Beste tweakers,
Mijn situatie is als volgt:
hardware: TP-Link TL-SG2216 switch en een TL-WR1043ND router.
Nu heb ik om mijn netwerk een beetje op te schijden 2 vlans aangemaakt.
vlan 1 waar ik internet binnenkrijg van de telenet modem op poort 1 met port isolation naar 2,3 en 4
port 2 naar de wan poort van de router, met isolation naar port 1,
port 3 en 4 naar digiboxen, met isolation naar port 1
vlan 2 port 7 lan poort van de router met dhcp en isolation van 8-16
port 8-16 pc's, al dan niet aangesloten met isolation naar 7.
vanuit de router zelf gaat er ook nog een kabel naar een pc.
ook dient deze router als wireless.
pc's hebben als gateway de router.
Nu heb ik met de wireless pc's en de pc rechtstreeks op de router aangesloten geen probleem.
maar alle pc's die via vlan2 over de router moeten, hebben een gemmiddelde van 1Mbps, terwijl de andere wired rond de 30 a 60Mbps zitten.
volgens de kabeltesten is alles in orde met de bekabeling.
zou er iemand van jullie mij verder kunnen helpen?
edit.
Als ik via mijn pc rechtreeks op het vlan1 ga (poort 8 op general en aan vlan 1 tagged toevoegen, de rest via de configuratie van mijn netwerkkaart)
dan gaat het wel goed. Ook logisch want dan krijg ik mijn ip rechtstreeks van telenet.
Maar het telkens omswitchen tussen deze vlans is er te veel aan. dan heb ik nog niks aan mijn lan.
En de loopbackdevice van microsoft kan geen vlan instellingen verteren. dus virtueel een tweede lan bij gaat ook niet.
Mijn situatie is als volgt:
hardware: TP-Link TL-SG2216 switch en een TL-WR1043ND router.
Nu heb ik om mijn netwerk een beetje op te schijden 2 vlans aangemaakt.
vlan 1 waar ik internet binnenkrijg van de telenet modem op poort 1 met port isolation naar 2,3 en 4
port 2 naar de wan poort van de router, met isolation naar port 1,
port 3 en 4 naar digiboxen, met isolation naar port 1
vlan 2 port 7 lan poort van de router met dhcp en isolation van 8-16
port 8-16 pc's, al dan niet aangesloten met isolation naar 7.
vanuit de router zelf gaat er ook nog een kabel naar een pc.
ook dient deze router als wireless.
pc's hebben als gateway de router.
Nu heb ik met de wireless pc's en de pc rechtstreeks op de router aangesloten geen probleem.
maar alle pc's die via vlan2 over de router moeten, hebben een gemmiddelde van 1Mbps, terwijl de andere wired rond de 30 a 60Mbps zitten.
volgens de kabeltesten is alles in orde met de bekabeling.
zou er iemand van jullie mij verder kunnen helpen?
edit.
Als ik via mijn pc rechtreeks op het vlan1 ga (poort 8 op general en aan vlan 1 tagged toevoegen, de rest via de configuratie van mijn netwerkkaart)
dan gaat het wel goed. Ook logisch want dan krijg ik mijn ip rechtstreeks van telenet.
Maar het telkens omswitchen tussen deze vlans is er te veel aan. dan heb ik nog niks aan mijn lan.
En de loopbackdevice van microsoft kan geen vlan instellingen verteren. dus virtueel een tweede lan bij gaat ook niet.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 469023 op 13-11-2012 00:07 ]