High end systeem voor VMs en number crunching

Pagina: 1
Acties:

• cbravo2
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-09-2025
Hoi,

Ik wil binnenkort een PC gaan kopen:
  • Doel: Het draaien van VMs (veel geheugen) en het rekenen aan weermodellen (veel geheugen I/O).
  • Prijs tussen 1300 en 1800 euro.
  • CPU: Een 3820 heeft 4 memory lanes en dat blijkt goed te performen voor de weermodellen.
  • Geheugen: Voor de VMs wil ik eigenlijk 64GB maar minimaal 32GB. Vooral de snelheid is relevant: 2400
  • Een 24" monitor heb ik al. Video boeit niet.
  • Het liefst zo stil mogelijk omdat 't ding in mijn woonkamer staat.
  • Snelle SSD met voorkeur voor Samsung + gewone HDD
  • Voorkeur voor ASUS mobo
Ik zit nog met het volgende:
  • Welke koelers icm een 64GB kit passen? De koelribben van geheugen lijken mij behoorlijk in de weg te zitten voor de cpu koeler + fan. H100 zou kunnen, is die wel stil genoeg of gaat dat prima met een andere fan? Dark Rock Pro2, TPC-800, ...?
  • Er zijn maar weinig tot geen 64GB kits die officieel ondersteund worden door de mobo fabrikanten. Werken die dan ook niet? Ik heb geen zin om snel geheugen te downclocken omdat het niet stabiel werkt. Ik heb geen OC ervaring (gewoon te weinig kennis).
  • Zit er nog verschil, daadwerkelijk, tussen een ASUS p9x79 en p9x79pro oid?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 267,70€ 267,70
1Asus P9X79€ 213,50€ 213,50
1Sapphire Radeon HD 6450 FleX€ 52,01€ 52,01
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 84,85€ 84,85
1Antec Performance One P280€ 109,51€ 109,51
1be quiet! Dark Rock Pro 2€ 67,80€ 67,80
1G.Skill RipjawsZ F3-19200CL10Q2-64GBZHD€ 563,53€ 563,53
1be quiet! Straight Power E8 500W€ 72,20€ 72,20
1Samsung 840 series 250GB€ 168,24€ 168,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.599,34

Thx

Verwijderd

Na wat ik lees uit jouw startpost zou ik voor een server / workstation build gaan.
Ik denk dat je veiliger zit met ECC geheugen bij het berekenen van weermodellen.
Zie ook: Wikipedia: ECC memory

Verwijderd

Check even de volgende review. Asus borden zijn niet perse de zuinigste bordjes.

Ik vind zelf de MSI X79A-GD65 (8D) erg interessant. Check ook zeker even het aantal SATAIII aansluitingen op deze bordjes. De X79 chipset ondersteunt maar 2 SATAIII aansluitingen, dus voor extra aansluitingen heb je een extra controller nodig (een van de redenen waarom ik een voorkeur heb voor de MSI).

Tot slot: gebruikt de software voor weermodellen geen GPU versnelling?

• cbravo2
@E65: De ECC / Xeon prijzen zijn te hoog, denk ik. Daarnaast zijn de geheugensnelheden vrij laag. Het schijnt even goed te performen. Daarnaast is het 'vrijwilligerswerk' en hoeft de data niet van 'bankkwaliteit' te zijn.

@Mig29: De Sata aansluitingen vind ik niet zo boeiend, twee is genoeg. Verder ben ik niet met ASUS getrouwd dus ik laat me graag overtuigen van iets beters. De weermodellen gebruiken gelimiteerd GPU, helaas. Een van de issues is dat Rasp semi-open source is.

Ik vind het toch vreemd dat veel X79 borden gerate zijn op 64GB maar dat bijna geen ziel op aarde het er in heeft zitten.

• cbravo2
Ok, na veel zoeken ben ik uitgekomen op het volgende. Nogmaals het doel:
  • Grote geheugen bandbreedte voor simulaties
  • Een redelijk rappe cpu voor VMs, redelijk wat geheugen hiervoor
  • Stil; staat in de huiskamer
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 265,95€ 265,95
1Asus P9X79€ 215,-€ 215,-
1MSI N650Ti PE 1GD5/OC€ 139,-€ 139,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 83,90€ 83,90
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 90,85€ 90,85
1Cooler Master TPC 800€ 46,50€ 46,50
2Antec True Quiet€ 11,46€ 22,92
1Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm€ 13,-€ 13,-
1G.Skill 32GB DDR3-2400 CL10 RipjawsZ (F3-19200CL10Q-32GBZH)€ 275,47€ 275,47
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 84,-€ 84,-
1Samsung 830 series 256GB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.406,49

Het blijkt dat de meeste luchtkoelers niet meer dan 40 a 45 mm speling bieden voor de hoogte van het geheugen (de cpufan nog daargelaten). Dat laat eigenlijk alleen gskill over als je niet teveel wilt betalen en snel wilt. Jammer dat dit soort gegevens niet in de pricewatch staat (voor zowel de koeler als geheugen).

Verder de case: Ik heb nu een p280 op m'n werk ; iets te groot voor thuis. Ik ga nu voor de Fractal Design R4 omdat die redelijk koelt (met wat extra casefans). Daarnaast is 'ie breed genoeg voor de TPC-800. En stil.

Ik heb besloten om geen 64GB te nemen omdat ik nergens positieve verhalen lees (en het prijzig blijft). Het verschil tussen 4 en 8 geheugenmodules blijkt dat het toch, voor de cpu, moeilijk blijkt om alle modules aan te sturen.

Voeding van Seasonic: Heel stil en goede componenten.

SSD: Toch maar een 830; Ik denk niet dat ik het verschil met een 840pro merk. Daarnaast: de 830 is betrouwbaar en dat moet van de 840 nog blijken.

Vwb overclocken: Het geheugen wil ik sneller; de rest is minder belangrijk. Ook omdat de bak 24/7 aan blijft staan (een laag stroomverbruik is me ook iets waard). Daarom lijkt het me niet nodig om een p9x79deluxe te nemen (die een iets betere stroomvoorziening heeft).

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:39

player-x

Disruptive by design

DDR3 2400 is nagenoeg overbodig daar de quad geheugen bus al meer dan voldoende bandbreedte heeft om zelfs een 6 & 8-core Xeon van data te voorzien, kies gewoon DDR3 1600 bij voorkeur geheugen met een lage CL waarde, waar je wel wat aan hebt.

Een S1155 heeft al met DDR3 1600 25GB/s al zelden of nooit bandbreedte te kort, met quad controller van de S2011 is dat 50GB/s, bandbreedte is iets dat je echt niet te kort komt op een S2011 systeem

Ook zou ik 64GB gebruiken 2x GeIL Enhance Corsa 32GB DDR3-1600 CL9 is net zo duur als wat je nu hebt gekozen.

En aan 64GB heb je zeker wel wat, gebruik in mijn systeem ook 64GB en Windows Prefetcher gebruikt letterlijk alles daar van, om mogelijke files die je nodig hebt van te voren in te laden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IqjQ2Y6S8iNTeXP4gXubmVIf/full.png

Daarnaast is een 6 core 3930K voor Nr crunching een betere keuzen.

En de Noctua NH-C14 is een van de stilste en beste koelers die er is.

Daarnaast ondersteund de software die je gaat gebruiken geen OpenCL?

Als dat zo is, is waarschijnlijk een HD 7970 een veel betere keuze voor je berekeningen, daar van wat ik heb begrepen van mijn broers vriendin, geologist op een survey schip, hebben ze net de rekencluster met HD-7970 kaart(en) genomen, van wat ik begrijp zijn de rekenmodellen dan wel totaal verschillend, maar de manier waarop de bekeringen gedaan worden nagenoeg gelijk.

Als kast kan ik de Silverstone RAVEN RV03B-WA aanbevelen, is met zijn 2x 18cm fans heel erg stil, heb een keer een PC er mee gebouwd voor een vriend, en de PC was opmerkelijk stil.
Had alleen wel de fans door het moederbord laten aansturen zodat je altijd optimale koeling hebt, met de laagste geluidsdruk

Maar zou zeggen, lees wat andere reviews online over de kast.

[ Voor 14% gewijzigd door player-x op 15-12-2012 15:52 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

player-x schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 15:22:
En aan 64GB heb je zeker wel wat, gebruik in mijn systeem ook 64GB en Windows Prefetcher gebruikt letterlijk alles daar van, om mogelijke files die je nodig hebt van te voren in te laden.

[afbeelding]
Het wordt een beetje vervelend deze opmerking in ieder topic terug te vinden terwijl hij onbewezen is. Totdat je een keer met fatsoenlijk gemeten cijfers onderbouwd hebt dat dit ook daadwerkelijk winst oplevert zou het je sieren dit niet overal steeds maar neer te plempen. Deze jongen kan toevallig wat meer geheugen gebruiken, maar ik moet er niet aan denken dat iemand naar je luistert en een sloot geheugen koopt waar hij verder niets aan heeft. Dat geld is wel aantoonbaar effectief als het in een steviger processor of GPU wordt gestoken, afhankelijk van het doel.

Als je fatsoenlijk onderbouwde, het liefst onafhankelijk gemeten cijfers hebt zie ik ze graag, tot die tijd houden we het even bij de (bewezen) realiteit. Volgens mij heb je best verstand van één en ander, maar de gevraagde onderbouwing op dit vlak is tot nog toe steeds uitgebleven :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2012 08:52 ]

• cbravo2
@player-x: De software rasp heeft een hoge bandbreedte nodig. Niet alle numbercrunches zijn hetzelfde. En helaas, goed gezien, gebruikt 't geen OpenCL.

Tweede punt mbt tot de 64GB: Ik gebruik Linux en daar zie ik 't voordeel niet voor gewoon gebruik. Maar ik zou 't kopen als ik denk dat het stabiel zou draaien op 2400.

De behuizing vind niet iedereen even stil (kijk onderaan naar de geluidsresultaten).

edit: De Noctua is wel heel cool maar niet zo stil in vergelijking met de tpc800. Belangrijk voor mij.

[ Voor 8% gewijzigd door cbravo2 op 16-12-2012 13:52 ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:39

player-x

Disruptive by design

Dat is jammer OpenCl had een hoop problemen voor je opgelost.
De behuizing vind niet iedereen even stil (kijk onderaan naar de geluidsresultaten).
Ja op vol vermogen maken de fans behoorlijk veel lawaai, en tegelijk veroorzaken ze een kleine orkaan in je kast, in de praktijk als je de fans op je mobo aansluit, en de onboard fan-controller zijn werk laat doen hoor je ze gewoon niet.
De Noctua is wel heel cool maar niet zo stil in vergelijking met de tpc800. Belangrijk voor mij.
Het voordeel van de Noctua is, is dat hij hoewel vaak niet de stilte qua meting, wel de prettigste geluidskarakteristiek heeft dat minder storend woord ervaren dan vaak op papier stillere koelers.

Maar wil je absoluut een stil systeem, dan zou ik zeker waterkoeling overwegen, heb zelf een systeem die tijdens een stresstest met OCCT + FurMark ruim 900W uit de muur trekt, en dan nog steeds is hij nouwelijks hoorbaar.

Kost beduidend meer, maar daar krijg je een onhoorbare koel oplossing voor terug, waar je eventueel ook nog koeler voor de videokaart kan bij voegen.

Hoewel de Corsair Obsidian 650D niet de beste kast is qua koeling, is het een hele goede kast als je gaat waterkoelen, daarnaast ziet hij er ook nog eens strak uit.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• cbravo2
Vwb waterkoeling: Ik vind het een brug te ver voor mijn eerste 100% zelfbouw. Daarnaast, als je niet gaat OC'en met je cpu, zie ik 't voordeel nog niet mbt geluid (luchtkoelers zijn beter geworden).

Daarnaast heb ik de tpc800 in een p280 behuizing op mijn werk ook en ik moet zeggen dat ik 'm nog niet gehoord heb naast de (tikje luidruchtige) luchtverversing van het gebouw. M'n oor er tegenaan gehouden (moet ik ook 'ns doen met 10 minuten load).

edit:
De kast: Als grootte er niet toe zou doen dan zou ik inderdaad geen R4 kopen. Dit is de grootste die onder mijn bureau past (en breed is voor de koeler).

[ Voor 15% gewijzigd door cbravo2 op 16-12-2012 23:14 ]

Pagina: 1