Toon posts:

Zelfbouw systeem advisering

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik ben op zoek naar een snelle pc die ook nog aardig presteert voor gaming- en video edit doeleinden. Mijn budget is ongeveer 800 euro. Nu ben ik al bij een aantal winkels geweest, waaronder de Saturn, Media-markt, Mycom, Norrod en Computerland, maar daar krijg ik dus heel verschillende adviezen. Bij de Mycom waren ze het duidelijkst en kwamen ze het meest deskundig over. Derhalve wil ik jullie het geadviseerde systeem voorleggen, ter (objectieve) beoordeling.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 294,-€ 294,-
1Asus P8Z77-V LX€ 99,90€ 99,90
1EVGA GeForce GeForce GT 640 (Dual Slot)€ 92,60€ 92,60
1Western Digital Green WD10EZRX, 1TB€ 65,89€ 65,89
1Corsair Carbide 300R€ 66,-€ 66,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 70,49€ 70,49
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,67€ 15,67
1Corsair Builder CX600 V2€ 62,95€ 62,95
1Samsung 830 series 128GB€ 87,25€ 87,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 854,75

Resumerend: ik wil een snelle pc (met name opstarten van windows/programma's), ga (nieuwe) games spelen en wil videobewerken met pinnacle pro studio hd (waaronder avchd bestanden).

Ik stel jullie reacties op prijs!

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2012 16:27 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Maak eens een lijst via de pricewatch, dat leest véél makkelijker.
Beantwoord dan ook op de andere vragen uit het DAA beleid.

Die videokaart is rommel, die koop je beter niet.
Daarmee speel je enkel basic games. Op full HD neem je best minstens een HD7850 of GTX660.

SSD: volgens mij moet je gewoon de basic kit kopen, de gekozen behuizing heeft al een bracket.

Voeding: Heb je niet meer info over de voeding? Aanrader is de XFX Pro 550w.

CPU Koeler: Wil je je PC wat stiller maken dan koop je best ook een 3th party koeler.

CPU & Mobo: Als je niet gaat overclocken kan je ook een goedkoper H77 of B75 mobo nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, ik heb mijn post aangepast. Of de behuizing al een bracket heeft weet ik niet, maar zal dat nakijken. Bedoel je deze moederborden? En ik ga inderdaad niet overclocken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8B75-M LX€ 53,50€ 53,50
1Asus P8H77-M LE€ 73,50€ 73,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 127,-

De tip van een cooler is inderdaad goed. Weet je toevallig een geschikte cooler hiervoor, waar je ervaringen mee hebt?

Met betrekking tot de videokaart: ik vind het heel lastig om een geschikte videokaart te vinden (er zijn er immers heel veel) voor een prijs rond de +-100 tot 150 euro. De GTX660 is immers veel duurder en de 7850 gaat ook richting de 200 euro.

Is de 7770 misschien een oplossing?

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 99,-

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 20:30
Misschien is het ook handig om te vermelden of pinnacle pro studio hd GPGPU ondersteund, en zo ja, met welke GPU's. Ook is van belang op welke resolutie je werkt en je video's bewerkt. Verder is ook interessant om te weten op welke kwaliteit je verwacht te gamen. Wil je alles op maximale settings spelen, dan ga je het niet redden met €800.

Addicted to silent computing

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Een Z77-bord heeft voor jou geen enkele toegevoegde waarde. Overclocken ga je niet doen geef je al aan, en je bent niet met raid-arrays aan de knutsel, dus ik zie daar geen meerwaarde in. Een B75-bordje volstaat prima dan, zoals de P8B75-M LE bijvoorbeeld, of de LX-versie die je zelf al tegen was gekomen.

Verder wil je nog wat met videobewerking gaan doen. Die heeft baat bij CPU-kracht. Games daarintegen leunen meestal meer op GPU-kracht. Best of both worlds wordt een heel prijzige grap, maar een i5 should do the job.
Een HD7770 voor de games kan in principe al wel volstaan, maar je zou nog een stapje hoger kunnen kijken mocht het qua prijs binnen budget gaan vallen. Deze is volgens mij een betere keuze dan een GT640.
Alle2 de onderdelen (games en video-editting) hebben baat bij veel geheugen. Ga voor minimaal 8GB (2x4GB), maar je zou zelfs 16GB kunnen overwegen om op de toekomst voorbereid te zijn.

Video-editting heeft baat bij snelle storage. De Samsung 830-SSD is een prima keuze, maar je kan misschien wel beter naar 256GB gaan, zodat je ruim voldoende capaciteit hebt om je projecten op SSD te bewerken. Definitieve storage kan je dan op HDD doen. De HDD hoeft dan ook niet zo snel te zijn, omdat het meer als archief zal dienen dan dat het ook daadwerkelijk als locatie voor gebruik zal functioneren.

Andere optie is een AMD-build, op basis van een 970-chipset (zoals een Asus M5A97 R2.0) en een FX8320 CPU. Ook die kan je weer van een HD7770 voorzien.
AMD's hebben voordeel bij sneller geheugen; kies dus minimaal voor DDR3-1600, met een lage CAS-latency (9 is goed).

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Beide bedankt voor je goede reacties!

@Crahsysor: je bedoelt of pinnacle pro studio hd gpu rendering ondersteund? antwoord: nee (voor zover ik weet). Over het algemeen heb ik filmpjes in 720p. Overigens ben ik niet een professionele video-editor. Ik wil het gewoon hobbymatig op redelijke kwaliteit willen doen. En gaming vind ik goed op normale settings, aangezien ik niet verwacht om met 800 euro op de voorste plaats te zitten.

@Kroegtijger: een 256 gb ssd is direct een stukje duurder. Heb er evenwel over getwijfeld om uberhaupt een ssd te nemen, maar vooral het voordeel van het snelle opstarten van windows en veel gebruikte programmatuur. Ik kreeg in de winkels te horen dat ik in ieder geval een i7 nodig was, omdat dit een quad core is? Maar ik keek net al even bij de i5 processoren en dit blijken dus gewoon ook quad core's te zijn. Waar ga ik het verschil dan merken? aangezien beide ook rond de 3.5 ghz zitten? In het energieverbruik of de hd graphics (daar ik die toch niet ga gebruiken)?

Zoals je ziet neem ik 16gb geheugen aan in mijn kast.

Overigens werd in iedere winkel ook een intel build systeem geadviseerd. Iets waar ik dus ook helemaal op toegespitst ben ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Bij de keuze voor een i7, naar mijn mening de basis van mijn pc, heeft trouwens ook meegespeeld dat ik deze minder snel zou vervangen dan een gpu. Daar ik de ontwikkelingen van de gpu's nauwelijke bij kan benen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Een i7 is onzin, aangezien je hyperthreading toch niet gaat gebruiken. Ik zou dan nog eerder voor een Phenom ii X6 kiezen als je meer cores wilt; dan heb je 6 cores tot je beschikking.

iRacing Profiel

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-04 10:59

Gmount

Ecorunner lid

over het verschil tussen amd en intel weet ik niet zo veel, wat ik wel weet is dat sommige amd cpu's bepaalde onderdelen delen tussen 2 cores, zodat het geen 6 aparte cores zijn. (Als dit gedeelde onderdeel volledig belast wordt tijdens bepaalde taken hou je effectief dus maar 3 cores over)

Wat ik je wel aan kan raden is, als je voor intel gaat, om een niet-K processor te nemen als je niet gaat overklokken. Bij versies waar geen K achter staat is overklokken niet echt mogelijk, bij de cpu's met K wel. Het verschil tussen beide versies is bij zowel de i7 als i5 ongeveer 30 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Gmount op 13-11-2012 17:16 ]

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• Inrage
Je kan ook deze CPU nemen, die is niet veel trager als de i7 maar wel veel goedkoper. Er zit geen interne GPU in maar die heb je toch niet nodig want je neemt al een dedicated. Je kan er ook niet mee overclocken maar dat was je toch niet van plan.

pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

Dan heb je 80€ extra te besteden om toch voor de 7850 te gaan als GPU of een grotere SSD te nemen.

Als CPU koeler kan ik de Gelid Tranquillo 2 aanraden, topkwaliteit voor een redelijke prijs. Maar in jouw geval is een 3th party CPU koeler wel pure luxe, enkel om het systeem stiller te maken. Dus als je op een krap budget zit dan zou ik deze stap overslaan en gewoon de boxed koeler gebruiken. Zo slecht is die ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, alles in ongenschouw genomen zou ik dus dit het beste kunnen doen? Overigens vind ik die xeon processor erg aantrekkelijk klinken, maar moeilijk verkrijgbaar bij de winkels is mijn ervaring. Wel jammer! Gaat dit allemaal passen met elkaar of moet ik toch nog fine tunen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 162,90€ 162,90
1Asus P8B75-M LE€ 61,45€ 61,45
1Sapphire Radeon HD 7850€ 169,99€ 169,99
1Western Digital Green WD10EZRX, 1TB€ 65,89€ 65,89
1Corsair Carbide 300R€ 66,-€ 66,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 70,49€ 70,49
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,67€ 15,67
1Corsair Builder CX600 V2€ 62,95€ 62,95
1Samsung 830 series 128GB€ 87,25€ 87,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 762,59

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2012 18:15 ]

• Inrage
Ben geen fan van de green HDD's @5400rmp maar ja, dat zou je kunnen doen.
De case is ook redelijk high end, maar het ook will ook wat zeker? Met een goedkoper model kan je er misschien nog die xeon insteken?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ik moet altijd tegen die kast aankijken :p Op zich vind ik die xeon processor aantrekkelijk, maar ik zit dan met het probleem dat deze niet (of nauwelijks) door winkels wordt verkocht. En aangezien ik alles wil laten assembleren door een winkel, kan dat dus wel eens lastig worden.

Die harde schijf kan inderdaad misschien nog wel een betere voor in de plaats, zal eens rondkijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik deze er dan bij inplaats:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB€ 86,90€ 86,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 86,90

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nu trouwens precies het verschil tussen bijvoorbeeld een intel core i7 en een AMD FX-8150 Black Edition,sAM3+ voor mij? Want de laatste heeft 8 cores en de i7 heeft er maar 4. Bovendien is hij qua prijs vergelijkbaar met de i5..

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-04 10:59

Gmount

Ecorunner lid

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Pagina: 1