zwaar snelheidsverlies over vlan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 469023

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn situatie is als volgt:
hardware: TP-Link TL-SG2216 switch en een TL-WR1043ND router.

Nu heb ik om mijn netwerk een beetje op te schijden 2 vlans aangemaakt.
vlan 1 waar ik internet binnenkrijg van de telenet modem op poort 1 met port isolation naar 2,3 en 4
port 2 naar de wan poort van de router, met isolation naar port 1,
port 3 en 4 naar digiboxen, met isolation naar port 1

vlan 2 port 7 lan poort van de router met dhcp en isolation van 8-16
port 8-16 pc's, al dan niet aangesloten met isolation naar 7.

vanuit de router zelf gaat er ook nog een kabel naar een pc.
ook dient deze router als wireless.

pc's hebben als gateway de router.

Nu heb ik met de wireless pc's en de pc rechtstreeks op de router aangesloten geen probleem.
maar alle pc's die via vlan2 over de router moeten, hebben een gemmiddelde van 1Mbps, terwijl de andere wired rond de 30 a 60Mbps zitten.

volgens de kabeltesten is alles in orde met de bekabeling.

zou er iemand van jullie mij verder kunnen helpen?

edit.
Als ik via mijn pc rechtreeks op het vlan1 ga (poort 8 op general en aan vlan 1 tagged toevoegen, de rest via de configuratie van mijn netwerkkaart)
dan gaat het wel goed. Ook logisch want dan krijg ik mijn ip rechtstreeks van telenet.
Maar het telkens omswitchen tussen deze vlans is er te veel aan. dan heb ik nog niks aan mijn lan.
En de loopbackdevice van microsoft kan geen vlan instellingen verteren. dus virtueel een tweede lan bij gaat ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 469023 op 13-11-2012 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-07 17:00
Welke ip-ranges gebruik je op elk vlan?
Kan je de default gw pingen?
Hoe maak je gebruik van intervlan routing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
in eerste instantie had ik 1 vlan met dhcp van de provider, omdat zowel de router als de tv's in een apparte ip-range gezet worden.
deze vlan gaat naar de wan-poort van mijn router.

op mijn router de 192.168.1.1/24 range met dhcp.
1 van mijn routerpoorten gaat naar vlan2 op de switch.
naar mijn inzien zou hij zo vlan2 van ip-adressen moeten voorzien, en dit gebeurt ook.
ook gaat is er op een andere poort van de router een directe verbinding gemaakt naar een pc, waarop de snelheid normaal is.

het zijn enkel de pc's die via vlan2 op de switch naar de lan poorten op de router gaan die traag gaan.
pingen gaat dus, dhcp werkt maar een ontzettend trage verbinding naar het internet.(1Mbps tov 60Mbps)

de intervlan routing zou dus moeten gebeuren doordat de wan van de router over vlan1 naar het internet gaat. Hier heb ik ook aan port isolation gedaan, waardoor de tv's en de router elkaar niet kunnen zien.
Zoals ik al zei, is er voor een rechtstreekse aansluiting op de router geen probleem, dus dit werkt.

Ik vermoed dat het ergens met icmp redirecting te maken heeft, aangezien er dan van vlan2 naar vlan1 op de switch gegaan wordt.

Ik heb mijn router al geflashed met openwrt, dus ik was eraan aan het denken om een trunk poort op te stellen, en dan de switching tussen de vlans op de router te laten gebeuren.
Alleen verlaat google mij hier een beetje :(
Dan zou ik in principe 1 kabel minder nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb ondertussen een trunk kunnen opzetten.
Situatie nu:
- vlan1 op router en switch -> config lan. Op dit moment draait de wireless hier ook nog op, maar die gaat naar een appart vlan verhuizen.

-vlan2 telenet router, tv's en wan poort van de router

-vlan3 intern lan voor de bedraade pc's

poort 1-16 op de switch in vlan1, allen untagged. dhcp op router 192.168.1.0/24
poort 1-6 vlan2 op switch, met poort 2 tagged naar de router, dhcp van telenet
poort 2,7-16 in vlan3 met 2 en 8 tagged (8 zodat ik op mijn pc kan kiezen tussen de vlans)

poort 2 gaat naar de router als trunk.

op de router
wan poort in vlan2 en vlan3 allebij tagged.
de cpu poort tagged
de ethernetpoorten in vlan3 en wlan in vlan1

vlan1 en vlan3 zijn beide gebridged naar vlan2

maar het probleem blijft.
als ik rechtstreeks vanachter de router (zowel bekabelt als onbekabelt) naar het internet ga, is er geen probleem.
vanaf het moment dat ik eerst over vlan3 van de switch ga daalt mijn snelheid met meer dan 80%

Is er een manier om de icmp messages te bekijken, zodat ik weet wat er op L2 gebeurt?