Asus Zenbook U500vz Review: waar en wanneer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTR-Gamer
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-04 14:05
Hiyaz,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Note: Ten eerste even een verontschuldiging: ik kon geen passend topic vinden hiervoor, dus heb voor "laptop aankoopadvies" gekozen, aangezien dit er het dichtst bij komt. Om het dan wat beter hier op zijn plaatst te laten zijn: wat vinden jullie van de Asus Zenbook U500vz. kopen of niet?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Al een paar maanden geleden las ik de eerste berichten over de Asus U500VZ. Ik was erg enthousiast en wil er graag een kopen als cadeautje voor mijzelf als ik dit jaar mijn examens haal. Ik wil hem gebruiken voor gaming (vooral online games zoals World of Tanks andere MMO's ect) , opleiding Biochemie en moet 5 jaar meegaan. (dus een beetje future proof)

De Specs, die hieronder te zien zijn, zijn geweldig: plat, 2,2 kilo, full HD IPS scherm en aardig wat kracht in huis, maar ik vroeg mij onder andere nog wel af of hij geen oververhitting problemen krijgt ect. Hierdoor zoek ik nu al een paar dagen reviews maar heb niets gevonden. Deze laptop is pas net uit (een paar dagen na windows 8 launch), maar er heeft toch wel één site een review voor me klaarstaan???

Asus Zenbook U500vz

Processor: i7-3612QM (Quad Core @2,1Ghz / 3,1 Ghz turbo)
Grafics Card: Nvidia GT650m
Beeldscherm: 15,6" Full HD IPS
Opslag: 2x 128GB SSD of 2x 256 SSD (Als het goed is in RAID 0)
Werkgeheugen: 8GB DDR3-1600Mhz
Accu: 8-Cells (standaard = 6)
Audio: Built-in B & O ICEpower® audio system with external subwoofer
Keyboard: met Backlight zodat de toetsen ook s'avonds goed te zien zijn.
gewicht: tussen 2,06 - 2,2KG afhankelijk van wel model je neemt.
Dikte: max 1,97mm

Prijs nu (bij launch): €1600. (hopelijk +- 1200 deze zomervakantie wanneer ik hem ga halen )

Pics:

Afbeeldingslocatie: http://nl.hardware.info/forum/attachment.php?attachmentid=17414&d=1352760610
Afbeeldingslocatie: http://nl.hardware.info/forum/attachment.php?attachmentid=17415&d=1352760623

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gaat ie goed in je tas passen, en is ie stevig genoeg dat je hem niet perongeluk met een boek stuk maakt?
Wordt Windows 7 ondersteund? (Want ik ga er van uit dat je opleiding Windows 8 niet ondersteund) Is de adapter of oplader zwaarder dan de laptop? Zo ja, is ie zo aangesloten dat je laptop niet makkelijk van tafel waait?

Hoe lang gaat de accu in praktijktests mee?

Specs zijn wel leuk, maar zeggen niet zo heel veel over algehele gebruikerservaring.

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 13-11-2012 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Geduld, de reviews komen wel. Bovendien zijn er zeer waarschijnlijk noemenswaardige alternatieven of betere opties tegen de tijd dat jij daadwerkelijk op het punt staat een laptop aan te schaffen. (Nu ook al, overigens)

In een maand of 9 kan er een hoop veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:10

Quad

Doof

Het is totaal niet interessant om nu al te kijken naar een laptop voor volgend jaar zomer.
Intel introduceert haar nieuwe processor lijn in Q1 2013, van nVidia komt er hopelijk ook iets moois uit tegen die tijd en dan heb je al nieuwe configuraties die er dan mogelijk zijn..

Gewoon wachten dus en dan op dat moment kijken naar de best passende laptop.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTR-Gamer
johnkeates schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:39:
Gaat ie goed in je tas passen, en is ie stevig genoeg dat je hem niet perongeluk met een boek stuk maakt?
Wordt Windows 7 ondersteund? (Want ik ga er van uit dat je opleiding Windows 8 niet ondersteund) Is de adapter of oplader zwaarder dan de laptop? Zo ja, is ie zo aangesloten dat je laptop niet makkelijk van tafel waait?

Hoe lang gaat de accu in praktijktests mee?

Specs zijn wel leuk, maar zeggen niet zo heel veel over algehele gebruikerservaring.
Daarom wil ik dus wat reviews lezen / meer informatie erover hebben, iets wat nu nog niet erg veel te vinden is. accu zou btw +- 7 uur mee moeten gaan. met nadruk op "zou moeten" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
ik vind hem wel ERG strak eruit zien trouwens..

maar zo een klein chassis, en dan gt650 (ik neem gemakshalve even aan ddr3) en een quad i7..
ik ben benieuwd hoe dat met koeling is (gezien die in de n56's ook nou niet echt SUPER is)

[ Voor 66% gewijzigd door aron225 op 13-11-2012 06:26 ]

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 16:54

JT

VETAK y0

Is DDR5 ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Er is wel een hands on beschikbaar door Tweakers: video: Hands-on: Asus Zenbook U500VZ

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTR-Gamer
DIe had ik idd ook gezien, toch bedankt voor de moeite! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Op notebookreview is al een gigantische topic te vinden over de U500 met gebruikservaringen van hier tot daar. Ik ben zelf niet zo onder de indruk vanwege de relatief hoge prijs voor de hardware, Custom Made SSD factor (zelfde als de Asus Zenbook Prime), het relatief hogere gewicht ten opzichte van de S15/MBretina en de eerste problemen die het apparaat al heeft:
Vinand in "[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook februari 2012"

Ik vind het behoorlijk moeilijk om dit apparaat te verantwoorden ten opzichte van de Vaio S15 die op gewicht, scherm kwaliteit en specs een directe concurrent is ten opzichte van de Asus U500. De S15 heeft hierbij:
- 1,89KG
- Soortgelijk solide specs (i7 QM, 640M met biosmod ---> >GT650. 12GB Ram)
- 15 Inch, IPS Full HD scherm, precies hetzelfde schermpaneel met vervelende orangegating
- SSD is GEEN custom form factor. Dus je kunt honderden euro's besparen door je eigen SSD te gebruiken of aan te schaffen wat een kwestie van 2 schroefjes is.
- Vaio heeft ODD, en heeft dus ook de optie voor een 2HDD bay voor de creatieveling ;).
- Goed keyboard met mooie backlit en goede touchpad
- Extra zaken als: Vinger print reader (gaaaap :O ) en Port replicator
- Opties als 3G, Sheet battery,

Asus heeft:
- Heel waarschijnlijk betere speakers, en levert een externe subwoofer.
- Bios lock op de CPU performance (throttling?)
- Ik vind hem persoonlijk mooier (mening)
- Accuduur rond de 4 uur uit users testen, bij de review van de website was het maar 3 uur maar dat was niet te vertrouwen.
- Gewicht rond de 2.1KG
- Matige touchpad.
- Goede keyboard met mooie backlit
- Marginaal Betere GPU met DDR5!, Maar daarvoor moet je wel "throttlestop" gebruiken anders throttled deze behoorlijk (uiteindelijk even krachtig als de Vaio S15 met Bios Mod)
- Stukken duurder... (scheelt honderden euro's)

Wat ook raar is de throttling van de Asus, dat terwijl het apparaat erg koel blijft en lage CPU temp blijft aangeven. (Vanwege de aluminium word de behuizing wel snel warm). Ik vraag me af waarom Asus een BIOS lock heeft gezet op de laptop, waarschijnlijk is met throttlestop dat probleem wel te verhelpen...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Dat zegt dus niets. Ik ken een acer met 3-cels die langer mee gaat dan een bto met met minuscule 9-cels accu.

En trouwens, als je toch tot mid-2013 kan wachten. Rond die tijd komt intel ook met haswel. De opvolger van i3/5/7 3xxx zeg maar. Ik verwacht een relatief oninteressante upgrade, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Vinand schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 11:32:
- 15 Inch, IPS Full HD scherm, precies hetzelfde schermpaneel met vervelende orangegating
Heb je een bron op basis waarvan je zegt dat het IPS-scherm in de U500VZ en S15 hetzelfde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:42:
[...]

En trouwens, als je toch tot mid-2013 kan wachten. Rond die tijd komt intel ook met haswel. De opvolger van i3/5/7 3xxx zeg maar. Ik verwacht een relatief oninteressante upgrade, maar toch.
Waarom zou Haswell oninteressant zijn? Van wat ik er van gelezen heb lijkt het een goede upgrade te worden (al lijkt dat natuurlijk altijd zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tk55 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 13:32:
[...]

Waarom zou Haswell oninteressant zijn? Van wat ik er van gelezen heb lijkt het een goede upgrade te worden (al lijkt dat natuurlijk altijd zo).
Anandtech verwacht een performance upgrade van 5 tot 15%. Dat vind ik bijzonder oninteressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:01
Er is wel een review, maar dan van een pre-productie model. Zie hier: http://www.ultrabookrevie...asus-zenbook-u500-review/

Conclusie:

Pro:

- goed scherm (zelfde als in de UX32/32)
- Goede bouwkwaliteiten dun
- goede audio en performance
- externe dvd brander wordt standaard meegeleverd

Nadelen:

- Wordt heel heet. Cpu 90 (!) graden en gpu 85.
- Throtteling problemen
- touchpad die af en toe niet reageert

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iekozz schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 14:37:
Daar klopt helemaal niets van. Volgens vinand krijg je hetzelfde 'orangegate' scherm als in de S15. 3x raden wie ik meer vertrouw ;)

Ultrabookreview is momenteel nog een beetje een no-name site, daar zou ik niet al te veel conclusies aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Misschien niet, maar de UX31/32 schermen hebben toch geen last van organegate? Of heb ik het nu mis?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt. De UX31A/ 32VD hebben een scherm met zo ongeveer volledige sRGB dekking. Imo het beste scherm wat je momenteel kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Maar wel een aardige vooruitgang in battery life en grafische prestaties, juist voor laptops een pluspunt.

Sowieso wel jammer dat er weinig laptops zijn die zaken bieden als de U500 en de S15, zoals plaats voor zowel SSD als HDD, goede specs en een laag gewicht. Ik vind de U500 dan ook wel erg mooi, goede concurrent voor de MBP.

Even de reviews afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTR-Gamer
Wat is dat throttling waar ik hier over hoor precies? van wikipedia word ik ook niet veel wijzer. Is het erg storend??

@Lekoz: thanks! het mag volgens Darkstone dan een no-name site zijn, maar een review is een review :P. ik wacht er in ieder geval nog een paar af. (HWI en tweakers sowieso).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Iekozz schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 14:37:
Er is wel een review, maar dan van een pre-productie model. Zie hier: http://www.ultrabookrevie...asus-zenbook-u500-review/

Conclusie:

Pro:

- Goede bouwkwaliteiten dun
- goede audio en performance
- externe dvd brander wordt standaard meegeleverd

Nadelen:

- Wordt heel heet. Cpu 90 (!) graden en gpu 85.
- Throtteling problemen
- touchpad die af en toe niet reageert
Het gaat hier om een pre productie model, dat staat jammer genoeg niet gelijk aan het uiteindelijke model. Bij het uiteindelijke model zijn de koelingsprestaties en de accuduur behoorlijk verbeterd. Tevens slaan die nadelen en voordelen helemaal nergens op. Zeker niet als je nagaat dat ze in die review een accuduur scoren van 3/3,5 uren max wat toch erg slecht is. De accuduur is tevens in het final product ook aangepast, Asus heeft er een flink dikkere accu ingepropt.

Throttling komt omdat er waarschijnlijk een BIOS lock zit op de performance van de CPU, waarom? dat weet niemand behalve een idiote engineer bij Asus die dat leuk vond. Met throttlestop aan schijnt de laptop namelijk helemaal niet te throttlen en acceptabele resultaten te halen op het gebied van temperatuur. 8)7

Dit is de orangegate:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/g04bs.jpg
Er zijn diverse andere foto's van te vinden. Daarnaast: Diverse personen die hun laptop helemaal geopereerd hebben, hebben al geconcludeerd dat het paneel een LG scherm is (en dat kan dus al zowiezo geen zenbook prime scherm zijn)... En welke hebben ook dat LG scherm: de Sony S15 en de HP Envy 15" die allemaal hetzelfde probleem hebben... Orangepoort :9
MTR-Gamer schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:07:
Wat is dat throttling waar ik hier over hoor precies? van wikipedia word ik ook niet veel wijzer. Is het erg storend??

@Lekoz: thanks! het mag volgens Darkstone dan een no-name site zijn, maar een review is een review :P. ik wacht er in ieder geval nog een paar af. (HWI en tweakers sowieso).
Dat houd in dat de GPU/CPU onder zware lasten een "noodstop" maken en tijdelijk maar zo een 40/50% van zijn kracht benutten (varierend uiteraard). Hierdoor kan de laptop nooit zijn max halen die hij wel zou moeten halen. Oftewel de laptop zal nooit zijn specificaties kunnen waarmaken. Meestal gebeurd dit door overhitting en gebrek aan koeling.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HWI maakt trouwens waardeloze reviews. Die gasten prijzen zelfs de vaio Z de hemel in zonder ook maar een enkel minpunt te noemen.

als je een goede review zoekt ga je naar anandtech en misschien t.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:20:
HWI maakt trouwens waardeloze reviews. Die gasten prijzen zelfs de vaio Z de hemel in zonder ook maar een enkel minpunt te noemen.

als je een goede review zoekt ga je naar anandtech en misschien t.net.
Bij H.info...
vonden ze het Vaio Z scherm matig/slecht 8)7
De €2000,- die hij toen destijds kosten vonden ze acceptabel 8)7
Overtuigd waren dat de Macbook Retina uit hemel was gevallen en toen gesmeden waerd door goden in de kern van de grootste ster van het universum 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Vinand schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:26:
[...]

Bij H.info...
vonden ze het Vaio Z scherm matig/slecht 8)7
De €2000,- die hij toen destijds kosten vonden ze acceptabel 8)7
Overtuigd waren dat de Macbook Retina uit hemel was gevallen en toen gesmeden waerd door goden in de kern van de grootste ster van het universum 8)7
Waaaat? Dat is hij toch ook? Gesmeed door elven bij maanlicht onder een hoek van 90 graden. Toch? Toch?! :P

Het lijkt wel inderdaad op oranje, maar ik vind het niet heel storend persoonlijk. Ja, het is wel een issue, maar niet echt een grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pouletkuif
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 13:25

pouletkuif

Vul hier Uw ondertitel in.

Vinand schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 11:32:
Ik vind het behoorlijk moeilijk om dit apparaat te verantwoorden ten opzichte van de Vaio S15 die op gewicht, scherm kwaliteit en specs een directe concurrent is ten opzichte van de Asus U500. De S15 heeft hierbij:
- 1,89KG
- Soortgelijk solide specs (i7 QM, 640M met biosmod ---> >GT650. 12GB Ram)
- SSD is GEEN custom form factor. Dus je kunt honderden euro's besparen door je eigen SSD te gebruiken of aan te schaffen wat een kwestie van 2 schroefjes is.
- Vaio heeft ODD, en heeft dus ook de optie voor een 2HDD bay voor de creatieveling ;).
- Goed keyboard met mooie backlit en goede touchpad
- Extra zaken als: Vinger print reader (gaaaap :O ) en Port replicator
- Opties als 3G, Sheet battery,
Maar is de S15 inclusief 3G én batterij écht 1,89Kg? (info hierover is op google nogal moeilijk te vinden aangezien het per reviewsite verschilt 8)7 )
En indien je het RAM-geheugen zou willen upgraden, welk geheugentype zou je dan in de pricewatch moeten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De oude S15 is 1.98kg volgens sony en 1.98kg in het echt. De nieuwe SE is 1.89kg volgens sony, meer is er nog niet bekend.

Je kan hem upgraden met 1 SO-DIMM DDR3. €40 voor 8GB uit het hoofd, er zit ook 4GB gesoldeerd op het moederbord, die kan je niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pouletkuif
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 13:25

pouletkuif

Vul hier Uw ondertitel in.

Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:36:
Je kan hem upgraden met 1 SO-DIMM DDR3. €40 voor 8GB uit het hoofd
Many thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-07 23:48
Wat betreft die U500vz van Asus waar het topic eigenlijk over gaat: er zit een i7-3612QM processor in. Ik wilde de specs van dat ding weten dus ging naar intel-site om te kijken welke eigenschappen 't ding heeft. (even onder "laptops" en dan "Intel Core i7 Processor" kijken, niet de extreme variant.)

Hier staat vervolgens 2x :? de i7-3612QM in vermeld:
  • de rPGA zonder Intel virtualization technology for directed I/O(VT-d) en
  • de BGA met Intel virtualization technology for directed I/O(VT-d).
In verband met virtuele machines die ik soms gebruik, heb ik meer aan de variant met VT-d.
Enig ander verschil is de Package Size (en dus socket?)

Hoe kom ik er nu achter welke variant in de U500vz zit? Ik heb geen idee, en kon het ook nog niet uitvinden door te googlen op o.a. de bijbehorende termenrPGA988B of BGA1224. Weet iemand dit toevallig?

Verder is het natuurlijk sowieso raar dat intel 2 nagenoeg dezelfde procs uitbrengt onder 1 naam... :( :?

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Volgens mij is dat de Intel vPro variant die je (meestal) in zakelijke notebooks ziet.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga maar uit van BGA. Heet verschil tussen PGA en BGA is de eerste letter: pin, of ball. Een pin-grid-array is een processor met pinnetjes, terwijl een BGA simpelweg gesoldeerd zit.

In een dergelijke laptop vermoed ik dat er BGA wordt gebruikt, al gebruiken 99% van de laptops PGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36
bartlauwers schreef op woensdag 14 november 2012 @ 23:31:
Wat betreft die U500vz van Asus waar het topic eigenlijk over gaat: er zit een i7-3612QM processor in. Ik wilde de specs van dat ding weten dus ging naar intel-site om te kijken welke eigenschappen 't ding heeft. (even onder "laptops" en dan "Intel Core i7 Processor" kijken, niet de extreme variant.)

Hier staat vervolgens 2x :? de i7-3612QM in vermeld:
  • de rPGA zonder Intel virtualization technology for directed I/O(VT-d) en
  • de BGA met Intel virtualization technology for directed I/O(VT-d).
In verband met virtuele machines die ik soms gebruik, heb ik meer aan de variant met VT-d.
Enig ander verschil is de Package Size (en dus socket?)

Hoe kom ik er nu achter welke variant in de U500vz zit? Ik heb geen idee, en kon het ook nog niet uitvinden door te googlen op o.a. de bijbehorende termenrPGA988B of BGA1224. Weet iemand dit toevallig?

Verder is het natuurlijk sowieso raar dat intel 2 nagenoeg dezelfde procs uitbrengt onder 1 naam... :( :?
VT-d is alleen handig als je een vm direct wilt koppelen aan een fysiek apparaat. Zolang je vmware workstation/player, virtualbox of andere software gebruikt zal je vt-d niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:42:

Haswell gaat juist reuze interessant worden denk ik, of de opvolger ervan (tock)

Haswell heeft met name voor laptops wat interessante vernieuwingen, zo zijn er compleet nieuwe powerstates en is het idle verbruik ontzettend laag waardoor de laptop always on kan zijn.
Pagina: 1