Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 17:06
Beste Tweakers,

Na wat geklooi kom ik er niet meer uit, google bood niet veel uitkomst en de msi fora ook niet.
Het bord is ter vervanging van mn asus z68 bordje wat niet meer boot, dit mobo (MSI) boot na een BIOS update echter ook al niet en blijft in een stomme viceuze cirkel zitten.

Vandaag was het basta, mijn harde schijf deed een beetje raar. Omdat ik erachter kwam dat MSI een mooie linux distro meegeeft om te draaien van mn Mobo zelf, dacht ik laat ik het eens via die weg proberen. Nou probeerde ik in mijn BIOS die functionaliteit (winki 3) op te starten. Maar deze was nog niet aanwezig, want ik moest updaten. Vervolgens heb ik de Liveupdater Utility van mijn MSI GD65 gedraaid waarbij hij aangaf dat mijn bios een update nodig had. Nou ik dacht een BIOS update kan nooit kwaad , dus ben ik naar de MSI website gegaan en heb daar de 7681vp6 zip gedownload. Deze zou in Windows kunnen worden geïnstalleerd.
Hier begonnen de problemen, na het downloaden van de update ben ik begonnen met installeren. Het installatieprogramma vroeg bevestiging of het mocht rebooten nadat het klaar was, hierop heb ik maar ja gedrukt. Vervolgens startte deze op en vroeg met grote rode letters "Please insert to your USB". Na dubbelchecken of het bestandje wel op mn sticky stond, vroeg ik mij af waarom hij niet verder ging.
Op mijn sticky stond de ge-unzipte versie van de 7681vp6, vervolgens heb ik op aanwijzingen bedoeld voor een lotgenoot van de MSI fora geprobeerd het te proberen met de gezipte versie. Deze gaf weer een andere melding: "Warning!!! BIOS ME update....file not found. Please add file to your USB." Na lang zoeken en proberen meerdere dingen geprobeerd.

TL;DR (chronologische volgorde)
  • Bios update (7681vP6) gestart in Windows
  • Prompt voor een reboot wanneer installatie voltooid "I agree"
  • Reboot
  • Boot in een scherm met "Please insert to your USB"
  • Sticky geformateerd en dit keer met de gezipte versie geprobeerd
  • Volgende melding "Warning!!! BIOS ME update....file not found. Please add file to your USB."
  • EIVB.BIN op root dir van sticky erbij te zetten ( op aanraden van http://forum-en.msi.com/index.php?topic=161412.0)
  • ME8 proberen te installeren op een sticky
Hier blijf ik (en het) een beetje steken, ik zie allemaal horror scenario's voorbij komen op de fora van MSI als tough luck en MSI is hier niet voor verantwoordelijk. Maar het lijkt mij een beetje stom als ik 3 weken terug 180 euro betaal voor een vervangend moederbordje (i know veel teveel betaald maar had snel een vervangen bordje nodig). Vervolgens geeft de BIOS aan dat ie functionaliteiten mist en dat ik moet updaten. Dan voer ik de update uit en dan krijg je dit gezeur.

Pogingen om verder te komen bestaande uit:
  • Zipped en unzipped de biosupdate op sticky proberen te launchen (met fat32 en ntfs)
  • Geprobeerd met het bestandje EIVB.BIN uit E7678v31.rar
  • Zoeken naar een 'BIOS ME update'
  • me8_w7_mb Installeren en runnen op een sticky en los in windows
Wanneer ik de ME8 op de stick zet en de exe draai dan maakt hij een mooi DRIVER Zipje, maar met deze erop boot hij nog niet. Open ik deze .zip dan staan er allerlei intel programma's bedoeld om in Windows te installen, maar dit kan uiteraard niet want hij start niet verder op dan het scherm met de 2 foutmeldingen.

Andere slachtoffers met hetzelfde probleem:

http://forum-en.msi.com/index.php?topic=162306.0

http://forum-en.msi.com/index.php?topic=161412.0

Ik ben na uren googlen en proberen een beetje ten einde raad, heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Klinkt in mijn dat het op de een of andere manier toch gebrickt is, zeker als anderen dat ook zeggen. Ik ga niet zeggen dat er geen oplossing is, maar het lijkt me ook niet onverstandig om alvast contact op te nemen met de verkoper .Hou je daar een beetje dom bij: zeg dat je de software hebt geïnstalleerd en deze ging "iets van een BIOS ofzo" updaten, en sindsdien start de PC niet meer op.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het klinkt inderdaad als een brakke bios die niet meer goed kan booten.

Gewoon mee teruggaan naar de winkel en RMAen dat ding. Gewoon zeggen wat er gebeurd is, dat je geen garantie hebt omdat je je bios geflashed hebt is onzin, dat moet immers gewoon werken, en als je het bord pas een paar weken hebt mag je de verkoper evt gaan bewijzen dat jij het hebt gesloopt, en het niet een fout is van het bord zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
Danku, dan ga ik vandaag maar weer naar de winkel!
Ik vond het ook al zo'n onzin dat zij mij een oplossing voor iets bieden, vervolgens gaat mijn onderdeel kapot en dan zou het maar mijn schuld zijn.. Wel bedankt voor jullie hulp tweakerts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:52
Puur uit interesse: heb je die usb stick wel rechtstreeks op het moederbord ingeplugd in een USB2.0 slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
Flozem schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:10:
Puur uit interesse: heb je die usb stick wel rechtstreeks op het moederbord ingeplugd in een USB2.0 slot?
Ja, en in een 3.0 slot, maar ook in een front slot.
De stick wordt wel gevonden, maar hij kan dus een bepaald bestand niet vinden.

Zonder stick geeft ie in hetzelfde lettertype aan "Please insert to your USB"

Met stick dit: Warning!!! BIOS ME update....file not found. Please add file to your USB.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Fb8Qh.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Lampiz op 14-11-2012 12:16 ]

• Codemeister
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 19:51
Probeer de stick eens te formatteren (niet snel-formatteren) en dan de file opnieuw te kopiëren. Uitgepakt dus. Staat er overigens ook een bestand met de naam 'EIVB.BIN' tussen?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:47

auto660

1991 240 GL Brick

Hoeveel gigabyte stick gebruik je? Voor sommige bios'en mag je maar een kleine stick van bijvoorbeeld 1gb hebben. Heb je hem ook geformatteerd als fat32 en is de file-extensie en naam goed?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Lampiz
Codemeister schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:22:
Probeer de stick eens te formatteren (niet snel-formatteren) en dan de file opnieuw te kopiëren. Uitgepakt dus. Staat er overigens ook een bestand met de naam 'EIVB.BIN' tussen?
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb het inderdaad ook al via DOS gedaan, en daarna file uitgepakt opnieuw erop.
DIe EIVB.BIN heb ik er los in gelaten en eruit.
auto660 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:36:
Hoeveel gigabyte stick gebruik je? Voor sommige bios'en mag je maar een kleine stick van bijvoorbeeld 1gb hebben. Heb je hem ook geformatteerd als fat32 en is de file-extensie en naam goed?
Ik heb een 2 gig sticky gebruikt, wat ik nog niet heb geprobeerd is een andere stick.
En fat32 en NTFS beiden geprobeerd. Waar ik een beetje op vastliep is het is totaal niet duidelijk is naar welk bestand hij nou uiteindelijk zocht.

Ik heb hem nu trouwens al bij de winkel achtergelaten, maar de dienstdoende medewerker was erg ervan onder de indruk dat ik kan fluiten naar mijn garantie. Dat is toch niet mogelijk, ik weet nog het e.e.a. van computers. Maar iedere leek met een pop-up update now, die lopen dan toch ook gevaar op het bricken van hun bordje? Die klikken klakkeloos op ja, ik vind het dus ook gebrekkig van MSI dat er niet beter voor gewaarschuwd wordt. Er wordt heel ergens anders gewaarschuwd wanneer je een paar updates eerder gaat kijken.
Heb ik trouwens ook maar een poot om op te staan als ze zeggen zoek het maar uit? Ik heb immers het product bij hen gekocht en zij bemiddelen alleen maar tussen fabrikant en consument. Als MSI zegt wij geven hier geen garantie voor, dan heeft het weinig zin om dit met de winkelier aan te vechten of zit ik hier nu fout? Zij kunnen er immers niets aan doen dat MSI te weinig doet aan het waarschuwen.
En toch hebben zij een sort-of schuld, als ik een driver DVD mee had gekregen van het bord had dit hele gezeur er niet geweest. Dan had ik immers WINKI 3 al gehad.

Kunnen zij het maken als verkopende partij te zeggen, wij trekken onze handen hiervan af?
Door de garantie voorwaarden van MSI, alswel 'onkundig' handelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lampiz op 15-11-2012 13:48 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Lampiz schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:45:
Als MSI zegt wij geven hier geen garantie voor, dan heeft het weinig zin om dit met de winkelier aan te vechten of zit ik hier nu fout? Zij kunnen er immers niets aan doen dat MSI te weinig doet aan het waarschuwen.

Kunnen zij het maken als verkopende partij te zeggen, wij trekken onze handen hiervan af?
Jij hebt niets met MSI te maken, maar met de winkelier. Jij hebt met hen een overeenkomst, niet met MSI. Zij behoren jou garantie te leveren, ongeacht wat MSI zegt.

Dat de verkoper zegt dat je naar je geld kan fluiten is onzin, je mag er vanuitgaan dat een biosupdate gewoon mogelijk is en dat naar behoren hoort te werken. Binnen 6 maanden is het sowieso aan de leverancier om te bewijzen dat jij hier verkeerd hebt gehandeld en het probleem niet ligt aan een corrupte bioschip ofzo (en dat zal heel lastig worden om hard te maken voor ze, zij kunnen immers van de buitenkant ook niet zien of die chip nog goed is of niet).

Waar heb je trouwens vandaan dat dit niet onder de garantie valt van MSI?

• LiquidT_NL
Lampiz schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:45:

Heb ik trouwens ook maar een poot om op te staan als ze zeggen zoek het maar uit? Ik heb immers het product bij hen gekocht en zij bemiddelen alleen maar tussen fabrikant en consument. Als MSI zegt wij geven hier geen garantie voor, dan heeft het weinig zin om dit met de winkelier aan te vechten of zit ik hier nu fout? Zij kunnen er immers niets aan doen dat MSI te weinig doet aan het waarschuwen.
En toch hebben zij een sort-of schuld, als ik een driver DVD mee had gekregen van het bord had dit hele gezeur er niet geweest. Dan had ik immers WINKI 3 al gehad.

Daarom zei ik ook "doe je voor als domme consument" wat de technische zaken betreft. Wees wel sterk in je recht: zij hebben inderdaad niet door te verwijzen naar de fabrikant. Dat doen ze vaak wel, en als lieve consument wacht je dat vaak ook wel even af, maar een "nee" van de fabrikant betekent niet automatisch "nee" voor jou. Ik zou absoluut geen "nee" accepteren.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
Net een belletje gehad van de zaak waar ik hem gehaald heb, na 3 dagen 'onderzoek' zijn ze het er toch over eens dat mn socket verbogen is en dat ze hem dus niet eens voor garantie via de distributeur kunnen opsturen. Zou dit gewoon een lulverhaal kunnen zijn want het lijkt mij niet dat die pins zomaar verbuigen.
En dan zit ik nog steeds met een BIOS waar ik niets mee kan, ik kan het bordje zo ophalen.
Ik word er een beetje moedeloos van zal ik het bordje nog kunnen verkopen bij de V&A met een kapot socket en bricked BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Ja als je het er duidelijk bij vermeldt.

Echter zou ik helemaal uit mijn pan gaan en gewoon aangeven dat het NIET klopt: het moederbord deed het bij jou, dus hoe kan de socket verbogen zijn? Het is problemen gaan geven toen je een (automatische) BIOS update ging doen. Ook aangeven dat jouw recht om te retourneren niet afhankelijk is of de distributeur of fabrikant het nog terug neemt, want je hebt niets met hun te maken. Je moet hun gewoon vragen hoe het kan dat het systeem na een automatische BIOS update het niet meer doet, en er voor wel, en wat precies jouw invloed op dit gebeuren is geweest.

Tja het wordt dan uiteindelijk wel een welles/nietes verhaal. Als zij voet bij stuk houden, kan je wat dreigen (consumentenbond, slechte reviews) en blijven benaderen met je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Ik zou sowieso op m'n strepen gaan staan en zeggen dat er niets mis was met het socket (eigenlijk moet je hier foto's van nemen voordat je het bord terugstuurt lijkt het wel tegenwoordig, je hoort deze smoes steeds vaker). Sowieso, als het bord nog geen 6 maanden oud is dan moet de leverancier bewijzen dat het bord stuk is gegaan door oneigenlijk gebruik, en dat het bord dus wel deugdelijk was.
Maar helaas geldt ook hier dat gelijk hebben en gelijk krijgen nog ver uit elkaar liggen.

Stuur eens een mailtje naar MSI waarin je de situatie uitlegt. Je hebt dan weliswaar niets met de fabrikant te maken, misschien kunnen zij wel iets voor je betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
LiquidT_NL schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:51:
Ja als je het er duidelijk bij vermeldt.

Echter zou ik helemaal uit mijn pan gaan en gewoon aangeven dat het NIET klopt: het moederbord deed het bij jou, dus hoe kan de socket verbogen zijn? Het is problemen gaan geven toen je een (automatische) BIOS update ging doen. Ook aangeven dat jouw recht om te retourneren niet afhankelijk is of de distributeur of fabrikant het nog terug neemt, want je hebt niets met hun te maken. Je moet hun gewoon vragen hoe het kan dat het systeem na een automatische BIOS update het niet meer doet, en er voor wel, en wat precies jouw invloed op dit gebeuren is geweest.

Tja het wordt dan uiteindelijk wel een welles/nietes verhaal. Als zij voet bij stuk houden, kan je wat dreigen (consumentenbond, slechte reviews) en blijven benaderen met je probleem.
Ja, ik ben dus bang dat het aan mijn kant ook een beetje fout kan zijn gegaan. Dat ik mn mugen 2 eruit haalde kreeg ik 1 schroef er niet uitgeschroefd. Toen heb ik met een tang en een schroevendraaier het er uiteindelijk wel allemaal uitgekregen, maar toen zat het bord nog rechtop in de kast dus mogelijk dat het daar is misgegaan aan mijn zijde. De zaak gaf aan dat ik het mogelijk zelf maar bij MSI mocht proberen.
Maar moet ik nou echt aantonen dat het geen onkundig handelen is van mijn zijde, want ik heb geen beeldmateriaal. Wat voor 'klachten' geeft een moederbord dan als de pinnetjes zouden zijn verbogen?
TERW_DAN schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 11:01:
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Ik zou sowieso op m'n strepen gaan staan en zeggen dat er niets mis was met het socket (eigenlijk moet je hier foto's van nemen voordat je het bord terugstuurt lijkt het wel tegenwoordig, je hoort deze smoes steeds vaker). Sowieso, als het bord nog geen 6 maanden oud is dan moet de leverancier bewijzen dat het bord stuk is gegaan door oneigenlijk gebruik, en dat het bord dus wel deugdelijk was.
Maar helaas geldt ook hier dat gelijk hebben en gelijk krijgen nog ver uit elkaar liggen.

Stuur eens een mailtje naar MSI waarin je de situatie uitlegt. Je hebt dan weliswaar niets met de fabrikant te maken, misschien kunnen zij wel iets voor je betekenen.
Ik heb helaas geen rechtsbijstandverzekering, ook al geen foto's van mn socket.
Maar ik heb het gewoon 4 weken goed kunnen gebruiken, dus is dat niet redelijk makkelijk voor hun om te bewijzen. Omdat ik zelf heb aangegeven dat ik gewoon op mijn pc kon computeren tot ik die update deed.

Wat zouden jullie nu in mijn schoenen doen, want ik weet het eigenlijk zo goed niet meer. Als ik terug ga vragen zij mij of ze het bordje nog op moeten sturen. Ik heb zelf even op tweakers rondgekeken en zag voornamelijk dat als je pins van je socket zijn verbogen dat je kan fluiten naar je garantie (déja vu dat hoorde ik ook al over het bricken van mn bios :+ ). Boos naar de zaak toegaan over mn pins is misschien ook niet het beste idee, want het zou mogelijk kunnen zij met het demonteren met die koeler dat ik het toch gesloopt heb. Maar daar heb je toch wel redelijk wat kracht voor nodig lijkt mij? Daar komt nog eens bij dat jullie ook aangeven dat het een smoes is die ze vaker lijken te gebruiken. Misere, misere..

Ik stel jullie hulp trouwens erg op prijs bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Lampiz schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 11:52:
[...]

Ja, ik ben dus bang dat het aan mijn kant ook een beetje fout kan zijn gegaan. Dat ik mn mugen 2 eruit haalde kreeg ik 1 schroef er niet uitgeschroefd. Toen heb ik met een tang en een schroevendraaier het er uiteindelijk wel allemaal uitgekregen, maar toen zat het bord nog rechtop in de kast dus mogelijk dat het daar is misgegaan aan mijn zijde. De zaak gaf aan dat ik het mogelijk zelf maar bij MSI mocht proberen.
Maar moet ik nou echt aantonen dat het geen onkundig handelen is van mijn zijde, want ik heb geen beeldmateriaal. Wat voor 'klachten' geeft een moederbord dan als de pinnetjes zouden zijn verbogen?
Tja, dat de CPU niet goed verbindt. Maar laat hun maar aantonen dat jij die fout hebt gemaakt, kijk ook even hoe erg het werkelijk is, dan kun je ook inschatten of het jouw fout is.
Wat zouden jullie nu in mijn schoenen doen, want ik weet het eigenlijk zo goed niet meer. Als ik terug ga vragen zij mij of ze het bordje nog op moeten sturen. Ik heb zelf even op tweakers rondgekeken en zag voornamelijk dat als je pins van je socket zijn verbogen dat je kan fluiten naar je garantie (déja vu dat hoorde ik ook al over het bricken van mn bios :+ ). Boos naar de zaak toegaan over mn pins is misschien ook niet het beste idee, want het zou mogelijk kunnen zij met het demonteren met die koeler dat ik het toch gesloopt heb. Maar daar heb je toch wel redelijk wat kracht voor nodig lijkt mij? Daar komt nog eens bij dat jullie ook aangeven dat het een smoes is die ze vaker lijken te gebruiken. Misere, misere..
Ja die dingen buigen vrij makkelijk, maar kijk het eerst even aan. Vind jij dat dit niet jouw schuld is, leg het bij hun neer. Uiteraard is het ook een ander verhaal als jij het zelf hebt gedaan, dan vind ik dat je ook geen recht hebt op klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De pinnetjes verbuig je op zich redelijk makkelijk. Maar of je kunt ze prima terugbuigen, of het maakt weinig verschil. in de werking, als het maar contact maakt.
Ik zou ten eerste beginnen met het vertellen aan de winkel dat je socket er prima uitzag toen je het opstuurde (ik neem aan dat je de socketcover erop had zitten). En vraag maar om bewijs dat jij het gesloopt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 16:07
Uhmm misschien stomme vraag maar was je usb-stick wel bootable? Heb zoiets ook gehad toen ik een Windows 7 Enterprise DVD op stick gezet had. Die wilde toen ook niet booten. Na een aantal stappen die ik via google had gevonden werkte hij echter wel. Je moet wat diskpart stapjes doen om hem een driveletter te geven en bootable to maken.

Verder op je strepen gaan staan, tis wel ff 180 euro (WTF) waar je het over hebt!

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Joenino schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 13:26:
Uhmm misschien stomme vraag maar was je usb-stick wel bootable? Heb zoiets ook gehad toen ik een Windows 7 Enterprise DVD op stick gezet had. Die wilde toen ook niet booten. Na een aantal stappen die ik via google had gevonden werkte hij echter wel. Je moet wat diskpart stapjes doen om hem een driveletter te geven en bootable to maken.

Verder op je strepen gaan staan, tis wel ff 180 euro (WTF) waar je het over hebt!
Een stick om een BIOS te flashen hoeft niet bootable te worden gemaakt, omdat er niet hoeft te worden geboot vanaf de stick :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 16:07
LiquidT_NL schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 13:29:
[...]

Een stick om een BIOS te flashen hoeft niet bootable te worden gemaakt, omdat er niet hoeft te worden geboot vanaf de stick :+
Onder booten versta ik nog steeds opstarten en hij moet dat programma tijdens\na de post opstarten anders zou ik niet weten hoe je het anders wilt noemen. Vandaar mijn vraag\voorstel over of de stick wel "opstartbaar" was.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Joenino schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:59:
[...]

Onder booten versta ik nog steeds opstarten en hij moet dat programma tijdens\na de post opstarten anders zou ik niet weten hoe je het anders wilt noemen. Vandaar mijn vraag\voorstel over of de stick wel "opstartbaar" was.
Dat is niet relevant, je hoeft immers niet te booten vanaf de stick. Je boot vanaf de EFI.
Pagina: 1