde btw-bedrag over een jaar tussen de €1345 en €1883 ligt, moet je een rekensom toepassen. Trek het verschuldigde btw-bedrag af van 1883 en vermenigvuldig dat met 2,5. Vul de uitkomst van de rekensom in bij vraag 5D op je omzetbelastingformulier en de korting zal met je btw-bedrag verrekend worden.

Die €1883 is BTW. Dit is dus 21% van je totale omzet. Dus (100 * 1883) / 21 = € 8966,67

Klopt het dat als je dus maximaal € 8966,67 omzet per jaar zou hebben, dat je dan gebruik mag maken van de KOR? Of maak ik een verkeerde rekensom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:51

TheDane

1.618

Als je zelf ook BTW moet betalen (bijvoorbeeld voor aanschaf van een PC of andere investeringsgoederen) dan kun je die er weer vanaf halen. Zo heb ik 't in ieder geval toegepast.

Wat ik alleen niet helemaal snap is tot hoever dat gaat. Stel je verkoopt goederen voor 5 mln. En je moet daarvoor 4.98mln investeren .. dan val je volgens mij dus binnen de voorwaarden voor KOR, but somehow, it feels wrong met dat soort bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Toch is het zo, gewoon zoals het er staat, als je minder dan 1883 euro aan btw betaald, dan KOR, anders niet.
Er zit geen limiet aan omzet o.i.d

Uiteraard mag je de btw die je terugkrijgt als je spullen inkoopt er weer vanaf trekken.

En een tip, er is maar 1 echte belastingdienst, die op belastingdienst.nl
http://www.belastingdiens...leineondernemersregeling/

Zie ook de voorwaarden:
http://www.belastingdiens...kleineondernemersregeling

[ Voor 58% gewijzigd door Navi op 13-11-2012 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
pdebie schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 17:17:
Die €1883 is BTW. Dit is dus 21% van je totale omzet. Dus (100 * 1883) / 21 = € 8966,67

Klopt het dat als je dus maximaal € 8966,67 omzet per jaar zou hebben, dat je dan gebruik mag maken van de KOR? Of maak ik een verkeerde rekensom?
Je kan beter uitgaan van 1345 Euro per jaar. Tussen 1345 en 1883 is er een andere regeling waarvoor de berekening een stuk complexer is, en ik vermoed dat dat is bedoeld voor een soepele overgang van wel KOR naar niet KOR (NB Ik heb het niet nagerekend).

Verder klopt je berekening wel, mits je over je gehele omzet 21% BTW rekent, en geen kosten hebt (of alleen kosten met BTW-vrijstelling).

Het wordt anders als je omzet gedeeltelijk in het lage tarief zit - daar geldt geen 21%. En als je exporteert naar BTW-plichtigen in andere EU landen dan is er een BTW-vrijstelling wat jouw berekening aantast.

Als je kosten maakt waar je BTW over terug kan vorderen, dan mag je omzet navenant hoger zijn. Stel je maakt 500 Euro (ex BTW) telefoonkosten, dan betaal je daar eerst 105 Euro BTW over. Dat mag je aftrekken van de BTW die je bent verschuldigd. Ga je die situatie omrekenen naar jouw 'maximale omzet' idee dat kan je zeggen dat je 500 Euro meer omzet per jaar mag hebben en nog steeds voor KOR in aanmerking komt.

Maar je ziet dat het vreemde berekeningen worden - zeker als je nog kosten hebt tegen het lage BTW tarief enz. Ik zou gewoon uitgaan van de definitie die het heeft over verschuldigde BTW. Zo lastig is die toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ik heb je reactie 3x moeten lezen free rider, maar toen snapte ik het wel ;)

ik verwacht inderdaad tussen de 1345 en 1883 uit te komen aankomend jaar. Daar geldt een tarief voor van (1883 - btw bedrag) * 2.5.

Maar goed om te horen dat mijn eerste berekening in ieder geval klopt.

Mooi, kan ik weer even vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pdebie schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 17:17:
Hoi allen,

even een vraagje ter verificatie van hoe ik onderstaand artikel opvat:
http://www.mkbservicedesk...ndernemer-btw-betalen.htm

Ik vraag me af of deze berekening klopt.
BTW is namelijk geen 21/100e deel van je omzet, maar een 21/121e deel van je omzet.
De BTW is immer 21% boven de netto prijs, niet 21% van het gehele bedrag.
Reken voorbeeld: bij een omzet van € 121,- betaal je € 21,- aan BTW.
Bij een omzet van € 100,- betaal je € 17,36 aan BTW.

Dus: € 1.883/21 * 121 (omzet + btw) = € 10.850 maximale omzet incl. btw.
Maar inderdaad, je kunt de BTW die je betaald hebt bij kosten daar weer vanaf halen.

Tip: bij de belastingdienst is een startersgids (ruim 100 pagina's geloof ik) te verkrijgen waar dit duidelijk (met voorbeelden) in beschreven staat. Ideaal voor zulke en nog veel meer vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
gezien je rekensommetje is het misschien niet onnodig om te vermelden dat je over je omzet tot 1 oktober maar 19% BTW hebt betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
P.O. Box schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:53:
gezien je rekensommetje is het misschien niet onnodig om te vermelden dat je over je omzet tot 1 oktober maar 19% BTW hebt betaald...
correct, maar ik heb nog geen bedrijf. Ben bezig met het opzetten van. En daarbij kwam deze vraag naar boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Maak je dan helemaal geen bedrijfskosten om die, in jouw ogen, maximale omzet van € 10850 te behalen?

Denk daarbij aan BTW die je kunt terugvragen over:
- electriciteit voor je kantoor
- aanschaf van kantoorartikelen (briefpapier e.d. met logo's)
- aanschaf van een pc, puur bedoeld voor je bedrijf
- bedrijfspresentatie materiaal (van die frutsels met jouw bedrijfslogo erop)
- etc etc.

De BTW die je uiteindelijk aan de BD moet afdragen, is het verschil tussen wat je aan BTW ingehouden hebt bij jouw klanten en de BTW die jezelf heb betaald aan je leveranciers.

De omzet doet er dan helemaal niet toe.

Lees ook Navi's verhaal eens goed.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Arthas schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:04:
Maak je dan helemaal geen bedrijfskosten om die, in jouw ogen, maximale omzet van € 10850 te behalen?

....

De BTW die je uiteindelijk aan de BD moet afdragen, is het verschil tussen wat je aan BTW ingehouden hebt bij jouw klanten en de BTW die jezelf heb betaald aan je leveranciers.

De omzet doet er dan helemaal niet toe.
Uiteraard wel. Ik ben ook nog maar aan het leren hoe alles (of het belangrijkste) werkt. Zo ver als jij nu zegt was ik nog niet. Heb al diverse brochures van de BD gedownload en ben alles nu rustig aan het lezen hoe alles werkt. Maar de vraag in de TS was een die in me op kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 16:35
Maximale omzet ??

Het hangt gewoon van jouw situatie af:
Omzet 21% : 20.000 dus 2.100 te betalen.
Je koopt het eerste jaar een computer, nog wat kleine goederen etc.
1000 voorheffing:
€ 1.100 te betalen dat jaar -> valt dat volledig onder de KOR.

In theorie zou je dus als je handel bedrijft en een kleine marge hebt (of veel voorraad) 100k omzet kunnen hebben (21k betalen 20k voorheffing -> onder de KOR kunnen vallen..)

Je moet 't gewoon berekenen en ik zou je er zeker niet blind op staren -> meer omzet houd je uiteindelijk natuurlijk ook meer over ;) Wel kun je natuurlijk als je Q4 moet indienen of bij jaaraangifte kunnen kijken hoe je er voor staat. Als je dan door een kleine investering onder die €1883/1345 kunt komen wat je moet betalen (op jaar basis) kun je dat natuurlijk doen!

Dus stel:
Omzet 21% : € 20.000 -> € 2.100 te betalen
Voorheffing tot 28-12-2013 -> € 200
Totaal te betalen € 1.900.
Als je nu íets koopt met voorheffing, waardoor je wel aan de KOR voldoet bijv. software pakket -> voor € 2500 -> 530 voorheffing.
Nu moet je 1370 afdragen -> valt bijna volledig onder de kor.
Van de investering ad. € 2500 -> betaal je netto € 2500 -/- €1370.

Wellicht kun je er iets mee, anders zie ik 't graag :9

[ Voor 1% gewijzigd door Hoowgii op 15-11-2012 09:53 . Reden: 2000 moest 2500 zijn ena laaste regel :$ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Het is helemaal duidelijk. Die 'truc' met de kleine investering in Q4 om onder de KOR te vallen is overigens wel een slimme. Maar werkt dat ook zo voor de Belastingdienst? Niet dat ze ineens zeggen van 'ja maar blablabla'.

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 16:58
Nee, dat werkt gewoon prima, een belastingjaar komt netjes overeen met een kalenderjaar. Die laatste kleine investering zou je dus op 31 december nog kunnen doen.

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Wel zonde alleen natuurlijk als je geen investering nodig hebt.

Stel alle hardware is up-to-date, al het briefpapier etc. op voorraad en het budget is niet toereikend voor die mooie nieuwe Audi S8 met B&O soundsystem :+ (ok, die laatste is pure onzin uiteraard ;) )

Wat zijn dan de opties nog? Ik neem aan kwestie van 'jammer maar helaas' en betalen wat er te betalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
je gaat natuurlijk geen geld uitgeven om het geld uitgeven... dan heb je iets nutteloos gekocht van 200 euro, terwijl je daarvoor in de plaats 120 euro in je hand had kunnen hebben (bedragen zijn niet nagerekend, maar je snapt het idee denk ik wel)... ik zou dan liever 120 euro in mijn hand hebben, maar ik ken mensen die zo stom zijn om dan toch een nutteloos iets van 200 euro op hun zolder te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ja ok, maar gaat mij meer om het feit dat je dan niet meer onder de Kleine ondernemingsregeling valt. Dat heeft direct gevolgen volgens mij op je administratie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Voor je administratie maakt het niets uit, die moet gewoon op orde zijn. Zeker wanneer je de BD op bezoek krijgt (gebeurt nauwelijks meer, na al de bezuinigingen aldaar, maar toch)

De KOR kan voordelig uitpakken (of broodnodig zijn), als je net op een kantelpunt zit. Echter wanneer je een ton omzet hebt en bijna net zoveel BTW hebt geïnd als je hebt betaald, dan doe je qua business iets fout. Het doel van je onderneming is winst maken (je inkomen). En winst maken betekent uiteindelijk BTW afdragen.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 15:33
Vrij eenvoudig. Het betreft de BTW over het resultaat (verkoop - inkoop).

Zolang de BTW niet hoger is dan de 18xx,- mag je deze houden. Echter moet je het wel opgeven bij je inkomstenbelasting aangifte bij Resultaat Uit Overige Werkzaamheden of Winst uit Ondernemening. (alhoewel het laatste vreemd zou zijn, want ik vermoed dat je niet aan het urencriterium voldoet).

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Met de b.t.w. berekening hebben jullie beide gelijk, € 10.850 is inderdaad de omzet incl. b.t.w., maar in een onderneming praat je daar eigenlijk niet over, behalve tegenover particulieren. Alles voor de belastingdienst neemt als uitgangspunt omzet excl. b.t.w., daarom gaat TS eigenlijk wel uit van de goede omzet die € 8.966,67. Maar goed even om het duidelijk te maken voor TS.

En DJ-B zou dat niet te hard zeggen, zeker als je bezig bent met starten van een onderneming, ondanks dat je dan weinig omzet haalt, kan je gemakkelijk aan het urencriterium voldoen. Echter is dat zelfs als je het niet haalt nog voordeliger om het te zien als Winst uit Onderneming, aangezien je altijd de MKB winstvrijstelling hebt. Belastingdienst wil dit graag ondermijnen overigens. En dat van die alles onder 18xx mag je houden is niet volledig en dus onjuist.

En inderdaad de administratie blijft altijd van belang, of je nu wel winst uit onderneming hebt of niet, je kan eventueel wel ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen bij de belastingdienst als je nooit boven die € 1345, - aan te betalen b.t.w. uitkomt. Maar dat neemt niet weg dat je bij controle wel moet aankunnen tonen dat je ook daadwerkelijk minder als die € 1345 moet betalen.

/edit: en pdebie, de belastingdienst mag mits redelijk geen voorwaarden stellen aan de investeringen die je doet. Dus als jij elk jaar een nieuwe pc wilt kopen, dan mogen ze daar niks van zeggen. Als jij een vliegtuig koopt is dat weer wat anders, maar dan is het helemaal niet bedrijfsgerelateerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy55 op 22-11-2012 10:35 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Pagina: 1