Welke programeerbare zakrekenmachine? Voor- en nadelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Voor de 'out of pocket' berekeningen die ik soms moet doen gebruikte ik graag een HP 42S rekenmachine, maar na verlies daarvan gebruik ik noodgedwongen mijn oude TI-35X of RealCalc op mijn Android-telefoon.

Ik zou graag weer een HP 42S of een goed (enigszins programmeerbaar (RPN)) alternatief hebben zonder de hoofdprijs te moeten betalen (HP 42S of 32S doen het best aardig (voor de verkopers) op de tweedehands markt). Een HP 35S is wellicht een modern alternatief, maar die is net iets groter en heeft vziw geen updates gehad tijdens productie ondanks bekende bugs (waar ik bij mijn doeleinden trouwens vermoedelijk geen last van zou hebben), dat vind ik jammer&dat moet niet worden beloond.

Kent iemand gezien de prijs van tweedehands 42S een alternatief (of een bruikbaar exemplaar voor een 'normale' prijs) of is een nieuwe 35S niet zo naar als ik zou denken? Een van de belangrijkste zaken voor mij is dat het ding redelijk comfortabel in kleding kan worden gedragen, anders is een netbookje oid al snel de beste oplossing.

Eerder is dit topic in SG gesloten, het gaat me vooral om het vinden van of discussie over goede alternatieven.

Inmiddels heb ik het WP 34S project gevonden. Een aantal mensen tweaken een HP 30b en maken er een soort 42S van. IMHO is het jammer dat slechts een stack-regel zichtbaar is in het scherm, maar het is (zeker ook vanwege de tweakfactor) momenteel de voor mij interessantste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Het is hier stil, maar goed, de rekenmachine is dan ook achterhaald... als ik eerlijk ben moet ik misschien inderdaad ook maar gewoon apps voor de telefoon gebruiken...

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 14-11-2012 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik weet niet echt wat voor zaken jij berekent op de rekenmachine?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Bepaald geen spectaculaire dingen, m.n. erg simpele zaken (simpele associatiematen met daarbij op verschillende manieren betrouwbaarheidsintervallen of correcties), wat berekeningen met datums. Kan met apps of computers veel beter natuurlijk, en als ik eerlijk ben is het ook vooral een nonsensidee van mij dat ik een rekenmachine moet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb goedkoop een HP 30b kunnen vinden, dus ik ga denk ik toch een WP 34S fabriceren.

Aangezien het PCB van de rekenmachine is voorbereid op het toevoegen van een klokkristal en twee bijbehorende condensatoren wil ik dat dan ook graag doen. Nu moet ik daarvoor dus twee 0603 condensatoren en een 32768hz klokkristal zolderen en mijn soldeerkwaliteiten, laat staan mijn smd-soldeerkwaliteiten zijn vermoed ik ver onder de maat... heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Inmiddels heb ik ongeveer een jaar een WP34s, bevalt op zich prima, hij is ook behoorlijk geschikt als klok, over de laatste 4 maanden heeft hij ~4s afwijking. De groep die de software maakt is ook al tijden bezig over hardware... ben benieuwd wat ervan zal komen.
Pagina: 1