CD gebrand op Macbook, onleesbaar in Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snug
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01-2024
Goedenmorgen allen,

Iets meer als een jaar geleden heb ik wat babyfoto's van de kids weg gebrand op een cd-r.
Ik had in die tijd even een Macbook Pro tot mijn beschikking en dus de cd derhalve daarmee ook gebrand.

Nu wilde ik laatst, een paar van die foto's gebruiken en kwam ik van een koude kermis thuis. :(

Nu heb ik al wat gegoogled e.d. en ook Transmac en Macdisk geprobeerd om de discs i.i.g. te kunnen lezen, maar tot op heden nul op het rekest. Het vreemde is dat wanneer ik de cd's bekijk, ik wel degelijk kan zien dat ze beschreven zijn en data bevatten. :?

Het feit dat het pas een jaar geleden is dat de disk beschreven is (en dus nog leesbaar zou moeten zijn) en het feit dat ik zeker weet dat ze goed gebrand zijn, vraag ik me af wat te doen.

TransMac en MacDisk waren geen uitkomst. Heeft iemand nog suggesties voor me?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:11
Heb je m al in een mac geprobeerd? Er bestaat natuurlijk de kans, dat de disk toen der tijd verkeerd beschreven is.

Ik hoop het niet voor je, want foto's kwijt zijn is nooit leuk ;)
Wellicht een idee om online opslag ervoor te gebruiken? Dropbox, picasa, flickr of iets wat daar op lijkt.

Als je m wel op een mac kan openen, zou ik de data overzetten op een usb. En daarna op meerdere plaatsen opslaan.

Nog een optie is, om een linux live usb stick te maken (ubuntu leent zich hier makkelijk voor).
Hiervan opstarten, en dan trial mode (weet de precieze naam niet) nemen. Vervolgens cd erin en kijken of je m dan kan openen!
Als dit het geval is, dacht ik ook dat je dan de data van je cd weg kan schrijven naar je HDD van je pc :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snug
Mdehoog schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 11:06:
...

Als je m wel op een mac kan openen, zou ik de data overzetten op een usb. En daarna op meerdere plaatsen opslaan.

Nog een optie is, om een linux live usb stick te maken (ubuntu leent zich hier makkelijk voor).
Hiervan opstarten, en dan trial mode (weet de precieze naam niet) nemen. Vervolgens cd erin en kijken of je m dan kan openen!
Als dit het geval is, dacht ik ook dat je dan de data van je cd weg kan schrijven naar je HDD van je pc :)

Succes!
Ik was zo gefixeerd op windows dat ik linux helemaal vergeten was 8)7
Dat idd even proberen en anders een mac zoeken ter bruikleen :P

In worst case scenario, nog andere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:11
Ik werk amper met cd's/dvd's, dus veel kan ik je er niet over zeggen.
Maar je kan er proberen een image van te maken met je pc, als de disk herkend wordt als cd zijnde. En er vervolgens recovery tools op loslaten.

Anders zou ik het ook niet zo 1,2,3 weten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snug
Hmm, dan maar hopen dat mac/linux uitkomst biedt :)

Evengoed bedankt voor je hulp! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Het kan natuurlijk ook zijn dat je zelf gebrande CD niet meer leesbaar is. Het is algemeen geweten dat voor archivering zelfgeschreven schijfjes eigenlijk waardeloos zijn, en dat veel afhangt van de blootstelling aan licht, de luchtvochtigheid etc waar de schijf bewaard wordt.
Ik wil maar aangeven dat het niet per sé ligt aan de manier waarop de CD geschreven is.

Persoonlijk heb ik het ook al een keer meegemaakt dat CD's na x-aantal jaren niet meer leesbaar waren, soms zelfs al na 2 jaar (die waren met Windows geschreven btw, maakt uiteraard in dit verhaal geen verschil).

[ Voor 7% gewijzigd door Darkstar op 13-11-2012 11:55 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Pagina: 1